-76 2d Oranssi
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Re: -76 2d Oranssi
Minkä kokoinen pesuri? Ei taida koko kaasutin mahtua tuohon?
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Re: -76 2d Oranssi
Silvercrest:in n. 1.2l päristin. Mitään isompaa siihen ei mahdu mutta pulttien yms. pesussa pätevä laita ja osaa myös lämmittää käytettävän veden tarvittaessa.
Purin kaasaria sen verran että sain tyhjäkäyntiruuvin prikan+o-renkaan takaisin oikealle paikalle. Tosin toiselta jäi prikka uupumaan. Onkait tippunut aiemmin jonnekin. Mitat on ulkomitta 5.9mm ja sisämitta 3 mm
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 2d Oranssi
Nuoriso innoistui vaihtamaan perää Oranssiin. Mutterit aukesi makitan kopio mopolla kohtuudella Ongelmia tuli käsijarruvaijerin kassa joka piti katkaista rautasahalla.
Kardaanin pultit lähti myös kohduudella, osasyynä perästä valuva oljy mikä oli pitänyt ruosteen loitolla
Muut pulti liikuivat kohtuudella, paitsi iskareiden pultit mitkä oli perinteisesti jumissa.
Pultti ei kohtuullisella vasaroinilla lähtenyt ja akkurälläkkä jäi matkasta, niin irroitus ja perän vaihto jäi seuraavaan kertaan........
Kardaanin pultit lähti myös kohduudella, osasyynä perästä valuva oljy mikä oli pitänyt ruosteen loitolla
Muut pulti liikuivat kohtuudella, paitsi iskareiden pultit mitkä oli perinteisesti jumissa.
Pultti ei kohtuullisella vasaroinilla lähtenyt ja akkurälläkkä jäi matkasta, niin irroitus ja perän vaihto jäi seuraavaan kertaan........
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 2d Oranssi
Pitäähän sitä kotiläksyjä olla Taunuksen tiimoilta, osa nuorisolle ja osa itselle
Hivenen rälläkkää lokasuojalle ja rupeaa totuus paljastumaan ruostevauroista.
Jännä miten ruoste etenee hitaanlaisesti alkuperäisen happomaalin alussa. Kun suojaava vaikutus loppuu alkaa oikeasti ruostumaan
Fosforihappoa ruostekohtiin, josko sillä sasi pahimmat rosokohdat putsattua ilman ylenpalttista hiomista
Eihän happokaan ihmeisiin pysty ja reiät vain isoni osassa kohtaa lokasuojaa
Puuttuviin kohtiin pitäisi taikoa sopivasti muoiltua peltiä. Tähän pitää kysyä jostain sikkikoneen omistajalta mahdollisuutta veivata korjauspalat...
Hivenen rälläkkää lokasuojalle ja rupeaa totuus paljastumaan ruostevauroista.
Jännä miten ruoste etenee hitaanlaisesti alkuperäisen happomaalin alussa. Kun suojaava vaikutus loppuu alkaa oikeasti ruostumaan
Fosforihappoa ruostekohtiin, josko sillä sasi pahimmat rosokohdat putsattua ilman ylenpalttista hiomista
Eihän happokaan ihmeisiin pysty ja reiät vain isoni osassa kohtaa lokasuojaa
Puuttuviin kohtiin pitäisi taikoa sopivasti muoiltua peltiä. Tähän pitää kysyä jostain sikkikoneen omistajalta mahdollisuutta veivata korjauspalat...
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 2d Oranssi
Perän jumissa olevat pultit lähti nätisti irti isommalla akkumopolla
Loppuaika meni lattiaa ihmetellessä Reikiä löytyi perinnepaikoista, penkin kiinnityspisteiden läheltä.
Poistossa oli kuumailmapuhallin+meisseli kompo pätevä ja yllättävän nopea
Paikkaaminen aloitettiin vesireiän ehjäämisellä. Ohjuriksi lankku parilla ruuvilla ja reikää rasiaporalla tekemään
Nuoriso pääsi hitsaamaan itsetekemäänsä paikkaa paikoilleen
Alkuperäinen pakoputki tuli otettua alta pois ja pari kuvaa muistoksi. Jos niistä olisi apuja pakoputkiston teossa joskus
Muuten jäi suunnittelun asteelle hommat. Fosforihappoa tuli levitettyä ruostekohtiin.
