Taunus -82 1.6 -> 2.4 V6

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Nixxonn
Viestit: 17
Liittynyt: 07 Helmi 2010, 12:58
Paikkakunta: Lahti

Taunus -82 1.6 -> 2.4 V6

Viesti Kirjoittaja Nixxonn »

Tuli hommattua tuollainen Taunus. Ajattelin pitää siitä tämmöistä projektipäiväkirjaa kaikkien iloksi :wink:
Auto on minulle järjestyksessä toinen Taunus ja edellinenkin oli samanmoinen 1.6 gx -82.

Tarkoitus olisi päivittää pikkuisen tekniikkaa ja tietty korjata pienet ruostevauriot. Ruostetta ei kyllä ole juuri yhtään, yksi reikä takahelmassa ja toinen oikeassa helmassa ja takalokasuojien kaaren alaosat pienessä ruosteessa. Äkkisältään pohja näytti olevan kunnossa. No paremmin selvinnee kun pääsen auton kimppuun.

Moottorivaihtoehtoja on mielessä muutama. Pellin alle laitan joko 2.0 zetecin tai 2.8 v6:sen. Hankala päättää noiden väliltä :lol:

No, kumpaakaan moottoria ei ole vielä eli valintamenettelynä toimii todennäköisesti "kumpi ensin sattuu käsiin".

Ostoslistalla siis moottori, vaihteisto(type 9), kardaani(omassa on pikkukardaani) ja takajarrut(levyt meinasin). Alkuun ajattelin selvitä pikkuperällä, saahan sen aina vaihdettua myöhemmin. :)

Rojekti käynnistynee peltitöiden osalta keväämmällä kun lumet sulaa ja koulukiireet hellittää. Tällä hetkellä edetään hankkimalla tarvittavia osia. Lisäilen juttua aina kun jotain tapahtuu tai tulee mieleen. Pitänee lisäillä kuviakin matkan varrelta.
Nixxonn
Viestit: 17
Liittynyt: 07 Helmi 2010, 12:58
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Nixxonn »

Viikonloppuna päätin, että Zetecci sen olla pitää. Täytynee siis alkaa metsästämään 2 litraista moottoria jostain.
Tänään hain matkahuollosta viikonloppuna hankkimani 1.8 Zetecin vauhtipyörän + jotain ruiskukilkkeitä. Jää nähtäväksi mitä oikeen noista osista tarvin, mutta kun halvalla sain... :lol:
Nixxonn
Viestit: 17
Liittynyt: 07 Helmi 2010, 12:58
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Nixxonn »

Nyt on työt aloitettu. Koulu loppui ja työnteko alkaa vasta ensi kuun alussa, joten nyt on hyvää aikaa rakennella Taunusta.

Moni kakku päältä kaunis... löytyi kyllä enemmän ruostetta kun päällepäin antoi ymmärtää. Mutta eiköhän se siitä. Vasemmalle taakse joutui rakentamaan uuden runkopalkin. Se oli päässyt ajansaatossa häviämään jonnekin :)

Lisäilin galleriaan vähän kuvia tähänastisista vaiheista. Rojeksi jatkuu taas alkuviikosta.
Nixxonn
Viestit: 17
Liittynyt: 07 Helmi 2010, 12:58
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Nixxonn »

No nyt on hitsaukset tehty, moottorin vaihtoa sit seuraavaksi. Tänään askartelin sisustan paikoilleen. Vähän levittelin pakkelia pintaan ja hioin.. ja levitin... ja hioin... lopulta kyllästyin ja päätin laittaa kilikolimaalia vaan päälle. Parempi niin, sillä auto on olosuhteiden pakosta säilytettävä seuraavat viikot pihalla. Näkeepähän samalla vähän paremmin mistä kittaillaan seuraavaksi.

Projekti jatkuu seuraavaksi joskus kesällä kuhan saa taas rahaa ja on aikaa (siis rahaa :D ). Nyt sattui olemaan sopiva kolmen viikon vapaa kun koulu loppui ja kesätyöt alkaa vasta kesäkuun alussa. Kuvia laittelen kunhan pääsen takasin sivistyksen (lue: nopeamman nettiyhteyden) pariin.
Nixxonn
Viestit: 17
Liittynyt: 07 Helmi 2010, 12:58
Paikkakunta: Lahti

Taunus -82 1.6 -> 2.4 V6

Viesti Kirjoittaja Nixxonn »

Kävin eilen hakemassa parempaan talteen Scorpiosta napatun 2.4 V6 koneen, joka kantoi mukanaan vielä mt75 vaihdelaatikkoa. Koneen mukana tuli vielä kaikki tarpeelliset boxit yms. sekä kyseisen koneen oma syyläri. Nyt odottelen kuumeisesti, että ehtisin tehdä pientä sovittelua.

Huomenna pitäis tulla Kaukokiidon terminaaliin iso perä 3.44 välityksillä, jossa kiinni uudet 9" jarrut.

