1.6 koneesta tietoja
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
1.6 koneesta tietoja
Jakopään ylärattaassa (joka on nokka-akselin päässä) on ajoitusmerkki, mutta pitääkö sen olla ylhäällä vai alhaalla? Aloin tutkia jakoa ja huomasin että merkki on alhaalla ja jako kohdallaan.
Paitsi virranjakajan asentamisen kanssa on hieman ongelmia saada se sinne niin että pyörijä osottaisi juuri ykkösen merkkiin ja katkojat olisi auki asennossa. eli lienee hampaan pielessä..? jako on kai ollut aina hieman pielessä koska tyhjäkäyntiä ei käynyt ja amikset laittoivat uuden hihnan. (en ollut itse näkemässä).
Paitsi virranjakajan asentamisen kanssa on hieman ongelmia saada se sinne niin että pyörijä osottaisi juuri ykkösen merkkiin ja katkojat olisi auki asennossa. eli lienee hampaan pielessä..? jako on kai ollut aina hieman pielessä koska tyhjäkäyntiä ei käynyt ja amikset laittoivat uuden hihnan. (en ollut itse näkemässä).
Ja sitten kampiakselin hihnapyörällä oli myös merkkejä, 4 viivaa muistaakseni. Kun konetta pyöritetään myötäpäivään niin eikös se ole se ensimmäinen viiva/merkki mihin pitää osoittaa sen väkäsen?
Eli jaon pitäisi olla kohdallaan kun
- hihnapyörällä on merkki ensimmäisellä viivalla (konetta pyörittäessä eka mikä tulee vastaan)
- virranjakajan pyörijä on merkin kohdalla
- ykkösen mäntä melkein yläkuolokohdassa
- käret on auki
?
Eli jaon pitäisi olla kohdallaan kun
- hihnapyörällä on merkki ensimmäisellä viivalla (konetta pyörittäessä eka mikä tulee vastaan)
- virranjakajan pyörijä on merkin kohdalla
- ykkösen mäntä melkein yläkuolokohdassa
- käret on auki
?
Kun konetta pyörittää myötäpäivään, pitää sen viimisen kampiakselin hihnapyörän merkin olla kohdallaan ja nokka-akselin hihnapyörän merkki "alaspäin"Ford kirjoitti:Ja sitten kampiakselin hihnapyörällä oli myös merkkejä, 4 viivaa muistaakseni. Kun konetta pyöritetään myötäpäivään niin eikös se ole se ensimmäinen viiva/merkki mihin pitää osoittaa sen väkäsen?
Eli jaon pitäisi olla kohdallaan kun
- hihnapyörällä on merkki ensimmäisellä viivalla (konetta pyörittäessä eka mikä tulee vastaan)
- virranjakajan pyörijä on merkin kohdalla
- ykkösen mäntä melkein yläkuolokohdassa
- käret on auki
?
eli se hihnapyörän "nuoli" kannessa olevan pisteen kohdalla.
Tällöin mäntä tulisi olla täsmälleen yläkuolokohdassa ja katkojankärjet just auenneet.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Nimenomaan ykkös sylinterin mäntä pitää olla yläkuolokohdassa sillon kun nokan ajotusmerkki on kohdallaan! Jakajassahan on keskipakoissäädin joka säätää sytkää aikaisemmalle kierrosten mukaan. Jos laitat sen sytkän "0" ajotukselle auton ollessa sammuksissa, on siinä varmasti ennakkoa kun käynnistät koneen!
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Kampiakselin hihnapyörän neljästä viivasta PAKSUIN (eli viimeinen) on yläkuolokohdan merkki, SEN PITÄÄ OLLA AJOITUSMERKIN KOHDALLA!!Ford kirjoitti:Ja sitten kampiakselin hihnapyörällä oli myös merkkejä, 4 viivaa muistaakseni. Kun konetta pyöritetään myötäpäivään niin eikös se ole se ensimmäinen viiva/merkki mihin pitää osoittaa sen väkäsen?
Eli jaon pitäisi olla kohdallaan kun
- hihnapyörällä on merkki ensimmäisellä viivalla (konetta pyörittäessä eka mikä tulee vastaan)
- virranjakajan pyörijä on merkin kohdalla
- ykkösen mäntä melkein yläkuolokohdassa
- käret on auki
?
Nokka-akselin hihnapyörän merkit, eli "nuolenkärki" pyörässä ja piste kannessa, kohdakkain.
Virranjakaja kansi auki siten, että pyörijä osoittaa jakajan rungossa olevaa pientä lovea kohti, se on ykköspytyn kohdistusmerkki.
OHC-koneen ennakko haetaan kohdalleen virranjakajan rungon kiristyspultti avaamalla ja jakajaa kiertämällä, EI MISSÄÄN NIMESSÄ JAKOHIHNAA SIIRTÄMÄLLÄ!!! Jako pitää ehdottomasti olla kohdallaan just eikä melkein. Kone lähtee kyllä käyntiin kunhan ENNAKKO on suurin piirtein sinne päin. Koneen käydessä ennakon voi säätää ajotuslampulla tai korvakuuloltakin. Jakaja siihen asentoon, missä kone käy siisteintä tyhjäkäyntiä.
OHC:n ennakolle on lähteestä riippuen eri ohjearvoja, mutta paras tulos löytyy käytännössä väliltä 6-10 astetta EYKK.
Jako on ok. Virranjakajaa kun laitoin niin pyörijä osoittaa siihen ykköspytyn merkkiin. Mutta tällöin ei kärjet ole auki, täysin mahdoton saada niin että kärjet olisi myös auki. Niiden ei kai tarvitsekaan olla koska ne keskipakopainothan säätää sitä ennakkoa, eli se varmaankin asettuu siihen kohdalleen kun kone pyörii...?
On vähän ollut ongelmia koneen käyntiin saamisessa. Sytytyspuoli olisi nyt täysin läpikäyty, seuraavaksi pitää kai tutkia kaasari. Eipä tähän muuta vaihtoehtoa enää jää.
On vähän ollut ongelmia koneen käyntiin saamisessa. Sytytyspuoli olisi nyt täysin läpikäyty, seuraavaksi pitää kai tutkia kaasari. Eipä tähän muuta vaihtoehtoa enää jää.