Veikkaisin että kyllä siihen joku vippaskonsti on...Sultzi kirjoitti:MITÄÄN mahdollisuutta saada mk3 cortinaan 2.8 kaasarikonetta kiinni? Suurin konehan on 2.3l v6 ja vertailupaperin mukaan 108hv, jolloin tehot jäis 129hv. Jotain vippaskonstia saada tuo uudempi 114hv paperille?
Eikös cortinassa oo sama pohjalevyrakenne kun taunuksessakin? Siis tossa sun keskustelukuvakemallissa? Näin olen kuullut, että joillakin katsastusasemilla ainakin Granadassa saa käyttää uudempaa mallia vertailuautona, koska pohjalevyrakenne ja tekniikka on mk1:ssä ja mk2:ssa samanlainen rakenteeltaan. Ja niinhän se taunuksissakin on.
Eli granadassa se menee ilmeisesti sillä lailla, että mk1:ssä on käytetty 3 litran konetta, jolloin iskutilavuus käy myös vertailuun mk2:ssakin. Sitten mk2:ssa on ollu 2.8i, joka oli tehokkaampi kun tuo 3-litranen, ja sitä saa käyttää vertailussa maks tehona myös mk1:lle.
Ja tämänhän saa kats. konttorilta:
http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ ... _70-75.jpg
eli sillä saa cortinaan samat perusteet kun taunukseenkin.
AKE:n sivuilta löytyy tällainen pätkä, kun laittaa hakusanaksi "vertailumoottori":
(alkup. teksti: http://www.ake.fi/ake/katsastus_ja_ajon ... vaihto.htm )Vertailumoottoreina voidaan vastaavin perustein pitää Suomeen tyyppikatsastettujen mallien moottoreiden ohella myös mallisarjaan kuuluvien muun Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoille yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien tehdasvakiomoottoreita, mikäli luotettava selvitys mallien teknisistä eroista on saatavissa.
Luulis että jostain löytyy joku paperi, josta selviää että tuo 114hp on ollut euroopassa (mukaanlukien suomi) taunuksen tehdasmoottori, koska se on mainittu myös käsikirjassa (löytyy tiedostot - osiosta).
Ja ei näemmä granatassakaan oo merkattu 2,3 litraselle 114hp:n mallia, vaikka kyseinen moottori on ollu näissä tämän lapun vuosimalleissa:
http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ ... ranada.jpg
Eli mistähän mahtais saada paikkansapitäviä lappusia? Ei näemmä ainakaan foordilta