käyntiongelma
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
käyntiongelma
tere
taas olis huolia murheita... kun taas tuota räpläsin niin nyt käy vain huonommin..
säädin muutamaa pako venttiiliä kun kantoi.. sytkä on nyt siinä missä pitääkin minusta..noin 8 astetta.. kärjet 0.4mm välyksellä.. mutta silti käy omituisesti..kuin katkoten välillä.. joskus saattaa sammuakin.. tuli noiden jälkeen.. oon koittanut niitä katella säädellä mutta ei auta.. ihmettelin myös että miksi kakkos pytyn tulpan irroittaminen vaikuta käyntiin juurikaan mitenkään.. kokeilin toisella tulpalla sekä johdolla mutta ei auttanut.. sytkän kääntäminen aikasemmalle tai myöhemmälle ei auta samaa katkomista on edelleen tosin lievempänä kun on kierroksia enempi.. voisiko puolassa olla jotain? vaikken siihen kyllä mitenkään koskenut..
pari tulpan johtoakin rikoin niitä tulpista irti repiessäni..perkele..pitäis vissiin hommaa semmonen joku työkalu niiden irrottamiseen..
mites sitten tuo kampikammion tuuletus venttiili sielä koneen kyljessä kun siinä on semmoinen metallinen pää joka työnnetään semmoseen kumiseen "puslaan" ja se on aika löysä että pitäisikö se olla tiivis? se letku menee imusarjaan.. kiersin muutaman kierroksen teippiä sen metallipään ympäri ja työnsin paikoilleen..on varmaan vähän tiiviimpi mutta ei vaikuttanut mitenkään siihen käyntiin..
taas olis huolia murheita... kun taas tuota räpläsin niin nyt käy vain huonommin..
säädin muutamaa pako venttiiliä kun kantoi.. sytkä on nyt siinä missä pitääkin minusta..noin 8 astetta.. kärjet 0.4mm välyksellä.. mutta silti käy omituisesti..kuin katkoten välillä.. joskus saattaa sammuakin.. tuli noiden jälkeen.. oon koittanut niitä katella säädellä mutta ei auta.. ihmettelin myös että miksi kakkos pytyn tulpan irroittaminen vaikuta käyntiin juurikaan mitenkään.. kokeilin toisella tulpalla sekä johdolla mutta ei auttanut.. sytkän kääntäminen aikasemmalle tai myöhemmälle ei auta samaa katkomista on edelleen tosin lievempänä kun on kierroksia enempi.. voisiko puolassa olla jotain? vaikken siihen kyllä mitenkään koskenut..
pari tulpan johtoakin rikoin niitä tulpista irti repiessäni..perkele..pitäis vissiin hommaa semmonen joku työkalu niiden irrottamiseen..
mites sitten tuo kampikammion tuuletus venttiili sielä koneen kyljessä kun siinä on semmoinen metallinen pää joka työnnetään semmoseen kumiseen "puslaan" ja se on aika löysä että pitäisikö se olla tiivis? se letku menee imusarjaan.. kiersin muutaman kierroksen teippiä sen metallipään ympäri ja työnsin paikoilleen..on varmaan vähän tiiviimpi mutta ei vaikuttanut mitenkään siihen käyntiin..
"saatanha mie senki tehhä"
Ootko kattonu jokasesta tulpasta että tulee kipinää?
Jos tulpan irrottaminen ei vaikuta käymiseen mitenkään, niin joko pako tai imuventtiili kantaa. Mutta jos kerran säädit venttiilit niin sitte kansi halki tai kannentiiviste palanu tai männänrenkaat/rengas rikki. Onkos muuten jako kohdallaan, se kannattaa tarkistaa.
Kupliiko jäähdyttäjässä taikka paisuntasäiliössä? Onko bensaa paljon öljynseassa?
Kaasarin "ammattimainen" säätö vois auttaa kans käymiseen ja bensan kulutukseen.
