Sivu 30/35

Lähetetty: 03 Tammi 2014, 02:07
Kirjoittaja jeddah
Vielä meni eräskin päivä kun noiden kanssa sai hieroa, maalata, ommella, ruuvailla ja kiroilla. Mutta nyt on extratyköistuvat kippaavat puolinahkajakkarat ihan oikeasti kiinni, myös takapenkki. Ja mitä tästä opittiin?

Numero yksi - noi talvirenkaat on ihan kuraa
Numero kaksi - enää ei jätetä MITÄÄN housujen taskuihin kun tuolla lähdetään ajamaan.

Eipäkö noi täytä jo kriteerit ihan reising-meisingistä? :roll:

Lähetetty: 03 Tammi 2014, 11:38
Kirjoittaja Vermilion
jeddah kirjoitti:Vielä meni eräskin päivä kun noiden kanssa sai hieroa, maalata, ommella, ruuvailla ja kiroilla. Mutta nyt on extratyköistuvat kippaavat puolinahkajakkarat ihan oikeasti kiinni, myös takapenkki. Ja mitä tästä opittiin?

Numero yksi - noi talvirenkaat on ihan kuraa
Numero kaksi - enää ei jätetä MITÄÄN housujen taskuihin kun tuolla lähdetään ajamaan.

Eipäkö noi täytä jo kriteerit ihan reising-meisingistä? :roll:
Eipä noi nyt minusta racingiä ole, enemmänkin luxusta, näyttää niin pehmeiltä ja mukavilta kohtuu
hyvillä sivutuilla varustetuilta penkeiltä, että vois melkein nukkua noissa. Nyt sulla on ainakin yksi pakopaikka,
jos muija ajaa ulos talosta :lol:

Itse olen haaveillu tälläisistä penkeistä Capriin
http://s1.cdn.autoevolution.com/images/ ... 80p-41.jpg
"Toyota gt86:ssa on tollaset, oon käyny koeistumassa noi penkit vaikutti todella hyville. Väri, pehmeys, sivutuet ja säädöt on juuri sopivat ja kippaavat penkit vielä! Tosin liian kalliit omaan makuun ostaa suoraan toyotalta... ei taida saada muualta. Ei noita purkaamolla/AVK:lla ole vielä.

Lähetetty: 04 Tammi 2014, 19:20
Kirjoittaja Jannu
Mä odottanu et mun käyttö Mondeo hajois joskus et saisin noi penkit Taunukseen =D Onks noi sun omat sedanista vai Farkusta? Mietin vaa et miten farkun takapenkki kävis paikoillee sedan Taunukseen...

Lähetetty: 04 Tammi 2014, 21:47
Kirjoittaja jeddah
Farkustapa nuo ovat... Kyllä se sinne istuu, selkänojan reunoille pyöränkaaren päälle on vain verhoiltava jonkinlaiset koristebiitit.

Lähetetty: 17 Tammi 2014, 18:09
Kirjoittaja jeddah
Nyt muuten kyrsii ja pahasti. Kiitos DNA:n, olivat ennalta varoittamatta sulkeneet tuon phnetin wanhan kotisivutilan, joten yksikään kuvalinkki tässä threadissa ei enää toimi. Lähetti ne mulle sen palvelimen sisällön muistitikulla, mutta en tietysti saa mitenkään järkevästi kaikkia 30 sivun aikana kerääntyneitä linkkejä muutettua mihinkään muualle, joten sanon vaan että voi perse. :(

Lähetetty: 19 Tammi 2014, 23:20
Kirjoittaja jeddah
Aloin näpräämään taka-akselia taas kerran meiningillä "how hard can it be" eli jotain sinnepäin viritystä lienee taas tiedossa, joka kuitenkin toivon mukaan toimii ihan hyvin. :roll:

Tästä rataskasasta pitäs loihtia vähän parempi kieputin. Aihiona siis '75 Tanen vuosia pihalla lojunut perä 3,75 välityksellä ja P100:n neliplaneettapyöräinen tasauspyörästö. Karmeessa kunnossa kyl tuo akseli, perän koppa on ruosteessa sisäpuoleltakin. Jarruiksi laitan Citroen BX:n etusatulat 1.6 Sierran umpilevyillä. Öljyn tyhjennysroppu täytyy kans tehdä.

Muutama kyssäri tuosta akselin rakentamisesta jäi - Pinionin laitan vain silleen, että himmailen laakerit saman paksuisiksi mitä orkkikset olivat ja vedän vanhalla holkilla ja loctitella läjään. Lienee toimiva näin?

Poskilaakerit taas meinasin vain pajottaa akseliin kiinni ja tehdä rinkuloita, millä ne shimmataan ulkokehältä koppaa vasten, orkkiksena kun ne ovat laakerin ja tasurin välistä shimmattu. Tämän toteutustavalla ei liene lopputuloksen kannalta merkitystä?

Pitkän harkinnan jälkeen (5min kun huomasin ardhulla saman) totesin tuon kuvat.fi palvelun toimivimmaksi tällaiselle kuvakasalle, joten heitän kaikki wanhan phnet-servun kuvat hiljalleen timopeltonen.kuvat.fi sivulle.

Lähetetty: 20 Tammi 2014, 12:52
Kirjoittaja ardhu
Heh, tuo kuvat sivu on ihan näppärä.

Onko citikan satulat kuinka "bolt on" meneekö suht yksinkertasella adapterilla paikoilleen? Entä käsijarru, vai ottaako citikassa käppäri eteen?

