Siinä miinus puolella konkan kyljessä on raita.Mois kirjoitti:Mistäs noist konkist näkee et kumpi napa on mikäkin? En oo koskaan tutkinnu, mut jos vaikka joku päivä alkais eletkroniikka-asentajaks ja irrottelis tost yhest emolevyst pullistuneet konkat irti ja yrittäis jostain ettii ehjiä tilalle. Päälläpäin ei ainakaan näkynny + eikä - merkkiä missään... Sen verran vaan oon kuullu et joku joskus sano et noita samanlaisia konkkia ei tahdo löytyä muuta kuin toisista vanhoista emolevyistä...
atk...
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
-
- Viestit: 484
- Liittynyt: 14 Maalis 2008, 01:46
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Konkkia ei usein miten kannata ottaa käytettyinä. Voivat kuivua ilman kummempia ulkoisia merkkejä.Muurahainen kirjoitti:Siinä miinus puolella konkan kyljessä on raita.Mois kirjoitti:Mistäs noist konkist näkee et kumpi napa on mikäkin? En oo koskaan tutkinnu, mut jos vaikka joku päivä alkais eletkroniikka-asentajaks ja irrottelis tost yhest emolevyst pullistuneet konkat irti ja yrittäis jostain ettii ehjiä tilalle. Päälläpäin ei ainakaan näkynny + eikä - merkkiä missään... Sen verran vaan oon kuullu et joku joskus sano et noita samanlaisia konkkia ei tahdo löytyä muuta kuin toisista vanhoista emolevyistä...
Kun valitset uusia niin tarvit oikeastaan kolme asiaa: Jännittekesto=sama tai isompi (jotka ei tunne sähköpuolta niin se numero jonka perässä on V). Kapasitanssi = sama tai suurempi (uF tai "myy"F) Ja viimeisenä fyysinen koko että saat sen jotenkin sonne paikalle survottua
Ja tietenkin nuo lämpötilat isompi sen parempi
Kiitos näistä ohjeista, eiköhän noilla pärjätä! Oisko vinkkejä/linkkejä netissä olevista firmoista joista mahdollisesti saa noita konkkia? Tai sit vaikka pääkaupunkiseudulla olevista liikkeistä, kun siellä tulee aina silloin tällöin liikuttua. Sähköasentajaks tuli aikanaan opiskeltua mut toi elektroniikkapuoli on jäänny täysin opiskelemattajryti kirjoitti:Konkkia ei usein miten kannata ottaa käytettyinä. Voivat kuivua ilman kummempia ulkoisia merkkejä.Muurahainen kirjoitti:Siinä miinus puolella konkan kyljessä on raita.Mois kirjoitti:Mistäs noist konkist näkee et kumpi napa on mikäkin? En oo koskaan tutkinnu, mut jos vaikka joku päivä alkais eletkroniikka-asentajaks ja irrottelis tost yhest emolevyst pullistuneet konkat irti ja yrittäis jostain ettii ehjiä tilalle. Päälläpäin ei ainakaan näkynny + eikä - merkkiä missään... Sen verran vaan oon kuullu et joku joskus sano et noita samanlaisia konkkia ei tahdo löytyä muuta kuin toisista vanhoista emolevyistä...
Kun valitset uusia niin tarvit oikeastaan kolme asiaa: Jännittekesto=sama tai isompi (jotka ei tunne sähköpuolta niin se numero jonka perässä on V). Kapasitanssi = sama tai suurempi (uF tai "myy"F) Ja viimeisenä fyysinen koko että saat sen jotenkin sonne paikalle survottua
Ja tietenkin nuo lämpötilat isompi sen parempi
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Netissä yksityisille myyviä elektroniikkaliikkeitä:Mois kirjoitti:Kiitos näistä ohjeista, eiköhän noilla pärjätä! Oisko vinkkejä/linkkejä netissä olevista firmoista joista mahdollisesti saa noita konkkia? Tai sit vaikka pääkaupunkiseudulla olevista liikkeistä, kun siellä tulee aina silloin tällöin liikuttua. Sähköasentajaks tuli aikanaan opiskeltua mut toi elektroniikkapuoli on jäänny täysin opiskelematta
http://www.bebek.fi
Vasemmalta kondensaattorit....Sieltä Elkot
http://www.spelektroniikka.fi
Katalogi 2009 ja siellä sivu 9 pysty elkot
Jälkimäistä olen joskus käyttänyt. Ja näyttäisi olevan aavistuksen halvempi. Ja soittamalla yleensä saa kohtuullisen asiantuntevaa apua.
