Taunus 1.6->2.0->2.8 -75

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Taunus 1.6->2.0->2.8 -75

Viesti Kirjoittaja vtormane »

No, pitääpä kirjoitella tästä kaarasta nyt joku rivi. Galleriassa on kuvia autosta.
Ostin auton jo vuonna 1992 paikalliselta jobbarilta. Se oli maalattu metallinhohtosinisellä ja maali oli lohkeillut sieltä täältä. Jonkin verran oli pehmyttä kudosta, lähinnä takakaarissa ja takahiekkapellissä. Auto on lapin läänin auto alunperin joten hyvin on päässyt säilymään pelleiltään. Oikeastaan olin yllättynyt että nuokin kohdat olivat pehmeinä.
Kuten arvata saattaa, auto tuli purettua atomeiksi vain parin viikon ajelun jälkeen. Tarkoitus oli korjata "pikaisesti" nuo ruostevauriot ja samalla suojata pohja. Lisäksi oli tarkoitus ruiskauttaa uusi maali pintaan kun en oikein tykännyt tuosta lohkeilleesta sinisestä. Alunperin auto on muuten ollut vaalean ruskea. Ja ihan perusmalli.
Myös alkuperäinen kone ja vaihdelaatikko tuli otettua pois autosta, en enää muista että miksi.
Niinhän siinä sitten kävi että iski väliaikainen kiinnostuksen puute ja auto pukattiin tallista kuusen perseeseen. Kuitenkin pidettiin huolta että auto ei pääsisi luonnonvoimien armoille.
Okei, opiskeluaika tuli ja taunus jäi sinne kotipihalle naapurien iloksi. Vuosien varrella kesäisin tuli aina silloin tällöin jotain pientä laiteltua. Ruostereiät tuli hitsattua, pohja suojattua ja mukavan paksua maalipintaa hiottua.
Alkuperäinen kone pääsi tässä välissä ruostumaan kun jäi kansi auki ulos, kone taitaa olla vieläkin yhdessä kuopassa tallin takana.
Sitten tuli uusi vuosituhat ja tarkemmin vuosi 2008. Yhtenä keväisenä pakkasaamuna katselin kaihoisasti ulos keittiön ikkunasta ja ajatukset suuntautuivat tuohon rakkaaseen taunukseeni jota olin naittanut kuusen kanssa jo noin 16 vuoden ajan. Opiskelut oli opiskeltu ja tilapäisen juotilaisuuden vallitessa iski hurja ajatus. Jospa laittaisin taunuksen niin sanotusti "kuntoon"! Viimeisten kymmenen vuoden aikana autokärpänen ei ollut pahemmin puraissut kun maailmalla on juostu ihan eri asioiden perässä. Mutta paras kaverini, joka on muuten intohimoinen vauxhall-harrastaja, innoitti minua myös lisää. Joten ei kun tuumasta toimeen.

Koska oli kevät ja pakkasta vielä runsaasti niin ensi töikseni raahasin auton penkit ja sisustuksen sisätiloihin.
Pakkasella on huomattavasti mukavampaa olla sisällä kuin ulkona, sen on jo moni oppinut. No niin, penkit tuli siis verhoiltua ja ovipahvit päällystettyä. Autoa ei ole tarkoitus entisöidä vaan tehdä siitä "oman näköinen".
Autotallissa oli majaillut 2 litran oohoocee kone osina jo jonkin aikaa. Ei muuta kuin autotallin puhallinlämmitys päälle ja koneen kimppuun. Konetta oli kiva kasata kun se on ihan koneistuksen jäljiltä.
Kevät edistyi ja lämpötila nousi ulkona jo hetkittäin plussan puolelle, siis ulos jo uskaltaa mennä. Alustan kimpussa mentiin seuraavaksi. Konehuonetta maalailin ja niin päin pois. Tuli toukokuu ja kelit maalata auto. Mustaksi tietysti. Onneksi aiempaa kokemusta hommasta on jonkin verran. Maalaus onnistui olosuhteisiin nähden aika hyvin. Omassa tallissa kun työskentelee niin aikaa ja hermoja menee jonkin verran.
Mutta ihan kivaa hommaa loppujen lopuksi.
On jo kesä ja kone nostettiin keulille, myös sierran laatikko löytyi paikallisesta romiksesta. Jännitys oli suuri kun autoa käynnistettiin 16 vuoden tauon jälkeen. No tietenkin se lähti heti käyntiin, kuinkas muuten. On se elämä kummaa kun auton käynnistämisestä saa niin paljon mielihyvää.
Loppukesä meni kaikkea pientä laittaessa.
Auto valmistui katsastuskuntoon vasta viime syksynä lunten tullessa joten katsastus jää nyt ensi kevääseen. Tää kun on nääs kesäauto. Nyt talvella on kans tullut kaikkea pientä puuhailtua luppoaikoina. Se on vaan tää pohjoisen talvi joka hidastaa harrastustoimintaa jonkin verran.
No niin, tätä tarinaako pitäisi joskus jatkaa. Saa ny nähä.
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Taunus 1.6(2.0) -75

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Nyt on auto taas rekisterissä, 14 vuoden tauon jälkeen. 8)
Itse autossa ei ollut huomautettavaa mutta auton tietoja ei löytynyt aken rekisteristä. Piti tehdä uusi ote vanhan rekisteriotteen pohjalta mikä ei ollutkaan simppeli juttu näköjään. Tietokone luuli että auto on uusi ulkomailta tuotu ja herjasi jostain tullimaksuista :D No sain väliaikaisen otteen ja aikoivat lähettää uuden postissa kunhan selvittävät asian. Meimasi jo vähän tympästä, meni reilu 2 tuntia konttorilla.
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Taunus 1.6(2.0) -75

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Pitääpä pari sanaa tännekin kirjottaa välillä. Tuli ostettua tommonen V6 mylly. http://koti.mbnet.fi/vtormane/tane/2.8%20paketti.jpg . Tarkoitus olisi talven aikana ottaa autosta kone pois ja tämä paketti tilalle. Imusarja, Weber 38/38, nokka Kent cams T2 ja Comp Camsin nokkapyöräsarja myös hommattu, kuten myös V6 koneenkorvat. Peltipakosarja vielä nyt hakusessa.
Vastaa Viestiin