Ford Taunus P5 20M -67

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

tekninentuki
Viestit: 5
Liittynyt: 30 Elo 2009, 21:17
Paikkakunta: vaasa

Ford Taunus P5 20M -67

Viesti Kirjoittaja tekninentuki »

30.8.2009 http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... pos=-11303
Kaivettiinpa auto vanhus ladosta ulos ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2001, kun viimeksi autoa yritettiin katsastaa. vikalistalla oli jarrujen tehottomuus, alapallon väljyys ja muutama hassu ruoste reikä. eikun auto pukeille ja purkamaan, ensimmäisenä alumiiniset sisälokasuojat saivat lentään pellolle, jotta päästäisiin tarkemmin tarkastelemaan tätä jokaisen autoharrastajan rakastamaa ruostetta. no, hyvältä näytti koska auton vanhat omistajat olivat jaksaneet ruostesuojata (ruiskia jäteöljyä) myös sisälokasuojien taakse. sitten sisälle, kuskin lattia mattoa raottamalla tuli heti näkyviin nyrkin mentävä reikä, mielessä kävi että tässä se loppuviikko menee jos koko lattia on yhtä laho. suureksi yllätykseksi kuskin puolelta löytyi vain pari hassua ruoste reikää, eikun 3:n istuttava sohva edestä pois ja matto pois. matto mureni käsiin kuin palanut sanomalehti. suureksi yllätykseksi apukuskin lattia oli terve, mutta kojelaudan takaa pilkotti valoa konehuoneesta, lisää hitsattavaa listalle. apukuskin puoleinen helmapelti näytti jotenkin hassulta, joten oli pakko sitä mennä repimää. no h*lvetti koko p*skahan oli possumassalla kiinni, no nyt riitti jo vikalistan kasvattaminen tältä päivältä ja kotia kohden.

31.8.2009
tallille tullessa siinä tuli taas sitten ihmeteltyä konehuonetta ja silmään pisti elektronisen sytytyksen ohjainlaite no p*rkele ja kun oli mielessä käynyt asentaa autoon sellainen. no joskus näinkin päin. sitten maalin ja ruosteen poistoon, eikun teräsharjalaikka rälläkkään kiinni ja hiomaan ylläreitä esille. no, ei siellä pohjassa ollutkaan vain paria pientä reikään vaan melkein koko kuskin lattiahan oli läpimätä, myös kaasupolkimen alakiinnikeet olivat mukavasti ruostuneet irti. hitsauksestakaan ei meinannut tulla mitään, koska hitsinä toimi joku 1. maailmansodan ydinvoimala, joka oksensi lankaan milloin mitenkin. lisäksi oli vielä tuo maailmanpyörän kokoinen ratti joka oli koko ajan tiellä. 4 tunnin ähertämisen tuloksena saatiin lattiaan 4 isoa pellinpalaa hitsattua kiinni niin sisä että ulkopuolelta. eikun rost-stop maali päälle ja kotiin. kuva pohjasta

1.9.2009
sitten oli vuoro hitsailla pienet pinta ruosteet piloo, ja repiä jarrut irti. jos huomenna vaikka jaksaisi hiekkapuhaltaa, maalata ja hoonata etujarrut, kun noita jarrujen tiivistesarjojakin tuntui motonetistä löytyvän. vahingossa tuli ostettua erillisarjakin kun oli 70% alennuksessa :wink: eikä mistään tunnu löytyvän hyvää rakoa mihinkä survoa nuo 5,25 tuuma rokkikoneet. no aika näyttää :roll:

2.9.2009
sitten jarrujen kimppuun mielessä oli että hiekkapuhallus, maalaus ja tiivisteiden vaihto, ja se on siinä. toisin kävi. männät irtosivat vasta kun pumpattiin rasvaprässillä vaseliinia satulat täyteen. melkein jokainen mäntä oli ruostunut käyttökelvottomiksi ja vaseliini ei meinannu millään lähteä pois, vaikka osienpesukone oli säädetty 90 asteeseen ja satulat pyörivät siellä purettuina/halkaistuina puolisen tuntia. no saatiin maalattua satulat kumminkin. motonetin kassalla sanoivat että mäntiä voi saada ensiviikolle jos viitsivät keskuvarastolta lähettää. jarruosia odotellessa hyökättiin sitten alapallon ja ikkunahissin kimppuun. tällä kertaa kaikki tapahtui kuin elokuvissa, osat olivat valmiiksi irrotettu toisesta autosta ja ne sai heittää vain paikalle. vähän helpotusta muuten niin v*tuiksi menneeseen päivään. muistakaa kun lähtee pärrällä ajamaan kannattaa muistaa levyjarru lukko ei satu yhtään niin paljoa kiveksiin

