2.8 ihmettelyä
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 21 Heinä 2015, 15:00
2.8 ihmettelyä
Heittäkääpä arvon Taunustelijat vinkkiä mistä kannattaisi vikaa alkaa etsimään.
Potilas on 2.8 EFI johon on vaihdettu 2.8 kaasutinmoottorin kannet ja imusarja ruiskun tilalle. Kone on täysin rempattu ja ajeltu sisäänajoa joitakin kymmeniä kilometrejä. Vehjettä riivaa kuitenkin lämpöongelmat. Kun lähtee ajamaan kylmällä moottorilla noin 10 min jälkeen jäähdytinnesteet lentää jäähdyttäjän korkin välistä ulos... Syntyy siis liikaa painetta vaikka kone ei ole ehtinyt vielä lämmetä. Kun ajoa jatkaa lämmöt alkavat kohot ja lopulta kun pysähtyy rupeaa keittämään.
Jäähdytinnesteeseen ei tule kuitenkaan kuplia ja puristuspaineet ovat hvyät joten uskoisin ettei kansipahvi tai kansi vuoda.
Epäilin että termostaatti olisi jumissa ja otin sen testiksi pois. Ongelma ratkesi hetkeksi. Eilennä kun koetin laittaa termarin tilalle kuristuslevyn (koko ajan avoin termostaatti) sama ongelma tuli takaisin.
Vaihdoin myös jäähdyttäjän korkin uuteen. Ei vaikutusta.
Eli ilman termostaattia toimii hyvin, mutta termostaatin tai kuristuslevyn kanssa poksahtaa vedet ulos ja lämmöt alkaa nousta...
Ideoita vinkkejä kiitos
Potilas on 2.8 EFI johon on vaihdettu 2.8 kaasutinmoottorin kannet ja imusarja ruiskun tilalle. Kone on täysin rempattu ja ajeltu sisäänajoa joitakin kymmeniä kilometrejä. Vehjettä riivaa kuitenkin lämpöongelmat. Kun lähtee ajamaan kylmällä moottorilla noin 10 min jälkeen jäähdytinnesteet lentää jäähdyttäjän korkin välistä ulos... Syntyy siis liikaa painetta vaikka kone ei ole ehtinyt vielä lämmetä. Kun ajoa jatkaa lämmöt alkavat kohot ja lopulta kun pysähtyy rupeaa keittämään.
Jäähdytinnesteeseen ei tule kuitenkaan kuplia ja puristuspaineet ovat hvyät joten uskoisin ettei kansipahvi tai kansi vuoda.
Epäilin että termostaatti olisi jumissa ja otin sen testiksi pois. Ongelma ratkesi hetkeksi. Eilennä kun koetin laittaa termarin tilalle kuristuslevyn (koko ajan avoin termostaatti) sama ongelma tuli takaisin.
Vaihdoin myös jäähdyttäjän korkin uuteen. Ei vaikutusta.
Eli ilman termostaattia toimii hyvin, mutta termostaatin tai kuristuslevyn kanssa poksahtaa vedet ulos ja lämmöt alkaa nousta...
Ideoita vinkkejä kiitos
Re: 2.8 ihmettelyä
kokeile ottaa lämpöanturi irti ja takaisin. mulla oli jääny sinne kerran ilmakupla
tosin lämmöt vaan nousi ettei itellä sentään keittänyt koskaan.
tosin lämmöt vaan nousi ettei itellä sentään keittänyt koskaan.
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Re: 2.8 ihmettelyä
V6 colognessa täytyy olla aina olla termari paikoillaan, muute kansien vesikierto menee sekaisin, eikä sinne kannata laittaa mitä vaan termaria vaan juuri Cologneen tarkoitettu..
Focus 1.6 STW -03
Sierra 2.0 Turbo -83
Taunus 2.0i Turbo -82
Sierra 2.0 Turbo -83
Taunus 2.0i Turbo -82
Re: 2.8 ihmettelyä
wekku kirjoitti:V6 colognessa täytyy olla aina olla termari paikoillaan, muute kansien vesikierto menee sekaisin, eikä sinne kannata laittaa mitä vaan termaria vaan juuri Cologneen tarkoitettu..
Kyllä sinne voi laittaa muunkin mulla on jostain Masseu Fergusonista ja hyvin pelaa
Siis jos tietää mitä laittaa.... Mutta jos ei tiedä niin kannattaa se org oem Ford termari
laittaa....
Ps lämmöt max 88 ylävesiletkussa...
Edit: Eihän mikään estä kiertoa... syyläri tukossa yms...
Onko Visko kunnossa? Ilmanohjain kiinni jne...
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Re: 2.8 ihmettelyä
No jos massikassa on 2 karainen termari, sellaisen se cologne vaatiin että vesi kiertää oikein.
