Ford Taunus Stw -81 *Stage 2...*
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Tulipa mieleen noista kovista etukelkan puslista: Pistin joskus aikoinaan, vuonna miekka ja kypärä, sellaiset taunukseen, joka oli mulla aikoinaan käyttiksenä (Kharvisella nykyisin). Ekoja kertoja maantiellä ajellessa ihmettelin pientä epämääräistä naputusta. Kävi ilmi, että ohjausakselin alapään laakeri/kiinnitys (ei muista enää kumpi) oli väljä ja kolisi, koska palkki ei enää painunut koriin nähden ja "kiristänyt" ohjausakselin alapäätä.
Tsemppiä Luhtikselle farmarin kanssa, hyvään suuntaan on menossa.
Tsemppiä Luhtikselle farmarin kanssa, hyvään suuntaan on menossa.
Voorteja ne on Mercurytkin
Kävin ohimennessäni puhaltamassa muutamia pikkusilppuja valmiiksi. Huomenna aamupäivästä taas joksikin aikaa pajalle puuhastelemaan. Lähinnä taitaa mennä omien jälkien siivoomiseen että mahtuu taas oikeita töitä tekemään mutta tehtävä se on sekin. Joutuu siirtää taas hopan ulos, mutta nyt liikuttelu on helpompaa kun on pyörät alla.
Kyllä se tästä
Kyllä se tästä
Kävin vähän sovittelemassa johtosarjaa koneen ympärille, ja suunnittelin vaihteiston kannakepalkin ja aloittelinkin sen tekoa jo hieman. Mittailin vaimentajille kotia ja muutenkin funtsailin että miten ja mistä ne putket tulee kulkemaan. Roiskasin konepellin paikalleen syystä että auto oli vietävä taas ulkoilemaan. täytyy se vielä ottaa irti ja puhaltaa kevyesti sisäpuolelta, ainakin etureunasta.
Otin scorpion ja taunuksen mittaristot himaan ja rupesin naittamaan niitä keskenään, aikomuksena sovittaa scorpion mittaristo taunuksen kojetauluun. Sahaa, kuumailmapuhallinta ja hetipiti-liimaa käyttäen tämä onnistuu suht helposti
Galleriassa taas pari kuvaa kun muistin taas vaihteeksi niitä latailla koneellekin. Pitäs ostaa parempi kamera, tai kameran käyttäjä, yli puolet kuvista aina tärähtää tai menee jotenkin muuten vituiks. Noh, onneks noista joistakin saa jotain selvääkin
Otin scorpion ja taunuksen mittaristot himaan ja rupesin naittamaan niitä keskenään, aikomuksena sovittaa scorpion mittaristo taunuksen kojetauluun. Sahaa, kuumailmapuhallinta ja hetipiti-liimaa käyttäen tämä onnistuu suht helposti
Galleriassa taas pari kuvaa kun muistin taas vaihteeksi niitä latailla koneellekin. Pitäs ostaa parempi kamera, tai kameran käyttäjä, yli puolet kuvista aina tärähtää tai menee jotenkin muuten vituiks. Noh, onneks noista joistakin saa jotain selvääkin
Taas on sepitetty ja kuvia galleriassa. Keula muuttui vielä melko radikaalisti ja nyt se on omaan silmään nätti Taidan jättää umpinaiseksi tuon, näyttää mielestäni kivalle ilman aukkoja, täytyy varmaan vain laittaa alas piiloon jonkunlaiset ilmanohjaimet että saa ilmaa syylärille. Tuplat sähköflektit siihen tulee jokatapauksessa, kaippa se kestää keittämättä
Bondo-hommat alotettu myös kuten kuvista näkyy. Aika suorana pysyi noi pellit ainaki keulassa, ei tarvii kovin paksua kittikerrosta vetää onneksi. Menee sitä meinaan muutenki ihan riittävästi, on tossa jokunen lommokin vielä noiden levikehommien lisäksi
Projekti sai uuden lempinimen kun se kuulemma muistuttaa Stealth-hävittäjää
Bondo-hommat alotettu myös kuten kuvista näkyy. Aika suorana pysyi noi pellit ainaki keulassa, ei tarvii kovin paksua kittikerrosta vetää onneksi. Menee sitä meinaan muutenki ihan riittävästi, on tossa jokunen lommokin vielä noiden levikehommien lisäksi
Projekti sai uuden lempinimen kun se kuulemma muistuttaa Stealth-hävittäjää
Monologi jatkuu
Rupes kitti maistumaan jo suussa naamareista huolimatta joten päätin tehdä välillä jotain muuta, ja sepittelin Scorpion syylärin paikalleen. Siitä piti poistaa alkuperäiset kiinnityssysteemit kokonaan, ja korista myös piti leikata orkkis syylärin peltejä pois tieltä, jonka jälkeen se juuri ja juuri mahtui runkopalkkien väliin, molemminpuolin jäi 2mm tilaa. Rst levystä kanttailin u:n malliset kannakkeet alas, joiden päälle liimasin kumimatosta siivut, ja niiden varassa siis syyläri makaa. Yläpäästä sitä pitää paikoillaan niin ikään rst:stä tehty pelti. Kiinnitys on varsin tukeva, ja syytä on ollakin kun sivuilla ei ole paljoa tilaa, niin ei pääse hankaamaan itseään puhki palkkia vasten. Vesipumpun ja syylärin väliin jäi vain hieman alle 2cm tilaa (sen jälkeen kun poistin siitä viskoa varten olevan kierreosan, joka olisi jäänyt muuten 5mm päähän syyläristä..) ja flekti tai flektit tulevat siis etupuolelle.
