-76 Taunus v6 --> v8
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Hivenen oli tiukka takoa lukkomurikka uusilla laakereilla paikoilleen mutta meni paikoilleen ja hammaskuvio kaipasi hivenen huomiota
Ensimmäisessä on sinistä vaseliinia kertomassa hammaskuviosta.
Tämän jälkeen korvasin harmaalla pohjamaalilla vaseliinin ja kuvio selkeni
Eli piti siirtää lautaspyörää lähemmäs murikkaa, tämän jälkeen homma kusi totaalisesti Apumekaanikko pyöritteli perämurikkaa käsissään ja ruvettiin tinkaamaan mihin päin sitä siirretään.
Siirrettiin sitten shimmi lautaspyörän puolelta toiselle puolen ja perä kasaan. Ja jumiinhan se meni. Seuraavaksi lautaspyörän puolelta pikkusen ohuempi shimmi takaisin, ja jumiin meni kasatessa. Kolmannella kerralla edelliset simmit takas ja perä kasaan, laakerit kun sai pohjaan niin jumiin taas
Siihen jäi saamaan valohoitoa.
Saunan päälle oli aikaa miettiä ropleemaa ja siinä taisi käydä niiin että laakeri/shimmi paketit taisi mennä ekalla kerralla ristiin, ei se muuten noin jumissa ole. Vaikka laakerin sisä- ja ulkokehät tussilla merkattiin, niin murikan tussimerkki katosi ekassa asennuksessa ja se sitten kostautui.
Jatkuu seuraavassa jaksossa
Ensimmäisessä on sinistä vaseliinia kertomassa hammaskuviosta.
Tämän jälkeen korvasin harmaalla pohjamaalilla vaseliinin ja kuvio selkeni
Eli piti siirtää lautaspyörää lähemmäs murikkaa, tämän jälkeen homma kusi totaalisesti Apumekaanikko pyöritteli perämurikkaa käsissään ja ruvettiin tinkaamaan mihin päin sitä siirretään.
Siirrettiin sitten shimmi lautaspyörän puolelta toiselle puolen ja perä kasaan. Ja jumiinhan se meni. Seuraavaksi lautaspyörän puolelta pikkusen ohuempi shimmi takaisin, ja jumiin meni kasatessa. Kolmannella kerralla edelliset simmit takas ja perä kasaan, laakerit kun sai pohjaan niin jumiin taas
Siihen jäi saamaan valohoitoa.
Saunan päälle oli aikaa miettiä ropleemaa ja siinä taisi käydä niiin että laakeri/shimmi paketit taisi mennä ekalla kerralla ristiin, ei se muuten noin jumissa ole. Vaikka laakerin sisä- ja ulkokehät tussilla merkattiin, niin murikan tussimerkki katosi ekassa asennuksessa ja se sitten kostautui.
Jatkuu seuraavassa jaksossa
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Mun silmään näyttäs että tarvii pinjonia sisäänpäin ja vastaavasti lautasta kauemmaksi
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Tuli otettua vanhat mutkaiset shimmilevyt pois ja laitettu uudet, tällä kertaa oikeille puolille
Arvalla laitettu nippu antoi kohtuullisen tuloksen muttei kerralla kohdalle
Eli lisää säätöä tiedossa, pitää käydä ostamassa lisää levyjä jos ei vanhoja saa suoristettua. Vetorattaan alla taisi olla +0.2 levy ja sille kaveriksi ööää 0.1
Arvalla laitettu nippu antoi kohtuullisen tuloksen muttei kerralla kohdalle
Eli lisää säätöä tiedossa, pitää käydä ostamassa lisää levyjä jos ei vanhoja saa suoristettua. Vetorattaan alla taisi olla +0.2 levy ja sille kaveriksi ööää 0.1
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Välistä jotain muutakuin peräremppaa
Polttoainepumpun vaihtohan on yksinkertainen hommana, letkut ja kaksi pulttia irti niin pumppu on kourassa
Näinhän tämä olisi mennyt jos olisi ollut pitkä 14mm hylsy, 3/8 vääntiöllä. Nyt ei ollut, niin kiintolenkillä piti kihnuttaa kääntäen avainta puolelta toiselle neljänneskierroksen välein
Kuvassa on purettu puola kiinnikeineen pois, että pääsi yläkautta käsiksi.
