Järjetön sytkä

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: Järjetön sytkä

Viesti Kirjoittaja Mois »

veeqs kirjoitti:Töihin ajellessa tuli mieleen miksi edellisellä kerralla tuli säädettyä tyhjäkäynniin ruuvi siten miten se nyt oli :shock:
Alipaine jarrutehostimelle on ryöstetty Dellorton alipainemittarin paikoista, ja nyt sitä alipainetta ei ollut.

Pitää katsastukseen kokeilla ottaa virallisesta alipaine liittimestä tehostimelle ja unohtaa alipainejakaja.
Jos se jakajan alipaine pitäiskin ottaa siitä alipainemittarin paikasta? Kokeile laittaa siihen. Jos siihen vaikka tuleekin alipainetta siinä vaiheessa kun vähän raottaa kaasuläppiä, sillon se jakajan alipainesäätö toimis oikein, eikä se alipainesäätö vaikuttais mitään tyhjäkäynnin ajotukseen.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Järjetön sytkä

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Mois kirjoitti:
veeqs kirjoitti:Töihin ajellessa tuli mieleen miksi edellisellä kerralla tuli säädettyä tyhjäkäynniin ruuvi siten miten se nyt oli :shock:
Alipaine jarrutehostimelle on ryöstetty Dellorton alipainemittarin paikoista, ja nyt sitä alipainetta ei ollut.

Pitää katsastukseen kokeilla ottaa virallisesta alipaine liittimestä tehostimelle ja unohtaa alipainejakaja.
Jos se jakajan alipaine pitäiskin ottaa siitä alipainemittarin paikasta? Kokeile laittaa siihen. Jos siihen vaikka tuleekin alipainetta siinä vaiheessa kun vähän raottaa kaasuläppiä, sillon se jakajan alipainesäätö toimis oikein, eikä se alipainesäätö vaikuttais mitään tyhjäkäynnin ajotukseen.
Tuli selitettyä huonosti. Virallisesta alipainelähdöstä otetaan nyt virranjakajalle. Alipainemittaus paikoista ryöstetään jarrutehostajalle.
Pitänee kokeilla Free Technics:in DGV säädöillä, miten vaikuttaa tyhjäkäyntiin.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
96taunus
Viestit: 124
Liittynyt: 27 Syys 2016, 10:50

Re: Järjetön sytkä

Viesti Kirjoittaja 96taunus »

veeqs kirjoitti: Tuli selitettyä huonosti. Virallisesta alipainelähdöstä otetaan nyt virranjakajalle. Alipainemittaus paikoista ryöstetään jarrutehostajalle.
Pitänee kokeilla Free Technics:in DGV säädöillä, miten vaikuttaa tyhjäkäyntiin.
Eiks webrun idf:n säädöt toimis tolla kaasarilla paremmin kun on saman tyyppinen.
http://www.datsun2000.com/tech/weber_tu ... dology.htm
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Järjetön sytkä

Viesti Kirjoittaja veeqs »

96taunus kirjoitti: Eiks webrun idf:n säädöt toimis tolla kaasarilla paremmin kun on saman tyyppinen.
http://www.datsun2000.com/tech/weber_tu ... dology.htm
Sovelsin http://thelatebay.com/index.php?threads ... dle.38905/

Parin tunnin säätelyn jälkeen lopputulema oli, että alipaine katoaa kaikista reijistä kun tyhjäkäynti on säädetty niin ettei alipainejakaja innostu. Samoten jarrutehostajan toiminta loppuu parin polkaisun jälkeen. Kierrosten myötä taas tulee tehostimelle alipainetta pariin polkaisuun.
Jossain vaiheessa ei tahtonut sytytys mennä millään alle 12 asteen perusennakkoon. Tämäkin sitten korjaantui itsekseen :seko:
Paikoilleen jäi säätö missä perusennakko on 6 astetta ja siihen alipainesäätimen 6, yhteensä 12 astetta tyhjäkäynnillä. Tyhjäkäynti nostettu apaut 800 rpm.