Olen antanut itseni ymmärtää, että Sierran kardaani voisi sopia tuon laatikon jatkeeksi, kunhan hitsaa uuden paikan tukilaakerille. Eli jos jollain on ylimääräisenä DOCH-Sierran kardaani mt75:sta, saa laittaa viestiä.
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Syylärin sovitus on sitten tiukka, mutta menee kun leikkelet kannakkeet pois syyläristä ja alkuperäisen syylärinpaikan korista myös pois. Itse jouduin vielä painamaan tunkilla runkopalkkeja läjään noin 5mm verran niin syyläri meni juuri ja juuri niiden väliin, mutta joillakin on mennyt suoraankin. Saattaa johtua siitä että mulla on automatik mallin syyläri joka on mahdollisesti hieman leveämpi kuin tavallinen.. Alas tein U:n malliset kannakeet joiden päällä se makaa ja ylös levynpalan jossa kantti syylärin reunan yli ja siitä ruuveilla kiinni. tuossa huono kuva -> http://www.taunusfinland.com/galleria/a ... kiinni.jpg
On simppeli kiinnitys ja syyläri nousee tarvittaessa nopeasti irrottamalla vain tuo ylä pelti.

Toki tämä on luonnollisesti vain yksi tapa :)
Nixxonn
Viestit: 17
Liittynyt: 07 Helmi 2010, 12:58
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Nixxonn »

Joo täytyy nyt kattoa miten se syylärin sinne laittaa. Hain osat kaikessa kiireessä, enkä ehtinyt sen kummemin miettimään miten ne Taunukseen uppoaa. :) Kiitos kuitenkin vinkistä. Syyläri tuli siis kaupan päälle ja alunperin ajattelin 1.6 ohc:n omaa syyläriä käyttää. Toi vaan olis isompi ja letkulähdöt just oikein. Ja nyt tiedän että todistettavasti sen saa sinne mahtumaan :D
Nixxonn
Viestit: 17
Liittynyt: 07 Helmi 2010, 12:58
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Nixxonn »

Pientä päivitystä...

Nyt on hommattuna DOHC-sierran kardaani ja nopeesti katottuna olis oikeen passeli tähän kokoonpanoon. Tulipa hommattua 9000turbosaabin syylari, oli taas sopivan hintainen ja hyväkuntoinen. Sitä ajattelin Taunukseen soveltaa. Siinä tuli mukana oikeen sähköpuhallinkin. Se corpin syyläri joka tuli koneen mukana oli loppujen lopuksi aika laho ja sovitus olisi tosiaan ollut aika tiukka. Motomobililta tuli hommattua taakse vähän polyuretaanipuslia.

Koneen sain auton alle tilapäiskiinnityksin ja seuraavaksi pitäis koneenkorvia alkaa rakenteleen. Ainakin näin alustavasti näyttäis että toi laatikkokin istuu sinne pohjaan suht kivuttomasti, mut voi olla et se vaihteensiirtosysteemin joutuu tekeen kuitenkin uusiks.

Hitaasti edetään, mutta tavoitteena on saada Taunus juhannukseksi ajoon.
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

viewtopic.php?t=5880
Tuolta pitäs löytyä mt75-sovitus jostain?
Taunus Maximus =)
Nixxonn
Viestit: 17
Liittynyt: 07 Helmi 2010, 12:58
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Nixxonn »

Joo oon ton lukenu läpi ja sieltä hyviä ahaa-elämyksiä oon saanukkin. Tosin tossa jeddahilla oli ilmeisesti myös ongelmana öljypohjan muoto, niin että konetta piti viedä taaksepäin. Mulla taas on kutoskone ja ainakin nyt näyttäis siltä, et koneen saa riittävän eteen, jotta vaihdekeppi osuu suunnilleen reiän kohdalle. Se onkin sitten toinen tarina onko tässä kohtaa sitten kardaani liian lyhyt :)
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Se MT75 kepin ympärillä oleva peltihäkkyrä oli se varsinainen ongelma, se on hieman liian iso Taunuksen karpaasitunneliin tai kone-loota-yhdistelmän takakeno olis ollu jotain aika jäätävää. Ja toki se keppi ei olisi osunut kohdalleen... Kardaani itsessään menee kyllä, siitähän saa löystettyä sitä booriosaa jolloin se toimii pirun pitkänä liukuholkkina ja antaa joustavuutta pituuteen.
Nixxonn
Viestit: 17
Liittynyt: 07 Helmi 2010, 12:58
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Nixxonn »

Noniin... Projeksi on ollut talven takia jäissä, jopa ihan kirjaimellisesti kun ei ole autolle mitään muuta paikkaa kun kotipiha. Kun näin talvipakkasilla ei oo kaikkein mukavinta pihalla tai kylmässä tallissa alkaa ropeltaan.

Otollista aikaa hankinnoille siis 8) Tuli hommattua megaruutta, jos vaikka opettelis tota moottorin säätämistä sillä. Tulis vaan nyt kevät ja pääsis Taunusta laittaan!
Vastaa Viestiin