Ford Taunus Stw -81 *Stage 2...*
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Ford Taunus Stw -81 *Stage 2...*
Muutaman vuoden tauon jälkeen järjestyi taas jonkinlaiset puitteet jatkaa tätä harrastusta, ja siltä pohjalta nyt nököttää pihassa Ford Taunus vuodelta 1981. Ajattelin vähän kirjoitella remppapäiväkirjaa ko. hommasta tänne.
Taunuksen kävin hakemassa Tero_S:ltä ja mukana seurasi 2.4-litrainen scorpion v6 moottori, uusi turbiini ja rempattu A4LD-automaatti, sekä miljoona kiloa muuta sekalaista osaa, joiden joukossa nuo "kultaakin kalliimmat" Taunus V6-moottorinkorvakkeet.
Projektin ensimmäisessä vaiheessa on tarkoitus korjata ruostevauriot(joita on "riittävästi), maalata auto, tehdä tarvittavat korjaukset ja päivitykset alustaan ja käydä muutoskatsastamassa auto tälle tekniikalle.
Toisesta vaiheesta on jo selkeä visio, mutta siitä lisää sitten aikanaan
Valmistenumeron perusteella auto on kasattu Belgian Genkissä lokakuussa -81, ja on malliltaan 1.6GX STW.
Taunuksen kävin hakemassa Tero_S:ltä ja mukana seurasi 2.4-litrainen scorpion v6 moottori, uusi turbiini ja rempattu A4LD-automaatti, sekä miljoona kiloa muuta sekalaista osaa, joiden joukossa nuo "kultaakin kalliimmat" Taunus V6-moottorinkorvakkeet.
Projektin ensimmäisessä vaiheessa on tarkoitus korjata ruostevauriot(joita on "riittävästi), maalata auto, tehdä tarvittavat korjaukset ja päivitykset alustaan ja käydä muutoskatsastamassa auto tälle tekniikalle.
Toisesta vaiheesta on jo selkeä visio, mutta siitä lisää sitten aikanaan
Valmistenumeron perusteella auto on kasattu Belgian Genkissä lokakuussa -81, ja on malliltaan 1.6GX STW.
Tuli vähän käytyä läpi osakasaa, joka oli auton kyydissä. Iso läjä osia sai lentää lähimmälle jätelavalle, mutta paljon hyvää osaa jäi myös hyllylle siistiin riviin odottamaan asennusta
Viikonloppuna olis tarkoitus purkaa koppa atomeiksi ja jos aika riittää niin nostaa kori grilliin ja pöhäyttää vähän hiekkaa pohjaan ja helmoihin, ja katsoa jääkö yhtään mitään jäljelle, melko rapsakan tuntuista nimittäin oli ainakin äkkiseltään katsottuna sillä osastolla. Pelti on onneksi melko edullista
Viikonloppuna olis tarkoitus purkaa koppa atomeiksi ja jos aika riittää niin nostaa kori grilliin ja pöhäyttää vähän hiekkaa pohjaan ja helmoihin, ja katsoa jääkö yhtään mitään jäljelle, melko rapsakan tuntuista nimittäin oli ainakin äkkiseltään katsottuna sillä osastolla. Pelti on onneksi melko edullista
Sisustan purkua aloitettu. Kohtalaisen rapsakkaa näyttää olevan mattojen alla, eli melko kattavasti tässä saa peltitöitä vielä tehdä. Heikkoluonteisemmat ehdotteli jo kopan vaihtoa, mutta minä sanon että vitut!
Täytyy muistaa ottaa kamera mukaan ens kerralla, pääsi taas unohtumaan.
Tuli hankittua jokunen metri 2" rosteriränniä pakoputkistoon.
Täytyy muistaa ottaa kamera mukaan ens kerralla, pääsi taas unohtumaan.
Tuli hankittua jokunen metri 2" rosteriränniä pakoputkistoon.
Sisusta ja keula purettu kokonaan. Edestä loksut ja konepelti poissa ja konehuone täysin tyhjä, tiputin myös apurungon pois niin pääsee puhaltamaan ja maalaamaan senkin. Hammastanko näytti aika uuden näköiseltä, liekö joskus vaihdettu.. No, vaihtuu tehostettuun jokatapauksessa. Iloiseksi yllätykseksi huomasin että etulokarit oli lähes virheettömät ja ruosteettomat, kiitos tästä hyvin pitkälti paikoillaan olleille hyvin istuville sisälokareille. Keulassa ei ole juurikaan peltihommaa, muutakun vähän hiekkaa ja sitten maalia perään.
Jarruletkut tulikin jo postissa ja puslatkin ovat matkalla, täytyy käydä ostamassa vielä repullinen uusia niveliä etupäähän
Jarruletkut tulikin jo postissa ja puslatkin ovat matkalla, täytyy käydä ostamassa vielä repullinen uusia niveliä etupäähän
Keulan pellit konehuonetta myöten hiekkapuhallettu puhtaaksi ja pohjamaalattu. 3kpl pienehköä reikää paljastui massan alta, eli ei yllätyksiä. Lokareita, kuten muitakaan varsinaisia pintapeltejä en luonnollisesti puhalla, eikä ole tarviskaan, ovat suhtkoht terveitä.
Aamusta jatkuu taas, jos vaikka ehtis purkaa perän tukivarsineen pois ja heittämään vaikka hiukan hiekkaa taas päälle.