Katsotaan miten toimii. :peukku:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: Järjetön sytkä

Viesti Kirjoittaja Mois »

Eli tommosella kaasarilla ei nähtävästi kuulu olla alipainesäätöstä jakajaa, ei ainakaan Fordin vakiojakajaa :)
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Järjetön sytkä

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Mois kirjoitti:Eli tommosella kaasarilla ei nähtävästi kuulu olla alipainesäätöstä jakajaa, ei ainakaan Fordin vakiojakajaa :)
Ei ole kaasarin ongelma, ford v6 on se alumiinihässäkkä kaasarin alla mihin tuleejarrutehostimen letku ja joku toinen. Alipainetta siinä riittää.

Solex kaasarin kyljessä on virranjakajan lähtö. Tässäkään ei kuulu olla alipainetta tyhjäkäynnillä vakiona, vasta kun kaasuläppä aukeaa.

Edellisen kerran ko. Dellortoa kokeillessa ongelma oli sama, muistin mukaan. Ja tarpeellisen tavaran varastosta löytyi muutoslaippa missä on lähtö jarrutehostimelle. Tätä ei tullut koskaan kokeiltua kun piti saada muunnoslaippa hitsattua 90 asteen kulmaan orkkissarjaan kiinni, Tosin tästä versiosta puuttuu alipainelähtö.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
96taunus
Viestit: 124
Liittynyt: 27 Syys 2016, 10:50

Re: Järjetön sytkä

Viesti Kirjoittaja 96taunus »

Tarviiko boschin puola 0221 122 031 etuvastuksen induktiivi sytkällä jos autossa ei sitä ole.
Toi puola näyttäs olevan hyvin yleisesti käytössä.
Entäs sitten sierran 0221 122 349? Tämä ilmeisesti tarvii jos käyttää duraspark boksia.
Vai onko se kuitenkaan olla boksista riippuvainen.
JJAL
Viestit: 34
Liittynyt: 01 Marras 2020, 18:13

Re: Järjetön sytkä

Viesti Kirjoittaja JJAL »

Lainataan tätä.
Mistä sierrasta kannattaa ottaa kärjetön sytytys taunuksen 2.0 ohc lohkoon, onko väliä sierran koneen koolla? Käsitin vanhoista keskusteluista että kunhan olis semmosesta missä on ei-sähkökaasari alunperin niin homma toimii. Tarviiko puolan etuvastus poistaa?
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Järjetön sytkä

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Eipä ole väliä, mikä OHC on kyseessä. Jättää ne sähkökaasarilliset rauhaan. Ja etuvastuspiuha jätetään kä'yttämättä, se tiputtaa akkujännitteen noin 9 volttiin mikä sopii normipuolalle.
Kärjettömälle joutuu vetämään omat johdot mutta ei niitä montaa ole :)

Jos haluaa matalalla budjetilla mennä, niin orkkisjakajan sisään --> https://www.autoracing.fi/motorsport/sa ... on-sytytys
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
JJAL
Viestit: 34
Liittynyt: 01 Marras 2020, 18:13

Re: Järjetön sytkä

Viesti Kirjoittaja JJAL »

Kiitoksia. Ennemmin taidan hommata tuon sierran setin kun nykyiset osat on vähän mitä on, niin ei viitsi tollasta rakennussarjaa laittaa.
JJAL
Viestit: 34
Liittynyt: 01 Marras 2020, 18:13

Re: Järjetön sytkä

Viesti Kirjoittaja JJAL »

Sierran setti hommattu eli alipainekelloinen jakaja jossa kolmion muotoinen liitin ja pieni motorcraftin sytkävahvistin. Muuten kytkennät selkeät mutta kysymys jakajan anturista, onko väliä mitenpäin nuo kaksi johtoa kytkee? Tulevat siis sytkävahvistimen 4. ja 5. napoihin. Ilmeisesti 4. on plussa ja 5. on miinus, jakajan johdoissa värit oranssi ja ruskea.
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Järjetön sytkä

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
JJAL
Viestit: 34
Liittynyt: 01 Marras 2020, 18:13

Re: Järjetön sytkä

Viesti Kirjoittaja JJAL »

Juurikin tuosta noi kaksi viimeistä, ilmeisesti ei sitten väliä kummin päin kytkee jakajan kahteen johtoon, kun ei ole eritelty.
Vastaa Viestiin