Sivu 1/24

2.8i laillisesti taunukseen (5.sivulla yhteenveto)

Lähetetty: 12 Tammi 2007, 11:30
Kirjoittaja janipuum
************** ----- INFOA ----- *****************

Tässä topicissa on käsitelty otiskon mukaista asiaa varsin monelta kantilta. 5. sivun puolivälistä löytyy tietoa kootusti auheesta.

Tämä siksi, että keskustelusta on kertynyt PITKÄ viestiketju ja oleelliset tiedot on siinä koottuna yhteen. Viestiketjun kokonaan lukemalla voi seurailla miten yhteenvedossa mainittuihin asioihin on kaiken kaikkiaan päädytty.

HUOM! Asiat ovat muuttuneet tämän aiheen avauksesta vuosien mittaan, joten viimeisin tieto löytyy Trafin sivuilta ja katsastusasemilta.

**********************************************



Lukekaas tosta:

viewtopic.php?t=3291

viimeiset kohdat. Kyllä tuo alkaa nyt näyttämään siltä, että Andrei puhuu täysin asiaa jo monilla topiceilla täälä keskustelupalstalla :)

Eli topicissa on Andrein antama linkki ja lisäsin siihen vielä tarkennuksen FINLEX:n sivuilta löytyvästä lakitekstistä, johon löytyi suora linkki AKE:n sivuilta.

Voiko joku vielä sanoa ettei ruisku olisi laillinen laittaa jälkikäteen 2,8 kölniläiseen, joka on katsastettu kaasarilla laillisesti??

Lähetetty: 12 Tammi 2007, 11:51
Kirjoittaja Mappi
Mulla on ruutta 2.3 koneessa, tosin toi 2.3 on alkuperäinen moottori :D

Lähetetty: 12 Tammi 2007, 14:40
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Harvoin kun kirjoittelee ei viitsi ihan suontaa suoltaa.

Saat laittaa ruiskun siihen heti kun olet vain muutoskatsastanut sen 2.8 koneelle josa bensan syötöstä huolehtii kaasari. Eli perinteistä virittämistä (kannen avartamista nokanvaihtoa puristussuhteen nostoa polttoainelaitteiston muuttamista ruiskuksi kärjetöntä sytytystä jne jn) saat harrastaa niin kauan kunnen teho/paino raja 7kg/KW tulee täyteen. Tosin tätä ei pysty perstuntumalla katsastuksessa toteamaan eli käytännössä katsoen taivas on rajana kunhan et turboa sinne laita. Sitten menee vaikeammaksi ja tehokatoksi tulee suusin vertailumoottori +20% eli taunuksen tapauksessa noin 136hv ja tämä turbon kanssa. Huvittavaa sinällään että vaparina saa rikitellä sinne pitkkästiyli 200hv ja ihan laillisesti. Nykytekniikalla ei tuollaisesta 2.8 koneesta elo mikään temppu ottaa tuota paria sataa ja kestää vielä jonkinkaisena tuo ajettavuus ja kestävyys. Ihmiset sotkee tuossa tuon 10% säännön ruiskun lisäämisestä ja tämän puolestaan vertailumoottorin maksimitehoon. Haloo! jos moottoria on luvallista virittää perinteisin keinoin menee siinä väksisin tuo vertailumoottorin maksimiteho yli siksipä rajaksi onkin asetettu tuo tehopainosuhde eli 7kg/Kw jota pitää kilvoitellen tavoitella.

Näiden kanssa on joutunut taistelemaan ja asiaa vääntämään jopa katsastusmiehille rautalangasta. Totuus ja varsinkin laki on kuitenkin puolellani.

Olkaa toverit siis uskossa vahvoja :wink:

Lähetetty: 12 Tammi 2007, 15:23
Kirjoittaja jiikoo
Ja jos ahtamaan alkaa tuhnusta niin laittaa ruiskua ohjaamaan ohjelmoitavan boksin á la megasquirt ja penkissä säätää vastaamaan 136 pollee ja lapun kanssa konttorille. Sitten voikin laittaa ratasäädöt kohdilleen :lol:

Lähetetty: 12 Tammi 2007, 16:58
Kirjoittaja janipuum
Tarkoitatko andrei tuolla "perinteisesti" virittämällä viittausta näihin lakitekstin kohtiin?

Alkuperäinen lakiteksti siis löytyy http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
6 §

Moottorin muuttaminen

1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.

2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.

3. Moottorin iskutilavuuden suurentaminen sylinterinhalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla rinnastetaan moottorin vaihtoon, mikäli iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %. Ellei muuta osoiteta, katsotaan moottorin tehon tällöin suurenevan iskutilavuuksien suhteessa.

