Pallonivelistä ja puslista

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Sumu kirjoitti:
Sumu kirjoitti:Tuli nuo osat Motonetistä. Askarruttaa silti eräs asia kun ne yhdydtankojen kumit on ihan saman näköisiä ja silti ne myydään eri numerolla. Osat tulivat vielä irtopainoksena rahtipussissa.

Onko niillä mitään väliä kummalle puolelle kukin tulee?
Ja edelleen aiheesta; onkos alatukivarsien pusia vaihtaneilla jäänyt pieni klappi pultin ja puslan väliin?
Kai sinne klappia jää, mut eihän sillä oo suurta merkitystä kun vetää vaan pultin tarpeeks tiukkaan niin eihän se pääse sillon "hölskäämään" :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
heka
Viestit: 312
Liittynyt: 16 Joulu 2004, 23:20
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja heka »

kyllä sinne pitää vähän klappia jäädä ku tuntuu ruostuvan pikku klapillakin niin rajusti kiinni ettei ilman rälläkkää irtoa millään :(
taunus coupe datsun powered vaiheessa..
Ex, sierra cosworth 88
Bmw 328 -97 käyttö vessa
Polaris Fusion 600 Pommikone
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sumu »

heka kirjoitti:kyllä sinne pitää vähän klappia jäädä ku tuntuu ruostuvan pikku klapillakin niin rajusti kiinni ettei ilman rälläkkää irtoa millään :(
Joo kokemusta em. tapauksesta. Nimim. puukkosahaa käyttänyt...
Sedan GT '73
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Meikäläinen on käyttänny lähes kaikissa pulteissa jotain molybdeeni tai grafiitti vaseliinia eikä oo enää ruostunnu pultit noihin holkkeihin...
Kyl niitten kaa on joutunnu tappelee aikanaan!
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
teekoo
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Marras 2004, 10:11
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja teekoo »

mois13 kirjoitti:Kai sinne klappia jää, mut eihän sillä oo suurta merkitystä kun vetää vaan pultin tarpeeks tiukkaan niin eihän se pääse sillon "hölskäämään"
Jep. Tämähän se on tarkoitus. Sisäholkki pitää olla "yhtä palaa" apurungon kanssa ja vain pusla toimii "saranana". Jos holkki pääsee pyörimään pulttia vasten niin pian on klappia liikaakin. Alkuperäispuslien holkin ulkoreunat ovat hammastettuja paremman tartunnan takia.

Itse olen puslanvaihdon yhteydessä vaihtanut kuluneet pultit uusiin 10.9-luokkaisiin hienokierteisiin ja se väli vaseliinia tai kuparitahnaa täyteen, niin aukeaa seuraavallakin kerralla.

Nimim. Yhden kerran puukkosahaa käyttänyt ja viisastunut...
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Tuossa Australian Cortinassa on säädettävät ala- sekä ylätukivarret... Alatukivarsissa on semmonen epäkesko rikka ja ylätukivarsissa voi laittaa shimmilevyä väliin, niinku Mustangissa!
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
hezu
Viestit: 26
Liittynyt: 27 Joulu 2005, 03:00

Viesti Kirjoittaja hezu »

Sumu kirjoitti:Motonetin kuvastosta:

Yhdystangon sisempi kumi apurunkoon 1/puoli (moott.puoli). 18-1015 9.50 ???
Yhdystangon ulompi kumi apurunkoon 1/puoli (pyörän puoli). 18-1016 9.50 ???

Vakaajan liitäntävarren "lankarulla"-kumi 2/puoli. . . . . 18-1074 4.90 ???
Nonnii, löytyihän. Olipa noillekin kiva hakea nimiä. Katsastuksessa olin nimittäin toiveikkaana, koska olin juuri remontoinut jarruja. Jarrujahan katsastusmies kehuikin, mutta löysipä hän silti aihetta uusintatarkastukseen. Tuommoinen yhdystangon kumi on hinautunut osittain ulos kolostaan ja revennyt hieman siinä samassa. Ilmeisesti jarruremontin jälkeiset koejarrutukset tekivät tuhoja. :roll:

Noh, ajattelin, että kyllähän tuollainen löytyy mistä vain ja voin viedä maanantaina auton takaisin näytille. Eipä perkule löydy mistään. Motonetin listoilla on vielä nuo kumit, mutta varasto näyttää joka paikassa nollaa. Soitin vielä sinne ja sanoivat selvittävänsä, jos noita osia saisi vielä jostain. Myyjä kuitenkin oli melko varma, että valmistaja tarjoaa eioota. Hessumobiileistakaan ei ollut nyt avuksi eikä myöskään parista muustakaan.