No tuota, mie sanoisin että ehjä käytettyhän on usein parempi kuin uus kiinalainen, ihan niinku auton osissakinjryti kirjoitti: Konkkia ei usein miten kannata ottaa käytettyinä. Voivat kuivua ilman kummempia ulkoisia merkkejä.
Kun valitset uusia niin tarvit oikeastaan kolme asiaa: Jännittekesto=sama tai isompi (jotka ei tunne sähköpuolta niin se numero jonka perässä on V). Kapasitanssi = sama tai suurempi (uF tai "myy"F) Ja viimeisenä fyysinen koko että saat sen jotenkin sonne paikalle survottua
Ja tietenkin nuo lämpötilat isompi sen parempi
Tietty käytetyssä on aina riski että se onkin viallinen, vaan voipa uudetkin olla susia nykyään..
Ja sitte tuosta kapasitanssista varoituksena, että tuo "tai suurempi" vaihtoehto ei välttämättä johda toivottuun lopputulokseen. Eli siis mahdollisimman lähelle sitä entistä ois hyvä päästä.
Ja niinkun joku jo tais sanoakin, niin ne plus/miinus piuhat kannattaa elkossa kytkeä oikeinpäin, muuten se kondensaattori usein hajaantuu. Myös liian alhaisella jännitteenkestolla varustetuissa kondensaattoreissa voi ilmetä turhautumista ja paikalta poistumisia.
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Ydinvoima on ylivoimaa!
Elkojen laatu on heikentynyt hinnan laskemisen myötä, joten vanhoista voi löytyä parampia kuin uusista, mutta silti suosittelen että kun alkaa vaihtamaaan niin laittaa vain uusia kun on kuitenkin aikalailla "kuluva" eli kuivuva osaJeeSe kirjoitti:No tuota, mie sanoisin että ehjä käytettyhän on usein parempi kuin uus kiinalainen, ihan niinku auton osissakin
Tietty käytetyssä on aina riski että se onkin viallinen, vaan voipa uudetkin olla susia nykyään..
Kannattaa pysytellä mahdollisimman lähellä alkuperäisia arvoja, mutta Mois:illa taisi olla ongelmaa ettei saa samanlaisia.....Ja pienenpää arvoon ei kyllä kannata lähteä.JeeSe kirjoitti:Ja sitte tuosta kapasitanssista varoituksena, että tuo "tai suurempi" vaihtoehto ei välttämättä johda toivottuun lopputulokseen. Eli siis mahdollisimman lähelle sitä entistä ois hyvä päästä.
Sen verran täytyy vielä lisätä että yleensä pullistuneet konkat ovat emolevyillä ja virtalähteissä käyttöjännitteen virransyötössä joten suurempi kapasitanssi ei aiheuta ongelmia, paitsi rahallisesti ja tilallisesti (Suurempi kapasitanssi = kalliimpi ja fyysisti suurempi). Tärkeämpää on täyttää kapasitanssin minimi arvo, mutta suuremmalla arvolla ei kyllä sitten saavuta mitään parannuksiakaan verrattuna alkuperäiseen.