Sitten tein läpiviennin tulipeltiin josta sain Ecu:n liittimen ja muut ohjaamon puolelle tulevat liittimet ja releet vietyä läpi. Ecu sijoittuu hanskalokeron taakse tekemiini kiinnikkeisiin.
Hiekkapuhaltelin takaluukusta ikkunanpielet ja reunukset, ja hapantahan sieltä alareunasta löytyi, kuin myös teräsverkkoa ja kittiä ja erinäisiä muita täytteenä käytettyjä aineksia no, vähän peltiä ja hyvä siitä tulee.
Tässävaiheessa oli jo kitin maku lähteny suusta siinä määrin että jatkoin sitäkin hieman. Keula rupeaa jo olemaan karkeasti valmis, täytyy vaihtaa hienojakoisempaan kittiin seuraavaksi.
Aamulla jatkuu taas.
Rupes kitti maistumaan jo suussa naamareista huolimatta joten päätin tehdä välillä jotain muuta, ja sepittelin Scorpion syylärin paikalleen. Siitä piti poistaa alkuperäiset kiinnityssysteemit kokonaan, ja korista myös piti leikata orkkis syylärin peltejä pois tieltä, jonka jälkeen se juuri ja juuri mahtui runkopalkkien väliin, molemminpuolin jäi 2mm tilaa. Rst levystä kanttailin u:n malliset kannakkeet alas, joiden päälle liimasin kumimatosta siivut, ja niiden varassa siis syyläri makaa. Yläpäästä sitä pitää paikoillaan niin ikään rst:stä tehty pelti. Kiinnitys on varsin tukeva, ja syytä on ollakin kun sivuilla ei ole paljoa tilaa, niin ei pääse hankaamaan itseään puhki palkkia vasten. Vesipumpun ja syylärin väliin jäi vain hieman alle 2cm tilaa (sen jälkeen kun poistin siitä viskoa varten olevan kierreosan, joka olisi jäänyt muuten 5mm päähän syyläristä..) ja flekti tai flektit tulevat siis etupuolelle.
Sitten tein läpiviennin tulipeltiin josta sain Ecu:n liittimen ja muut ohjaamon puolelle tulevat liittimet ja releet vietyä läpi. Ecu sijoittuu hanskalokeron taakse tekemiini kiinnikkeisiin.
Hiekkapuhaltelin takaluukusta ikkunanpielet ja reunukset, ja hapantahan sieltä alareunasta löytyi, kuin myös teräsverkkoa ja kittiä ja erinäisiä muita täytteenä käytettyjä aineksia no, vähän peltiä ja hyvä siitä tulee.
Tässävaiheessa oli jo kitin maku lähteny suusta siinä määrin että jatkoin sitäkin hieman. Keula rupeaa jo olemaan karkeasti valmis, täytyy vaihtaa hienojakoisempaan kittiin seuraavaksi.
Aamulla jatkuu taas.
Kittaa, hio, kittaa, hio, kittaa, hio..... huhhuh. pthyi. Noh, rupeaa muotoutumaan, isoimmat hommat rupeaa olemaan hyvällä mallilla, tai no, onhan se viimeistelykin yksi helvetin iso työmaa Sitten pääseekin vetämään hiontavärit niskaan.
Lohdullista on se että vaikka tuota on melko laajoilla alueilla niin kerros pysyi mukavan ohuena, todellisen heikkotehoinen magneetti pysyy vielä hyvin kiinni tuon kerroksen läpi.
Lohdullista on se että vaikka tuota on melko laajoilla alueilla niin kerros pysyi mukavan ohuena, todellisen heikkotehoinen magneetti pysyy vielä hyvin kiinni tuon kerroksen läpi.
Ensimmäinen kierros hiontavärillä vedetty, ja kun maali oli pinnassa paljastui heti jokunen pieni kohta joka vaatii vielä nysväämistä, mutta se nyt oli odotettua. Yhtä odotettua on se että sitä pientä nysvättävää tulee vielä lisää kun alan hiomaan tuota, mutta pääsääntöisesti aika hyvällä mallilla on muodot nyt.
Alkais olemaan aika tehdä se lopullinen värivalinta jo pikkuhiljaa..
Alkais olemaan aika tehdä se lopullinen värivalinta jo pikkuhiljaa..
Joo, taas on hangattu ja rupeaa olemaan viimeisiä viimeistelyläiskiä vaille valmis maalattavaksi. Väriksi tulee vuoden 1975 Corvetten kartasta löytyvä kirkkaan vihreä metalliväri, joka näyttää tältä http://jscorvettes.com/1975greenconvert ... /front.jpg
Ja vanteet hommattu, vanteiksi 17x7" alukokkareet, 205/40 kumeilla, vanteet näyttää tältä -> http://www.vannetukku.fi/volante-p-13330.html
Ja vanteet hommattu, vanteiksi 17x7" alukokkareet, 205/40 kumeilla, vanteet näyttää tältä -> http://www.vannetukku.fi/volante-p-13330.html