mkI 1,6 automatic ´74

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Sierra2.3-16v
Viestit: 58
Liittynyt: 04 Kesä 2008, 20:25
Paikkakunta: Ylöjärvi

mkI 1,6 automatic ´74

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Eli kuten varmaan osa jo on huomannutkin, hankin Hessulta mr-rekisteröidyn taunuksen harrasteajoneuvoksi.
Vaikka taunus onkin jo museoajoneuvo, niin kaikkea pientä puuhasteltavaa siinä silti tuntuu olevan, pääpaino pyritään silti pitämään ajamisessa ja siitä nauttimisessa. Forssan picknickkiin oli tarkoitus tällä sunnuntaina lähteä, mutta onneksi tuli heitettyä pieni testilenkki crsc:n pirkanmaan osaston kuukausimiittiin vehoniemen automuseolle kangasalle, nimittäin ekan kerran jouduin toppaamaan jo 5 kilometrin jälkeen jäähdyttelemään kuumenneita etujarruja.. No, siinä jäähdytellessä ajattelin itsekin vilvoittautua veivaamalla kuskin ikkunaa vähän alemmas, seurauksena, että se putosi kiskoilta. Hyvin alkoi yhteinen taival tämän harrastepelin parissa, kiroilin mielessäni.

15 minuutin jäähdyttelyn jälkeen matka jatkui jarruun koskematta, mutta Lahdesjärven eibiisiille joutui taas kurvamaan hetkeksi, kun alkoi meno puutumaan.. Taas hetki siinä ja nokka kohti vehoniemeä, viimeiset pari kilsaa pakko-kakkosella, kun ei jaksanut enää edetä..

No, mieli rauhoittui siinä munkki-kahveen ääressä, ja takasin lähtiessä oli jo jarrutkin auenneet, varovasti käkkärillä jarrutellen pääsin kotiin yhdeltä istumalta. Kaveri toi vielä tuliasina motonetistä uuden latauksen säätimen, sepä vaan näyttää olevan elektroninen vanhan "kärjellisen" sijaan. Täytyy koittaa modata se tuon alkuperäisen peltimöhkäleen sisään, jotta näyttäisi edelleen alkuperäiseltä. Vanha lataussäädin napsuu ja vilkuttelee latauksen valoa kojelaudassa, vallankin taajamanopeuksissa. Voihan vika olla tietty laturin hiilissäkin, mutta katsotaan nyt ensin muuttuuko tilanne tuolla säätimellä.

Jarruistakin purin kotiin päästyäni palat pois, ja totesin kaikkien mäntien olevan jumissa, mutta yksi kerrallaan ne napsahti liikkeelle. Jos sais pienellä ensiavulla ne liikkuviksi, voisi sitten oikein ajan kanssa kunnostella etusatulat uusilla osilla, nuo eivät tule pitkään toimimaan tuollaisina.

Lasinkin sain jo kiskoilleen, oli pudonnut etupäästä sieltä kanavasta ulkopuolelle, ja ulkoreunan tiiviste esti lasia nousemasta ylöspäin. Täytyy liukuvasaralla nyppästä pikkuisen sitä etummaista kanavaa taaksepäin, ettei pääse toista kertaa tippumaan.. Tai katsoa, josko takapäässä olisi säätö. Joka tapauksessa tuo lasi on ikäänkuin liian lyhyt, joten pääsee tippumaan edessä pois paikaltaan.

Muuten oikein mukava harraste auto, leppoisaa ajella. Kaikkea pientä kunnostusta suunnitelmissa, tarvii talven aikana toteuttaa. Jatkelen tähän sitä mukaa kun tulee jotain tehtyä..

