Ford Taunus 17m -70

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

No, kyllä -67 Fastback Musse on komein auto mitä tiedän, tai no Charger -69 ja sit noi Camarot 67 - 69 ... Shelby pilas monta Mussea :lol:
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Beornegar
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:30
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Mois kirjoitti:Shelby pilas monta Mussea :lol:
Eikös tuosta melkein voi jo joutua "kirkon pannaan" näin autopiireissä? Etenkin fordistien joukossa :lol: Melkein sama asia kuin piirtäisi pilakuvan Allahista Turkissa :twisted:
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Beornegar kirjoitti:
Mois kirjoitti:Shelby pilas monta Mussea :lol:
Eikös tuosta melkein voi jo joutua "kirkon pannaan" näin autopiireissä? Etenkin fordistien joukossa :lol: Melkein sama asia kuin piirtäisi pilakuvan Allahista Turkissa :twisted:
Nii, Shelby pitäis laittaa pannaan, kun tosiaan pilas monta mussea!
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Beornegar
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:30
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Kuvia kuvia...

Lokarit pohjatyövaiheessa
http://yfrog.com/j3img1779pjx

Ajoin koneella päällimmäisen keltaisen maalin pois sekä kuiduttamista vaativat kohdat ajoin "luille". Myös yksi mielenkiintoinen toteutus tuli myös vastaan. Vilkkujen umpioiden kiinnitykset olivat mätääntyneet joten umpiot oli sitten siististi laitettu kiinni sikaflexillä tms... Sitä oli kohtalaisen ärsyttävää raaputella irti.
Noh, kitattavaahan noissa ei paljoa ole, kuten kuvista näkyy, joten näissä ei enää kauaa nokka tuhise.

Harmi etten muistanut ottaa kuvia noista kuidutusta vaativista kohdista ennen kuin olin laminoinut ja kitannut ne. Meinasivat olla kohtalaisen törkeän näköisiä.
http://yfrog.com/b6img1780bjx

Ovista on kanssa kuvia. Ovet ajoin kokonaan pellille niiltä kohden josta tulen ne maalaamaan, eli siis pinta, reunat ja pohja. Takaosa saa jäädä sellaiseksi kuin on. Turha tuhlata maalia ja aikaa kun ovipahvi kuitenkin tulee päälle...
Laskeskelin että parhaillaan taisi olla kymmenen kerrosta maalia :D
http://yfrog.com/b8img1787ejx

Hyvältä näytti alkuun. Liiankin hyvältä. Ei kittiä muuta kuin pintapellin alaosassa, reunat todella hyvät. Mutta, alhaallahan sitä ruostetta sitten oli. Ja oli ihan kunnolla.
http://yfrog.com/bhimg1788tjx

Alkuun oli tarkoituksena hitsauttaa nuo metallipuolen opiskelijoilla, sillä itselläni ei ole omaa hitsiä, eikä meidän osastollakaan hitsiä ole. Mutta sitten rupesin vaihtoehtoisia keinoja miettimään, koska metallipuolella tuntui olevan jotain ongelmia aikataulujen kanssa, eikä itsellänikään nyt loputtomasti ole aikaa odotella. Tultiin sitten siihen tulokseen että otin nailonlaikalla kaikki ruosteet pois ja vedin epoksin päälle. Tämän jälkeen vielä valutin oven sisälle happoväriä, joka sitten valui alareunassa olevien päällekkäispeltien väliin ja saumoihin, sekä ruostereikiin. Maanantaina täytän vielä ruostereijät ja saumat saumakitillä jossa on korroosionestopigmenttejä. Tällä menetelmällä kestää vähintäänkin yhtä kauan kuin huonolla hitsauksella tehty olisi kestänyt. En siis sano ettenkö luottaisi metallipuolen taitoihin, mutta yksikin reikä hitsisaumassa takaa sen että se tulee ruostumaan.
http://yfrog.com/1gimg1795kcjx

