Cortinaan tekniikka hakusessa, ehdotuksia?
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
-
- Viestit: 34
- Liittynyt: 29 Touko 2008, 19:47
Cortinaan tekniikka hakusessa, ehdotuksia?
Minkälaista moottoria sitä alkais suunnitteleen tuonne mk3 cortinan keulalle? Auto on alunperin 1.6 kenttiläisellä. Ehdotuksia kaivataan, myös hulluimmat ehdotukset kiinnostaa. Mielellään saisi olla mahdollisimman helppo vaihtoehto siinä mielessä, että en ole tekniikan vaihtoa koskaan ennen tehnyt. Mutta varmaan sellaanen vähän vaikeampikin toteutus onnistuu kunhan jaksaa vääntää eikä anna periksi (ja tekemällähän sitä oppii).
Jotain myllyä mekaanisella ahtimella olen itse miettinyt esim. 2.0 v6... mutta mutta, laittakaa ehdotuksia???
Millaisella tekniikalla itselaittaisit?
ps. toivottavasti tulee mahollisimman paljon erilaisia vaihtoehtoja... :twisted:
Jotain myllyä mekaanisella ahtimella olen itse miettinyt esim. 2.0 v6... mutta mutta, laittakaa ehdotuksia???
Millaisella tekniikalla itselaittaisit?
ps. toivottavasti tulee mahollisimman paljon erilaisia vaihtoehtoja... :twisted:
No 2.3 V6 tietenkin. Se on se legendaarinen kattaus. 2.0 on vain 2.0, kun puhutaan V6 moottoreista. 2.0 V6-moottoreita eivät tahdo nykyään, kuin entisöijät. 90-luvulla eivät kukaan.
2.0 V6 on arvoton moottori rahallisesti! Hyvä kone se on silti, mutta kun on se 2.3 V6.
Ja nykyään jopa 2.8 on arvoton, kun on se ruisku 2.9 V6. 2.6 kone on arvokas kapistus siltikin. Ne männät ja kampura ovat haluttua tavaraa, varsinkin jos ne ovat ehjiä. Moni 2.6 ja 2.8 on vedetty tyhmyykksissään paskaksi, kun voitelu ei riitä vakioöljypumpussa sitä kuminpolttoa ylikierroksilla. 2.4 ja 2.9 uudemmassa genressä on jo tehokkaammat öljypumput. Noissa vanhemman genren kutosissa on se V4:lle suuniteltu pumppu, joka voitelee sen max. 5700rpm rykäsyyn asti. Ja tuommoinen kunnossa oleva V6 kiertää helposti sen 7000rpm.
Parhaan vastineen saa mielestäni 2.8 V6-koneella. Se on huomattavasti parempi laadultansa, mitä nämä uudemmat 2.4 ja 2.9. 4.0 on sittenkin ihan eri asia kerrassansa. Niissä on ollut kansiongelmia, mutta lohko on tosi vahva ja siinä on rullanokka vakiona, sekä nokkalaakerointi on todella tehty kunnolliseksi. Moni cossu 2.9 V6 on saanut 4.0 V6:n kampuran sisäänsä around the world. Sitten on virrattu noita cossu V6-motteja ahtamalla, mutta niitä ei uskalleta vedättää kovin korkealle, kun niissä on vakiona valumännät, mutta nitrattu kampura siltikin. Ahdettuna tuommoinen tasapainottamaton, vakiokamoilla ahdettu kone on vaaraksi räjähtää kappaleiksi jo reilusti alle 6500rpm lukemissa.
Kölniläisen heikoimmat lenkit ovat heikot kiertokanget ja vakiona huono öljypumppu, sekä liian pieni öljytilavuus. Niihin löytyy onneksi lääkettä, joka tehoaa. Sekä 2.8 eurossa todella huonot kannet, joista ei saa vaparina tehoja. USA-kannet ovat ihan toista maata. Euro-kansissa kanavat ja niiden koko valvebowl-alueelta ovat liian isot suhteessa venoihin. Voi niitä portata, muta aika turhaa se on. Miten niih9in voisi sovittaa n.48-52mm:n ventat? Mulla on nyt 2.8:ssa 2.3:n kannet ja kone toimii ihan erilailla.
Tuossapa minun tarinaani asiasta ja tuli ylimääräistäkin vuodatettua joutessani kännissä.