Off topic..
Sedän 1.6:n savutti tosi pahasten, irrottelin tulpanjohtoja auton käydessä ja 3 tulpanjohtoa oli kädessä eikä käynti ollu muuttunu miksikään.. Neljättä olin irrottamassa ni löi sen vertaa näpeille et en sitä saanu irti.
Kysymys kuuluu, mistä kone sai kipinän?
No "ei mistään", koneessa oli ilmeisesti niin paljoo karstaa että se hehkui punaisena ja sytytti seoksen itestään.
Savutuksen syy paikannettiin kaasariin mistä puuttus joku korkki --> tulvi bensaa koneeseen.. Toinen kaasari paikalleen ja kävi taas tosi nätisten eikä savuttanu.
Jos tulpan irrottaminen ei vaikuta käymiseen mitenkään, niin joko pako tai imuventtiili kantaa. Mutta jos kerran säädit venttiilit niin sitte kansi halki tai kannentiiviste palanu tai männänrenkaat/rengas rikki. Onkos muuten jako kohdallaan, se kannattaa tarkistaa.
Kupliiko jäähdyttäjässä taikka paisuntasäiliössä? Onko bensaa paljon öljynseassa?
Kaasarin "ammattimainen" säätö vois auttaa kans käymiseen ja bensan kulutukseen.
Off topic..
Sedän 1.6:n savutti tosi pahasten, irrottelin tulpanjohtoja auton käydessä ja 3 tulpanjohtoa oli kädessä eikä käynti ollu muuttunu miksikään.. Neljättä olin irrottamassa ni löi sen vertaa näpeille et en sitä saanu irti.
Kysymys kuuluu, mistä kone sai kipinän?
No "ei mistään", koneessa oli ilmeisesti niin paljoo karstaa että se hehkui punaisena ja sytytti seoksen itestään.
Savutuksen syy paikannettiin kaasariin mistä puuttus joku korkki --> tulvi bensaa koneeseen.. Toinen kaasari paikalleen ja kävi taas tosi nätisten eikä savuttanu.
Taunus, Coupé GXL -74 (prokekti)
Sierra, 3.0 essex -89 (myydään osina tai kokonaisena)
Audi 100 avant 2,2 turbo quattro (200 look : ) -89
Taunus -81
Sierra, 3.0 essex -89 (myydään osina tai kokonaisena)
Audi 100 avant 2,2 turbo quattro (200 look : ) -89
Taunus -81
ennen säätöä huomasin että se 2 pytyn pakoventtiili kantoi + pari muuta pakoa.. laitoin välykset kuntoon ja sen + noiden muiden hommien jälkeen alkoi nykyjää.. täytys uudet tulpanjohdot hakea ja kattoo vielä sytytystä.. mutta ihmetyttää vieläkin se että se pytty on vähän niin kuin olematon.. vaikka venat on nyt säädöissä.. en kokeillut kylläkään että tuleeko se mukaan kun kierroksia antaa.. muistaakseni mä jossain välissä kattelin että öljytikun päässä olis valkoista melkein heti öljynvaihdon jälkeen tuossa joulun alla.. niissä vanhoissa öljyissä ei ollut kyllä vettä eikä muutakaan.. täytyy tuokin huomenna koitaa katsoa..jani kirjoitti:Ootko kattonu jokasesta tulpasta että tulee kipinää?
Jos tulpan irrottaminen ei vaikuta käymiseen mitenkään, niin joko pako tai imuventtiili kantaa. Mutta jos kerran säädit venttiilit niin sitte kansi halki tai kannentiiviste palanu tai männänrenkaat/rengas rikki. Onkos muuten jako kohdallaan, se kannattaa tarkistaa.
Kupliiko jäähdyttäjässä taikka paisuntasäiliössä? Onko bensaa paljon öljynseassa?
Kaasarin "ammattimainen" säätö vois auttaa kans käymiseen ja bensan kulutukseen.