Vielä perään muutama kuva epoksipinnan saaneista ovista
http://yfrog.com/jqimg1792sjx

Seuraavaksi karhennan maalatut pinnat ja vedän hiomavärin niskaan. Sen jälkeen vasta katson että tarviiko ylipäätään ollenkaan kittailla. Jokatapauksessa tuo kittaus on mukavampi tehdä vasta hiomavärin päälle, tuo epoksi on sen verran jähmeää kamaa että tukkii paperin todella nopeasti hiottaessa.
Beornegar
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:30
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Oviin pohjat tehtynä. Lokaritkin olisi kerennyt vielä tänään tekemään, mutta kun nyt on taas joku vajaa viikko, ja passitetaan etuajassa kotiin :?
Hitto, jos olis koko viikko ollut koulua, olisin saanut nuo tällä viikolla valmiiksi. Noo, ens viikolla sitten.

Oviin tosiaan tein taakse alareunaan sen mitä pitikin, epoksin päälle vetelin saumaliiman ja uitin sormea tinnerissä, sillä sitten vetelin tasaiseksi
http://yfrog.com/62img1805bvjx

Näyttää ihan hyvältä alkuperäiseen verrattuna:
http://yfrog.com/bhimg1788tjx

Ja pitäisi kyllä kestää vähintäänkin yhtä kauan kuin hitsaamalla.


Ovet valmiita hinkkaväriä varten:
http://yfrog.com/3wimg1813rjx
Beornegar
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:30
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Lokarit valmiina hinkkaväriin.
http://yfrog.com/61img1827qjx

Päätin kuitenkin vetää ovet ja lokarit ylitse kolmella paksulla epoksi kerroksella, näin saan runsaan kalvopaksuuden ja voin käyttää väriä myös hinkkavärinä.

Ovet ja lokarit epoksipinnoitettuina.
http://yfrog.com/elimg1828aejx
Tuota temacoatin gpl-s primeriä suosittelen kyllä kaikille jotka omaan projektiinsa haluavat hyvän ruostesuojan pohjalle. On halpaa, helppo hioa, todella vahvat kerrospaksuudet ja ennen kaikkea, todella helppo maalattava. Lähes mahdotonta saada maalaamalla valumaan, kyllä melkein yhteen kohtaan saa vartin ruiskia jos haluaa valuttaa :D Tosin tästä saattaa koitia myöhemmin ongelmia, kuten tulen myöhemmin kertomaan...

Kävin osat läpi spray guiden avustamana, muutama epätasaisuus pinnassa vielä oli, jotka onneksi tasoittuivat pelkästään hiomalla, kiitos runsaan kalvovahvuuden.
http://yfrog.com/elimg1828aejx

Nyt sitten näette mitä seuraa kun tekee kiireellä eikä ajattele ollenkaan Päivä oli jo päättymässä, mutta ajattelin että kerkeän vielä vetää hiomavärin (joka tässä vaiheessa toimii enää pohjamaalina) niskaan. Hirveällä kiireellä siinä sitten väsäilin maalia ja nappasin äkkiä vain saman ruiskun millä olin epoksiakin vedellyt. Uunissa havahduin horroksesta ja huomasin että olin jo ensimmäisen lokarin maalannut, valitettavasti oli ns. epoksimoodi ollut vielä päällä, eli siis käden liike oli ollut todella hidas... Kaikenlisäksi ruiskukin oli väärä, todella suurella suuttimella varustettu. Noh, ensimmäiseen lokariin tein sitten elämäni suurimmat valumat :lol: Mitä tästä opimme? Ei kannata hosua, rauhassa vaan homma loppuun vaikka päivä olisikin jo päättynyt
http://yfrog.com/jmimg1846yjx

Onneksi tajusin ajoissa mitä olen tekemässä ja ehdin vielä muuttaa ruiskutustekniikkaa hiomavärille sopivaksi ja loput osat onnistuivatkin sitten ilman valumia.