Loppuaika meni lattiaa ihmetellessä Reikiä löytyi perinnepaikoista, penkin kiinnityspisteiden läheltä.
Poistossa oli kuumailmapuhallin+meisseli kompo pätevä ja yllättävän nopea
Paikkaaminen aloitettiin vesireiän ehjäämisellä. Ohjuriksi lankku parilla ruuvilla ja reikää rasiaporalla tekemään
Nuoriso pääsi hitsaamaan itsetekemäänsä paikkaa paikoilleen
Alkuperäinen pakoputki tuli otettua alta pois ja pari kuvaa muistoksi. Jos niistä olisi apuja pakoputkiston teossa joskus
Muuten jäi suunnittelun asteelle hommat. Fosforihappoa tuli levitettyä ruostekohtiin.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 2d Oranssi
Moottoriprojektia on tuullut aloitettua purkamalla siitä kaikkea ylimääräistä pois
Eli ei ihan vielä nokka-akseli tullut pihalle lohkosta.....
Huonoimmasta lokasuojasta on tulut oiottua isommat lommot
Samalla tuli tehtyä myös uusia mutta niistä pääsee helpommin eroon
Myös ruostereikien paikkausta on opeteltu nuorison kanssa
Pitää hioa saumat ja tarvittaessa hitsata lisää, sekä lisätä peltiä puuttuviin kohtiin
Eli ei ihan vielä nokka-akseli tullut pihalle lohkosta.....
Huonoimmasta lokasuojasta on tulut oiottua isommat lommot
Samalla tuli tehtyä myös uusia mutta niistä pääsee helpommin eroon
Myös ruostereikien paikkausta on opeteltu nuorison kanssa
Pitää hioa saumat ja tarvittaessa hitsata lisää, sekä lisätä peltiä puuttuviin kohtiin
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 2d Oranssi
Lokasuojaan on hitsattu pallosaumaa ja hiottu vähemmäksi. Samalla nuorempi testikuski on opetellut hitsaamaan ja hiomaan
Lokasuojaa on harvakseltaan tehty, kun on ollut joutilasta
Nyt kun v-koneita tulossa remonttiin, niin tuli touhuttua asiaan liittyviä työkaluja
Laakerit pitää vielä jostain tilata
Lokasuojaa on harvakseltaan tehty, kun on ollut joutilasta
Nyt kun v-koneita tulossa remonttiin, niin tuli touhuttua asiaan liittyviä työkaluja
Laakerit pitää vielä jostain tilata
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 2d Oranssi
Nokan ja nokkalaakerien vaihto alkoi nuoriso-osaston avustuksella
Kansista ei löytynyt karstan lisäksi mitään ihmeellistä.
Molemissa kansissa keskipytyt näytti käyneen kuumenpana
Myös öljypumpun sihti oli osoittanut toimivuutensa ja pysäyttänyt tiivisteliiman jämät.
Loppuromut tieltä pois ja ihmettelemään nokkalaakerien vaihtoa
Jossain vaiheessa tajuttiin ottaa päätytulppa pois
Tämän jälkeen oli kohtuu helppoa pukata vanhat laakerit pois
Tuli ihmeteltyä orkkislaakerin sivuissa olevia koloja
Tämä selvisi nopeasti kun pääsi keskemmäs konetta asentamaan laakereita. Ei nimittäin ollut mikään helppo saada laakerien reikiä passaamaan lohkon reikiin
Jossain vaiheessa laakerit saatiin paikoilleen, nostajat sekä kannet päälle. EFI sarjassa oli teipillä fiksatut kopan tiivisteet. Tosin teippi oli kuivunut ajat sitten ja piti tiivisteliimalla fiksata tiivisteet alukoppiin.
Rojekti jäi kesken kun vuosien saatossa hommatut tiivistesarja ei sisältäneet alapään kaikkia tiivisteitä, stefoja yms.