Moottorihan lähti pienellä lisähuikalla kaasariin käyntiin. Seuraavaksi huomio kiinnittyi kasvavaan öljylammikkoon lattialla
Vikahan paikallistui öljynpainemittarin putkeen.
Tämän irrottaminen ei poikennut pumpun vaihdosta muutenkuin että sai selällään maata lattialla
Aikansa nysvättyä osat oli koneen kyljestä kourassa ja viaksi paljastui haljennut putki.
Tämä oli helppo fiksata prässäämällä helmiliitos auki 3mm terästapilla ruuvipenkissa. Tosin lämmittelin eka liittimen ettei tule kylmämurtumia.
Putken päälle tuli verkkosukkaa aluteipillä vahvistettuna, josko se kestäisi pakoputken vieressä paremmin.
Polttoainepumpun vaihtohan on yksinkertainen hommana, letkut ja kaksi pulttia irti niin pumppu on kourassa
Näinhän tämä olisi mennyt jos olisi ollut pitkä 14mm hylsy, 3/8 vääntiöllä. Nyt ei ollut, niin kiintolenkillä piti kihnuttaa kääntäen avainta puolelta toiselle neljänneskierroksen välein
Kuvassa on purettu puola kiinnikeineen pois, että pääsi yläkautta käsiksi.
Moottorihan lähti pienellä lisähuikalla kaasariin käyntiin. Seuraavaksi huomio kiinnittyi kasvavaan öljylammikkoon lattialla
Vikahan paikallistui öljynpainemittarin putkeen.
Tämän irrottaminen ei poikennut pumpun vaihdosta muutenkuin että sai selällään maata lattialla
Aikansa nysvättyä osat oli koneen kyljestä kourassa ja viaksi paljastui haljennut putki.
Tämä oli helppo fiksata prässäämällä helmiliitos auki 3mm terästapilla ruuvipenkissa. Tosin lämmittelin eka liittimen ettei tule kylmämurtumia.
Putken päälle tuli verkkosukkaa aluteipillä vahvistettuna, josko se kestäisi pakoputken vieressä paremmin.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Näköjään kolme kuvaa edeellenkin maksimi, tai en vain osaa
Konehuoneesta oli aika siirtyä kabiinin puolelle. Ensimmäinen kardaanin suoja tuli muotoiltua rälläkälla ja 22 lenkillä. Vaihdekeppi suojineen mahtui reiästä pihalle ja jäi kaulus mihin kiinnittää ulommainen suojapussi.
Toinen versio tuli vain rälläköityä, mittailujen jälkeen aukona paikka löytyi.
Pikkusen pitää peltisoiroa lisätä, jos ei orkkis rungon taivutus onnistuo suojaa myötäileväksi.
Lisäksi tuli ihmeteltyä nopusmittarin toimintaa, tai sen puutetta. + ja - johtojen kääntäminen ei vaikuttanut mittarin toimintaan. Amerikan-Joen sivuilta löytyvän ohjeen mukaisesti yritin saada selvää yleismittarilla tuleeko anturilta AC:ta. Ainut että +20 vuotta vanha bilteeman automittari ei ymmärtänyt AC:ta ollenkaan ja seuraava vitosen yleismitttari lähti AC puolelta 200V, niin lukemat jäi saamatta. Piti olla 20 VAC lukemiin pystyvä mittari.
Lisätään ihmeteltävien juttujen listaan
Konehuoneesta oli aika siirtyä kabiinin puolelle. Ensimmäinen kardaanin suoja tuli muotoiltua rälläkälla ja 22 lenkillä. Vaihdekeppi suojineen mahtui reiästä pihalle ja jäi kaulus mihin kiinnittää ulommainen suojapussi.
