Muutetut moottorit ovat näitä ns omavalmisteita joiden tehot on selvitetty dynomitauksella. Eli osa sieltä toinen täältä ja loppujen lopuksi saadaan pyörivä ja pahaa ääntä pitävä keksintö jolle pitää jotkut tehot saada.
Jos näin on niin sittenhän tässä ei oo enää mitään epäselvää!!

Kiitos tiedosta!
mites tuosta "Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %." -kohdasta pääsee yli, jos inssi alkaa siitä naputtamaan?
Tuolla +10%:lla ei sitten enää oo väliä, kun kone vaan on saatu sinne pellin alle ja leima papereihin. Se nimittäin nostaa esim. 2.8:n tehot takasin taas siihen 150heppaan, mikä on noin 110kW ja tämä ei riko vielä tuota 7kg/kW rajaa n. 1000kg painosessa autossa!
Eli tarvittavat laskelmat vielä tähän:Laskentaperusteet muutoskatsastukseen:
Muutoskatsastuksen voi tehä sellaselle koneelle, jossa tehot ei mene yli muutoskatsastukseen määrätyn (+20% mallisarjan suurimmasta), joka on uudemmassa 2.3:ssa 114hp * 1,20 = 136,8hp.
Ja koska 2.8i:lle on ilmoitettu 150hp tehoksi, niin periaatteessa teho ennen ruiskun antamaa lisäystä on ollut 136,36hp, koska tämän tehoseen koneeseen ruiskun lisäys antaa tehoa +10%, eli 136,36hp * 1,10 = 150hp!
Ja 136,36 heppaahan alittaa tuon 136,8 hepan rajan!
-> Saa muutoskatsastettua tehojen puolesta
Edit: Jaa tuolahan onkin merkitty että granadan 2.8 kaasariversiossa on 135 heppaa:
http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ ... ranada.jpg Iskutilavuus saa ylittyä 25% mallisarjan suurimmasta ja 2,3 x 1,25 = 2,875
- > Saa muutoskatsastettua myös tämän puolesta
Ja sitten kun se on muutoskatsastettu ja moottori on laillisesti autossa niin
laskentaperusteet otetaan tosta 7kW/kg rajasta.
(Edit:
Miten tämä on mahdollista?? -> Siksi että
autossa on nyt vaihdettu eikä muutettu moottori pellin alla, joka ei siis ole tuon alla lainatun lakitekstin kieltämä ahdettu/erikoisluvilla muutettu/muutettu moottori. Tuon
muutetun ja vaihdetun moottorin ero on AKE:n sivuilta poimittuna tässä viestiketjussa myöhempänä)
Tämä lasketaan seuraavalla periaatteella:
Jos taunus painaa pyöreästi sen 1000kg ja raja on laissa määrätty tuoksi 7kg/kW, niin taunuksen painoisessa autossa saa olla tehoa 1000kg/(7kg/kW) = 142,8kW (x 1,36hp/kW = 194,3hp)
Eli sitten kun se vakio 2.8 kaasarikone on muutoskatsastettu, eli autoon on vaihdettu moottori (Vielä kerran: ei muutettu, vaan vaihdettu!!), voit lisätä ruiskun ja vaihtaa ruiskulle passelin nokan, mikä nostaa tehon 150 heppaan. Tämä sallitaan (=ei kielletä) alla olevassa tekstissä:
1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta jne.
Siis käytännössä se ruiskun takasin asentaminen kaasarin tilalle nostaa tehon takasin 150:een heppaan (ja muutoskatsastuksen jälkeenhän suurin sallittu oli 194 heppaa noilla laissa mainituilla menetelmillä viriteltynä), jolloin ruiskun laitto on täysin laillinen, kunhan se kone on alunperin muutoskatsastettu tuolla kaasuttimella, eli 136,36 hepalla. (Granadan alkuperänen 2.8 kaasarikoneen tapauksessa 135 hepalla)
BUENO!
