taunuksen etuiskarin vaihto
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
taunuksen etuiskarin vaihto
tuli todellinen ongelma. edellisen kerran iskarit on vaihdettu vuonna '88 ja ei olla laitettu vaseliinia eikä mitään siinne joten ruuvi, jonka varassa iskari on kiinni ylhäältä, on ruostunut kiinni siihen iskarin yläpäässä olevaan putkiloon, jonka läpi ruuvi menee. no nyt ei sitä ruuvia saa pois eikä iskaria. viikon oon jo ajellut uudella iskarilla toisella puolen
ajattelin viedä jonnekin pajalle. kokeilin liekillä mutta eihän tuo auttanut.
syttyi tuleen kyllä. polttoliekki auttaisi mutta en ole koskaan käyttänyt moista. ja paikka on aika paha, joten voi olla että ei kannata mun yrittää sitä ruveta sillä sorkkimaan. vaatis vähän kokemusta sen liekin kanssa kuka ryhtyy.
mutta keinoja.. jos on. mulla ne on ainaki loppu. jos ei ole niin vien pajalle, siellä saavat miettiä.
ajattelin viedä jonnekin pajalle. kokeilin liekillä mutta eihän tuo auttanut.
syttyi tuleen kyllä. polttoliekki auttaisi mutta en ole koskaan käyttänyt moista. ja paikka on aika paha, joten voi olla että ei kannata mun yrittää sitä ruveta sillä sorkkimaan. vaatis vähän kokemusta sen liekin kanssa kuka ryhtyy.
mutta keinoja.. jos on. mulla ne on ainaki loppu. jos ei ole niin vien pajalle, siellä saavat miettiä.
Jos etuakseli on mallia 74 tai uudempi eli pohjaanlyöntikumi on ruuvilla kiinni, niin ota se irti ja hommaa puukkosaha ja siihen pitkä terä. Sitten sahaa pohjaanlyöntikumin takana olevan aukon kautta pultti ja iskarin holkki poikki molemmilta puolilta. Pistosahamallinen (käsi)rautasahakin käy, mutta sähköllä homma käy mukavammin.
Vanhemman mallisessa apurungossa ko. aukkoa ei ole ja ainoa konsti taitaa olla akseliston irroitus ja pultin poraaminen.
Ensinmainittu konsti on kokeiltu ja toimii.
Vanhemman mallisessa apurungossa ko. aukkoa ei ole ja ainoa konsti taitaa olla akseliston irroitus ja pultin poraaminen.
Ensinmainittu konsti on kokeiltu ja toimii.
-
- Viestit: 339
- Liittynyt: 20 Heinä 2004, 21:46
- Paikkakunta: Vantaa
Vanha ylläri johon siitä tietämätön törmää.
Tulevaisuutta ajatellen voit ko.harmin estää
siten että,kun pulttia alkaa irroittamaan tuollaisen
puslan sisältä,niin aina täytyy vääntää pultin puolelta
ja näin saada se pyörähtämään puslassa.
Mutterin kun menee irroittamaan ensin,niin pusla
puristuu pultin ympärille ja on kiinni kun
paska junttilan tuvan seinässä.Pätee muuten muihinkin pusliin.
Nimim.ite aikoinaan viilannu,sahannu,polttanu ja kironnu.
Kunnes 25 vuotisen Voortin asentajan uran kokeneen
annoin itselleni kertoa tämän ihanan asian,miten pitää toimia.
Tulevaisuutta ajatellen voit ko.harmin estää
siten että,kun pulttia alkaa irroittamaan tuollaisen
puslan sisältä,niin aina täytyy vääntää pultin puolelta
ja näin saada se pyörähtämään puslassa.
Mutterin kun menee irroittamaan ensin,niin pusla
puristuu pultin ympärille ja on kiinni kun
paska junttilan tuvan seinässä.Pätee muuten muihinkin pusliin.
Nimim.ite aikoinaan viilannu,sahannu,polttanu ja kironnu.
Kunnes 25 vuotisen Voortin asentajan uran kokeneen
annoin itselleni kertoa tämän ihanan asian,miten pitää toimia.
on kokeiltu lämmittää pultin päät ihan punasiks, taottiin lekalla, crc:tä on laitettu.. ei mikään tepsi. kiinni on ja pysyy.
ajattelin sitten viedä pajalle ja niin teinkin. mutta kappas vaan, ei saaneet sielläkään irti. sanovat että on purettava koko pyöränripustus siltä puolen. sitähän minä jo pelkäsin ajat sitten. iso remontti.
no, pitää kattoa jos kerkeis vaikka viikonloppuun sen tekemään. sitähän ei tiedä olisko siellä mahdollisesti jokin toinenkin pultti joka ei tahdo aueta..
ajattelin sitten viedä pajalle ja niin teinkin. mutta kappas vaan, ei saaneet sielläkään irti. sanovat että on purettava koko pyöränripustus siltä puolen. sitähän minä jo pelkäsin ajat sitten. iso remontti.
no, pitää kattoa jos kerkeis vaikka viikonloppuun sen tekemään. sitähän ei tiedä olisko siellä mahdollisesti jokin toinenkin pultti joka ei tahdo aueta..
Ite oon törmänny sellaseen että toi pultti on kulunu melko pahasti iskarin kohdalta. Oisko joku väärä vaseliini tms., mut pultti oli oudon punainen. Ei kyllä pitäs sinänsä vaikuttaa irti ottamiseen...
Jos joku on tehny kepposen ja hitsannu ne yhteen? mitenhä seki onnistus...
Jos joku on tehny kepposen ja hitsannu ne yhteen? mitenhä seki onnistus...
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Meikäläisellä oli aikanaan sama ongelma, et ei pultti irronnu vaikka sitä kuinka lämmitti ja tako lekalla. Päätin viimein irrottaa etulokarin pois tieltä ja sitte pääsi vähä paremmin polttamaan sen pultin pois. Meikäläinenhän ei kauan sitä lokaria irti repinny . Vähä kyllä samalla palo metallia pois siitä etupalkistakin
Eihän sitä etuakselia tarvi purkaa jos polttaa sen pultin sieltä pois!!!Anonymous kirjoitti:totesin tuossa että koko etuakseli pitäs purkaa. jotta sen saisi purettua, pitäs olla nosturi. koska sitten koko moottorikin pitäs päästää irti. aika helvetin iso remontti yhen pultin takia. pitää koittaa hankkia sellanen pistosaha, ja yrittää sahata poikki tosta reiän kautta.
Pistosaha on kyllä "turvallisempi" vaihtoehto akseliston kannalta
sain iskarin pois. porasin reikiä sen aukon kautta siihen iskarin yläosaan.
sitten tuurnalla muskasin sitä ja sahalla sahasin päät pois. sitten porasin
sivu suunnassa sitä pulttia ja viilailin jne.. meni poikki.
ei vois perkele uskoo miten rauta menee yheks metalliks. ei olis voinu lähtee millään irti ilman rikkomista. (tietysti liekki toinen vaihtoehto mutta kun ei ole vehkeitä).
sitten tuurnalla muskasin sitä ja sahalla sahasin päät pois. sitten porasin
sivu suunnassa sitä pulttia ja viilailin jne.. meni poikki.
ei vois perkele uskoo miten rauta menee yheks metalliks. ei olis voinu lähtee millään irti ilman rikkomista. (tietysti liekki toinen vaihtoehto mutta kun ei ole vehkeitä).