Toinen versio tuli vain rälläköityä, mittailujen jälkeen aukona paikka löytyi.
Pikkusen pitää peltisoiroa lisätä, jos ei orkkis rungon taivutus onnistuo suojaa myötäileväksi.
Lisäksi tuli ihmeteltyä nopusmittarin toimintaa, tai sen puutetta. + ja - johtojen kääntäminen ei vaikuttanut mittarin toimintaan. Amerikan-Joen sivuilta löytyvän ohjeen mukaisesti yritin saada selvää yleismittarilla tuleeko anturilta AC:ta. Ainut että +20 vuotta vanha bilteeman automittari ei ymmärtänyt AC:ta ollenkaan ja seuraava vitosen yleismitttari lähti AC puolelta 200V, niin lukemat jäi saamatta. Piti olla 20 VAC lukemiin pystyvä mittari.
Lisätään ihmeteltävien juttujen listaan
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Irrottelin myös viikonloppuna laturin ja rakentelin ruuvipenkkiin testipenkin. Riittävä määrä piuhoja ja akku kiinni. Ainut mitä sain aikaan akkukoneella pyörittämällä oli 0.8V
Siitä vehje osiksi ja äkikseltään tuomio on loppuun kuluineet hiilet, eikä kollektorin kaulakaan uudelta näyttänyt
Aikani haettua hiilipakettia intervepistä, se taitaa olla --> SÄÄDIN NISSAN L180G-63401. Tosin ensin pitää kokeilla vaihtaa pelkät hiilet
Peräremontti kaipaa edelleenki lisää säätölevyjä, orkkislevyt on senverran mutkilla että ovat roskiskamaa.
Siitä vehje osiksi ja äkikseltään tuomio on loppuun kuluineet hiilet, eikä kollektorin kaulakaan uudelta näyttänyt
Aikani haettua hiilipakettia intervepistä, se taitaa olla --> SÄÄDIN NISSAN L180G-63401. Tosin ensin pitää kokeilla vaihtaa pelkät hiilet
Peräremontti kaipaa edelleenki lisää säätölevyjä, orkkislevyt on senverran mutkilla että ovat roskiskamaa.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Laturi projekti otti aikalisän, hiiliä ihmeteltyä ja mitailtua päättelin ettei hiilien vaihto auta
Yllättävän kalliita moisen japsien tusinalaturin osat. Jätetään laturi asia hautumaan ja kokeillaan eiko bossilainen muka oikeasti mahdu koneen kylkeen
IRL kiireistä johtuen on peräremontti vieläkin vaiheessa, eikä tooosi tiukassa ollut murikan laakeri nopeuttanut asiaa.
IKH:n laatukampe antoi vain periksi. Ensin katosi kiristinruuvin päässä oleva kuula pölynä takavasemmalle, seuraavaksi ruuvin pää levesi ja rupesi vetämään ulosvetäjää vinoon. Tämä tuli korjattua hiomamalla penkkihiomakoneessa pää suoraksi ja poraamalla 4.5mm reikä mihnn vasaroin M5 pidätin ruuvin. Tämä viritys esti pään karkaamisen akselin päästä. Seuraavaksi alkoivat leukojen pidätin ruuvit taipua räikkään lisätyn jatkovarren ansiosta
Tämä aiheutti ihmettelyä ja lopputulema oli että 3 kpl isoja ruuvipuristimia ja random teräspalasia sisäpuolelle tueksi. Velipoika räikä jatkovarren päähän ja itse pitämään vekkarilla möykkyä paikoillaan. Laakeri lähti komealla pamauksella liikkeelle ja ylimääräset tuet tippui lattialle
Laakeri oli loppuun asti tiukka mutta irtosi lopulta
Säätölevyjä tuli haettua paikallisesta laakeriliikkeestä.
