Ford Taunus Stw -81 *Stage 2...*

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Ford Taunus Stw -81 *Stage 2...*

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Muutaman vuoden tauon jälkeen järjestyi taas jonkinlaiset puitteet jatkaa tätä harrastusta, ja siltä pohjalta nyt nököttää pihassa Ford Taunus vuodelta 1981. Ajattelin vähän kirjoitella remppapäiväkirjaa ko. hommasta tänne.

Taunuksen kävin hakemassa Tero_S:ltä ja mukana seurasi 2.4-litrainen scorpion v6 moottori, uusi turbiini ja rempattu A4LD-automaatti, sekä miljoona kiloa muuta sekalaista osaa, joiden joukossa nuo "kultaakin kalliimmat" Taunus V6-moottorinkorvakkeet.
Projektin ensimmäisessä vaiheessa on tarkoitus korjata ruostevauriot(joita on "riittävästi), maalata auto, tehdä tarvittavat korjaukset ja päivitykset alustaan ja käydä muutoskatsastamassa auto tälle tekniikalle.

Toisesta vaiheesta on jo selkeä visio, mutta siitä lisää sitten aikanaan :)

Valmistenumeron perusteella auto on kasattu Belgian Genkissä lokakuussa -81, ja on malliltaan 1.6GX STW.
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Karjaisin ebaysta itselleni Floflexin puslat alustaan ja samalla sattui silmään goodridgen teräspunosletkusarja jarruille ja ostaa päräytin ne myös. Hitusen olen myös hivellyt ostaheti-nappia yhden jousisatsin kohdalla mutten ole vielä uskaltanut klikata :lol:
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Tuli vähän käytyä läpi osakasaa, joka oli auton kyydissä. Iso läjä osia sai lentää lähimmälle jätelavalle, mutta paljon hyvää osaa jäi myös hyllylle siistiin riviin odottamaan asennusta :)

Viikonloppuna olis tarkoitus purkaa koppa atomeiksi ja jos aika riittää niin nostaa kori grilliin ja pöhäyttää vähän hiekkaa pohjaan ja helmoihin, ja katsoa jääkö yhtään mitään jäljelle, melko rapsakan tuntuista nimittäin oli ainakin äkkiseltään katsottuna sillä osastolla. Pelti on onneksi melko edullista :)
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Sisustan purkua aloitettu. Kohtalaisen rapsakkaa näyttää olevan mattojen alla, eli melko kattavasti tässä saa peltitöitä vielä tehdä. Heikkoluonteisemmat ehdotteli jo kopan vaihtoa, mutta minä sanon että vitut! :lol:
Täytyy muistaa ottaa kamera mukaan ens kerralla, pääsi taas unohtumaan.

Tuli hankittua jokunen metri 2" rosteriränniä pakoputkistoon.
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Sisusta ja keula purettu kokonaan. Edestä loksut ja konepelti poissa ja konehuone täysin tyhjä, tiputin myös apurungon pois niin pääsee puhaltamaan ja maalaamaan senkin. Hammastanko näytti aika uuden näköiseltä, liekö joskus vaihdettu.. No, vaihtuu tehostettuun jokatapauksessa. Iloiseksi yllätykseksi huomasin että etulokarit oli lähes virheettömät ja ruosteettomat, kiitos tästä hyvin pitkälti paikoillaan olleille hyvin istuville sisälokareille. Keulassa ei ole juurikaan peltihommaa, muutakun vähän hiekkaa ja sitten maalia perään.

Jarruletkut tulikin jo postissa ja puslatkin ovat matkalla, täytyy käydä ostamassa vielä repullinen uusia niveliä etupäähän :)
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Etuapurungon kilkkeet puhallettu, huomenaamulla pohjamaalia päälle. Pöhäytin myös jarrusatulat ja pyörännavat samalla, saa nekin maaliin. Näin se homma etenee :) Kuvia tipahtelee galleriaan suunnilleen samaan tahtiin kun tekstiä tulee tänne.
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Kilkkeet pohjamaalissa ja auto siirretty puhallushalliin valmiiksi odottamaan, huomenaamulla jatkuu taas keulan ja konehuoneen puhalluksella ja maalauksella.
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Keulan pellit konehuonetta myöten hiekkapuhallettu puhtaaksi ja pohjamaalattu. 3kpl pienehköä reikää paljastui massan alta, eli ei yllätyksiä. Lokareita, kuten muitakaan varsinaisia pintapeltejä en luonnollisesti puhalla, eikä ole tarviskaan, ovat suhtkoht terveitä.
Aamusta jatkuu taas, jos vaikka ehtis purkaa perän tukivarsineen pois ja heittämään vaikka hiukan hiekkaa taas päälle.

