Johan viimeinkin selvisi!!
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Imusarjan tiiviste.Eli joko 3. syl tai 4.sylinterin kohdalta imukanavaan pääsee vuotamaan jäähdytin nestettä.
Kastelee tulpan jolloin kipinä heikko kunnes jonkin aikaa ajettua "kuivuu" ja alkaa pelittää.
Tiivistyspinta imusarjan tiivisteessä vain muutaman millin paksu noista kohdista ja vaatii asennusvaiheessa tarkkavaisuutta ja ekstra annoksen tiivistesilikonia.
Talviseisonnan jälkeen pytyssä vettä niin paljon että tuli valumalla tulpanreiästa kun tsekkasit tulppia.
Kastelee tulpan jolloin kipinä heikko kunnes jonkin aikaa ajettua "kuivuu" ja alkaa pelittää.
Tiivistyspinta imusarjan tiivisteessä vain muutaman millin paksu noista kohdista ja vaatii asennusvaiheessa tarkkavaisuutta ja ekstra annoksen tiivistesilikonia.
Talviseisonnan jälkeen pytyssä vettä niin paljon että tuli valumalla tulpanreiästa kun tsekkasit tulppia.
No tulihan se sieltä lopulta En malttanut pitkittää enää huomiseen asti kun voittaja(t) on jo selvillä. Tosin Palkinto pitänee jakaa kahden vastaajan kesken...
Eli palataanpa aluksi ongelman alkulähteille ja kerrotaan koko tarina:
Kasasin siis koneen uusilla tiivisteillä keväällä 2002. Ensikäynnistyksen jälkeen kone ylikuumeni ja keitti hemmetin nopeasti, muutamassa minuutissa. Tämä toistui kaksi kertaa ja kun jäähdytysjärjestelmästä ei löytynyt vikaa, ei auttanut muu kuin avata kannet uudelleen. Ongelma ratkesi: kannet olivat kierot.
Kannet tulivat koneistamosta nopeasti ja kone oli taas vain niputusta vaille, mutta silloin iski piru nimeltä saituus. Ajattelin, että eiväthän nuo upouudet yläkerran tiivisteet miksikään ehtineet mennä, kun kone ei kaiken kaikkiaan käynyt kuin jokusen minuutin. Kasasin koneen edellisillä tiivisteillä. Jälkiviisaus on tietysti aina viisauden lajeista helpoin, mutta ei olisi pitänyt. Noin viikon verran kone toimi hyvin, mutta sitten alkoivat aiemmin kuvatut oireet joita siis todellakin jatkui viime syksyyn saakka.
Helmikuussa olin tallilla muuten vaan hengaamassa, kun tuli mieleen vilkaista minkänäköisiksi Taunuksen tulpat olivat menneet. Hämmästys oli melkoinen, kun tulpan reiästä pulpahti kunnon roiskaus glykolia!!! (Eli V6 osui tässä kohti täsmälleen oikeaan) Tulppa auki koneen toiselta puolelta samoin tuloksin. Silloin alkoi vihdoinkin raksuttaa... ne yläkerran tiiviste-perkeleethän siellä falskaavat!!
Samalla kun irrotin kannet huomasin, ettei se tarvikkeena hankkimani tiivistesarja muutenkaan mikään ensiluokkainen ollut. Venttiilinvarren kumeista useampi oli halki (tästä ilmeisesti johtui se hienoinen öljynkulutus). Imusarjan tiiviste oli ainoa joka vielä näytti tiivisteeltä, mutta kansipahvit olivat muuttuneet silkaksi liisteriksi!
Siksi epäilen itse, että kansipahvit olivat temppuilun pääasialliset aiheuttajat, mutta mistäpä sitä tietää vaikka imusarjan tiivistekin olisi vuotanut. Siksi pullamakkarakahvit saavat sekä V6 että mois13. Ensin mainitulla oli vieläpä teorialleen hemmetin hyvät perustelut. Mitäs makkaramerkkiä te pojat syötte??