Jos äitienpäivä kemuilta joutaa, niin tallissa pitäisi mutka käydä nojailemassa Taunukseen
Yllättävän kalliita moisen japsien tusinalaturin osat. Jätetään laturi asia hautumaan ja kokeillaan eiko bossilainen muka oikeasti mahdu koneen kylkeen
IRL kiireistä johtuen on peräremontti vieläkin vaiheessa, eikä tooosi tiukassa ollut murikan laakeri nopeuttanut asiaa.
IKH:n laatukampe antoi vain periksi. Ensin katosi kiristinruuvin päässä oleva kuula pölynä takavasemmalle, seuraavaksi ruuvin pää levesi ja rupesi vetämään ulosvetäjää vinoon. Tämä tuli korjattua hiomamalla penkkihiomakoneessa pää suoraksi ja poraamalla 4.5mm reikä mihnn vasaroin M5 pidätin ruuvin. Tämä viritys esti pään karkaamisen akselin päästä. Seuraavaksi alkoivat leukojen pidätin ruuvit taipua räikkään lisätyn jatkovarren ansiosta
Tämä aiheutti ihmettelyä ja lopputulema oli että 3 kpl isoja ruuvipuristimia ja random teräspalasia sisäpuolelle tueksi. Velipoika räikä jatkovarren päähän ja itse pitämään vekkarilla möykkyä paikoillaan. Laakeri lähti komealla pamauksella liikkeelle ja ylimääräset tuet tippui lattialle
Laakeri oli loppuun asti tiukka mutta irtosi lopulta
Säätölevyjä tuli haettua paikallisesta laakeriliikkeestä.
Jos äitienpäivä kemuilta joutaa, niin tallissa pitäisi mutka käydä nojailemassa Taunukseen
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Mulla on samanlainen ulosvedin, en saanut sillä pinionin laakeria irti joten käytin siitä tuota laakerin alle kiinnitettävää osaa ja painoin prässissä laakerin irti
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Hyvä kikka, pistetään muistiin vastaisuuden varalle
Perän laakeria tuli avarrettua virsikirjalla ja pikku lämmittämisellä suorastaan holahti paikoilleen. Lisäsin 0.2 lisun entisen lisäksi ja mittasin paketin paksuudeksi 0.45
Laturin vaihto rojekti ei edennyt suunnitellusti. Konehuoneeseen ei edellenkään mahdu nykyisellä syylärillä koneen viereen laturia. Tai no, Motorcraftin 1G malli menee mutta vaatisi ulkoisen säätimen ja ne on silleen "out of season"
Vasemmanpuoleinen on Motorcraft ja oikea perinteinen 70A Bosch.
Senverran tuli vaihde päällä moottoria käytettyä että selvisi toimiiko laatikon pulssi anturi. Ja korotetulla tyhjäkäynnillä tuli noin 5v vaihtosähköä pihalle
Pistin kyselyä Autogaugelle nopeusmittarin syömästä signaalista mutta vastausta ei ole näkynyt vielä
Peltisaksien löydyttyä aukaisin hivenen kardaanitunnelia, saattoi tulla pikkusen liioteltua
Eiköhän tuohon jotain peittoa tule. Tunnelin lisäksi puuttuu laturi, lukkoperä, sekä toimiva nopeusmittari, mutta muuten olisi konttorille vientiä vaille.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Perärojkekti eteni vaikeuksien kautta maaliin, tjsp
Laakeri meni nätisti paikoilleen pikku lämmittämisellä ja koe kasaamisen jälkeen tuomio oli, että liian vähän lisuja lisäsin Joten laakeri pois ja loppujen lopuksi sinne meni 0.7mm edestä peltiä väliin.
Tämän jälkeen ei menny niinkuin trömpsöössä. Ekalla kerralla tuli lämmitettyä liian vähän laakeria ja jäi jumiin akselille. Sitä pois ottaessa tuli sössittyä 0.1 simmi rupelille. Toisella kertaa loppui kaasu lämmittimestä ja jäin 5mm vajaaksi että olisi laakeri mennyt pohjaan akseli lämpesi operaation yhteydessä sen verran ettei oikein paljaalla käsillä pitkään pidellyt.