Lokarin valumat on nyt hiottu ja uusi pohjamaali päällä odottamassa pintamaalia. Tästä vaiheesta ei nyt kuvia olekkaan...

Pintamaalin suhteen olen nyt vaan katkolla. Opettajat mainitsivat että ei ehkä kannattaisi näin erillään maalata candyllä näitä osia, koska kyseinen väri on niin tarkka kerrosmäärästä ja ruiskutustekniikasta ja koska loppurungon maalaukseen saattaa vielä viivähtää aikaa, niin en enää silloin välttämättä saa autoa maalattua täysin samalla tekniikalla niin näiden osien ja auton välille muodostuu hyvin todennäköisesti vahva sävyero...

Olenkin nyt miettinyt että pitäisikö vain jättää ovet ja lokarit odottamaan koko auton maalausta, vai pitäisikö miettiä joku ns. helpompi väri jolla voisi vetää ovet ja lokarit jo nytten, ilman pelkoa sävyeroista.
Mielessä on nyt käynyt mm. Lexuksen amethyst, mustalle pohjalle vedettävä punertava violetti metallihohto, viininpunainen metallihohto tai sitten todella syvä metallihohto punainen joka muistuttaa kovasti candyä...

Maanantaina teen pieniä sävykokeiluja ja päätän asian.

Lopuksi vielä loppukevennys. Joku kuulemma väitti että pohjien tekeminen olisi perseestä?
http://yfrog.com/0uimg1820uj
Beornegar
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:30
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Päätökset tehty ja toteutettu. Kyllä se jumalauta candya pitää olla :D Vetelin ovet ja lokarit envirobase hopealla ylitse, sisäpuolet ja kantit vedin candyllä. Sisäpuolella mahdolliset sävyerot eivät haittaa.

Hopea päällä
http://yfrog.com/j9img1851njx

Karmit ja sisäpuolet maalattu candyllä ja osat lakattu ylitse
http://yfrog.com/28img1857ijx
Hyvää yritin tehdä, mutta tulikin priimaa :lol: Ihan hyvät noista tuli, hopea on vaan niin paskamainen väri, että näyttää kyllä kaikki pienimmätkin virheet, jopa sellaiset mitä ei silmin, tunnustelemalla tai sprayguidellakaan näe pohjamaalissa. Muutamia pieniä virheitähän siellä on, mutta eipä niitä kukaan sieltä näe, ellei tiedä että ne on siellä.

Tuossa on vielä kuva harjoituslokarista jonka tekaisin pikaisesti. Tähän testasin candyn sekoitussuhteita että löytää oikean sävyn.
http://yfrog.com/0simg1865nrjx

Mitä seuraavaksi? En tiedä. Jos suunnitelmat toteutuu, niin pian on edessä muutto puolet halvempaan kämppään, näin jäisi ehkä varaa hallin vuokraan... Josko sitten saisi hommat etenemään nopeampaa tahtia. Katsotaan nyt.
ozzie
Viestit: 75
Liittynyt: 17 Heinä 2008, 20:56
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja ozzie »

Oks tää topicci kokonaa kuollu, vai mitä ku ei oo pitkää aikaa juttua tullu? :shock:
Sunbeam imp '70
Beornegar
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:30
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

No tavallaan kuollut ja tavallaan ei, eli siis Ämmä on säilytyksessä langon tontilla kun itsellä ei omaa tallia vieläkään ole. Käytännössä suunnitelma asteella tällä hetkellä. Lankokin asuu sen verran kaukana, ettei kesälläkään huvita lähteä ajelemaan parin työtunnin takia. Sit taas kun tulee muuten lähdettyä sinne "sukuloimaan" niin lakisääteinen työkunto ei jostain syystä oikeastaan koskaan ole kunnossa :lol:

Josko sitä tässä jossain vaiheessa taloustilanne paranis sen verran että olis varaa vuokrata tästä lähistöltä talli...
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
2.6 V6 Audi 100 -94
2.6 V6 17M -70
Vastaa Viestiin