Kattelin tuolta Sporttiautostakin näitä: "Etuapurungon etupusla (2 os.) + rosteriholkki, alkaen vanhimmat Taunus 1." Tuo kuulostaisi oikealta, mutta on myös aivan pirun kalliskin. Tuolla on vielä apurungon takapusla erikseen, joten hinnaksi tulisi ilmeisesti 80 euroa. :shock: Tällä hetkellä varallisuus mahdollistaisi vielä 20 euron hankinnan korkeintaan.
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

http://www.oldcars.de/kataloge/taunus/T ... eutsch.htm
..sivulla 49/50 nuo 2 ja 4 kohtiin tulevat puslat..?
Mulla on Mk3:n kolmion malliset,käytetyt mutta ei uusista erota
oikeastaan,ei oo revennyt mistään kohdasta yhtään.
Mutta jos kohdassa 2,niin siihenhän voi vaikka laittaa ison prikan päälle
kun on tapellut sen vanhan takasin paikalleen.
Taunus Maximus =)
DROFFORD
Viestit: 149
Liittynyt: 31 Touko 2006, 14:24
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja DROFFORD »

hezu kirjoitti:
Sumu kirjoitti:Motonetin kuvastosta:

Yhdystangon sisempi kumi apurunkoon 1/puoli (moott.puoli). 18-1015 9.50 ???
Yhdystangon ulompi kumi apurunkoon 1/puoli (pyörän puoli). 18-1016 9.50 ???

Vakaajan liitäntävarren "lankarulla"-kumi 2/puoli. . . . . 18-1074 4.90 ???
Nonnii, löytyihän. Olipa noillekin kiva hakea nimiä. Katsastuksessa olin nimittäin toiveikkaana, koska olin juuri remontoinut jarruja. Jarrujahan katsastusmies kehuikin, mutta löysipä hän silti aihetta uusintatarkastukseen. Tuommoinen yhdystangon kumi on hinautunut osittain ulos kolostaan ja revennyt hieman siinä samassa. Ilmeisesti jarruremontin jälkeiset koejarrutukset tekivät tuhoja. :roll:

Noh, ajattelin, että kyllähän tuollainen löytyy mistä vain ja voin viedä maanantaina auton takaisin näytille. Eipä perkule löydy mistään. Motonetin listoilla on vielä nuo kumit, mutta varasto näyttää joka paikassa nollaa. Soitin vielä sinne ja sanoivat selvittävänsä, jos noita osia saisi vielä jostain. Myyjä kuitenkin oli melko varma, että valmistaja tarjoaa eioota. Hessumobiileistakaan ei ollut nyt avuksi eikä myöskään parista muustakaan.

Kattelin tuolta Sporttiautostakin näitä: "Etuapurungon etupusla (2 os.) + rosteriholkki, alkaen vanhimmat Taunus 1." Tuo kuulostaisi oikealta, mutta on myös aivan pirun kalliskin. Tuolla on vielä apurungon takapusla erikseen, joten hinnaksi tulisi ilmeisesti 80 euroa. :shock: Tällä hetkellä varallisuus mahdollistaisi vielä 20 euron hankinnan korkeintaan.
Mäpäs ostin tämmöiset sieltä tero anttila vai miä lie nyt se liike olikaan jolla oli se murskatarjous vanhoista ford varaosista.. :D

Edit: hinaksi taisi tulla reilut euron skipale..
hezu
Viestit: 26
Liittynyt: 27 Joulu 2005, 03:00

Viesti Kirjoittaja hezu »

Janzamar kirjoitti:http://www.oldcars.de/kataloge/taunus/T ... eutsch.htm
..sivulla 49/50 nuo 2 ja 4 kohtiin tulevat puslat..?
Mulla on Mk3:n kolmion malliset,käytetyt mutta ei uusista erota
oikeastaan,ei oo revennyt mistään kohdasta yhtään.
Mutta jos kohdassa 2,niin siihenhän voi vaikka laittaa ison prikan päälle
kun on tapellut sen vanhan takasin paikalleen.
Jos noista pitää valita, niin 4. Vuosimalli on kuitenkin 78, niin eikös silloin tarvittava holkki löydy kohdasta 5?