No loppuhan menee hakkaamalla ja niin meniki
Paitsi että rullien häkki suuttui ja lähti pois paikoiltaan, siinä sitten vaseliinilla rullia liimatessa häkkiin paikoilleen, tuli jo mieleen ettei voi onnistua. Mutta niin vain jo kolmannella kertaa sai paketin kasaan ja lukkomutterin kirittyä. Krymppiholkit meinasi loppua kun kiritäminen oli sellainen taitolaji ettei ihan menny oikeaan kireyteen ykkösellä. Kiertomomentiksi tuli 0.3 kg ja sillä mennään
Hammaskosketus näytti kohtuulliselta ja tällä koetetaan onnea toistaiseksi
Tämän jälkeen kansi kiinni ja odottamaan maalausta yms. hipistelyä
Myös uus tunniste-Tag olisi tarkoitus naputella pellistä.
Laakeri meni nätisti paikoilleen pikku lämmittämisellä ja koe kasaamisen jälkeen tuomio oli, että liian vähän lisuja lisäsin Joten laakeri pois ja loppujen lopuksi sinne meni 0.7mm edestä peltiä väliin.
Tämän jälkeen ei menny niinkuin trömpsöössä. Ekalla kerralla tuli lämmitettyä liian vähän laakeria ja jäi jumiin akselille. Sitä pois ottaessa tuli sössittyä 0.1 simmi rupelille. Toisella kertaa loppui kaasu lämmittimestä ja jäin 5mm vajaaksi että olisi laakeri mennyt pohjaan akseli lämpesi operaation yhteydessä sen verran ettei oikein paljaalla käsillä pitkään pidellyt.
No loppuhan menee hakkaamalla ja niin meniki
Paitsi että rullien häkki suuttui ja lähti pois paikoiltaan, siinä sitten vaseliinilla rullia liimatessa häkkiin paikoilleen, tuli jo mieleen ettei voi onnistua. Mutta niin vain jo kolmannella kertaa sai paketin kasaan ja lukkomutterin kirittyä. Krymppiholkit meinasi loppua kun kiritäminen oli sellainen taitolaji ettei ihan menny oikeaan kireyteen ykkösellä. Kiertomomentiksi tuli 0.3 kg ja sillä mennään
Hammaskosketus näytti kohtuulliselta ja tällä koetetaan onnea toistaiseksi
Tämän jälkeen kansi kiinni ja odottamaan maalausta yms. hipistelyä
Myös uus tunniste-Tag olisi tarkoitus naputella pellistä.
- Liitteet
-
- luukku_kiinni.jpg (62.88 KiB) Katsottu 3951 kertaa
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Välistä kardaanitunnelin aukon peittämistä. Leikkaa ja kokeile menetelmällä rupesi muoto pellille löytymään
Työkaluina oli lukkopihdit ja peltivasara. Nämähän ei korvaa oikeita pellin venyttimiä, niin aikaa meni..
Lopputulema oli ihan jees, paitsi...........
Kokeilin vaihtaa vaihteita laatikosta ja 5-vaihde oli hukassa
Sehän olisi helppo sifterin säädöillä korjata mutta tuolla versiolla pitäisi aina laatikko+moottori irroittaa
Joten vaatii uusia versiota säätöongelman korjaamiseksi, jollain aikataululla
Autogaugen asiakaspalvelu vastasi nopeusmittariongelmaan ja suositteli AGGPSCV-II laitetta mittarin taakse. Käytännössä GPS vastaanotin ja siihen muunnospalikka mikä muuttaa GPS signaalin mittarin ymmärtämäksi pulssiksi.
Mittarin säätämisellä ei nopeutta laatikon anturin avulla löytynyt.
Laturi asia ei ole oiken edistynyt, yllättävän vaikea löytää osia moiseen Hitatsiin.
Työkaluina oli lukkopihdit ja peltivasara. Nämähän ei korvaa oikeita pellin venyttimiä, niin aikaa meni..
Lopputulema oli ihan jees, paitsi...........
