Tuntuu olevan jo aika väljässä kunnossa tuo tasauspyörästö. Kone on 1.6 ja perä on vakio. Jotenkinhan sen voi kunnostaa, esim. hankkimalla uusia osia sinne. Tutkiskelin kuitenkin tossa että taka-akseli taitaa olla sellasta kiinteää rakennetta että siitä ei voi ottaa irti sitä perämurikkaa vaan koko akseli on irroitettava ja siitä päästä lähtee se pelti räppänä irti mistä pääsee sisälle käsiksi.
Tekisi mieli saada ehjä perä autoon mutta kannattasko tuo vanha perä korjata vai ehtiä samantien jotain järeämpää tekniikkaa kuin tuo vakio?
Mistäs sellasia isompia periä löytyy? Koska tässä tapauksessahan joutuu varmaankin koko akselin vaihtamaan jos haluaa isomman perän.
Jotkut puhuu 7.5" atlaksesta, mistä autoista niitä voi käydä irroittamassa?
'79 taunukseen käypäiset perät
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Kyllä noita 1.6:en periä on sen verran paljon myynnissä ettei kannata ruveta itse korjaamaan, sama pätee kyllä isojenkin atlaksien kanssa. Varsinkin jossei ole aikaisemmin peräremontteja itse tehnyt. 2.0-2.3 V6:ssa on niitä isoja atlaksia. III-koppasissa 2.0 OHC koneisissa löytyy pikkuatlas, vanhemmissa iso atlas.
Niin eipä tietenkään mitään akseleita tarvitse kai vaihtaa. Kun kardaanin ottaa pois niin sinnekö ne vaan laitetaan uudet perän osat? Kun ainut käsitys perästä mulla on ollut yleensä sellane että on irrallinen perämurikka, mikä sitten vaan laitetaan sinne. Mutta tässä on koko akseli samaa, niiku banjo systeemi. Oonhan mä sen aina tienny mutta nyt vasta ajattelen asiaa. Eli kun ostetaan "uusi perä" niin minkäslainen paketti se sitten käytännössä on? mitä osia tulee, koko akseliko?
Koko akseli, mut periaatteessa voihan ostaa vain uudet sisuskalut sinne banjokoppaan. Eri asia vain kuka sellaiset sitten myy, yleensä noi menee koko akseli kerralla vetopyörineen ja ehkä jopa jarruineenkin.
Taunuksessahan on ns. jäykkä taka-akseli, eli vetoakselit kulkee siellä perästä lähtevien "putkien" sisällä, päinvastoin kuin esim. Granadassa tai Sierrassa, joissa vetoakselit on selvästi erotettavissa perämurikasta.
Taunuksessahan on ns. jäykkä taka-akseli, eli vetoakselit kulkee siellä perästä lähtevien "putkien" sisällä, päinvastoin kuin esim. Granadassa tai Sierrassa, joissa vetoakselit on selvästi erotettavissa perämurikasta.
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.