2.0 V6 on arvoton moottori rahallisesti! Hyvä kone se on silti, mutta kun on se 2.3 V6.
Ja nykyään jopa 2.8 on arvoton, kun on se ruisku 2.9 V6. 2.6 kone on arvokas kapistus siltikin. Ne männät ja kampura ovat haluttua tavaraa, varsinkin jos ne ovat ehjiä. Moni 2.6 ja 2.8 on vedetty tyhmyykksissään paskaksi, kun voitelu ei riitä vakioöljypumpussa sitä kuminpolttoa ylikierroksilla. 2.4 ja 2.9 uudemmassa genressä on jo tehokkaammat öljypumput. Noissa vanhemman genren kutosissa on se V4:lle suuniteltu pumppu, joka voitelee sen max. 5700rpm rykäsyyn asti. Ja tuommoinen kunnossa oleva V6 kiertää helposti sen 7000rpm.
Parhaan vastineen saa mielestäni 2.8 V6-koneella. Se on huomattavasti parempi laadultansa, mitä nämä uudemmat 2.4 ja 2.9. 4.0 on sittenkin ihan eri asia kerrassansa. Niissä on ollut kansiongelmia, mutta lohko on tosi vahva ja siinä on rullanokka vakiona, sekä nokkalaakerointi on todella tehty kunnolliseksi. Moni cossu 2.9 V6 on saanut 4.0 V6:n kampuran sisäänsä around the world. Sitten on virrattu noita cossu V6-motteja ahtamalla, mutta niitä ei uskalleta vedättää kovin korkealle, kun niissä on vakiona valumännät, mutta nitrattu kampura siltikin. Ahdettuna tuommoinen tasapainottamaton, vakiokamoilla ahdettu kone on vaaraksi räjähtää kappaleiksi jo reilusti alle 6500rpm lukemissa.
Kölniläisen heikoimmat lenkit ovat heikot kiertokanget ja vakiona huono öljypumppu, sekä liian pieni öljytilavuus. Niihin löytyy onneksi lääkettä, joka tehoaa. Sekä 2.8 eurossa todella huonot kannet, joista ei saa vaparina tehoja. USA-kannet ovat ihan toista maata. Euro-kansissa kanavat ja niiden koko valvebowl-alueelta ovat liian isot suhteessa venoihin. Voi niitä portata, muta aika turhaa se on. Miten niih9in voisi sovittaa n.48-52mm:n ventat? Mulla on nyt 2.8:ssa 2.3:n kannet ja kone toimii ihan erilailla.
Tuossapa minun tarinaani asiasta ja tuli ylimääräistäkin vuodatettua joutessani kännissä.
jeps ton 2.0 zetecin kannalle päätyisin itsekkinsamiharju kirjoitti:2.0 zetec, kaveriksi pieni remmiahdin ja hyvin tuottava pakokaasuahdin.. Remmiahdin lähtee mukaan heti tyhjäkäynniltä ja ahtaa vaikka 0,5bar, kun turbo alkaa puhista ahtaen yli 0,5bar heittää magneettikytkin remmiahtimen vapaalle..
tosin toi turbo+ruuvi kombinaatio taitaa olla aika haasteellinen ja kalliskin vielä
ehkä yhdellä ahtimella ja kunnon läppärungoilla
ja kaveriks kunnon moottorin ohjaus
hestec tms..
tai budejetti luokassa ihan ms:sä kin hommansa hoitaa...
tosin jos haasteista tykkää niin mikäs siinä...
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Ei mitään magneettikytkimiä. Vaan kuten siinä yhdessä 1.6l corollassa remmiahdin ahtaa hx40 imupuolelle ilmaa niin kauan kunnes sen remmiahtimen ja hx40 välillä tulee alipaine suljetaan se väli ja hx40 saa imeä vapaasti sen jälkeen. Voin sanoo että oli jerkkua siinä koneessa, +500hv. Ihan kivasti 1.6l koneesta, heräili kans ihan kohtuullisesti, huomioiden että ahtimena hx40 Cossuclubillahan tuosta juttua oli.
Itselle tulossa mk3 cortinaan (käy vilaseen projektia jos kiinnostaa tuossa päiväkirjapuolella) 2.8l v6 scorpion efilla. Moottorinohjaus vielä auki, tatech tai uusi ViPec V88. Kiertokanget ja männät menee itsellä vaihtoon. Öljypumppukin vaihdetaan parhaaseen mitä tuohon koneeseen löytyy! Vaihdelaatikkona t5 ja taka-akseliks tulee volvon 1031 truelockilla. Ja jotain muutakin kivaa tulee, niistä ei kerrota sen enempää ennen valmistumista.
Edit: Erään virittäjän mukaan suurimmat venat 2.8l kanteen on imulle 45,5mm ja paolle 38,1mm. Lie paljonko eroavat vakioista? Suuremmilla halkeaa venojen välistä kannet kuulemma.