4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon
Eli 1. kohta kieltää virittämästä:
- ahdettuja moottoreita.
- poikkeusluvalla vaihdettuja/muutettuja moottoreita ja

Kaikkia muita saa siis näemmä lain mukaan viritellä ja kutitella tuossa lihavoidulla olevilla, Andrein tarkoittamilla perinteisillä keinoilla!!!

Ja muutoskatsastuksessa jos vaihtaa 2.8 kaasarikoneen taunukseen, niin se ei vaadi poikkeuslupaa eikä ahtamista, joten siihen saa mm. lisätä ruiskun, kun on ensin normaalisti muutoskatsastanut autoon tuon 2.8 kaasarimoottorin. =) Ja saa sihen siis tehdä noita kaikkia muitakin kutituksia mitä tuossa laissa on mainittu kunhan tehoraja painoon nähden on tuossa laissa/Pöhö-Andrein mainitsemissa rajoissa, joka siis mtataan juurikin tuolla "perstuntumalla", eli pitää ylittyä melko selvästi, että se huomataan katsastuksessa.

Kun on katsastanu 2.8 kaasarille, pulttaa ruiskun kiinni ja ottaa tuon lakitekstin konttorille mukaan ja vääntää ja selvittää asiaa katsastusinssille, niin on ihme jos pystyy vielä kieltämään ruiskun 2.8:ssa!

Lähetetty: 12 Tammi 2007, 17:21
Kirjoittaja janipuum
jiikoo kirjoitti:Ja jos ahtamaan alkaa tuhnusta niin laittaa ruiskua ohjaamaan ohjelmoitavan boksin á la megasquirt ja penkissä säätää vastaamaan 136 pollee ja lapun kanssa konttorille. Sitten voikin laittaa ratasäädöt kohdilleen :lol:
Jep, näinkin se on.

Tämä topcci oli vain tarkoitettu väittämän "Ei 2.8:sia saa ruiskulla katsastettua..." kumoamiseen. Eli kyllä sen taitaa saada kun noita pykäliä lueskelee ja laittaa sen katsastusinssinkin lukemaan samat pykälät. 2.8:a kun ei vaan pysty katsastamaan turpiinin kanssa, ellei käytä jotain PIKKU vilunkia ja löydä todella hyväuskoisen kats. inssin :)

Lähetetty: 12 Tammi 2007, 17:42
Kirjoittaja janipuum
Pitääpä tässä vielä ite lisäillä tätä tekstiä. Mieleen pätkähti tämmönen masentava näkökulma... :?: :

(Edit: Tämä näkökulma on kumottu tässä topicissa virallisten määritysten avulla, eli jos tämmönen tulkita tulee vastaan esim. kats.inssillä, niin sen kumoamiseen löytyy kyllä perusteet :))

Nyt kun oikein tutkimalla tutkin tuota lakitekstiä, niin sehän onkin tarkoitettu tulkittavaksi näin:
Muun kuin "ahtimella varustetun" TAI "4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun" TAI "muutetun moottorin" muuttaminen...
Eli tuo kieltäisi:
- ahdettujen moottoreiden
- 4§:ssa poikkeusluvalla vaihdettujen mottoreiden ja
- muutettujen moottoreiden
rassaamisen noilla konsteilla.


Edit: Alla on siis se näkökulma, joka ei pidä paikkaansa. Myöhemmin tällä topicilla on virallinen määritys tolle moottorin muuttamiselle, joka kumoaa tällasen tulkinnan:

Tuossa 4§:ssä puhutaan nimenomaan auton muuttamisesta, jolloin tuo muutettu moottori voisi olla muutoskatsastuksella autoon muutettu moottori.

Mutta nämä ovat tietty tulkintakysymyksiä. Tuntuu jotenkin nimittäin pöljältä näin jälkiviisaana että kaks asetusta menis ristiin, eli muutoskatsastaa ei saa ruiskulla, mutta sitten sen saakin vaikka tunnin päästä käydä katsastamassa jos on vikkelä ruuvaamaan...

Jos tuon tulkitsee kuten tuossa aluksi, niin silloin sen muutoskatsastetun, ison koneen kutittelun voi hyväksyä. Jos taas tulkitaan kuten tässä jäljempänä, niin muutoskatsastettua konetta ei saa kutitella.

Tämä tuli vaan mieleen, kun mietin että voiko moottoria muuttaa poikkeusluvalla? Jos voi, niin silloin ton lakitekstin voi tulkita sillä lailla, että niitä moottoreita, joita ei ole muutettu poikkeusluvalla, saa virittää. Mutta kertokaa joku pitääkö johonkin moottorin muutokseen erikseen anoa poikkeuslupa :?: :?: :!: :!: Eikös se oo se auto, johon poikkeuslupaa haetaan silloin, kun tommosen vähän eikoisemman koneen haluaa keulalle?

