V6 imusarjat

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

96taunus
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Syys 2016, 10:50

Re: V6 imusarjat

Viesti Kirjoittaja 96taunus »

Projektina olis 2.0 v6 johon tulis 2.6:n kampi ja kuplan männät 85,5mm.
Kannet olis c9 2.0 kannet joissa on vakiona samat venat kun 2.3:ssa.
Imusarjaksi olis pari vaihtoehtoo, c9:n imari tai 2.6:n imari. Erona noissa on imukanavien muotoilu, 2.0:ssa ovaalin muotoiset kanavat kun taas 2.6:ssa kulmikkaat. Lisäksi vesikanavat kulkee 2.0:ssa ainoastaan etupäässä puolelta toiselle vaikka kansissa on kanavat. Lisäksi se on pakokaasulla lämpiävä.(jota ei varmaankaan kannata käyttää).
Elikä kumpaa imaria kannattais käyttää, lähinnä ton vesikierron kannalta?
Niin näissä 2.0:ssa ei tainnut olla missään vaiheessa nykybensan kestäviä kansia?
Mahtaako noissa kansissa olla työstövaraa seetien asentamiseen?
Vermilion
Viestit: 1545
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: V6 imusarjat

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

96taunus kirjoitti:Projektina olis 2.0 v6 johon tulis 2.6:n kampi ja kuplan männät 85,5mm.
Kannet olis c9 2.0 kannet joissa on vakiona samat venat kun 2.3:ssa.
Imusarjaksi olis pari vaihtoehtoo, c9:n imari tai 2.6:n imari. Erona noissa on imukanavien muotoilu, 2.0:ssa ovaalin muotoiset kanavat kun taas 2.6:ssa kulmikkaat. Lisäksi vesikanavat kulkee 2.0:ssa ainoastaan etupäässä puolelta toiselle vaikka kansissa on kanavat. Lisäksi se on pakokaasulla lämpiävä.(jota ei varmaankaan kannata käyttää).
Elikä kumpaa imaria kannattais käyttää, lähinnä ton vesikierron kannalta?
Niin näissä 2.0:ssa ei tainnut olla missään vaiheessa nykybensan kestäviä kansia?
Mahtaako noissa kansissa olla työstövaraa seetien asentamiseen?
2.8 kansissa on viimisissä seetit, lyijyttömälle bensalle, muissa ei taida olla.
Kiikuta lahden kansityöhön kannet näytille niin ne osaa kyllä sanoa saako kansiin
seetit laitettua vai ei.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Sultzi
Viestit: 1909
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Re: V6 imusarjat

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Seetien asennuksen onnistumista ei tiedä varmaksi ennen reikien koneistusta. Itselleni tehtiin romu kanteen koe "porauksia" joilla testattiin sopivat mitat pakoseeteille. Jos tehdään perinteinen reikä niin vaarana on mennä puhki vesitilaan, itselleni koneistamo teki seeteihin ulkoreunaan porrastuksen pienemmälle halkaisijalle osuudelle joka menee kanteen syvemmälle. Ainakin näissä kansissa onnistui kaikki pakopuolen seetit ilman puhki menemistä. Mutta on ihan tuurikauppaa, jos on pieniä heittoja kansien valuissa.
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: V6 imusarjat

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Alkuperäisissä 2.8 lyijyttömän kansissa se seetirengas ei ole paljoa pakoventtiilin lautasta isompi ulkomitaltaan ja olisiko ollut vajaa 4mm syvä, en muista tarkemmin enää...tuon suuntaisilla mitoilla luulisi onnistuvan, varsinkin kun pienempien koneiden kansissa on valu paksumpaa.
Escort 1100 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 > 3600 V8 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65
96taunus
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Syys 2016, 10:50

Re: V6 imusarjat

Viesti Kirjoittaja 96taunus »

Yes!
Hyvää tietoo seeti renkaista. Mutta mites toi imukansi? kummalla kantsii tehdä?
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: V6 imusarjat

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Laita vaan kansien oma imusarja...2.6 sarjassa on jo niin paljon isommat kanavat, että joutuisit isontamaan ja muotoilemaan kansien imukanavat vastaamaan niitä ja tukkimaan kansista ne imusarjalle menevät pakokaasuaukot, kun 2.6 sarjassa ei ole mitään sillä kohdalla...tai jos on pakko saada isompi imusarja niin 2.3:sen A9 sarja sitten.
Escort 1100 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 > 3600 V8 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65
96taunus
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Syys 2016, 10:50

Re: V6 imusarjat

Viesti Kirjoittaja 96taunus »

Ok! homma alkaa hahmottua. Tässä olis vielä kuva noista kamoista kun kuvia on aina kiva syynätä :D
Vasemmalta katsoen 2.6, 2.0 ja cn kansi, 2.0 ja c9 kansi.(kuva suurenee klikkaamalla)
Kuva
(oho tulipas iso kuva :mrgreen: )
Oliskohan kellään myydä tohon c9 kanteen imarin tiivistettä?
96taunus
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Syys 2016, 10:50

Re: V6 imusarjat

Viesti Kirjoittaja 96taunus »

Onko mitään haittaa jos tukin noi lämpökanavat noista c9 kansien pakokanavista? kun tällä ei ajella kuitenkaan talvikeleillä.
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: V6 imusarjat

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Ei haittaa, nehän on muutenkin yleensä jo karsta tukkinut...eihän vanhemmissa koneissa edes ole niitä ja toimivat talvellakin.
Escort 1100 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 > 3600 V8 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65
96taunus
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Syys 2016, 10:50

Re: V6 imusarjat

Viesti Kirjoittaja 96taunus »

Tämä selvä :D
Avatar
Sumu
Viestit: 1519
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: V6 imusarjat

Viesti Kirjoittaja Sumu »

http://www.fordopedia.org/parts-catalog ... 8-v6/A5.35

Mikäs muuten on tämä "hot idling control"?
Sedan GT '73
Avatar
Mois
Viestit: 7844
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: V6 imusarjat

Viesti Kirjoittaja Mois »

Sumu kirjoitti:http://www.fordopedia.org/parts-catalog ... 8-v6/A5.35

Mikäs muuten on tämä "hot idling control"?
Antaa lisäilmaa tyhjäkäynnillä jos on oikee kuuma :lol: Joku semmonenhan toi on. Bi-metallia toi "liuska" mikä sulkee ja avaa pientä ilmareikää. Oon sitä joskus itekin ihmetelly et mikä se on. Nostaa kierroksia ettei kone keitä jos tyhjäkäynnillä kone käy liian kuumana?
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Vastaa Viestiin