Ennen olisin tätäkin hommaa nysvännyt jollain akkuporakoneeseen kiinnitettyllä teräsharjalaikalla.. Vähän toisenlaista kunnon vehkeillä. Nyt täs on vaan se huono puoli että kohta ei kehtaa enää tehä pienintäkää asiaa jollei saatavilla ole vähintään nosturia ja paineilmatyökaluja
Posti toi tänään Floflex puslapaketin enklannista ja automatik-mallisen jarrupolkimen Tuhnukselta.
Aamusta jatkuu taas, jos vaikka ehtis purkaa perän tukivarsineen pois ja heittämään vaikka hiukan hiekkaa taas päälle.
Ennen olisin tätäkin hommaa nysvännyt jollain akkuporakoneeseen kiinnitettyllä teräsharjalaikalla.. Vähän toisenlaista kunnon vehkeillä. Nyt täs on vaan se huono puoli että kohta ei kehtaa enää tehä pienintäkää asiaa jollei saatavilla ole vähintään nosturia ja paineilmatyökaluja
Posti toi tänään Floflex puslapaketin enklannista ja automatik-mallisen jarrupolkimen Tuhnukselta.
Keulan pienet ruostereijät paikattu, ja kopasta irrotettu lasit, yllätykseksi tiivisteiden allakin oli kohtalaisen hyväkuntosta peltiä, takasivuikkunoiden kohdalle joutuu kyllä vähän peltiä laittamaan. Grillin "riipukkeet" ruuvattu koppaan kiinni, huomenna nousee ilmaan ja pohjakin saa maistaa hiekkaa. Toivottavasti takana on sen verran ehjää peltiä ettei riipuke repeä irti ja kori putoa varpaille
Tehostetulle tangolle tehty kiinnikkeet ja laikattu öljyputkille vähän tilaa.
Huomisen aikana apurungon osat pintamaaliin ja iltapäivällä nippuun. Puuttuu vain jouset ja iskarit vielä.
Tehostetulle tangolle tehty kiinnikkeet ja laikattu öljyputkille vähän tilaa.
Huomisen aikana apurungon osat pintamaaliin ja iltapäivällä nippuun. Puuttuu vain jouset ja iskarit vielä.
Havaittuani odottamattoman maalivajeen en saanut maalattua apurunkoa, joten päätinkin tarttua suoraan hiekkapistooliin, ja töhäytin pohjan peltipuhtaaksi ja saman tempun tein ovien, takaluukun ja ikkunoiden karmeille. Pohjassa riittää töitä, runkopalkkien takaosat kokonaan uusiksi, lattiapellit kokonaan uusiksi, takatukivarsien kiinnityskotelot samaten.. hapanta on, mutta nyt on kiva kuitenkin korjata kun pääsee puhtaaseen peltiin hitsaamaan. Runkopalkkien välinen alue oli kauttaaltaan lähes ruosteeton keulasta takaiskareille asti, varapyöräkotelossa on pari reikää ja takahelmat ja takahiekkapelti sisältä ja ulkoa aivan paperia, ja takimmaisia runkoaisoja ei ole enää olemassakaan. Tästä syystä jouduin kiinnittämään korigrillin läpipulteilla takakontin pohjan läpi, toisin kuten etupäässä jossa työnsin rhs-putkenpäät suoraan runkoaisojen sisään. Surkealaatuiset kuvat kertovat kaiken oleellisen
Puhalletut paikat olen aina maalannut tuolla pohjamaalilla heti perään, koska joudun välillä siirtämään korin ulos hallista. Siitä hyvä maali, että tuon päälle voi suoraan hitsata, maali palaa alta pois sitä mukaa kun sauma etenee, eli siinä mielessä ei haittaa vaikka joutuukin maalaamaan "ennen aikojaan" pohjaväriin.
Puhalletut paikat olen aina maalannut tuolla pohjamaalilla heti perään, koska joudun välillä siirtämään korin ulos hallista. Siitä hyvä maali, että tuon päälle voi suoraan hitsata, maali palaa alta pois sitä mukaa kun sauma etenee, eli siinä mielessä ei haittaa vaikka joutuukin maalaamaan "ennen aikojaan" pohjaväriin.
Viikonloppu meni pitkälti muissa hommissa, ei ehtinyt juuri muuta tekemään kuin siirtämään auton välillä hallista ulkoilemaan, kun saattaa olla että puhallushallissa pitäs tehä jotain oikeita töitäkin alkavalla viikolla Koppaa ei paljoa ehdi ens viikolla tekemään, mutta akseleita ja muita pienempiä "pöytähommia" olis tarkotus viedä eteenpäin joka päivä sen minkä ehtii. Aina se on eteenpäin, vaikkei askel oliskaan suuri
Maanataina käyn hakemassa kierroksen ovia, pitäis oleman ruosteettomat. Kopassa kiinni olleet ovet olivat melko lohduttomat, eikä ne toiset mukana seuranneet ovet paljoa paremmat olleet, joten päätin lohkaista osan työtunneista pois hankkimalla ehyet ovet. Takaluukku on myös hiukan ruosteensyömä, mutta suht helpolla korjattavissa vielä joten sen korjaan.
Maanataina käyn hakemassa kierroksen ovia, pitäis oleman ruosteettomat. Kopassa kiinni olleet ovet olivat melko lohduttomat, eikä ne toiset mukana seuranneet ovet paljoa paremmat olleet, joten päätin lohkaista osan työtunneista pois hankkimalla ehyet ovet. Takaluukku on myös hiukan ruosteensyömä, mutta suht helpolla korjattavissa vielä joten sen korjaan.