Sivuilla 47-48 on näköjään myös kuva tilanteesta. Tossa noi kohtien 2 ja 3 kumit tulevat apurungon kummallekin puolelle. Tangon pään puoleisin kumi on mennyt vähän riekaleiksi ja siitä katsastusmies huomautteli, ku välystäki oli tullu jo aika lailla. Soittelin taas liikkeitä läpi ja eiootahan ne tarjoavat. Pitänee tutkia tuo terskan putiikki maanantaina. :shock:
hezu
Viestit: 26
Liittynyt: 27 Joulu 2005, 03:00

Viesti Kirjoittaja hezu »

No tulipa taas soiteltua koko Suomi läpi. :)
Tuo anttilaterokin sanoi miltei kaikkien Taunuksen osien jo menneen. Totesin, että Sporttiauto on ainoa vaihtoehto. Hintaahan noille tuli: 2x22 euroa, mutta luulisi noiden laatupuslien kestävänki jarrutuksissa.
jkorpi
Viestit: 4
Liittynyt: 31 Tammi 2006, 12:21
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkorpi »

Minulla on vuosimallin 1977 ford Taunus 1.6 GBFS/2580. Tarvitisisin nuo 47 / 48 sivulla olevat reaktiotangon kumit numerot 2 ja 3. Ilmeisesti nuo on juuri ne joita on vaikea löytää. Onko tuo "reaktio tanko" jollain muulla nimellä tuolla taunuksen kataloogeissa?

Ajattelin että tuo samalla sivulla oleva osa numero 4 on "Sarja", mutta siinä on kaksi erinäköistä vaihtoehtoa. Kumpi pitäisi valita? Riittääkö yksi per puoli?

http://www.oldcars.de/kataloge/taunus/T ... eutsch.htm
Terveisin
Jani Korpi
www.kovaa.com
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

jkorpi kirjoitti:Minulla on vuosimallin 1977 ford Taunus 1.6 GBFS/2580. Tarvitisisin nuo 47 / 48 sivulla olevat reaktiotangon kumit numerot 2 ja 3. Ilmeisesti nuo on juuri ne joita on vaikea löytää. Onko tuo "reaktio tanko" jollain muulla nimellä tuolla taunuksen kataloogeissa?

Ajattelin että tuo samalla sivulla oleva osa numero 4 on "Sarja", mutta siinä on kaksi erinäköistä vaihtoehtoa. Kumpi pitäisi valita? Riittääkö yksi per puoli?

http://www.oldcars.de/kataloge/taunus/T ... eutsch.htm
Sierran kumit menee modaamalla,poraa holkit isommaksi
tai sovittaa Taunuksen omat holkit sinne sisään.
Pikku veistelyllä saa vallan hyvät ja aika halvallakin..
Taunus Maximus =)
MaxPower
Viestit: 5
Liittynyt: 17 Loka 2004, 01:52
Paikkakunta: Taunuksela

Viesti Kirjoittaja MaxPower »

jkorpi kirjoitti:Minulla on vuosimallin 1977 ford Taunus 1.6 GBFS/2580. Tarvitisisin nuo 47 / 48 sivulla olevat reaktiotangon kumit numerot 2 ja 3. Ilmeisesti nuo on juuri ne joita on vaikea löytää. Onko tuo "reaktio tanko" jollain muulla nimellä tuolla taunuksen kataloogeissa?

Ajattelin että tuo samalla sivulla oleva osa numero 4 on "Sarja", mutta siinä on kaksi erinäköistä vaihtoehtoa. Kumpi pitäisi valita? Riittääkö yksi per puoli?

http://www.oldcars.de/kataloge/taunus/T ... eutsch.htm
1 sarja riittää per puoli eli tilaat noita 2 kpl: SPF046-2 : http://www.oldcars.de/shop/index.htm?f= ... ic&exact=1
jkorpi
Viestit: 4
Liittynyt: 31 Tammi 2006, 12:21
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkorpi »

Kiitokset vastauksista :). Kävin tilaamassa juuri myös alapallot. Oli öljyt tulleet molemmista ulos
Terveisin
Jani Korpi
www.kovaa.com
Vastaa Viestiin