Taunustellen Tanskassa ja vähän muuallakin.
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Taunustellen Tanskassa ja vähän muuallakin.
Jospa tässä rustailis vähän tällaista matkajuttua ja vaimo vähän lupas kirjootella jutun matkasta kerholehteenkin, joten ei jää netittömiltäkään juttu lukematta...
Matka siis alkaa 5. päivä heinäkuuta Naantalista kohti Kapellskärin satamaa. Mukana matkassa me vanhat, nuorin lapsista, Taunus ja SMV-vaunu perässä. Matkan kesto 2 viikkoa...
Reitti kulkee Ruotsin läpi huristellen kohti Tanskaa. Tanskaa kierretään siellä täällä ja piipahdetaan samalla Saksan puolellakin, kun kerran lähellä ollaan.
Päivityksiä tulee jos netin äärelle pääsee eli luultavasti ei ollenkaan mutta kerholehdestä voi sitten lukea seikkailusta.
Ennen kuin lähtö on edessä tarvitsee Taunus tietenkin hieman huoltoa.
Eilen vaihdoin haperoa vesiletkua ja bensaletkua uusiin sekä pulttasin uuden bensapumpun koneen kylkeen. Koneeseen oli tarkoitus laittaa uusi kansi mutta se saa nyt jäädä. Uudet öljyt koneeseen, tarkistus loota/peräöljyille. Vararengas pitää vielä ehjätä... Varaosia lähtee jonkun verran mukaan ja tietty työkalut perustarpeineen esim. pala mäntysuopaa.
Ja ne tärkeimmät hinausköysi ja starttikaapelit!! Nämä tarvis olla jokaisen autoilijan mukana AINA.
Kieltämättä on vähän perhoosia vatsassa, kun lähtee vanhalla kombinaatiolla liikenteeseen. Kyllä se kestää, onhan se Taunus!
To be continued...
Matka siis alkaa 5. päivä heinäkuuta Naantalista kohti Kapellskärin satamaa. Mukana matkassa me vanhat, nuorin lapsista, Taunus ja SMV-vaunu perässä. Matkan kesto 2 viikkoa...
Reitti kulkee Ruotsin läpi huristellen kohti Tanskaa. Tanskaa kierretään siellä täällä ja piipahdetaan samalla Saksan puolellakin, kun kerran lähellä ollaan.
Päivityksiä tulee jos netin äärelle pääsee eli luultavasti ei ollenkaan mutta kerholehdestä voi sitten lukea seikkailusta.
Ennen kuin lähtö on edessä tarvitsee Taunus tietenkin hieman huoltoa.
Eilen vaihdoin haperoa vesiletkua ja bensaletkua uusiin sekä pulttasin uuden bensapumpun koneen kylkeen. Koneeseen oli tarkoitus laittaa uusi kansi mutta se saa nyt jäädä. Uudet öljyt koneeseen, tarkistus loota/peräöljyille. Vararengas pitää vielä ehjätä... Varaosia lähtee jonkun verran mukaan ja tietty työkalut perustarpeineen esim. pala mäntysuopaa.
Ja ne tärkeimmät hinausköysi ja starttikaapelit!! Nämä tarvis olla jokaisen autoilijan mukana AINA.
Kieltämättä on vähän perhoosia vatsassa, kun lähtee vanhalla kombinaatiolla liikenteeseen. Kyllä se kestää, onhan se Taunus!
To be continued...
Työkalupakkiin mukaan:
- Tiivistesarja + kannentiivisteet (Jos vaikka kuumana päivänä vaunun vetäminen rupeaa nyppimään Taunoa)
- Tiivisteliimaa 1 kg (tällähän korjaa tiivisteet jotka sarjasta puutuvat tai ovat muuten vaan vääränlaisia)
- Laakereita eteen ja taakse (Jos Taunoon tuppaa tulemaan "rakko jalkaan" pitkästä taivalluksesta)
- Varalle öljyä (Jos Taunoa tuppaa "suuta kuivaaamaan")
- Jos on OHC niin jakopäähän ylimääräinen remmi
- Vesipumppu
- Laturi
- Startti (Tietysti tämän voi korvata riuskalla emännällä )
- Jeesusteippiä.......
Eikös siinä ollut kaikki Taunuksen kuluvat osat Tai vaihto ehtoisesti ottaa vielä varaosa auton hinaukseen
Mutta ei vaiskaan! Hyvin se menee!
