Sitä sun tätä muihin ryhmiin kuulumatonta. Tärkeät linkit ilmoitukseen LINKKEJÄ ja VINKKEJÄ tai kerro jos joku asia nyppii.
Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.
Herkko kirjoitti:Jep,ja kyllä niihin Taunuksiin ennen
vanhaankin tankattiin 96 kasoa,
tai ois ainaki pitäny tankata
Niinpä, se mitä niihin olisi pitänyt laittaa ja todellisuudessa laitettiin on eri juttu. Jos katsoo vanhan kutoskoneen puristussuhdetta on jopa 95 oktaaninen liioittelua eli kasin litistyksillä pitää polkea matalaoktaanisemmallakin. Tuo jälkikäynti ja muu hyrähtelu johtuu siis näistä säädöistä tai ihan vain siitä ettei kaasutimessa ole mitään magneettiventtiiliä joka sulkee polttoaineen syötön kun virrat katkaistaan. Varsin usein kuitenkinkin sohloksi ajetuista kaasareista aiheutuu suurimmat hämmingit.
Ladassa on muistaakseni 8.3 puristussuhde ja se menee todella iloisesti 92 oktaanisella, hätätilasssa kalkattaa 76-oktaanisella kun ei kovin rajusti polje ylämäkeen peräkärry perässä. Mutta voi pojat sitä hajun ja joskus jopa savun määrää.
Mun coupe oli kyllä tasan tarkkaan oikeissa säädöissä eikä Webru ollut yhtään sohlo. Mutta silti jos erehtyi 95:ttä laittamaan niin kone yskähteli todella pitkään virran katkaisun jälkeen.
Ford Capri S 2.6 V6
Ford Sierra 2.0 iS (myyty - 5 tuntia sen jälkeen kylki edellä puuhun)
Ford Scorpio 2.9i V6 Ghia Automatic
Ford Fiesta mk 4 1.3i
eikös jälkikäynti johdu ihan siitä, että moottorissa on karstaa, joka jää hehkumaan, ja se sytyttää sen sinne tulevan polttoaineseoksen. Matalaoktaanisempi aine on vain herkempää syttymään kuumuuden ja paineen seurauksena. Jos kipinää ei tule ja moottori on puhdas, niin eihän sieltä mitään pitäisi kuulua. Itellä ei oo vielä yksikään vekotin jääny käymään jälkikäyntiä, vaikka mitä valaanrasvaa on tullu tankkiin työnnettyä. Mopoaikoina ajelin PV:llä jopa polttoöljyllä.
Raskas kaasujalka taitaa pitää moottorin parhaiten puhtaana?
Tulppien lämpöarvoa kannattaa nostaa numerolla tai parilla jos meinaa käyttää matalaoktaanisempia aineita, eli kylmempään päin. Tällä huomattava vaikutus tuohon virrattoma hörähtelyyn.
Jos on karstaa kehittynyt koneeseen niin pienellä vesisumulla ne saa sieltä pois ja taas on jälkikäynti vähänaikaa pelkkä muisto vain.
Näin ainakin minulla aikoinaan sierrassa. Ja nyt jälkeenpäin olen vaihtanut suosiolla jokaiseen koslaan numeroa paria kylmemmät tulpat koska joka tapauksessa ajan niillä venäjän bensalla ja lopptuloksen tietää.
Huvittavin ja huvittavin homma oli tuossa 80 audissa. Viime viikon helteillä alkoi vain rykimään ja nykimään ja pian loppui meno täysin. Ei käyntin sitten milläään. Ei muuta kuin narun nokassa hallille ja tulpat pois. Yllättäen joku noheva oli laittanut sinne NGK;n 5 lämpöarvon tulpat eli kuuma keli, venäjän bensa ja hieman faskaava kaasuttimen ja imusarjan välinen kumijalka teki yhdessä sen että tulpat saivan lämpöhalvauksen josta ne ei enää toipuneet.
Nyt tilalla 7 numeroiset ja hyvin polkee. Hyvä kun osaa varautua tälleen etukäteen.
Jotta tulpat pysyy puhtaina, pitää niiden lämpötilan nousta aika korkeaksi (hatusta vedettynä esim. 700 C asteeseen)
Jos ne kuumenee liikaa niin ne alkaa hehkua ja aiheuttaa jälkikäyntiä.