-Ville
Mustang GT Convertible 1988
Mustang HT 1966 [tulossa]
Mondeo Ghia stw 2003
Sierra2.3-16v
Viestit: 58
Liittynyt: 04 Kesä 2008, 20:25
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Forssan pick-nick näyttää sittenkin mahdolliselta! Yön aikana likoomassa olleet männät näyttivät heränneen, ja liukuivat jo ihan kevyesti sisään. Palat paikoilleen (kitinänvaimennuslevyt otin välistä pois, kun muuten männät olis jäänyt ihan pohjaan) ja muutama kunnon runttasu polkimesta, niin kas, eipä jäänyt enää jarrut makaamaan päälle. Täytyy sitten oikein ajan kanssa herkistellä, talvella on varmaan hyvin aikaa. Latauksen säätimen vaihdoin, ja nekin ongelmat jäivät taakse, joten jos ei mitään uutta ongelmaa ilmene, niin näyttää hyvinkin todennäköiseltä, että tuolla pääsee forssaan ja takaisinkin...
Mustang GT Convertible 1988
Mustang HT 1966 [tulossa]
Mondeo Ghia stw 2003
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Eipä muuta ku ostat kaikki uudet männät, niin on taas uutta vastaavat satulat. Niin tein omassa Taunuksessa.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Sierra2.3-16v
Viestit: 58
Liittynyt: 04 Kesä 2008, 20:25
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Täytyypä katsoa, nimittäin noi männät näytti aivan kiiltäviltä, kun suhautti crc:tä ja pyyhkäisi sormella. Oli vaan niin lyhyt liikerata ollut, ja ottanut pintaan ruostetta, että oli mennyt jumiin. Aukastahan noi tarttee joka tapauksessa ja kasata uusilla kumeilla ja jarruvaseliinia reilusti mukaan.
Mustang GT Convertible 1988
Mustang HT 1966 [tulossa]
Mondeo Ghia stw 2003
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Olen selvästikin ajanut autolla liian vähän ja turhan varovaisesti, satulat nimittäin rempattiin keväällä 2004. Ei muuta kuin tsemppiä! :)
Sierra2.3-16v
Viestit: 58
Liittynyt: 04 Kesä 2008, 20:25
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Nimenomaan, käytön puutettahan tuo selvästi on ollut. No, talvella kun on aikaa ja pitkät pimeät illat, niin on hyvä nuo ottaa uki. Jos nyt loppukesän ajelut vielä pääsisi tällä ensiavulla.. :)

Edit: Auto kasattu taas pyörilleen, koeajolle en vielä ehtinyt, mutta useempaan kertaan runttasin poljinta, eikä nyt enää jumitu. Lasin kiinnityksessä nostomekanismiin oli säätö, josta sain lasia säädettyä hieman eteenpäin, en kuitenkaan tarpeeksi. Lasi pysyy kanavissa, kun ei ruuvaa sitä ihan alas asti, täytyy yrittää pitää mielessä.

Perjantaina ja Lauantaina sitten vaan tiskausta ja puunausta, sunnuntai aamuna kohti forssaa!
Mustang GT Convertible 1988
Mustang HT 1966 [tulossa]
Mondeo Ghia stw 2003
Sierra2.3-16v
Viestit: 58
Liittynyt: 04 Kesä 2008, 20:25
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Koeajot suoritettu, ei enää tiukemmissakaan jarrutuksissa jarrut jämähtäneet, joten homma ok. Ilmeisesti lämmön vaikutuksesta yksi suojakumeista oli kuitenkin ottanut itseensä, joten tarvii ne satulat vielä aukaista jokatapauksessa. Laatikon öljypohjan pultit oli ihan sormikireydellä (jossain hessu kirjoittikin, että painuu ihmeen paljon tuo tiiviste) joten varovasti kiristelin niitä hieman. Pissapojan pumpun sähkömoottorin sain heräämään pikku koputtelulla moottoriin. Takasivulasin irroneen salvan sain takaisin lasiin kiinni peilinkiinnikkeen liimaukseen tarkoitetulla pyöreällä 3M teipillä, tuntui kestävän ihan käsittämättömän paljon vetoa...

Töistä löytyi myös paksua pahvia, josta sain valmistettua uuden pahvin takapenkin selkänojan taakse, vanha oli menettänyt muotonsa, revennyt kaikista kiinnityspisteistään, ja oli jo aiemmin teippailtu kasaan ilmastointiteipillä. Piirsin vaan vanhaa mallina käyttäen pahviin mallin, leikkasin sen ja maalasin kiiltävällä mustalla, pahvi imaisi maalia sen verran, että lopputulos oli puolikiiltävä, kuten alkuperäinenkin.

Jotenkin hauskaa puuhaa tämä pussihousumobilismi... On oikein rentouttavaa puuhastella tälläisen alkuperäisenä säilyneen harrasteauton parissa.

Ai niin, meinas unohtua. Tuli tietoon varaosa autokin, samanikäinen 74 automaatti, ollut uudesta samalla omistajalla, nyt 5-6 vuotta ulkona ajamatta puun alla. Täytyy käydä vilkaisemassa, ja jos hinta on edes jotenkin järkevä, niin täytyy käydä trailerilla nyppäämässä mökille suojaan. Ajomäärän pitäisi tuossakin olla alle 100tkm..
Mustang GT Convertible 1988
Mustang HT 1966 [tulossa]
Mondeo Ghia stw 2003
Sierra2.3-16v
Viestit: 58
Liittynyt: 04 Kesä 2008, 20:25
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Forssan pick nick tuli nähtyä ja koettua taunuksella. Jokunen kävi jutullakin, punkalaitumen taunus-keisaria myöten :wink:

Mutta vaikka menomatka sujuikin rattoisasti naatiskellen, niin ilman pieniä vastoinkäymisiä ei selvitty.. Kameran perkules ei suostunut toimimaan, ei sitten tullut kuvattua.. Ja lähtiessä ei löytynyt pykäliä C3:sta ennenkuin pienen odottelun jälkeen. Sen jälkeen toimi taas loistavasti, mikä lie ollut häiriön syynä.