- Tiivistesarja + kannentiivisteet (Jos vaikka kuumana päivänä vaunun vetäminen rupeaa nyppimään Taunoa)
- Tiivisteliimaa 1 kg (tällähän korjaa tiivisteet jotka sarjasta puutuvat tai ovat muuten vaan vääränlaisia)
- Laakereita eteen ja taakse (Jos Taunoon tuppaa tulemaan "rakko jalkaan" pitkästä taivalluksesta)
- Varalle öljyä (Jos Taunoa tuppaa "suuta kuivaaamaan")
- Jos on OHC niin jakopäähän ylimääräinen remmi
- Vesipumppu
- Laturi
- Startti (Tietysti tämän voi korvata riuskalla emännällä )
- Jeesusteippiä.......
Eikös siinä ollut kaikki Taunuksen kuluvat osat Tai vaihto ehtoisesti ottaa vielä varaosa auton hinaukseen
Mutta ei vaiskaan! Hyvin se menee!
-
- Viestit: 1379
- Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
- Paikkakunta: viiala
suotta jännität,ei taunukseen mitään vikaa tuu
meki mentiin joskus tolla mun 82:lla turusta laivalla tukholmaan ja sieltä sit ajettii käytännössä yhtäsoittoo haaparanta-tornio-tampere eikä tainnu olla ees tunkkia mukana
tosin mää kyllä vaihdoin siihen ennen reissuun lähtöä koneen,laatikon,kardaanin,perän,renkaat ja stereot
siitäpä tulikin vähä kuittailua ku joillain merkeillä muka selviää öljynvaihdolla
meki mentiin joskus tolla mun 82:lla turusta laivalla tukholmaan ja sieltä sit ajettii käytännössä yhtäsoittoo haaparanta-tornio-tampere eikä tainnu olla ees tunkkia mukana
tosin mää kyllä vaihdoin siihen ennen reissuun lähtöä koneen,laatikon,kardaanin,perän,renkaat ja stereot
siitäpä tulikin vähä kuittailua ku joillain merkeillä muka selviää öljynvaihdolla
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Taunus 1.6 L 73 stw
Kyllä toi kestää ja onneksi ollaan kuitenkin sellasella alueella, että varaosiakin luultavasti löytyy matkan varrelta jos EHKÄ sattuis käymään jotain ihmeellistä.
Paljon tuolla on tullut ajeltua viime kesänäkin enkä tehnyt juuri mitään huoltoa, mitä nyt keväällä öljyt vaihdoin. Kaikkihan on mahdollista mutta ei maalata piruja seinille...
Ruotsissa ei paljon aikaa kuluteta, kun se on nähty jo riittävän monta kertaa. Ekan päivän ajo jää vajaaseen 250 kilsaan mutta seuraavana päivänä edessä onkin lähes 500 kilsan ajomatka. Sen jälkeen ollaankin jo Köpiksessä...
Paljon tuolla on tullut ajeltua viime kesänäkin enkä tehnyt juuri mitään huoltoa, mitä nyt keväällä öljyt vaihdoin. Kaikkihan on mahdollista mutta ei maalata piruja seinille...
Ruotsissa ei paljon aikaa kuluteta, kun se on nähty jo riittävän monta kertaa. Ekan päivän ajo jää vajaaseen 250 kilsaan mutta seuraavana päivänä edessä onkin lähes 500 kilsan ajomatka. Sen jälkeen ollaankin jo Köpiksessä...
Nyt on kyllä oikeaa meininkiä havaittavissa.
Sitte kun mulla on rahaa ja aikaa (eli varmaan sitten kun on eläkkeellä, jos silloin enää eläkkeelle pääsee ollenkaan..) niin lähen kyllä käymään Taunuksella Genkissä kattomassa vähän mistä se on kotosin ja ajelen Taunuswegiä edestakasin..
Ja Sällille täytyy sanoo et aika rohkea veto just vaihetuilla osilla lähtä ajelemaan pidempää reissua.. yleensä nimittäin isomman remontin jälkeen aina jotaan hajoaa..
nimim. naapurin diisselmersun "uus kone" kesti 300m ennenku leikkas kiinne
Sitte kun mulla on rahaa ja aikaa (eli varmaan sitten kun on eläkkeellä, jos silloin enää eläkkeelle pääsee ollenkaan..) niin lähen kyllä käymään Taunuksella Genkissä kattomassa vähän mistä se on kotosin ja ajelen Taunuswegiä edestakasin..