Tehokkaassa koneessa jossa yleensä on puristuksia paljon tulppien lämpeneminen on myös tehokasta -> joutuu laittaa "kylmät" tulpat, jotka johtaa hyvin lämpöä pois.
60-luvun hippimoottorissa, jossa ei ole puristuksia eikä tehojakaan (niinkuin mun koneessa on asian laita) ei tavalliset tulpat toimi. -> joutuu laittaa herkästi kuumenevat tulpat, jotta ne pysyy hengissä ja puhtaina.
am I right :?:
Taunus 1965
Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
mie oonki tähän päivään asti miettiny, mitä ne tulppien lämpöarvot tarkottaa, viitsimättä kuitenkaan ottaa asiasta selvää
Mopoaikaan aina mietin, jotta miksi viritetty motti toimi paremmin isompilukemaisella tulpalla aikansa, mutta se kynttilä kylmeni pariin viikkoon? ei se nyt niin hirveesti karstaa keränny... parempi toiminta selittynee sillä, että seos ei syttyny ennakkoon paineessa hehkuvasta elektrodista?
Miksi tulppa ylipäätään menee vaihtoon? onko sen elektrodin metalliseos jotenkin optimoitu oikeanlaisen kipinän synnyttämiseksi, joka sitten muuttuu kuumuudessa?
(nyt taitaa jo mennä ihan off-topiciksi)
Viipo kirjoitti:Miksi tulppa ylipäätään menee vaihtoon? onko sen elektrodin metalliseos jotenkin optimoitu oikeanlaisen kipinän synnyttämiseksi, joka sitten muuttuu kuumuudessa?
(nyt taitaa jo mennä ihan off-topiciksi)
Metalliseoksista en ossoo sannoo, mutta sellaista olen kuullut että kipinä hyppää helpommin terävästä reunasta, kuin "pyöreäksi" kuluneesta.
Ja se voima kipinän syntymiseen löytyy puolan sisältä magneettikentän voimakkuudesta ja sen romahtamisesta.
Taunus 1965
Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
20m kirjoitti:Jotta tulpat pysyy puhtaina, pitää niiden lämpötilan nousta aika korkeaksi (hatusta vedettynä esim. 700 C asteeseen)
Tulpan itsepuhdistumislämpötila on 450 astetta, ts. sen verran pitää vähintään olla.
On tässä tulppakoulutustakin sentään työn puolesta saatu
Niin ja se keskielektrodihan siinä eniten kuluu ja kun se on riittävän pahasti hävinnyt niin tulppakin on entinen. Tätähän on saatu ehkäistyä nykytulpissa merkittävästi, lähinnä eri pinnoitteiden ansiosta (platina, yttrium jne). Samaten liukukipinätekniikka (monikärkitulpat) on parantanut tulppien kestoikää ja toimintaa muutenkin.
Ford Capri S 2.6 V6
Ford Sierra 2.0 iS (myyty - 5 tuntia sen jälkeen kylki edellä puuhun)
Ford Scorpio 2.9i V6 Ghia Automatic
Ford Fiesta mk 4 1.3i
Tankkasin tuota nyt parillakympillä mut eipä oo kadonneita hevosia näkyny. Tai vaikea sanoa kun auton vedot riippuu kuun asennosta ja parista muusta jutusta.
Tulihan tuota kokeiltua.
Voi olla että olis käynyt vähän tasasemmin..
Ajeltiin Tikkurilaan ja takasin.
Menomatkalla oli 98:a tankissa,ja Tiksissä tuli tankattua tuota V-maxia..
oliskos se sitten V-Moottorille rakettibensaa..?
..mutta ei tuo kone ainakaan huonommin käynyt,eikä vienyt enempääkään näin pers-dynolla mitattuna.
Nyt oon tankannu vähän useemminkin tuota,ja alan olla sitä mieltä että
ei pöllömpää polttoainetta.
98:lle kun on säädetty jo valmiiksi muutenkin,niin toimiihan tuo hitusen paremmin ihan tosiaan.
Niin no se oktaanilukuilmoitushan on tosiaan vaan suuntaa-antava, koska esim. silloin kun muutamilta asemilta vielä sai 99:ä, niin se oli samaa tavaraa kuin 98E lisättynä sillä venttiilinsuoja-aineella.
Ford Capri S 2.6 V6
Ford Sierra 2.0 iS (myyty - 5 tuntia sen jälkeen kylki edellä puuhun)
Ford Scorpio 2.9i V6 Ghia Automatic
Ford Fiesta mk 4 1.3i