Off topic..
Sedän 1.6:n savutti tosi pahasten, irrottelin tulpanjohtoja auton käydessä ja 3 tulpanjohtoa oli kädessä eikä käynti ollu muuttunu miksikään.. Neljättä olin irrottamassa ni löi sen vertaa näpeille et en sitä saanu irti.
Kysymys kuuluu, mistä kone sai kipinän?
No "ei mistään", koneessa oli ilmeisesti niin paljoo karstaa että se hehkui punaisena ja sytytti seoksen itestään.
Savutuksen syy paikannettiin kaasariin mistä puuttus joku korkki --> tulvi bensaa koneeseen.. Toinen kaasari paikalleen ja kävi taas tosi nätisten eikä savuttanu.
"saatanha mie senki tehhä"
[quote="jani"]Ootko kattonu jokasesta tulpasta että tulee kipinää?
katsoin tuolla ajoituslampulla jokasesta tulpanjohdosta..siitähän näkee että kipunoiko se tulppa..
kaasariin en ole koskenut..se säädettiin viime heinäkuussa katsastusta varten ihan mittalaitteilla..
tuo on kyllä ollut minusta jonkun aikaa vähän vajaatehoinen..siksi aloin kattelee sytytyksiä ja ventiileitä..
katsoin tuolla ajoituslampulla jokasesta tulpanjohdosta..siitähän näkee että kipunoiko se tulppa..
kaasariin en ole koskenut..se säädettiin viime heinäkuussa katsastusta varten ihan mittalaitteilla..
tuo on kyllä ollut minusta jonkun aikaa vähän vajaatehoinen..siksi aloin kattelee sytytyksiä ja ventiileitä..
"saatanha mie senki tehhä"
eikös jako oo silloin kohdallaan kun nokkaakselin hihnapyörän nuoli osoittaa alhaalla olevaa pistettä...
kampiakselin hihnapyörän ajoitusmerkki on siinä syvimmän uran kohdalla..eli se josta lähdetään laskemaan sitten ne asteet..
ja jakajan pyörijä osoittaa ykkössylinterin kosketinta..
kampiakselin hihnapyörän ajoitusmerkki on siinä syvimmän uran kohdalla..eli se josta lähdetään laskemaan sitten ne asteet..
ja jakajan pyörijä osoittaa ykkössylinterin kosketinta..
"saatanha mie senki tehhä"
- TaunusTomi
- Viestit: 953
- Liittynyt: 02 Elo 2004, 22:43
- Paikkakunta: Noormarkku
juu kyllä vissiin virtaa tuli tulpille..vaihdoin aamulla vanhan tulpanjohdon päikseen toiseen vanhaan.. kävin koeájaa ja veti kuin juna eli tuntui kadonneet pollet tulleet takasi kesälaitumelta..pientä nykimistä välillä oli mutta jos ne johdot uusiin vaihtais niin varmaan loppuu.. mutta ku pihassa kaasuttelin hetkisen niin yht äkkii kierroksilta auto sammui..eikä edes lupaa enää.. kahta tulppaa katselin niin ei tuu kipinää.. katkojan kärjet on paikoillaan.. puolanjohdon vaihdoin ei auttanut.. oisko se sitten puola? mitenkä jos kattelee kärkiä starttaillessa niin tuleeko niihin kipinää? meinaan ku ei ole kantta ei pyörijää paikoillaan...eihän se sillon voi kipinää antaa..kai? eihän mikään muu voi noin yks kaks mennä pimeeksi kuin puola..ku ei ees lupaile mitään ku starttaa.. vähä epäonnea nyt kun tuntui että auto olis taas kunnossa..niin pihalle kun pääsin niin sammui aivan yllättäen.. onneks sentään pihalle..tosin hinaukseen joutuu tuo.. eka kerta muuten kun tuo tauno jättää "tielle"
"saatanha mie senki tehhä"
kärjelliseen tarkotettu..kai niitä vielä jossain on,ja usein vaikka luettelossa ei ole,niin voi silti hyllystä löytyä.