Itselle tulossa mk3 cortinaan (käy vilaseen projektia jos kiinnostaa tuossa päiväkirjapuolella) 2.8l v6 scorpion efilla. Moottorinohjaus vielä auki, tatech tai uusi ViPec V88. Kiertokanget ja männät menee itsellä vaihtoon. Öljypumppukin vaihdetaan parhaaseen mitä tuohon koneeseen löytyy! Vaihdelaatikkona t5 ja taka-akseliks tulee volvon 1031 truelockilla. Ja jotain muutakin kivaa tulee, niistä ei kerrota sen enempää ennen valmistumista.
Edit: Erään virittäjän mukaan suurimmat venat 2.8l kanteen on imulle 45,5mm ja paolle 38,1mm. Lie paljonko eroavat vakioista? Suuremmilla halkeaa venojen välistä kannet kuulemma.
samiharju kirjoitti:pitäähän sitä vähän yliampua; jos ees 33% mun ehdotuksesta käy toteen eli cortinasta löytyy pian joko a)zetec b)remmiahdin tai c)turboahdin niin ehdotus ei mennyt hukkaan
p.s. mulla olis ylimääräinen 1.8 zetec kone nurkissa..
vpohan sen tietysti noinkin aatella
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
- FoorttiFani
- Viestit: 974
- Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10
melkein heittämällä,FoorttiFani kirjoitti:ok. Sopiiko kohtuu helpolla takavetoihin? Ja millä lootalla?
sopii melkeinpä kaikkiin 4 pyttysten laatikoihin
mm. type 9 ja mt75
korvakkeet joutuu tekemään ja ruiskun ohjauksen, tai imusarjan tuplille...
myös muuta pientä säätöä tiedossa...
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
- FoorttiFani
- Viestit: 974
- Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10
meneeköhän 2.0 palotila 1.6 kansipahvin liekki renkaiden päälle tai jopa yli..FoorttiFani kirjoitti:Mites olis 1.6 ohc turbolla? Sais varmaa helpolla leimattua. Onko kellään kokemuksia ykskuutosen turbotuksesta, kummosia tehoja ootte saanu ja millä ahdoilla? Itte oon miettiny et sais luultavast suht halvalla tehtyyn, esim 2 litrasen kannella puristuksia alas.
kun on halkaisijassa vähän eroa??
eli onko 2.0 kannessa palo tila leveämpi kun 1.6 sylinterin halk.??
kyllä tosta varmaan ihan näppärän pelin noinkin saisi..
ja "halvalla" :idea:
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Pakko kommentoida tota 24V osuutta senverran, että max. rpm 6500 perustuu pelkästään siihen, että konetta on aivan turhaa pyörittää kovempaa kun BOA:n vakio nokilla teho lähtee laskuun 5500 rpm. BOB:in nokat + pari pikku juttua korjaa tilanteen niin että tehot pysyy rajottimelle eli tuohon 6500 asti muttei pidemmälle.gepardi kirjoitti: Sitten on virrattu noita cossu V6-motteja ahtamalla, mutta niitä ei uskalleta vedättää kovin korkealle, kun niissä on vakiona valumännät, mutta nitrattu kampura siltikin. Ahdettuna tuommoinen tasapainottamaton, vakiokamoilla ahdettu kone on vaaraksi räjähtää kappaleiksi jo reilusti alle 6500rpm lukemissa.
En tiedä minkälainen ahdettu 24V 2.9 sulla on, mutta toi oma on ainakin tehtaan jäljiltä tasapainotettu riittävän hyvin että käy värinättömästi koko kierrosluku alueen eikä ole räjähtämässä mihinkään.
Em. koneissa ei ole nitrattua kampuraa, joskin siinä on kaksi vastapainoa enemmän kuin vastaavassa 12V akselissa, veivit on samat kuin 12V:ssä.
Oli 15v sitten farmari Tanessa 1.6 ohari 2.0 kannella. 40 Telluilla, räminä nokalla, kotitekosella coolerilla, 1.8 ahdoilla jne. Meni kohtuullisesti. 2 litrasella meni paremmin. Tosin tää nykyinen viistokeulataunus menee jostain syystä vieläkin paremmin ja on ennenmuuta miellyttävämpi käyttää.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
-
- Viestit: 1379
- Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
- Paikkakunta: viiala
cortina...
mä kans ku muutki,jos kerta haluat jotain poikkeevaa tekniikkaa eli ei siis 2.8v6 eikä 2.0ohc... ni piä hyvä mies se kentti siellä! saahan siitänkin aika kireen (tai no se on suhteellinen käsite nykyään ku joka toinen harraste-auto on ahdettu) ...noissa moniventtiili ym. moottoreissa ei oo enään nykyään mitään persoonallista vaikka niillä lujaa pääseeki mutta toista se ois kunnon työntötanko taapertaja...
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Taunus 1.6 L 73 stw