Ford Taunus Stw -81 *Stage 2...*

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Tero_s
Viestit: 282
Liittynyt: 02 Elo 2004, 20:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Tulipa mieleen noista kovista etukelkan puslista: Pistin joskus aikoinaan, vuonna miekka ja kypärä, sellaiset taunukseen, joka oli mulla aikoinaan käyttiksenä (Kharvisella nykyisin). Ekoja kertoja maantiellä ajellessa ihmettelin pientä epämääräistä naputusta. Kävi ilmi, että ohjausakselin alapään laakeri/kiinnitys (ei muista enää kumpi) oli väljä ja kolisi, koska palkki ei enää painunut koriin nähden ja "kiristänyt" ohjausakselin alapäätä.

Tsemppiä Luhtikselle farmarin kanssa, hyvään suuntaan on menossa.
Voorteja ne on Mercurytkin
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Kävin ohimennessäni puhaltamassa muutamia pikkusilppuja valmiiksi. Huomenna aamupäivästä taas joksikin aikaa pajalle puuhastelemaan. Lähinnä taitaa mennä omien jälkien siivoomiseen että mahtuu taas oikeita töitä tekemään :D mutta tehtävä se on sekin. Joutuu siirtää taas hopan ulos, mutta nyt liikuttelu on helpompaa kun on pyörät alla.

Kyllä se tästä :)
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Kävin vähän sovittelemassa johtosarjaa koneen ympärille, ja suunnittelin vaihteiston kannakepalkin ja aloittelinkin sen tekoa jo hieman. Mittailin vaimentajille kotia ja muutenkin funtsailin että miten ja mistä ne putket tulee kulkemaan. Roiskasin konepellin paikalleen syystä että auto oli vietävä taas ulkoilemaan. täytyy se vielä ottaa irti ja puhaltaa kevyesti sisäpuolelta, ainakin etureunasta.

Otin scorpion ja taunuksen mittaristot himaan ja rupesin naittamaan niitä keskenään, aikomuksena sovittaa scorpion mittaristo taunuksen kojetauluun. Sahaa, kuumailmapuhallinta ja hetipiti-liimaa käyttäen tämä onnistuu suht helposti :)

Galleriassa taas pari kuvaa kun muistin taas vaihteeksi niitä latailla koneellekin. Pitäs ostaa parempi kamera, tai kameran käyttäjä, yli puolet kuvista aina tärähtää tai menee jotenkin muuten vituiks. Noh, onneks noista joistakin saa jotain selvääkin :D
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Etu ja takahiekkapellit kanttailtu alustavaan muotoonsa. Alkaa suunnitelmat olemaan siirrettynä käytäntöön :) nurkat pitää pyöristää edessä ja takana, ja helmat ja hiekkapellit sovittaa sulavasti pyöränkaariin. Aamulla jatkuu.
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Pari madmax-henkistä hahmotelmakuvaa lisätty galleriaan. :D

So far so good, suunnitelmat toimii ja näyttää just siltä kun pääni sisällä oleva visiokin.

Nyt saa tuhnu levätä viikonlopun, maanantaina jatkuu taas.
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Etupäätä tehty vähän lisää. Aikamoinen tilkkutäkki tuli, mutta sen verran monimuotoinen oli tuo kohta ettei polven päällä taitellen oikein muuten onnistunut. Bondo peittää minkä pelti heittää ;D
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Toinenkin etukulma hitsailtu kasaan. Vielä takakulmat vähän pyöreemmiksi ja sitten pääsee, tai ehkä vois sanoa että joutuu, kittaushommiin.
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Takakulmat Done. Hiekkapeltien ja takakulmien sisäpuolet pellitetty myös ja nyt ei tarvitse muutakun vähän hioskella hitsauksia tasaisemmiksi, vetää pohjamaalia lisää ja sitten pääsee alottaa pohjatyöt.