Fordilta jos ei muuta keksi..
Tuo että kesken kaiken sammui...josko olis se tässä just höpötelty konkka? kautta kärjet,ei oikein kuitenkaan uskois että mitään ihmeellistä olis mennyt.
ja noita saattaa palaa vaikka olis just vaihdettu jos joku muu on pielessä,no esim just se puola
ensimmäisenä kumminkin kattomaan ne kärjet taas,ja onko varmasti bensaa tankissa
Fordilta jos ei muuta keksi..
Tuo että kesken kaiken sammui...josko olis se tässä just höpötelty konkka? kautta kärjet,ei oikein kuitenkaan uskois että mitään ihmeellistä olis mennyt.
ja noita saattaa palaa vaikka olis just vaihdettu jos joku muu on pielessä,no esim just se puola
ensimmäisenä kumminkin kattomaan ne kärjet taas,ja onko varmasti bensaa tankissa
Taunus Maximus =)
"ennen säätöä huomasin että se 2 pytyn pakoventtiili kantoi + pari muuta pakoa.. laitoin välykset kuntoon"
No jos ne on kauan kantanu ni sitte on paljon mahdollista että venttiili on palanu. Venttiilihän jäähtyy kahta kautta; ohjurista ja lautasen ja kannen tiivistepinnasta ja jos venttiili kantaa niin se ei oo kosketuksissa kannen tiivistepintaan ja näinollen se ei jäähdy --> palaa/sulaa..
Just oli kansiprojekti ku pakoventtiili oli kantanu ja venttiilistä oli lähteny pala pois. Auto kävi hiukan huonosti, oskilloskoopin kanssa näki että 2 pytyn kipinässä oli jotai häikkää. Kipinä tuli, mutta oli huono. Ohivuotomittauksella näki selvästi, että jotain oli pielessä..
Ohivuotomittauksen voi tehdä kotikonsteinkin. Poraa ylimääräiseen tulppaan reiän keskelle ja esim. hitsaa siihen jonkun adabterin johon saa liitettyä kompurasta paineilmaa. Sitten vaa etsii sellaisen kohdan että venttiilit on kiinni. Kiertää sen tulpan paikalleen ja "paineistaa" pytyn.
No jos ne on kauan kantanu ni sitte on paljon mahdollista että venttiili on palanu. Venttiilihän jäähtyy kahta kautta; ohjurista ja lautasen ja kannen tiivistepinnasta ja jos venttiili kantaa niin se ei oo kosketuksissa kannen tiivistepintaan ja näinollen se ei jäähdy --> palaa/sulaa..
Just oli kansiprojekti ku pakoventtiili oli kantanu ja venttiilistä oli lähteny pala pois. Auto kävi hiukan huonosti, oskilloskoopin kanssa näki että 2 pytyn kipinässä oli jotai häikkää. Kipinä tuli, mutta oli huono. Ohivuotomittauksella näki selvästi, että jotain oli pielessä..
Ohivuotomittauksen voi tehdä kotikonsteinkin. Poraa ylimääräiseen tulppaan reiän keskelle ja esim. hitsaa siihen jonkun adabterin johon saa liitettyä kompurasta paineilmaa. Sitten vaa etsii sellaisen kohdan että venttiilit on kiinni. Kiertää sen tulpan paikalleen ja "paineistaa" pytyn.
Taunus, Coupé GXL -74 (prokekti)
Sierra, 3.0 essex -89 (myydään osina tai kokonaisena)
Audi 100 avant 2,2 turbo quattro (200 look : ) -89
Taunus -81
Sierra, 3.0 essex -89 (myydään osina tai kokonaisena)
Audi 100 avant 2,2 turbo quattro (200 look : ) -89
Taunus -81