Heti vorssasta lähtiessä alettiin haistelemaan, että nyt haisee kyllä pakokaasu ja reilusti, ei auttanut vaikka laittoi mille asennolle puhaltimet ja suuntaukset, haisi vaan. Stopattiin, ja todettiin, että pakosarja vuotaa, vaikka ei mitään ylimääräistä ääntä kuulunutkaan, mutta käteen tuntui, ja konepellin allakin haisi vahvasti pakokaasu. Nyt alkaa taas päänuppi selviämään, ja kohta pitäis talliin mennä tutkimaan, vuotaako tiiviste vai onko pakosarja halki...
Mustang GT Convertible 1988
Mustang HT 1966 [tulossa]
Mondeo Ghia stw 2003
Sierra2.3-16v
Viestit: 58
Liittynyt: 04 Kesä 2008, 20:25
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

No joo, eli kahden takimmaisen sylinterin pakosarjan tiivisteethän sieltä oli antautunut, ihme, ettei supsuttanut yhtään sieltä välistä, mutta pakokaasua kyllä tuli. No, oli pakosarjakin aika syöpynyt laipastaan samojen sylinterien kohdalta, joten tarvii oikasta laippa ja hommata uudet tiivisteet niin taas rokkaa. Toi vehje kyllä puskee öljyäkin mäelle siihen malliin öljypohjan tiivisteestä sekä koneen ja laatikon välistä, että laatikon öljypohjasta, että taitaa talvella nousta sekä kone, että laatikko pois ja katsellaan vähän tiivisteitä uusiksi.
Mustang GT Convertible 1988
Mustang HT 1966 [tulossa]
Mondeo Ghia stw 2003
Sierra2.3-16v
Viestit: 58
Liittynyt: 04 Kesä 2008, 20:25
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

No niin, ja tänään oli takajarrun vuoro savuta :lol: Ei muuta kuin rummut irti ja kenkiä kauemmas. Pakosarjasta tuli tiivis... Ajo maistuu taas! Tuli otettua muutama kuvakin: http://s128.photobucket.com/albums/p195 ... es/taunus/
Mustang GT Convertible 1988
Mustang HT 1966 [tulossa]
Mondeo Ghia stw 2003
Sierra2.3-16v
Viestit: 58
Liittynyt: 04 Kesä 2008, 20:25
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Nyt on ollut varsin ongelmatonta matkantekoa, tosin ajellut en ole pick-nickin jälkeen oikeestaan kuin parin viikon välein mustaanlahteen tampereen seudun mobilistien kokoontumiseen. Latauksen merkkivalon vilkutteluun ja himmeään palamiseen löytyi loppujen lopuksi ihan toinen vika kuin se latausjännitteen säädin, oikeastaan ihan tyhmä vika, johtoliitin laturin perässä ei ollut ihan pohjassa, siinä kun pitäisi olla sellainen rautalanka varmistussokka, mutta kun sitä ei ole, niin liitin ei ollut ihan pohjassa. Vaihdoin sitten originaalin jännitteensäätimen takaisin, eikä ole enää kertaakaan sen jälkeen räpsynyt, eikä edes hehkunut, vaikka joku aika sitten jouduin ajamaan kaikki sähkölaitteet päällä..

Old carsiltakin tilailin muutaman osasen (tai sieltä ne tulee, classic partsilta tilasin), jos talven aikana sais paikalleen. Tuli hommattua yksi harrastevoorti lisää katraaseen, joten sen osia tilailin myös samalla.
Mustang GT Convertible 1988
Mustang HT 1966 [tulossa]
Mondeo Ghia stw 2003
Sierra2.3-16v
Viestit: 58
Liittynyt: 04 Kesä 2008, 20:25
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Taisi tänään olla viimeinen ajoreissu tälle syksylle taunuksella, jos ei nyt sitten yhtäkkiä ole jotain todella kivaa keliä tiedossa. Teivosta löytyi 2 lähes priimaa pölykapselia taneen. Oli tosi kivaa taas vaan ajella, kaupasa poikkesin tanella, niin johan oli juttuseuraa parkkiksella ;)
Mustang GT Convertible 1988
Mustang HT 1966 [tulossa]
Mondeo Ghia stw 2003
Vastaa Viestiin