Eli tilataan lisää osia...
Kansista ei löytynyt karstan lisäksi mitään ihmeellistä.
Molemissa kansissa keskipytyt näytti käyneen kuumenpana
Myös öljypumpun sihti oli osoittanut toimivuutensa ja pysäyttänyt tiivisteliiman jämät.
Loppuromut tieltä pois ja ihmettelemään nokkalaakerien vaihtoa
Jossain vaiheessa tajuttiin ottaa päätytulppa pois
Tämän jälkeen oli kohtuu helppoa pukata vanhat laakerit pois
Tuli ihmeteltyä orkkislaakerin sivuissa olevia koloja
Tämä selvisi nopeasti kun pääsi keskemmäs konetta asentamaan laakereita. Ei nimittäin ollut mikään helppo saada laakerien reikiä passaamaan lohkon reikiin
Jossain vaiheessa laakerit saatiin paikoilleen, nostajat sekä kannet päälle. EFI sarjassa oli teipillä fiksatut kopan tiivisteet. Tosin teippi oli kuivunut ajat sitten ja piti tiivisteliimalla fiksata tiivisteet alukoppiin.
Rojekti jäi kesken kun vuosien saatossa hommatut tiivistesarja ei sisältäneet alapään kaikkia tiivisteitä, stefoja yms.
Eli tilataan lisää osia...
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 2d Oranssi
Olisit vaan ostannu ne uudet korkkitiivisteet... kun voitelet ne vaseliinilla kun laitat ekaa kertaa kiinni ne kestää arviolta sen 10-20x avata ilman mitään ongelmia että vuotaa.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Re: -76 2d Oranssi
Uusia korkkitiivisteitä on kyllä
Näissä alukopissa on omanlaiset tiivisteensä mitkä ei puristu välistä pois. Korkkitiivisteet tahtoo tulla kuikkimaan ulkopuolelle, että mitä siellä tapahtuu
Katsotaan miten pysyvät kuivina ja tehdään sitten jotain....
Näissä alukopissa on omanlaiset tiivisteensä mitkä ei puristu välistä pois. Korkkitiivisteet tahtoo tulla kuikkimaan ulkopuolelle, että mitä siellä tapahtuu
Katsotaan miten pysyvät kuivina ja tehdään sitten jotain....
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 2d Oranssi
Ei ole kyllä itsellä mitään ongelmia mulla on korkki tiivisteet alumiini kopissa. Tiedän niihin on ollu saatavaa mustaa kumista tiivistettä, ehkä saa vieläkin jostain, mutta ei ole tarvinnu.
https://gyazo.com/5cfce03da07296aa3b576b3a5a6c2590
https://gyazo.com/dd4e96f4874601189ac16f669f3a2179
Koneen puolella vasukkaa ja yläpinnassa moottorisilikonia, joka takaa, että tiivisteet pysyy kiinni.
Tuolla vähän näkyykin vaseliinia, se auttaa noissa tiivisteissä (ihan vaan putkivaseliini, se halvin).
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Re: -76 2d Oranssi
Alakerran tiivistesarja tuli tilattua rallyracesta ja saapuivat parissa päivässä.
Tuli myös pengottua varastoja ja vastaan tuli yli 20v sitten ostetut säätöruuvit Nämä olisi tarkoitus vaihtaa keinuihin nokan sisäänajoa jälkeen.
Josko sitä vkl kerkeäisi rassaamaan romuja
Tuli myös pengottua varastoja ja vastaan tuli yli 20v sitten ostetut säätöruuvit Nämä olisi tarkoitus vaihtaa keinuihin nokan sisäänajoa jälkeen.
Josko sitä vkl kerkeäisi rassaamaan romuja
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 2d Oranssi
Alakerran tiivistesarja taisi olla sitten vanhempaan koneeseen tarkoitettu
Vesipumpun tiivisteessä pientä eroa.
Tosin tämähän ei ollut ensimmäinen kerta, niin miljoona pussista löytyi sopiva vesipumpun tiiviste. Tähänkin oli levitetty tiivisteliima aikoinaan ensiksi (Hylomar) ja todettu ettei sovi
Jakopää meni muuten helposti mutta eka kerralla jäi takapelti pois. Eiku nokkapyörää irti ja peltiä paikoilleen...
