HC arvot korkealla
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
HC arvot korkealla
katsastuksessa hc:t oli noin 3500 vaikka ne saisi olla vaan 1000.
eli ilmaa saa liikaa jostain? aika laihalla oli kaasarin säädöt, tyhjäkäynnillä hädintuskin pyöri ja ajossa auto nyki.
kun tein kansiremonttia niin venttiilit oli ihan valkeat.
tuli vaan mieleen että johtuisiko tuo korkea hc omasta asennusvirheestä vai mistä? jostain vuotaa.. vois varmaan olla pakoputken ja pakosarjan välinen liitos, jossa ei ollut mitään tiivistettä, vaan sellanen outo välipala. en laittanut edes mitään ainetta sinne, ruuvasin vaan kiinni. tai sitten jos jäi fuskaa kannen tiiviste. tosin kyllä se tais ihan paikoilleen sinne mennä ja kiristelin ohjeiden mukaisesti 20 -> 115 Nm tiukkuuteen pultit 6:ssa vaiheessa.
puolivuotta sitten katsastuksessa meni alle ton 1000:n eli jotain on täytynyt tapahtua sen jälkeen. olisko sitten toi kaasarinsäätö vai se pakoputki? mitä epäilette? ja tosiaan yhen hampaan on perusennakko pielessä jakohihnalla. varmaankin myöhäsellä kun tuntuu hyvin vääntävän mutta sitten jo 100 km/h vauhdissa tuntuu siltä että ei varmaan kovempaa kulkis.
vaihdoin tonne kanteen myös uudet venttiilivarrenkumit mutta tulikohan siinäkin sitten sellanen moka, koska en tajunnut pyyhkiä puhtaiksi öljystä niitä mihin tiiviste painetaan. painoin ne vaan siihen sellasella systeemillä ja kyllä ne kokeilemalla tuntuivat jäävän ihan siihen hyvin kiinni. pitää kattoa onko ne irronnu, jos se johtus vaikka siitä..?
enpä tiedä. pitää tutkia.. mutta kertokaa omia mielipiteitänne.
eli ilmaa saa liikaa jostain? aika laihalla oli kaasarin säädöt, tyhjäkäynnillä hädintuskin pyöri ja ajossa auto nyki.
kun tein kansiremonttia niin venttiilit oli ihan valkeat.
tuli vaan mieleen että johtuisiko tuo korkea hc omasta asennusvirheestä vai mistä? jostain vuotaa.. vois varmaan olla pakoputken ja pakosarjan välinen liitos, jossa ei ollut mitään tiivistettä, vaan sellanen outo välipala. en laittanut edes mitään ainetta sinne, ruuvasin vaan kiinni. tai sitten jos jäi fuskaa kannen tiiviste. tosin kyllä se tais ihan paikoilleen sinne mennä ja kiristelin ohjeiden mukaisesti 20 -> 115 Nm tiukkuuteen pultit 6:ssa vaiheessa.
puolivuotta sitten katsastuksessa meni alle ton 1000:n eli jotain on täytynyt tapahtua sen jälkeen. olisko sitten toi kaasarinsäätö vai se pakoputki? mitä epäilette? ja tosiaan yhen hampaan on perusennakko pielessä jakohihnalla. varmaankin myöhäsellä kun tuntuu hyvin vääntävän mutta sitten jo 100 km/h vauhdissa tuntuu siltä että ei varmaan kovempaa kulkis.
vaihdoin tonne kanteen myös uudet venttiilivarrenkumit mutta tulikohan siinäkin sitten sellanen moka, koska en tajunnut pyyhkiä puhtaiksi öljystä niitä mihin tiiviste painetaan. painoin ne vaan siihen sellasella systeemillä ja kyllä ne kokeilemalla tuntuivat jäävän ihan siihen hyvin kiinni. pitää kattoa onko ne irronnu, jos se johtus vaikka siitä..?
enpä tiedä. pitää tutkia.. mutta kertokaa omia mielipiteitänne.
pakosarjan tiiviste on metallia siinä putken päässä..
eikä se sieltä ilmaa ainakaan vedä..
seosruuvi kiinni ja puolitoista kierrosta auki on aika kohdallaan..
varmaan kannattais laittaa se hihna kohdilleen,
tarviikos siinä käyttää lisäainetta vai onko pakoventtiileissä terässeetit?
ja jos tuntuu että saa liikaa ilmaa niin onko kaasari kunnolla kiinni,
ja imusarja samaten?
eikä se sieltä ilmaa ainakaan vedä..
seosruuvi kiinni ja puolitoista kierrosta auki on aika kohdallaan..
varmaan kannattais laittaa se hihna kohdilleen,
tarviikos siinä käyttää lisäainetta vai onko pakoventtiileissä terässeetit?
ja jos tuntuu että saa liikaa ilmaa niin onko kaasari kunnolla kiinni,
ja imusarja samaten?