Ennen olisin tätäkin hommaa nysvännyt jollain akkuporakoneeseen kiinnitettyllä teräsharjalaikalla.. Vähän toisenlaista kunnon vehkeillä. Nyt täs on vaan se huono puoli että kohta ei kehtaa enää tehä pienintäkää asiaa jollei saatavilla ole vähintään nosturia ja paineilmatyökaluja :lol:

Posti toi tänään Floflex puslapaketin enklannista ja automatik-mallisen jarrupolkimen Tuhnukselta.
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Keulan pienet ruostereijät paikattu, ja kopasta irrotettu lasit, yllätykseksi tiivisteiden allakin oli kohtalaisen hyväkuntosta peltiä, takasivuikkunoiden kohdalle joutuu kyllä vähän peltiä laittamaan. Grillin "riipukkeet" ruuvattu koppaan kiinni, huomenna nousee ilmaan ja pohjakin saa maistaa hiekkaa. Toivottavasti takana on sen verran ehjää peltiä ettei riipuke repeä irti ja kori putoa varpaille :)

Tehostetulle tangolle tehty kiinnikkeet ja laikattu öljyputkille vähän tilaa.

Huomisen aikana apurungon osat pintamaaliin ja iltapäivällä nippuun. Puuttuu vain jouset ja iskarit vielä.
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Havaittuani odottamattoman maalivajeen en saanut maalattua apurunkoa, joten päätinkin tarttua suoraan hiekkapistooliin, ja töhäytin pohjan peltipuhtaaksi ja saman tempun tein ovien, takaluukun ja ikkunoiden karmeille. Pohjassa riittää töitä, runkopalkkien takaosat kokonaan uusiksi, lattiapellit kokonaan uusiksi, takatukivarsien kiinnityskotelot samaten.. hapanta on, mutta nyt on kiva kuitenkin korjata kun pääsee puhtaaseen peltiin hitsaamaan. Runkopalkkien välinen alue oli kauttaaltaan lähes ruosteeton keulasta takaiskareille asti, varapyöräkotelossa on pari reikää ja takahelmat ja takahiekkapelti sisältä ja ulkoa aivan paperia, ja takimmaisia runkoaisoja ei ole enää olemassakaan. Tästä syystä jouduin kiinnittämään korigrillin läpipulteilla takakontin pohjan läpi, toisin kuten etupäässä jossa työnsin rhs-putkenpäät suoraan runkoaisojen sisään. Surkealaatuiset kuvat kertovat kaiken oleellisen :)

Puhalletut paikat olen aina maalannut tuolla pohjamaalilla heti perään, koska joudun välillä siirtämään korin ulos hallista. Siitä hyvä maali, että tuon päälle voi suoraan hitsata, maali palaa alta pois sitä mukaa kun sauma etenee, eli siinä mielessä ei haittaa vaikka joutuukin maalaamaan "ennen aikojaan" pohjaväriin.
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Viikonloppu meni pitkälti muissa hommissa, ei ehtinyt juuri muuta tekemään kuin siirtämään auton välillä hallista ulkoilemaan, kun saattaa olla että puhallushallissa pitäs tehä jotain oikeita töitäkin alkavalla viikolla :) Koppaa ei paljoa ehdi ens viikolla tekemään, mutta akseleita ja muita pienempiä "pöytähommia" olis tarkotus viedä eteenpäin joka päivä sen minkä ehtii. Aina se on eteenpäin, vaikkei askel oliskaan suuri :)

Maanataina käyn hakemassa kierroksen ovia, pitäis oleman ruosteettomat. Kopassa kiinni olleet ovet olivat melko lohduttomat, eikä ne toiset mukana seuranneet ovet paljoa paremmat olleet, joten päätin lohkaista osan työtunneista pois hankkimalla ehyet ovet. Takaluukku on myös hiukan ruosteensyömä, mutta suht helpolla korjattavissa vielä joten sen korjaan.
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Perä, takatukivarret ja vakaajatanko hiekkapuhallettu ja vedetty pohjamaali päälle.
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Etu- ja takatukivarret, vakaajat, etupalkki, olkatapit, jarrusatulat, perä + jokunen pikkusälä eli hyvin pitkälti kaikki alustan osat on nyt maalattu kiiltävällä mustalla pintavärillä. Huomenna jatkuu taas :)
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Etuapurunko nipussa luonnollisesti uusilla osilla kasattuna. Hieman sovittelua tosiaan vaati noi Floflex puslat, mutta sopivat sitten. Niinkun joku tuola toisaalla sanoi, "perseaukisille tarkoitettuja puslien aihioita" pitää hyvin kutinsa :lol:
tanari
Viestit: 937
Liittynyt: 22 Elo 2004, 11:18
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tanari »

ne flowfleksit on mielenkiintosia puristaa alatukivarsiin, tai no ehkä eniten hämmensi se ylätukivarsiin prässääminen, tai no ehkä eniten mua hämmensi se että enään ei hämmennä niitä puslia.

hyvässä mallissa sulla rojekti, kunnolla pääsee tekee, nii on jees :wink:
matalan pudjetin kulkineet...
Vastaa Viestiin