Ja Sällille täytyy sanoo et aika rohkea veto just vaihetuilla osilla lähtä ajelemaan pidempää reissua.. yleensä nimittäin isomman remontin jälkeen aina jotaan hajoaa..
nimim. naapurin diisselmersun "uus kone" kesti 300m ennenku leikkas kiinne
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Ydinvoima on ylivoimaa!
- PimpBot9000
- Viestit: 322
- Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
- Paikkakunta: Helsinki
Ruotsissa ainakin huoltoasemilla on varaosia jokaiseen ikinä valmistettuun volvoon ja saabbiin.JiiTee kirjoitti:Kyllä toi kestää ja onneksi ollaan kuitenkin sellasella alueella, että varaosiakin luultavasti löytyy matkan varrelta jos EHKÄ sattuis käymään jotain ihmeellistä.
Ittehän tuli tuossa pyörähdettyä viimekesänä pohjois-norjassa. Vararengas oli mukana, tosin eri kokoa kuin muut renkaat. Mukana oli 4 ihmistä, iso laatikollinen kirjoja, polkupyörä survottuna takakonttiin, monta laatikkoa laivalta ostettua kaljaa ja rulla jeesusteippiä.
Reissulla sitten pakoputki alkoi vuotamaan ja vaihtoehtona oli sitten pakahtua kuumuuteen tai haistella pakokaasuja. Ikkunaa sitten koko reissu ruuvattiin kiinniaukikiinniauki aina sitä mukaa alkoiko takapenkkiläiset tukehtua kuumuuteen vai pakokaasuun.
Ennen reissua vaihdoin raidetangon pään. En muuten tiedä saako katsastuksen ja jälkitarkastuksen välillä ajaa 5000 km.
Mutta onnea tanskanmatkaan, mikään ei voi mennä vikaan. Kunhan vaan muistaa, että jonku pitää olla ajokunnossa siinävaiheessa kun laiva on tukholmassa.
-
- Viestit: 1379
- Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
- Paikkakunta: viiala
Tästä ei oo pelkoa, kun ollaan perheen kanssa matkassa. Tanskassa kyllä vieraillaan Carlsbergin tehtaalla ja muissa vähän pienemmissä panimoissa jotka osuu matkan varrelle. Tarvii sitä tarkastaa tanskalaisten olusien laatu.PimpBot9000 kirjoitti:Kunhan vaan muistaa, että jonku pitää olla ajokunnossa siinävaiheessa kun laiva on tukholmassa.
Aina kuitenkin rattiin selvänä!
Ite ajannu yhtä kyytiä Tankasta Tukholmaan noin 1000 km. Kaasujalka kyl aika ajoin alko puutumaan... Velipoika kävi Morris Marinalla Tanskassa töissä, eikä mitään vikaa. Ei kai taunuksessakaan noin lyhellä rupeamalla mitään vikaa tule. Mikähän oli se kaupunki Saksan ja Tanskan rajalla? Ei siellä mitään "rajaa" näkynyt, tien viitoista vaan huomasi, et hups, nyt ollaan Tanskassa. Helvetin halpaa punkkua siellä Saksan puolella ainakin oli, ei tainnu maksaa ku 2 ekee pullo ja oli viel ihan hyvää punkkuu!
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
- PimpBot9000
- Viestit: 322
- Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
- Paikkakunta: Helsinki
Joo, se kaupunki se oli! Muusta ei huomannu maan vaihtumista, ku liikennemerkeistä. Raja on ku veteen piirretty viiva!JiiTee kirjoitti:Flensburg on ainakin siinä suht lähellä rajaa. Tätäkö meinasit?Mois kirjoitti: Mikähän oli se kaupunki Saksan ja Tanskan rajalla?
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
No niin, lähtö lähestyy uhkaavasti...
Tänään tein vielä Taunukseen lievää huoltoa joka ei sitten loppujen lopuksi ollutkaan lievää.
Noh, ekana rastina vaihtaa ehjä pissapojan säiliö, piis of kake ja uudet nesteen sisään.
Round two, parempi kardaani väljähkön tilalle. Jooh, helppo homma... Perä ylös ja pulttia auki. Katse osuu oikeaan takavanteeseen. WTF, vanteen kehä märkänä, siis jarrusylinteri paskana. Sipaisen sormen päähän tätä nestettä ja nuuhkaisen. Haisoo peräöljylle... Eiiiii saa....
