Autokohtaisia kommentteja dynolta...

Keskustelua vuoden 2004 penkityspäivästä.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
SporttiJanne
Viestit: 100
Liittynyt: 27 Heinä 2004, 08:34
Paikkakunta: Kyrö, Pöytyä (Turun lähellä)
Viesti:

Autokohtaisia kommentteja dynolta...

Viesti Kirjoittaja SporttiJanne »

Tässä lupaamiani kommentteja dynolla autoista tehdyistä havainnoista: (rekkarin etukirjan tunnuksena)

#229: N. 4500 rpm: kohdalla laihahko seos, rikastaminen saattaisi helpottaa pääsyä varsinaisille käyttökierroksille. Ylhäällä "laulu" loppui kesken: jonkinlaista "röpötystä" oli havaittavissa, mahdollisesti kipinä ei ole enää riittävän vahva. Muuten nätti käyrä.

#T ja #A: Kaikki tuntui olevan kohdallaan. Seosta ei mitattu. Nätti käyrä.

#S: Huipputehoa odotettiin enemmän. Säädöissä ei ehkä kaikki kohdallaan, piileviä tehoja voisi löytyä kokeilemalla; vaikea sanoa tarkemmin, koska seoksia ei mitattu. Kuormittamattomana kierrosherkkä, mutta rullilla ei vastaavaa havaintoa. Sama huippuvääntö kuin T:ssä ja A:ssa, mutta 500 rpm alempana.

#U: Mitattaessa 5000rpm alkaen liian rikas seos, eikä teho enää noussut. No, tätä jäätiinkiin hieromaan talkoilla illaksi. Seoksien lisäksi sytytystä muutettiin aika radikaalisti. Säädön ja noin 30 vedon tuloksena tehoon löytyi selkeämpi huippu ja kautta kierroslukualueen 2500-6000 lisää vääntöä.

#R: Teho jäi vakiosta, mutta käyrä oli nätti. Seoksia ei mitattu, joten syytä ei voitu selvittää niistä.

#O: Vierailevan baijerin taunuksen seoksissa oli laiha kohta 4500rpm:n kohdalla ja kun se myöhemmin korjattiin ko. kohtaan tehokäyrään tuli "kyttyrä", eli lisää tehoa ja vääntöä. Mittaus oli suoritettava suoraa vaihdetta pienemmällä vaihteella, auton suuren kokonaisvälityksen takia (auton huippunopeus liian suuri dynolle), jolloin voimasiirron häviöt vääristivät moottoritehon arviointia. Joka tapauksessa tehokkain siihen mennessä penkissä ollut auto.
Esittelyvideo: Klikkaa!
Säädöt ja mittaukset 4-vetodynolla, moottorinohjainlaitteet, moottorien tasapainotukset ja muut alan osat ja palvelut: Sporttiauto.fi
Avatar
Mois
Viestit: 7844
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

No siellä ei ollu kerhon "teho" taneja mukana :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Paikalla olija

Viesti Kirjoittaja Paikalla olija »

mois13 kirjoitti:No siellä ei ollu kerhon "teho" taneja mukana :D
Oli siellä ne teho tanetkin paikalla...
Avatar
Mois
Viestit: 7844
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

No mikäs oli sitten parhaan tehotanen hv lukema? Vähän alle 400 hv? Vai paljon :lol:
Ei vastausta??? Kehuvat vaan COSWORTH-miehet että tehoja löytyy?
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Vastaa Viestiin