Kokeilin vaihtaa vaihteita laatikosta ja 5-vaihde oli hukassa
Sehän olisi helppo sifterin säädöillä korjata mutta tuolla versiolla pitäisi aina laatikko+moottori irroittaa
Joten vaatii uusia versiota säätöongelman korjaamiseksi, jollain aikataululla
Autogaugen asiakaspalvelu vastasi nopeusmittariongelmaan ja suositteli AGGPSCV-II laitetta mittarin taakse. Käytännössä GPS vastaanotin ja siihen muunnospalikka mikä muuttaa GPS signaalin mittarin ymmärtämäksi pulssiksi.
Mittarin säätämisellä ei nopeutta laatikon anturin avulla löytynyt.
Laturi asia ei ole oiken edistynyt, yllättävän vaikea löytää osia moiseen Hitatsiin.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Motonetin valikoimasta ei löytynyt laturiin oikein mitään osia, vaihtolaturia olisi löytynyt tilaamalla
Jätetään vielä harkintaan että tilaataanko saksasta halavalla vai motonetistä vähän kalliimmalla.
Perä sai pohjamaalia purkista. Vaikeimpiin paikkoihin levittelin pensselillä muuntoainetta.
Tuli otettua vaihdelaatikon sähköanturi irti ja kytkettyä oskilloskooppiin kiinni, pyöritys tapahtui porakoneella. Ja anturihan toimii, noin 5 volttia porakoneen 1200 kierroksella ja 2400 kierroksella teki noin 10 AC:ta. Tästä innostuneena anturi suoraan mittaristoon kiinni ja porakoneella kierroksia. Ja dadaa niin ajeltiin kolmea kymppiä
Toimattomuus johtunee johdosta, liittimistä tai anturista. Anturi vaatisi vaijerin tai jotain tulemaan sisukaluja ja ehkäisemään öljyvuotoja.
Öljyvuodoista puheen ollen, niitä alkaa ilmeta niin moottorista kuin laatikostakin
Laatikko vuotaa akselin tiivisteestä ja tyhjennyspropusta. Jäi näköjään liimat laittamatta proppuun aikanaan. Laatikossa oli proput paikoillaan ja oletetin että pitäisivät, väärin luulin
Imukansi vuotaa reilusti takapäästä, jäi vissiin silikonimakkara liian pieneksi kasausvaiheessa.
Laatikosta rupesi vaihteet löytymään kytkinvaijerin säädöllä. Tremecin huolto-ohjeen mukaisesti otin rajotin ruuvit pois käytöstä. Eli ruuvasin ne niin kauas etteivät rajoita kepin liikettä. Kepin sivuilla olevien jousien säädöt on vielä hakusessa, nyt toimii jotenkuten. Vielä kun saisi penkin paikoilleen että pääsisi kokeilemaan miten ne vaihteet käytännössä löytyy
Jätetään vielä harkintaan että tilaataanko saksasta halavalla vai motonetistä vähän kalliimmalla.
Perä sai pohjamaalia purkista. Vaikeimpiin paikkoihin levittelin pensselillä muuntoainetta.
Tuli otettua vaihdelaatikon sähköanturi irti ja kytkettyä oskilloskooppiin kiinni, pyöritys tapahtui porakoneella. Ja anturihan toimii, noin 5 volttia porakoneen 1200 kierroksella ja 2400 kierroksella teki noin 10 AC:ta. Tästä innostuneena anturi suoraan mittaristoon kiinni ja porakoneella kierroksia. Ja dadaa niin ajeltiin kolmea kymppiä
Toimattomuus johtunee johdosta, liittimistä tai anturista. Anturi vaatisi vaijerin tai jotain tulemaan sisukaluja ja ehkäisemään öljyvuotoja.
Öljyvuodoista puheen ollen, niitä alkaa ilmeta niin moottorista kuin laatikostakin
Laatikko vuotaa akselin tiivisteestä ja tyhjennyspropusta. Jäi näköjään liimat laittamatta proppuun aikanaan. Laatikossa oli proput paikoillaan ja oletetin että pitäisivät, väärin luulin
Imukansi vuotaa reilusti takapäästä, jäi vissiin silikonimakkara liian pieneksi kasausvaiheessa.