Joten miten tuo koneen muuttaminen sitten onkaan... :shock: Onhan noita porsaanreikiä lakiteksteissä aina käytetty hyväksi kaikessa mahdollisessa. Tässä olisi taas yksi :)

Ootkos muuten Pöhö-Andrei käyny kokeilemassa joskus konttorilla, että miten ne tän tulkittee kun sinne ajaa tanikalla jossa ruisku kiinni 2.8:ssa myllyssä ja esittää tuon lakipykälän?

Lähetetty: 13 Tammi 2007, 00:14
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Älä tee asiasta vaikeampaa kun se helppoudessaan on.

Poikkeuslupa moottorit on siis oma lukunsa eli moottorin vaihtoon an anottu lupa ja sen täytyy vastata maailman tappiin luvanmyöntämis perusteita.

Muutetut moottorit ovat näitä ns omavalmisteita joiden tehot on selvitetty dynomitauksella. Eli osa sieltä toinen täältä ja loppujen lopuksi saadaan pyörivä ja pahaa ääntä pitävä keksintö jolle pitää jotkut tehot saada.

Näiden vertailumoottorisäännösten piirissä olevien moottoreiden mulkkaus on täysin vapaata heti muutoskatsastuksen jälkeen, kun vain pidetään kiinni tuosta 7Kg/Kw. Uskokaa jo hyvät miehet. Muutoskatsastettua konetta saa siis kutitella tai virutella ja vanutella mielensä mukaisesti kunhan ei tuo tehopainoraja ylity. Itselläni oli sierra alunperin 1.6 koneella. Vaihdoin siihen 2 litraisen ja heti katsastuksen jälkeen kone levälleen ja kunnon palikat sisään. Kertaakaan ei yhdessäkään katsastuksessa ininää kuulunut ja varmasti oli tehoa enemmän kuin 98hv mitä se taunuksen kone vakiona tarjosi.

Minulla on parasta aikaa tekeilä projekti jossa olen saanut vääntää näiden asioiden kanssa ihan sitä tehden mutta kun pystyy lakitekstistä ja näistä aken jollotuksista osoittamaan aukottomasti sen että homma menee juuri niin kun olen teillekkin kertonut ei katsastusmiehillä ole muuta vaihtoehtoa kuin hyväksyä ne. Vielä kun pitää kohtuulliset välit jonnekkin aken tekniikkapuolen heeboon niin voi katsastusasemalla sanoa että soittakaa ja kysykää mitäpä mieltä ne siellä ovat. Huomioitavaa on kuitenkin se että kaveruus tms seikat ei määrittele näitä ehtoja vaan puhtaasti paperille painettu teksti eli laki ja asetukset.

Lähetetty: 13 Tammi 2007, 10:23
Kirjoittaja Taunus76
Mielenkiintoista. Olis tarkoitus kesäkuussa katsastaa tuo -76 alkujaan 1.6 tuolle kaasari 2.8 koneelle. Ja ruiskuhan siihen sitten pitää saada jos se on laillista!

Lähetetty: 13 Tammi 2007, 11:24
Kirjoittaja teroniusmonk
Pitäsköhän munkin laittaa tohon mun hoppaan veekutonen? :lol: Vois nollastasataan vähän pienentyä siitä 30 sekunnista. :twisted:

Lähetetty: 13 Tammi 2007, 17:59
Kirjoittaja Viipo
Mites, jos auto on alunperin turpolla, ja se laukeaa? Saako tilalle pistää toisen merkkisen/mallisen ahtimen, vai onko pata dynotettava, jos inssi huomaa?
Esimerkiksi hj61:n turpomylly toimii hj60/61 tehokkaimpana vertailumallina, ja moisen saa suoraan lykätä muutoskatsastuksella hj60:seen, mutta annahan olla, jos ite ruuvaat jonkun ahtimen hj:n alkuperäseen moottoriin, niin on oltava lippua ja lappua dynosta...

Mites dynossa, kelpaako takapyöräteho, vai pitääkö moottori irrallaan käyttää penkissä?

Lähetetty: 14 Tammi 2007, 17:04
Kirjoittaja Viipo
mites tuosta "Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %." -kohdasta pääsee yli, jos inssi alkaa siitä naputtamaan?

Lähetetty: 16 Tammi 2007, 16:02
Kirjoittaja janipuum
Muutetut moottorit ovat näitä ns omavalmisteita joiden tehot on selvitetty dynomitauksella. Eli osa sieltä toinen täältä ja loppujen lopuksi saadaan pyörivä ja pahaa ääntä pitävä keksintö jolle pitää jotkut tehot saada.
Jos näin on niin sittenhän tässä ei oo enää mitään epäselvää!! :) Kiitos tiedosta!
mites tuosta "Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %." -kohdasta pääsee yli, jos inssi alkaa siitä naputtamaan?
Tuolla +10%:lla ei sitten enää oo väliä, kun kone vaan on saatu sinne pellin alle ja leima papereihin. Se nimittäin nostaa esim. 2.8:n tehot takasin taas siihen 150heppaan, mikä on noin 110kW ja tämä ei riko vielä tuota 7kg/kW rajaa n. 1000kg painosessa autossa!