Ajatelkaapa omalle kohdallenne: varmaan jokainen meistä on jo iäisyyden tiennyt palaneiden kansipahvien oireet, eli kone keittelee ja nesteet häviävät. Tässä tapauksessa niin ei kuitenkaan käynyt, nestettä hävisi kyllä mutta hitaasti ja pieniä määriä, eikä lämpöongelmia koko aikana oikeastaan ollut. Täytyy myöntää, että eipä käynyt pienessä mielessäkään koko kolmen vuoden aikana etsiä vikaa kansipahveista, vaikka ongelmaa pähkäilinkin välillä yötä päivää.
Tarinan opetus: älkää arvoisat kerhokaverit ikinä tinkikö tiivisteiden laadussa!!! Kone on nyt kasattu OY Ford AB:n tiivisteillä ja TOIMII!!
Onnittelut mois13 ja V6. Hyviä vastauksia tuli kyllä muiltakin!
Eli palataanpa aluksi ongelman alkulähteille ja kerrotaan koko tarina:
Kasasin siis koneen uusilla tiivisteillä keväällä 2002. Ensikäynnistyksen jälkeen kone ylikuumeni ja keitti hemmetin nopeasti, muutamassa minuutissa. Tämä toistui kaksi kertaa ja kun jäähdytysjärjestelmästä ei löytynyt vikaa, ei auttanut muu kuin avata kannet uudelleen. Ongelma ratkesi: kannet olivat kierot.
Kannet tulivat koneistamosta nopeasti ja kone oli taas vain niputusta vaille, mutta silloin iski piru nimeltä saituus. Ajattelin, että eiväthän nuo upouudet yläkerran tiivisteet miksikään ehtineet mennä, kun kone ei kaiken kaikkiaan käynyt kuin jokusen minuutin. Kasasin koneen edellisillä tiivisteillä. Jälkiviisaus on tietysti aina viisauden lajeista helpoin, mutta ei olisi pitänyt. Noin viikon verran kone toimi hyvin, mutta sitten alkoivat aiemmin kuvatut oireet joita siis todellakin jatkui viime syksyyn saakka.
Helmikuussa olin tallilla muuten vaan hengaamassa, kun tuli mieleen vilkaista minkänäköisiksi Taunuksen tulpat olivat menneet. Hämmästys oli melkoinen, kun tulpan reiästä pulpahti kunnon roiskaus glykolia!!! (Eli V6 osui tässä kohti täsmälleen oikeaan) Tulppa auki koneen toiselta puolelta samoin tuloksin. Silloin alkoi vihdoinkin raksuttaa... ne yläkerran tiiviste-perkeleethän siellä falskaavat!!
Samalla kun irrotin kannet huomasin, ettei se tarvikkeena hankkimani tiivistesarja muutenkaan mikään ensiluokkainen ollut. Venttiilinvarren kumeista useampi oli halki (tästä ilmeisesti johtui se hienoinen öljynkulutus). Imusarjan tiiviste oli ainoa joka vielä näytti tiivisteeltä, mutta kansipahvit olivat muuttuneet silkaksi liisteriksi!
Siksi epäilen itse, että kansipahvit olivat temppuilun pääasialliset aiheuttajat, mutta mistäpä sitä tietää vaikka imusarjan tiivistekin olisi vuotanut. Siksi pullamakkarakahvit saavat sekä V6 että mois13. Ensin mainitulla oli vieläpä teorialleen hemmetin hyvät perustelut. Mitäs makkaramerkkiä te pojat syötte??
Ajatelkaapa omalle kohdallenne: varmaan jokainen meistä on jo iäisyyden tiennyt palaneiden kansipahvien oireet, eli kone keittelee ja nesteet häviävät. Tässä tapauksessa niin ei kuitenkaan käynyt, nestettä hävisi kyllä mutta hitaasti ja pieniä määriä, eikä lämpöongelmia koko aikana oikeastaan ollut. Täytyy myöntää, että eipä käynyt pienessä mielessäkään koko kolmen vuoden aikana etsiä vikaa kansipahveista, vaikka ongelmaa pähkäilinkin välillä yötä päivää.
Tarinan opetus: älkää arvoisat kerhokaverit ikinä tinkikö tiivisteiden laadussa!!! Kone on nyt kasattu OY Ford AB:n tiivisteillä ja TOIMII!!
Onnittelut mois13 ja V6. Hyviä vastauksia tuli kyllä muiltakin!