Taunus Maximus =)
tarpeeks kun on tällasen auton kanssa vehkeillyt, enemmän aikaa oon sitä korjannut kun ajanut, niin on pakko alkaa ajatella tätä harrastuksena
ettei alkas niin pahasti vituttaa kaikkien osien hinnat ja koko homman kannattavuus pitää tehdä vertailuja vaikka juomiseen.. että onko kannattavaa tuhlata viinaan vaikka 50 euroa tai ostaa taunukseen jotain osia sillä. tolleen kun ajattelee ja jättää viikonlopun juomiset joskus väliin niin taunushomma on jopa kannattavaa. paitsi polkupyörä onneks on ihan hyvässä kunnossa, sille kun kertyy enemmän kilometrejä kun tälle
mutta puhutaan nyt silti alkuperäsestä aiheesta. kirjotin tän vaan tällaseks välitopiciks.
ettei alkas niin pahasti vituttaa kaikkien osien hinnat ja koko homman kannattavuus pitää tehdä vertailuja vaikka juomiseen.. että onko kannattavaa tuhlata viinaan vaikka 50 euroa tai ostaa taunukseen jotain osia sillä. tolleen kun ajattelee ja jättää viikonlopun juomiset joskus väliin niin taunushomma on jopa kannattavaa. paitsi polkupyörä onneks on ihan hyvässä kunnossa, sille kun kertyy enemmän kilometrejä kun tälle
mutta puhutaan nyt silti alkuperäsestä aiheesta. kirjotin tän vaan tällaseks välitopiciks.
-
- Viestit: 339
- Liittynyt: 20 Heinä 2004, 21:46
- Paikkakunta: Vantaa
Joo ei OHC:ssa taho venat pysyä kohillaan, varsinkaan jos antaa kenkää vähänkään. Jos repii ilmaa jostain niin hyvä jippo on suihkutella startti sprayta tjsp. VAROVASTI letkujen yms. juureen, jos repii ilmaa niin pitäs hörähtää.
Nuo pakopuolen jutut mitä mainittit ei vaikuta asiaan mitenkään.
Nuo pakopuolen jutut mitä mainittit ei vaikuta asiaan mitenkään.
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
- Partajeesus
- Viestit: 69
- Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:21
- Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
No ilma vuodot saa helposti selville esim käynnistys sprayllä..ja kuulemma jos imusarjan ja kannen välistä vuotaa niin pelkkä veden lotraus sinne muuttaa koneen käyntiä jos tosiaan vuotaa.
Ja se jakopää kannattaa laittaa kohalleen se kun vaikuttaa myös sytytyksen säätöön ja sitä kautta päästöihin.
Ja se jakopää kannattaa laittaa kohalleen se kun vaikuttaa myös sytytyksen säätöön ja sitä kautta päästöihin.
God is my co-pilot....
- TaunusTomi
- Viestit: 953
- Liittynyt: 02 Elo 2004, 22:43
- Paikkakunta: Noormarkku
jep, hc:t kun on korkeella, niin kaikki polttoaine ei oo palanu. samalla jos vielä happi on korkeella ja CO2 alhaalla, niin pakoventtiilit kantaa.
jos käy laihalla tai vetää ilmaa, niin HC on alhaallla, mutta niin myös CO2 ja happi korkealla.
Happi tulee olla alle 5%, CO2 yli 10%.
Omassa kutosessa kun kanto kakkosen pakoventtiili, niin HC-arvot huiteli parissa tonnissa. sitten säädettiin kaasari ja venttiilit, ja arvot saatiin juuri ja juuri kelpaamaan leimalle.
No, vitutti vähän, niin kannet auki -> pakovenat palaneet ja uponneet jo syvälle kansiin. Uudet kannet kaverilta, milli pois, hioin venttiilit, kone kasaan ja mittarille.
HC 200, O2 2,3%, CO2 13%
Vastaavia arvoja ei kaikissa koneissa ollut uutenakaan
eli selkeesti joku venttiiliongelma/liikaa soppaa kaasarilta? sytytys? ajotus?
jos käy laihalla tai vetää ilmaa, niin HC on alhaallla, mutta niin myös CO2 ja happi korkealla.
Happi tulee olla alle 5%, CO2 yli 10%.
Omassa kutosessa kun kanto kakkosen pakoventtiili, niin HC-arvot huiteli parissa tonnissa. sitten säädettiin kaasari ja venttiilit, ja arvot saatiin juuri ja juuri kelpaamaan leimalle.
No, vitutti vähän, niin kannet auki -> pakovenat palaneet ja uponneet jo syvälle kansiin. Uudet kannet kaverilta, milli pois, hioin venttiilit, kone kasaan ja mittarille.
HC 200, O2 2,3%, CO2 13%
Vastaavia arvoja ei kaikissa koneissa ollut uutenakaan
eli selkeesti joku venttiiliongelma/liikaa soppaa kaasarilta? sytytys? ajotus?
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
Toyota LandCruiser -81
Sytytysvehkeiden kunto ja varsinkin korkeajännitepuolen osien puhtaus vaikuttaa melkoisesti HC-arvoon, jos kone muuten on kunnossa. Kokemuksesta voin sanoa, että uudet kärjet (jos on kärjellinen sytytys), säädöt kohdalleen, tulpanjohtojen ja tulppien puhdistus (myös päältä) sekä oikea kärkiväli, niin parhaimmillaan HC-arvo putoaa monta sataa pykälää. Mulla on kolmessa käyttöautossa (vakio 1,6 ja 2,0 OHC-koneisia) HC-arvot katsastuksessa pyörinyt siinä 150 molemmin puolin.