Laatikosta rupesi vaihteet löytymään kytkinvaijerin säädöllä. Tremecin huolto-ohjeen mukaisesti otin rajotin ruuvit pois käytöstä. Eli ruuvasin ne niin kauas etteivät rajoita kepin liikettä. Kepin sivuilla olevien jousien säädöt on vielä hakusessa, nyt toimii jotenkuten. Vielä kun saisi penkin paikoilleen että pääsisi kokeilemaan miten ne vaihteet käytännössä löytyy
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Tuli nysväiltyä tulppa sähköiselle anturille, jolla tukitaan mittarivaijerin paikka.
Kuvassa näkyvä o-rengas on tukena alkuperäiselle ettei pääse nousemaan liian ylös. Tulppa tuli 10mm pultista sahattua kierteettömältä osalta.
Muuten odotellaan kesälomaa
Jos silloin jotain kerkeäisi tekemään loppuun asti
Kuvassa näkyvä o-rengas on tukena alkuperäiselle ettei pääse nousemaan liian ylös. Tulppa tuli 10mm pultista sahattua kierteettömältä osalta.
Muuten odotellaan kesälomaa
Jos silloin jotain kerkeäisi tekemään loppuun asti
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Kesäloma on senverran kiireitä aikaa ettei oikein mitään kerkeä tekemään
Jotain pientä kuitenkin. Imukannen käytin auki ja laitoin reilusti liimaa päätyihin, josko se nyt pitäisi öljyt sisällä. Käyntiin en ole laittanut, kun meinaa paineet karata jäähdytysjärjestelmästä
Kuvien lisääminen ei näytä nyt toimivan (toimii)
Yksivuoto kohta paikallistui vesipumpun laipan liitokseen, vuoti pultin reikään ja siitä ulkopuolelle. Tämän tiivistamisen jälkeen vuotaa vielä jonnekkin.
Tutkitaan kunhan keretään.
Lämpömittariksi tuli motonetin Trisco malli, kun sisälsi sopivat kierrekikkareet anturin kiinnitamiseen imukanteen. Johdotuksia on tullut siistittyä ja merkattua
Laturiksi tuli ostettua Denson 70A malli, sille tehdä kiinnike ja yms. Jos sillä saisi latauksen toiminaan.
Edittiä, lisätty kuvia
Jotain pientä kuitenkin. Imukannen käytin auki ja laitoin reilusti liimaa päätyihin, josko se nyt pitäisi öljyt sisällä. Käyntiin en ole laittanut, kun meinaa paineet karata jäähdytysjärjestelmästä
Kuvien lisääminen ei näytä nyt toimivan (toimii)
Yksivuoto kohta paikallistui vesipumpun laipan liitokseen, vuoti pultin reikään ja siitä ulkopuolelle. Tämän tiivistamisen jälkeen vuotaa vielä jonnekkin.
Tutkitaan kunhan keretään.
Lämpömittariksi tuli motonetin Trisco malli, kun sisälsi sopivat kierrekikkareet anturin kiinnitamiseen imukanteen. Johdotuksia on tullut siistittyä ja merkattua
Laturiksi tuli ostettua Denson 70A malli, sille tehdä kiinnike ja yms. Jos sillä saisi latauksen toiminaan.
Edittiä, lisätty kuvia
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Kokeiles nyt kuvien lisäämistä.
Taunus78 teki vähän muutoksia asetuksiin
#1
Taunus CoupeGT 2.8 '72
Taunus 4d 1.6GX '81 museo
Taunus 4d 2.0GX '82
AC Cobra V6
Tunturi super Sport `76
Pappa Tunturi `75
Taunus CoupeGT 2.8 '72
Taunus 4d 1.6GX '81 museo
Taunus 4d 2.0GX '82
AC Cobra V6
Tunturi super Sport `76
Pappa Tunturi `75