Rumpu pois ja diagnoosi seuraava; pyöränlaakerin stefa antautunut! Jarrukengät ei onneksi olleet juurikaan rasvassa. Uus laakeri kai se on haettava, kun ei viitsi koko ajan tankata peräöljyä matkan aikana. Onneksi paikallisessa varaosapuljussa oli yks laakeri hyllyssä. Huhhuh... Vaihto onnistui kuin vettä vaan ja lopuksi peräöljyjen tarkistus.
Entäpä se kardaani case... Ei muuta kuin kiinni vaan ja koeajolle. Mikä tässä nyt on pielessä, kun rallattaa?? Auto nosturille ja kardaani pois. Jaajaa, tässä on liian pitkä toi kardaanin pää mitä aikasempi. Jospa siitä sitte siivu pois. Nyt son parempi ja takasin kiinni ---> koeajolle. Eiiiii perrrr, edelleen rallattaa ja taas auto takaisin nosturille. Katsotaas nyt oikeen pitkään. Jaa, taitaa olla toi kannakekumi vähän väsähtäny. Äkkiä pian pian, askarellaan paskarellaan noin 7mm korotus. Kannakekumi takas kiinni ja test draivia. Ei rallata, eikä väristä kiihrytyksissä. Jesh!!
Antoi se nyt vielä yhden vikadiagnoosin, kun alkoi startti taas naksumaan. Olkoot perkele, otan kuitekin varastartin mukaan.
Mitä tästä opitaan? Ei mit... Eikäköö, siis se että vanha auto on paree tarkistaa vasta paria päivää ennen lähtöä. Viikkokin on liian aikaisin. Toi stefa on antautunut varmaan vasta tällä viikolla, koska isompaa sotkua ei ollut vielä syntynyt.
Jopas se taas vastusti...
Huominen menee muissa merkeissä... Jos nyt vähän lonkeroa.
Tänään tein vielä Taunukseen lievää huoltoa joka ei sitten loppujen lopuksi ollutkaan lievää.
Noh, ekana rastina vaihtaa ehjä pissapojan säiliö, piis of kake ja uudet nesteen sisään.
Round two, parempi kardaani väljähkön tilalle. Jooh, helppo homma... Perä ylös ja pulttia auki. Katse osuu oikeaan takavanteeseen. WTF, vanteen kehä märkänä, siis jarrusylinteri paskana. Sipaisen sormen päähän tätä nestettä ja nuuhkaisen. Haisoo peräöljylle... Eiiiii saa....
Rumpu pois ja diagnoosi seuraava; pyöränlaakerin stefa antautunut! Jarrukengät ei onneksi olleet juurikaan rasvassa. Uus laakeri kai se on haettava, kun ei viitsi koko ajan tankata peräöljyä matkan aikana. Onneksi paikallisessa varaosapuljussa oli yks laakeri hyllyssä. Huhhuh... Vaihto onnistui kuin vettä vaan ja lopuksi peräöljyjen tarkistus.
Entäpä se kardaani case... Ei muuta kuin kiinni vaan ja koeajolle. Mikä tässä nyt on pielessä, kun rallattaa?? Auto nosturille ja kardaani pois. Jaajaa, tässä on liian pitkä toi kardaanin pää mitä aikasempi. Jospa siitä sitte siivu pois. Nyt son parempi ja takasin kiinni ---> koeajolle. Eiiiii perrrr, edelleen rallattaa ja taas auto takaisin nosturille. Katsotaas nyt oikeen pitkään. Jaa, taitaa olla toi kannakekumi vähän väsähtäny. Äkkiä pian pian, askarellaan paskarellaan noin 7mm korotus. Kannakekumi takas kiinni ja test draivia. Ei rallata, eikä väristä kiihrytyksissä. Jesh!!
Antoi se nyt vielä yhden vikadiagnoosin, kun alkoi startti taas naksumaan. Olkoot perkele, otan kuitekin varastartin mukaan.
Mitä tästä opitaan? Ei mit... Eikäköö, siis se että vanha auto on paree tarkistaa vasta paria päivää ennen lähtöä. Viikkokin on liian aikaisin. Toi stefa on antautunut varmaan vasta tällä viikolla, koska isompaa sotkua ei ollut vielä syntynyt.
Jopas se taas vastusti...
Huominen menee muissa merkeissä... Jos nyt vähän lonkeroa.