Helpottaa jo :)
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Taas on sepitetty ja kuvia galleriassa. Keula muuttui vielä melko radikaalisti ja nyt se on omaan silmään nätti :) Taidan jättää umpinaiseksi tuon, näyttää mielestäni kivalle ilman aukkoja, täytyy varmaan vain laittaa alas piiloon jonkunlaiset ilmanohjaimet että saa ilmaa syylärille. Tuplat sähköflektit siihen tulee jokatapauksessa, kaippa se kestää keittämättä :P

Bondo-hommat alotettu myös kuten kuvista näkyy. Aika suorana pysyi noi pellit ainaki keulassa, ei tarvii kovin paksua kittikerrosta vetää onneksi. Menee sitä meinaan muutenki ihan riittävästi, on tossa jokunen lommokin vielä noiden levikehommien lisäksi :lol:

Projekti sai uuden lempinimen kun se kuulemma muistuttaa Stealth-hävittäjää :D
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Monologi jatkuu :D

Rupes kitti maistumaan jo suussa naamareista huolimatta joten päätin tehdä välillä jotain muuta, ja sepittelin Scorpion syylärin paikalleen. Siitä piti poistaa alkuperäiset kiinnityssysteemit kokonaan, ja korista myös piti leikata orkkis syylärin peltejä pois tieltä, jonka jälkeen se juuri ja juuri mahtui runkopalkkien väliin, molemminpuolin jäi 2mm tilaa. Rst levystä kanttailin u:n malliset kannakkeet alas, joiden päälle liimasin kumimatosta siivut, ja niiden varassa siis syyläri makaa. Yläpäästä sitä pitää paikoillaan niin ikään rst:stä tehty pelti. Kiinnitys on varsin tukeva, ja syytä on ollakin kun sivuilla ei ole paljoa tilaa, niin ei pääse hankaamaan itseään puhki palkkia vasten. Vesipumpun ja syylärin väliin jäi vain hieman alle 2cm tilaa (sen jälkeen kun poistin siitä viskoa varten olevan kierreosan, joka olisi jäänyt muuten 5mm päähän syyläristä..) ja flekti tai flektit tulevat siis etupuolelle.
Sitten tein läpiviennin tulipeltiin josta sain Ecu:n liittimen ja muut ohjaamon puolelle tulevat liittimet ja releet vietyä läpi. Ecu sijoittuu hanskalokeron taakse tekemiini kiinnikkeisiin.
Hiekkapuhaltelin takaluukusta ikkunanpielet ja reunukset, ja hapantahan sieltä alareunasta löytyi, kuin myös teräsverkkoa ja kittiä ja erinäisiä muita täytteenä käytettyjä aineksia :lol: no, vähän peltiä ja hyvä siitä tulee.

Tässävaiheessa oli jo kitin maku lähteny suusta siinä määrin että jatkoin sitäkin hieman. Keula rupeaa jo olemaan karkeasti valmis, täytyy vaihtaa hienojakoisempaan kittiin seuraavaksi.

Aamulla jatkuu taas.
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Kittaa, hio, kittaa, hio, kittaa, hio..... huhhuh. pthyi. Noh, rupeaa muotoutumaan, isoimmat hommat rupeaa olemaan hyvällä mallilla, tai no, onhan se viimeistelykin yksi helvetin iso työmaa :D Sitten pääseekin vetämään hiontavärit niskaan.
Lohdullista on se että vaikka tuota on melko laajoilla alueilla niin kerros pysyi mukavan ohuena, todellisen heikkotehoinen magneetti pysyy vielä hyvin kiinni tuon kerroksen läpi.
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Ensimmäinen kierros hiontavärillä vedetty, ja kun maali oli pinnassa paljastui heti jokunen pieni kohta joka vaatii vielä nysväämistä, mutta se nyt oli odotettua. Yhtä odotettua on se että sitä pientä nysvättävää tulee vielä lisää kun alan hiomaan tuota, mutta pääsääntöisesti aika hyvällä mallilla on muodot nyt.

Alkais olemaan aika tehdä se lopullinen värivalinta jo pikkuhiljaa..
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Joo, taas on hangattu ja rupeaa olemaan viimeisiä viimeistelyläiskiä vaille valmis maalattavaksi. Väriksi tulee vuoden 1975 Corvetten kartasta löytyvä kirkkaan vihreä metalliväri, joka näyttää tältä http://jscorvettes.com/1975greenconvert ... /front.jpg

Ja vanteet hommattu, vanteiksi 17x7" alukokkareet, 205/40 kumeilla, vanteet näyttää tältä -> http://www.vannetukku.fi/volante-p-13330.html
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Samanlaiset vanteet mitä itekin kattelin joskus Bemariin, ku on niin halvat :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Joo ei ollut paha, vanteet joihin vetävät kumekset päälle, ja pistävät punttiin, ja kantavat ovelle ja laittavat vielä lukkopultit kouraan, niin 700 eemeliä. Sanoisin että jopa halpa setti.
Vastaa Viestiin