Tossa taitaa olla ainakin nelisen kappaletta vanhoja tietokoneita jotka on menny epäkuntoon kun ovat ollet pari kolme vuotta käyttämättä. Varmaan kaikissa konkkavikoja, näin ainakin luulen... Yks kone lähti käyntiin viivästettynä eli kun paino käynnistysnappia, niin ei tapahtunnu yhtään mitään ja sit kun kävi jossain ja tuli takas, niin kone olikin käynnissä virtalähteen kun vaihdoin, niin alko pelamaan. Siitäkin vanhasta virtalähteestä tietyst oli joku konkka sökö?
Serkkupojan kone tilttas aina käynnistäessä, vikasietotilassa sai käyntiin, mut jos yritti kopioida jotain tiedostoja, niin sit heti tilttas. Kun katoin emolevyä, niin oli varmaan kymmenen saman kokosta konkkaa ihan pullistunnu...
Serkkupojan kone tilttas aina käynnistäessä, vikasietotilassa sai käyntiin, mut jos yritti kopioida jotain tiedostoja, niin sit heti tilttas. Kun katoin emolevyä, niin oli varmaan kymmenen saman kokosta konkkaa ihan pullistunnu...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Konkat osaa olla kyllä mielenkiintosia, ja varsinkin just noissa hakkurivirtalähteissä usein auttaa vaik vaihtaa vaan "ehjiä" konkkia uusiin. Siis semmosia mitkä näyttäis mittarilla olevan kunnossa. Suuremmat taajuudet vissiin alkaa vuotamaan läpi sieltä..
Nii ja toi isompien laittaminen varmasti useimmissa tapauksissa just virransyöttöpuolella käy kyllä.
Tietty jos oikeen julman kokosia alkaa laittamaan niin voi olla, että virransyöttö kyykkää sen ison konkan ottaman suuremman virtapiikin takia.
Ja yleisesti vanhoilla osilla korjatessa kannattaa huomioida, että luultavasti ei kovin pitkäikäistä varaosaa saa ottamalla toisesta samallaisesta laitteesta samaa osaa. Tuppaa nimittäin usein olemaan just se sama osa mikä niissä aina hajoaa, ja siinä toisessa käytetyssäkin se hajoava osa usein on jo melkein rikki.
Nii ja toi isompien laittaminen varmasti useimmissa tapauksissa just virransyöttöpuolella käy kyllä.
Tietty jos oikeen julman kokosia alkaa laittamaan niin voi olla, että virransyöttö kyykkää sen ison konkan ottaman suuremman virtapiikin takia.
Ja yleisesti vanhoilla osilla korjatessa kannattaa huomioida, että luultavasti ei kovin pitkäikäistä varaosaa saa ottamalla toisesta samallaisesta laitteesta samaa osaa. Tuppaa nimittäin usein olemaan just se sama osa mikä niissä aina hajoaa, ja siinä toisessa käytetyssäkin se hajoava osa usein on jo melkein rikki.
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Ydinvoima on ylivoimaa!
Tai sitten niiden "ehjien" vanhojen kapasitanssi on vaan laskenut tarpeeksi, eli kuivuneet . Tuo kuivuminen ei vedä oikosulkuun vaan laskee vaan kapasitanssia, eikä näy ulos päin. Minusta ainakin vaikea havaita ilman kunnon mittaria. Eli kun tilalle vaihtaa uuden niin kapasitanssi on riittävä ja jännite pysyy taas vakaana.JeeSe kirjoitti:Konkat osaa olla kyllä mielenkiintosia, ja varsinkin just noissa hakkurivirtalähteissä usein auttaa vaik vaihtaa vaan "ehjiä" konkkia uusiin. Siis semmosia mitkä näyttäis mittarilla olevan kunnossa. Suuremmat taajuudet vissiin alkaa vuotamaan läpi sieltä..
Ehkä lievästi alkaa mennä off-topiciksi ja pilkun vääntämiseksi (mikä tietty Soopa osiossa on kai ihan ok )
Niin eikös kapasitanssi oo suunnilleen kondensaattorin "levyjen" pinta-ala jaettuna niiden etäisyydellä toisistaan? Ja noista kumpikaan ei kait kovin radikaalisti pysty sielä purkissa muuttumaan?
