kutosen venajouset ja virinokka

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

96taunus
Viestit: 124
Liittynyt: 27 Syys 2016, 10:50

kutosen venajouset ja virinokka

Viesti Kirjoittaja 96taunus »

Olisko heittää kokemuksia noista virinokista ja jousista? Lähinnä se että kun nokalle lisätään nostoa, niin vaatiiko se aina jäykemmät jouset jos kyseessä on kuitenkin vakio kone.
Kuvassa vasemmalla nykyinen c9 kannen jousi ja oikella cn kannen jousi.
Kuva
Tämä tuli mieleen kun itsellä on nokka-akseliin hiottu nostoa lisää ja akseli on 2 astetta ennakolla, niin kone naputtaa aikas ikävästi. Vanhalla kuluneella akselilla ei pitänyt mitään ääntä. Aattelin että jos noi jouset on liian löysät niin pääsee nostin naputtaan venan kiinni mennessä. Muistelisin että akselin perusympyrä olis ollut alle 25mm.
Uskaltaiskos tota kokeilla nolla välyksillä vai hajooko paikat heti :P
Niin ja vaatiikos noi jäykemmät jouset sitten aina sen teräsjakopään?
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: kutosen venajouset ja virinokka

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Ei mikään miedompi nokka tarvitse jäykempiä jousia ja rajumpikin nokka menee vakiojousilla, jos sitä konetta ei kierrätetä kovin korkealle...korkeilla kierroksille käy muuten niin että ventiilit eivät kerkeä sulkeutua liian pienistä jousipaineista jouhtuen...jousipainetta voi nostaa myös laittamalla shimmejä jousen alle, silloin on kuitenkin otettava huomioon se että jousi ei pohjaa venttiilin ollessa täysin auki. Jakopään kestokin riippuu täysin siitä kuinka paljon ja pitkäkestoisesti sillä ajetaan korkeilla kierroksilla, itsellä 2.8:ssa V6 T21 nokka vakiojousilla ja vakio jakopäällä, on saanut rajusti kierrosta jo pari vuotta omassa käytössä...hyvin toimii ja on kestänyt. Tietysti teräs/alumiinijakopäällä saa kestoa lisää, varsinkin jos laittaa jäykät tuplajouset, niin silloin ehdottomasti myös jakopää vaihtoon. 0.20 välyksillä olen itse ajanut monella colognella, kun ei ole muuten saanut kulunutta venttiilikoneistoa hiljaiseksi.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
96taunus
Viestit: 124
Liittynyt: 27 Syys 2016, 10:50

Re: kutosen venajouset ja virinokka

Viesti Kirjoittaja 96taunus »

OK! hyvä tietää että uskaltaa ajella vähän pienemmillä välyksillä. Laitoin 0,30 ja 0,25 niin hiljeni hiukan naputus.
Tossa jää 2,5mm jousessa rakoa painuneena. Tiedä sitten onko mitään hyötyä tota shimmata tiukemmaks.
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: kutosen venajouset ja virinokka

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Mulla oli 6150rpm asti rajoitin ja siihen asti meni noilla Kentcams single HD jousilla.
Jos et kierrätä yli 5500pm kyllä se vakio jousi pelaa siellä.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vastaa Viestiin