Focus 1.6 STW -03
Sierra 2.0 Turbo -83
Taunus 2.0i Turbo -82
Sierra 2.0 Turbo -83
Taunus 2.0i Turbo -82
Re: 2.8 ihmettelyä
Emmä tiedä oliko se massikka joku vanha raktori joka tapauksessa missä oli 78 lämpönen termari...wekku kirjoitti:No jos massikassa on 2 karainen termari, sellaisen se cologne vaatiin että vesi kiertää oikein.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 21 Heinä 2015, 15:00
Re: 2.8 ihmettelyä
Nyt on tutkittu asiaa lisää. Eli lämmöt pysyy nyt kurissa kun käyttää pihassa lämpimäksi ja ajelee nätisti, katsottu digimittarilla nesteestä ja en saanut 76C suurempaa lukemaa. Termarina olen käyttänyt ihan tähän tarkoitettua jota saa motonetistä.
Mutta edelleen poksahtaa nesteet pihalle korkista kun antaa koneelle kierroksia... Sitten alkaa lämmöt nousta kun jäähdyttäjä tyhjenee osittain. Mulla on tässä w123 mersun alumiinijäähdytin. Painetta siis tulee kierroksilla jostain...
Onko 2.8 EFI ja kaasutinkoneisen kansipahveissa jotain eroa? Käytin nimittäin kaasarikoneisen pahveja EFI lohkossa.
Mutta edelleen poksahtaa nesteet pihalle korkista kun antaa koneelle kierroksia... Sitten alkaa lämmöt nousta kun jäähdyttäjä tyhjenee osittain. Mulla on tässä w123 mersun alumiinijäähdytin. Painetta siis tulee kierroksilla jostain...
Onko 2.8 EFI ja kaasutinkoneisen kansipahveissa jotain eroa? Käytin nimittäin kaasarikoneisen pahveja EFI lohkossa.
Re: 2.8 ihmettelyä
Samat kansipahvit molemmissa koneissa.SuperTaunus kirjoitti:Nyt on tutkittu asiaa lisää. Eli lämmöt pysyy nyt kurissa kun käyttää pihassa lämpimäksi ja ajelee nätisti, katsottu digimittarilla nesteestä ja en saanut 76C suurempaa lukemaa. Termarina olen käyttänyt ihan tähän tarkoitettua jota saa motonetistä.
Mutta edelleen poksahtaa nesteet pihalle korkista kun antaa koneelle kierroksia... Sitten alkaa lämmöt nousta kun jäähdyttäjä tyhjenee osittain. Mulla on tässä w123 mersun alumiinijäähdytin. Painetta siis tulee kierroksilla jostain...
Onko 2.8 EFI ja kaasutinkoneisen kansipahveissa jotain eroa? Käytin nimittäin kaasarikoneisen pahveja EFI lohkossa.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Re: 2.8 ihmettelyä
Missä kohti on paisuntakorkki/säiliö. Lähinnä että korkki on korkeimalla kohtaa, muuten seuraa ongelmia. Ilma jää sinne lymyileen ja koneen lämmetessä porsii nesteet pihalle.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
- Kullanderi
- Viestit: 671
- Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
- Paikkakunta: Kesälahti
Re: 2.8 ihmettelyä
Itellä oli sama ongelma ja taistelin jonkun aikaa. Auto mäkeen keula ylöspäin ja syylärin korkki auki -> nestettä tarpeen mukaan ja auto käymään. Näät kun rupee neste hupenemaan/kiertämään niin sitten lisää jos on tarve. Ite teen noin suosiolla nykysin joka kerta kun vaihdan jäähd.nesteet, ei ilmaudu muuten.
Re: 2.8 ihmettelyä
Palataan nyt ihan perus asioihin ja voi olla tyhmä kysymys mutta menikö varmasti lämmityslaitteen letkut oikein päin ku pistit kaasari vermeet??? ja että termostaatissa on se taaemman kanavan sulkeva termari, motonetistä saa useinmiten sellaisen missä sitä ei ole
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 21 Heinä 2015, 15:00
Re: 2.8 ihmettelyä
Kyllä siinä kuitenkin on kansi halki tai kannentiiviste mennyt. Testailin eilennä puristuksia uudestaan ja 3 sylinterin puristukset oli tippuneet ja kun pistää tulpan kiinni siihen pyttyyn niin alkaa jäähdyttimen täyttöaukossa kuplia.
Re: 2.8 ihmettelyä
Tiivistettä veikkaan.... se on näissä vehkeissä se yleisin... varsinkin jos moottori pääsee ylikuumentumaaan..SuperTaunus kirjoitti:Kyllä siinä kuitenkin on kansi halki tai kannentiiviste mennyt. Testailin eilennä puristuksia uudestaan ja 3 sylinterin puristukset oli tippuneet ja kun pistää tulpan kiinni siihen pyttyyn niin alkaa jäähdyttimen täyttöaukossa kuplia.
(keittämään)
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 21 Heinä 2015, 15:00
Re: 2.8 ihmettelyä
Jep kannentiiviste oli palanut apukuskin puolelta. Onko imusarjan tiivisteissä jotain eroa vedenkierron osalta? Se näytti poksahtaneen yhden vesikanavan kohdalta ja aloin miettimään sopiiko kaasutinkoneisen tiiviste, eikös näissä olut jotain eroja?
Re: 2.8 ihmettelyä
ne tais olla just vesikanavan tms. kohdat vähän erilaiset.
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61