Tällä perusteella ainakin kuvittelisin, että "kuivuessa" vaan eristeen ominaisuudet heikkenee ja sen takia se kapasitanssi ikäänkuin pienenee näennäisesti, kun se konkka alkaa vuotaa ittensä tyhjäksi sisäisesti. Ja tästä johtuen pitkään lojuneista laitteista myös joskus possahtelee konkat, kun niille tarjoaa sähköä.
Niin eikös kapasitanssi oo suunnilleen kondensaattorin "levyjen" pinta-ala jaettuna niiden etäisyydellä toisistaan? Ja noista kumpikaan ei kait kovin radikaalisti pysty sielä purkissa muuttumaan?
Tällä perusteella ainakin kuvittelisin, että "kuivuessa" vaan eristeen ominaisuudet heikkenee ja sen takia se kapasitanssi ikäänkuin pienenee näennäisesti, kun se konkka alkaa vuotaa ittensä tyhjäksi sisäisesti. Ja tästä johtuen pitkään lojuneista laitteista myös joskus possahtelee konkat, kun niille tarjoaa sähköä.
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Ydinvoima on ylivoimaa!
Pitää alkaa lopettamaan tämä pilkun rakastelu, kun alkaa olemaan jo niin syvällistä konkan sielun elämää ja sehän on konkan oma asia
MUTTA oman väitteeni perustan seuraavaan (saattaa mennä mönkäänkin ): Kapasitanssi määräytyy pinta-alan. etäisyyden ja eristeen permitiivisyyden mukaan. Kuivuessa eriste korvautuu ilmalla ja permitiivisyys laskee reilusti -> kapasitanssi laskee. Konkan neste ymmärtääkseni on mahdollisimman suuren permitivisyyden omaavaa evästä.
Kun konkkaa käytettään taas kuumissa paikoissa niin ongelmaksi muodostuu elektrolyytin kiehuminen joka aiheuttaa paineen ja näin ollen mekaaniset muutokset, kuten pullistumisen ja parhaassa tapauksessa repeämisen. Nämä muutokset saattaa myös johtaa levyjen koskemiseen toisiinsa ja näin ollen oikosulkuu tai ainakin lähenemiseen siinä määrin että konkan napojen jännite riittää läpilyöntiinn. Jos virta riittää tämän kontaktin jälkeen niin saadaan konkasta aikaiseksi jonkin sortin jouluvalo mutta hakkurit pääasiallisesti taitavat kyykätä kun virtarajat tai lämpösuojat tulee vastaan.
Jos sulla on parempaa tietoa niin opimpahan tänäänkin uutta
MUTTA oman väitteeni perustan seuraavaan (saattaa mennä mönkäänkin ): Kapasitanssi määräytyy pinta-alan. etäisyyden ja eristeen permitiivisyyden mukaan. Kuivuessa eriste korvautuu ilmalla ja permitiivisyys laskee reilusti -> kapasitanssi laskee. Konkan neste ymmärtääkseni on mahdollisimman suuren permitivisyyden omaavaa evästä.
Kun konkkaa käytettään taas kuumissa paikoissa niin ongelmaksi muodostuu elektrolyytin kiehuminen joka aiheuttaa paineen ja näin ollen mekaaniset muutokset, kuten pullistumisen ja parhaassa tapauksessa repeämisen. Nämä muutokset saattaa myös johtaa levyjen koskemiseen toisiinsa ja näin ollen oikosulkuu tai ainakin lähenemiseen siinä määrin että konkan napojen jännite riittää läpilyöntiinn. Jos virta riittää tämän kontaktin jälkeen niin saadaan konkasta aikaiseksi jonkin sortin jouluvalo mutta hakkurit pääasiallisesti taitavat kyykätä kun virtarajat tai lämpösuojat tulee vastaan.