Eli tarvittavat laskelmat vielä tähän:

Laskentaperusteet muutoskatsastukseen:

Muutoskatsastuksen voi tehä sellaselle koneelle, jossa tehot ei mene yli muutoskatsastukseen määrätyn (+20% mallisarjan suurimmasta), joka on uudemmassa 2.3:ssa 114hp * 1,20 = 136,8hp.

Ja koska 2.8i:lle on ilmoitettu 150hp tehoksi, niin periaatteessa teho ennen ruiskun antamaa lisäystä on ollut 136,36hp, koska tämän tehoseen koneeseen ruiskun lisäys antaa tehoa +10%, eli 136,36hp * 1,10 = 150hp!

Ja 136,36 heppaahan alittaa tuon 136,8 hepan rajan! 8)
-> Saa muutoskatsastettua tehojen puolesta

Edit: Jaa tuolahan onkin merkitty että granadan 2.8 kaasariversiossa on 135 heppaa:

http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ ... ranada.jpg

Iskutilavuus saa ylittyä 25% mallisarjan suurimmasta ja 2,3 x 1,25 = 2,875
- > Saa muutoskatsastettua myös tämän puolesta

Ja sitten kun se on muutoskatsastettu ja moottori on laillisesti autossa niin laskentaperusteet otetaan tosta 7kW/kg rajasta.

(Edit: Miten tämä on mahdollista?? -> Siksi että autossa on nyt vaihdettu eikä muutettu moottori pellin alla, joka ei siis ole tuon alla lainatun lakitekstin kieltämä ahdettu/erikoisluvilla muutettu/muutettu moottori. Tuon muutetun ja vaihdetun moottorin ero on AKE:n sivuilta poimittuna tässä viestiketjussa myöhempänä)

Tämä lasketaan seuraavalla periaatteella:

Jos taunus painaa pyöreästi sen 1000kg ja raja on laissa määrätty tuoksi 7kg/kW, niin taunuksen painoisessa autossa saa olla tehoa 1000kg/(7kg/kW) = 142,8kW (x 1,36hp/kW = 194,3hp)

Eli sitten kun se vakio 2.8 kaasarikone on muutoskatsastettu, eli autoon on vaihdettu moottori (Vielä kerran: ei muutettu, vaan vaihdettu!!), voit lisätä ruiskun ja vaihtaa ruiskulle passelin nokan, mikä nostaa tehon 150 heppaan. Tämä sallitaan (=ei kielletä) alla olevassa tekstissä:
1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta jne.
Siis käytännössä se ruiskun takasin asentaminen kaasarin tilalle nostaa tehon takasin 150:een heppaan (ja muutoskatsastuksen jälkeenhän suurin sallittu oli 194 heppaa noilla laissa mainituilla menetelmillä viriteltynä), jolloin ruiskun laitto on täysin laillinen, kunhan se kone on alunperin muutoskatsastettu tuolla kaasuttimella, eli 136,36 hepalla. (Granadan alkuperänen 2.8 kaasarikoneen tapauksessa 135 hepalla)

BUENO! :wink:

Lähetetty: 16 Tammi 2007, 16:16
Kirjoittaja janipuum
Ja taunuksen oikeella painolla saa tosta tehon ylärajasta vielä tarkemman halutessaan. Tuo nyt näyttää kuitenkin jo suuntaa kovasti, että missä luokassa se tehon maksimiraja liikkuu.

Ja noissa AKE:n pykälissä sanotaan että "...mikäli asetettu paino/teho - suhde selvästi alittuu....", joten ei tuo oo niin pilkun päälle laskettavissa.

Eikä sitä enää erota kukaan ihan tosta noin vaan jos sulla sattuu olemaan 190hp tai vaikka 220hp koneessa tehoa. Saa varmaan olla likemmäs 250, että katsastuksessa voidaan ihan näppituntumalla sanoa "selvä alittuminen".

Eli, kuten Pöhö-Andrei sanoikin, aika paljon saa kutitella vapaasti hengittävää konetta noihin tehoihin.

Lähetetty: 16 Tammi 2007, 19:36
Kirjoittaja Sultzi
MITÄÄN mahdollisuutta saada mk3 cortinaan 2.8 kaasarikonetta kiinni? Suurin konehan on 2.3l v6 ja vertailupaperin mukaan 108hv, jolloin tehot jäis 129hv. Jotain vippaskonstia saada tuo uudempi 114hv paperille?