8.9.2009
jarrut vihdoin kasassa kuvaa. jarruihin tosiaankin vaihdettiin uudet putket ja letkut, taakse otettiin hyllystä uudet jarrusylinterit ja jarrupalat. apusimpukkaankin tuli puslat vaihdettua, kun nuo vanhat murenivat käsiin. nyt on ohjaus sitten timmi, jos vielä pääsis tuon vaihdetangon vaihtamaan kun on niin jumalaton klappi että joskus jää pykälä silmään niin että pitää konehuoneen puolelta käydä laittaas vapaalle :wink:
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Hieno auto,eikä siellä ruostetta ole,sehän on retroa :lol:
Taunus Maximus =)
Avatar
20m
Viestit: 249
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 15:13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 20m »

Sillä lailla! :)
Ihan ryhdikkään oloinen farkku.
Onko oikein henkilöfarmari?
Taunus 1965

Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
tekninentuki
Viestit: 5
Liittynyt: 30 Elo 2009, 21:17
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja tekninentuki »

totta kai :D pitää yrittää saada 6 paikkaiseksi sitten kun vie leimalle
Avatar
20m
Viestit: 249
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 15:13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 20m »

Aika vähän on näkynyt 20m P5 henkilöfarkkuja omani lisäksi. Yhden käden sormilla ne voi laskea.

Osasyy jarrujen tehottomuuteen voi olla tukkeutuneet jarruletkut. Omaani olen ne kaikki joutunut vaihtamaan.
2003 ostin auton juuri katsastettuna ja eihän siinä oikeasti mitään jarruja ollut. Kovalla jarrunpainamisella sai jarrut päälle ja päälle ne jäikin, kun paine ei päässyt pois sylintereistä tukkoisten letkujen takia. Alkoi savu nousta jarruista kilometrin päästä. :wink:
Taunus 1965

Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
tekninentuki
Viestit: 5
Liittynyt: 30 Elo 2009, 21:17
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja tekninentuki »

nyt kuvia tullu laiteltua
tekninentuki
Viestit: 5
Liittynyt: 30 Elo 2009, 21:17
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja tekninentuki »

24.9.2009
nyt on nysvätty jo pari viikkoo takapään kolari vaurioiden kanssa, tolpakuva oli piirtynyt melkein takaluukkuun saakka ja takapalkki ja takaluukunkansi oli ihan läjässä. melkein pää sekosi kun noita pistehitsejä poraili irti, kolaritunkkina toimi hienosti rautakanki, ketjunpätkä ja muutama kakkosnelonen 8) . kyllä siitä p*rseestä suht suora tuli kuvaa. sitten taas pora käteen :evil: ja irrottamaan "uusia" pintapeltejä valmiiksi sahatusta takapalkista, no jos ne sais ens viikolla kiinni. tuli tilattua tuolta motomobil:sta uusi vänkärin puolen helma pelti ja muutama pikku nippeli. niin ja uuden karheista pelleistä kuvaa
tekninentuki
Viestit: 5
Liittynyt: 30 Elo 2009, 21:17
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja tekninentuki »

no nyt on aika heittää päivämäärillä vesilintua ja vähän päivittää tänne internetiin auton edistymisiä
takaluukkuun on nyt vaihdettu uudenkarheat jouset. oikea helmapelti vaihdettu ja massattu helma. lattiat saivat päälleen 5mm bitumimaton ja hieman parempi kuntoisen lattiamaton, joka oli kyllä lattiavaihteisesta, kardaanitunnelin päälle piti laittaa vanhasta matosta pala, jotta saatin lattiavaihteiden reikä umpeen. kaikki vaihdenivelet ja tangot vaihdettiin parempiin. kun otettiin rattia irti ulosvedin lipsahti ja rikkoi alkuperäisen punaisen ratin, tämän seurauksena jouduttiin laittamaan musta ratti ja rattitangon muovi. sisustaa. alustamassaa on tullu suihkittua useampi litra. nyt vain sisälokarit enään kiinni ja leimaa hakemaan.
edit: niin onhan tuo takaluukkukin vaihtunut
Vastaa Viestiin