Jos sulla on parempaa tietoa niin opimpahan tänäänkin uutta
ei nyt varsinaisesti atk:ta
mutta jotain sinnepäin..
onko kukaan perehtynyt matkapuhelin verkkojen kenttiin..
kun on nettiliittymänä dna..
kentät paranee kun nostaa puhelimen n. kahden metrin korkeuteen saadaan "3.5G"
jos laskee keittiön pöydälle tippuu epäväkaaseen 3G tilaan..
Puhelin liittymänä saunalahti joka toimii juurikin päin vastoin..
eli pöydän päällä täydet ja kahdessa metrissä ei edes välttämättä 3g:tä..
toki eri varkothan noilla on mutta silti kummallista..
ja siis nämä 3g verkot käytettävissä ainoastaan keittiössä...
no vehkeet menossa uusiksi netti käytön osalta
tulossa mm. suunta anteeni ym.. eli ei tarvitse enää kauan miettiä..
hauska vaan toi noiden toiminnan päivnastaisuus..
mutta jotain sinnepäin..
onko kukaan perehtynyt matkapuhelin verkkojen kenttiin..
kun on nettiliittymänä dna..
kentät paranee kun nostaa puhelimen n. kahden metrin korkeuteen saadaan "3.5G"
jos laskee keittiön pöydälle tippuu epäväkaaseen 3G tilaan..
Puhelin liittymänä saunalahti joka toimii juurikin päin vastoin..
eli pöydän päällä täydet ja kahdessa metrissä ei edes välttämättä 3g:tä..
toki eri varkothan noilla on mutta silti kummallista..
ja siis nämä 3g verkot käytettävissä ainoastaan keittiössä...
no vehkeet menossa uusiksi netti käytön osalta
tulossa mm. suunta anteeni ym.. eli ei tarvitse enää kauan miettiä..
hauska vaan toi noiden toiminnan päivnastaisuus..
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
en tiedä mut perkeleen vituttavaa asua laaksossa jota ympyröi joka suunnasta harjua tms. ei toimi langaton ja langallinenkin yhteys on helvetin hidas ( jotain 1Mb/s max). ja puhelinverkoista ei toimi muu kuin telefinland
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Saunalahti käyttää Elisan verkkoa ja DNA omaansa. eli anteennit todennäköisesti eri paikoissa ja aihettaa tuommosia mystisyyksiä. Taitaa olla tuo 2.1GHz (UMTS 2100) verkko siellä?ft79 kirjoitti:ei nyt varsinaisesti atk:ta
mutta jotain sinnepäin..
onko kukaan perehtynyt matkapuhelin verkkojen kenttiin..
kun on nettiliittymänä dna..
kentät paranee kun nostaa puhelimen n. kahden metrin korkeuteen saadaan "3.5G"
jos laskee keittiön pöydälle tippuu epäväkaaseen 3G tilaan..
Puhelin liittymänä saunalahti joka toimii juurikin päin vastoin..
eli pöydän päällä täydet ja kahdessa metrissä ei edes välttämättä 3g:tä..
toki eri varkothan noilla on mutta silti kummallista..
ja siis nämä 3g verkot käytettävissä ainoastaan keittiössä...
no vehkeet menossa uusiksi netti käytön osalta
tulossa mm. suunta anteeni ym.. eli ei tarvitse enää kauan miettiä..
hauska vaan toi noiden toiminnan päivnastaisuus..
http://www.elisa.fi/kuuluvuus/
Luulisi että tuo UMTS 900 ei pitäisi olla niin herkkä pienillä alueilla, mutta tiedä sitten....
Itse asun kilometrin päässä valtatiestä (noin 5km Kajaanin keskustasta) ja kotona ei Soneralla 3G:tä. Kun on metällä pari kilometriä syvempänä metsässä niin on täydet kentät 3G:llä
Mulla on aikomus vaihtaa langattomaan verkkoon ja ainoa mahdollisuus on just tuohon Elisan verkkoon, kun sonera ei kuulu...Ja langallinen 1Mb maksaa 33e kuussa eli melkein 3 kertaisesti...