Pikkusta ennenkuin itse valukoppa oli menossa paikoilleen katse kiinnittyi nokkapyörän pulttiin pulttilaatikossa Elikkä oli jäänyt koko nokkapyörä pois Mutta jossain vaiheessa kaikki romppeet oli jakopäässä paikoillaan plus pensapumpun käyttöakseli ja pumppu.
Konehuoneesta nostettiin enimmät romut pois ja ihasteltiin alkuperäistä talvisiin ajokeleihin tarkoitettua tarvikekaihdinta
Muuten kone meni näppärästi paikoilleen mutta poikittain oleva säätötanko ei helpottanut koneen keikuttamista ylös-alas suunnassa
Joten nostettiin ihan koemielessä pois ja treenattiin pari kertaa kuinka se sinne näppärästi menee
Vaihdelaatikkoa käytettiin koneen perässä lattialla että saatin kytkinlevy keskitettyä. Pari ohjari pulttia lohkoon ja 3 henkilön voimin auton alla nysväten tunkin kanssa meni ihan helposti paikoilleen
Lootan kaksi ylimmäistä pulttia oli muka hukassa, niin jäivät seuraavaan kertaan. Muistelisin niiden olevan pienemmällä kannalla, helpottaakseen ruuvaamista auki ja kiinni. Muutenkin nokan sisäänajo yms. säätö jäi tekemättä.
Vesipumpun tiivisteessä pientä eroa.
Tosin tämähän ei ollut ensimmäinen kerta, niin miljoona pussista löytyi sopiva vesipumpun tiiviste. Tähänkin oli levitetty tiivisteliima aikoinaan ensiksi (Hylomar) ja todettu ettei sovi
Jakopää meni muuten helposti mutta eka kerralla jäi takapelti pois. Eiku nokkapyörää irti ja peltiä paikoilleen...
Pikkusta ennenkuin itse valukoppa oli menossa paikoilleen katse kiinnittyi nokkapyörän pulttiin pulttilaatikossa Elikkä oli jäänyt koko nokkapyörä pois Mutta jossain vaiheessa kaikki romppeet oli jakopäässä paikoillaan plus pensapumpun käyttöakseli ja pumppu.
Konehuoneesta nostettiin enimmät romut pois ja ihasteltiin alkuperäistä talvisiin ajokeleihin tarkoitettua tarvikekaihdinta
Muuten kone meni näppärästi paikoilleen mutta poikittain oleva säätötanko ei helpottanut koneen keikuttamista ylös-alas suunnassa
Joten nostettiin ihan koemielessä pois ja treenattiin pari kertaa kuinka se sinne näppärästi menee
Vaihdelaatikkoa käytettiin koneen perässä lattialla että saatin kytkinlevy keskitettyä. Pari ohjari pulttia lohkoon ja 3 henkilön voimin auton alla nysväten tunkin kanssa meni ihan helposti paikoilleen
Lootan kaksi ylimmäistä pulttia oli muka hukassa, niin jäivät seuraavaan kertaan. Muistelisin niiden olevan pienemmällä kannalla, helpottaakseen ruuvaamista auki ja kiinni. Muutenkin nokan sisäänajo yms. säätö jäi tekemättä.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 2d Oranssi
Tuosta moottoripukista ja öljynvaihdosta sen verran, että jossain näin kun oli muovilaatikkoon esim. Lihalaatikko leikattu sen konepukin alaputken kokoinen reikä laatikon sivuihin ja laatikko ylösalaisin niin laatikon pohja muodostaa tasaisen pöydän moottorin alle johon saa mukavasti öljyastian aseteltua en tiiä tajusitko mun sekavaa selitystä
-Live slow, die old-
Re: -76 2d Oranssi
Noita vesipumppuja on vissiin 4 erilaista. Tiivisteitä myös sen mukaan... itsellä taitaa olla just tuo tiiviste mikä sulla omassa autossa. Uudempi V6 koneiden tiiviste.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!