...ottaahan ne eteen... (30sek googlaus :-D)

Lähetetty: 20 Tammi 2014, 19:20
Kirjoittaja jeddah
Joo noissa Sitikan satuloissa on se käkkärin vipstaaki vielä ihan fiksusti toteutettukin... Huomattavasti toimivampi keksintö kuin nämä nykyiset Ford/Mazda/mikälie takasatulat, ja paljon pienempi ja kevyempi rakenteeltaan muutenkin. Ja se käsijarru on vielä hiton tehokas, sillä kun hydrauliikat laukeaa, sen on toimittava myös käyttöjarruna. Jaa mistäkö tiedän, no vastauksen näkee tuon perämurikkakuvan taustalla... :?

Pikavilkaisulla valitsemalla "jarrukilven" materiaalipaksuuden sopivaksi käy kokolailla suoraan kiinni, otan muutaman foton rakennelmasta kunhan on sen aika.

Lähetetty: 21 Tammi 2014, 00:36
Kirjoittaja jeddah
Höh, ei tätä taida kukaan lukea, joka olisi joskus periä säätänyt.

No, laitan pari kuvaa joka tapauksessa, josko joku kertoisi jotain valaisevaa.
"Coast side"
"Drive side"

Tommoseen suoritukseen taipui. Tämän kaavakuvan perusteella saattaisi jopa ollakin sinnepäin haarukassa. Hammasvälyksen joutuu heittämään aika lonkalta, työkaluihin kun ei satu kuulumaan heittokelloa. No sen verran sitä on, että tuntuu ja kuuluu semmonen "klak klak" ja nippanappa silmällä erottaa että joku liikkuu.

Lähetetty: 21 Tammi 2014, 19:50
Kirjoittaja p3
Laakerien puolesta toimii kun uudet kiristetään oikeaan esijännitykseen. Hammaskosketustakin kannattee säätää niin ei pidä aivan mahotonta meteliä, olikos nuissa lautaspyörän kuvissa hämy väriainetta :roll: laittaa lasit päähän niin ihan hyvältä näyttää.........

Lähetetty: 21 Tammi 2014, 22:59
Kirjoittaja jeddah
p3 kirjoitti:Laakerien puolesta toimii kun uudet kiristetään oikeaan esijännitykseen. Hammaskosketustakin kannattee säätää niin ei pidä aivan mahotonta meteliä, olikos nuissa lautaspyörän kuvissa hämy väriainetta :roll: laittaa lasit päähän niin ihan hyvältä näyttää.........
Tuossa sitä on säädeltykin kuten huomaat, ekassa kuvassa näkyy rakotulkkipakka reunassa... Ja se väri on kultamaalia jota suihkaisin, että näkisin jotain. Siksi nuo kuvat laitoinkin, josko joku viisaampi osaisi tuosta häämöttävästä kuviosta sanoa jotain. Kukaan ei ole vielä huutanut, että sviduiksi menee, joten menköön läjään tuolla välyksellä :lol:

Lähetetty: 23 Tammi 2014, 21:08
Kirjoittaja ikiliikkuja
Oishan siellä hyvä olla pieni kylkivälys, ehkä luokkaa 0.15-0.2mm. Viisaammat tietää oikean arvon. Jos välys on liian pieni niin saattaa lämmetessään mennä välykset nolliin ja sitten tulee asiaa hammaslääkärille. Kokemusta tällaisista asennusvirheistä teollisuuspuolella. Kosketukset näyttävät mallikkailta. Poskilaakerit kai sais säätää jonkun 0.05 mm puristukselle kun murikka ja laakerit joustaa pikkusen.

Lähetetty: 24 Tammi 2014, 11:38
Kirjoittaja jeddah
Hyvähyvä, aiheuttaa mielenrauhaa kummasti jos ei ihan metsässä ole. :)
Oikea hammasvälys on 0,1-0,2mm, löysin originaalin kasausohjeen. Paha sanoa paljonko tuohon tuli, kun työkaluhyllyn valikoimaan ei kuulu heittokelloa, mutta näin järkeilin itsekin että parempi kymppi liikaa kuin liian vähän. Sain vielä kuvaan verrattuna kympin verran ulospäin lautaspyörää, kun vaihdoin poskilaakerien ulkokoolit ristiin.

Kasaankin tuo murikka ehti jo, shimmilevyistä tuli melkein tehdastekoisen näköiset ja paukutin samalla kopan kiinni ja vetarit paikalleen, niin koko roska sulkeutui ja pääsee hieromaan massat ja ruosteet irti pinnasta. Ja sovittamaan jarruja paikalleen.

Hyvä luotto tuli perän kannen tiivisteen pitämiseen - meni sinne se pahvikin väliin, mutta maalasin sen silti silikoonilla, tuolla murikan sisällä on käynyt vettä sen verran, että tiivistepinnat on ihan kraatereilla. Ekoilla öljyilläkään ei passaa kauhian pitkään ajella, ihan mahdoton tuolta kopan onkaloista saada kaikkea ruostemoskaa pois... :?

Lähetetty: 30 Maalis 2014, 23:27
Kirjoittaja jeddah
Jihuu, foorumi toimii joten tehdään tilannepäivitystä :D

Jarrujatuli hieman soviteltua taka-akselille, tuossa siis mk1 Fiestan levyt Citroen BX:n etusatuloilla.

Tuo jäi vielä ihan vaiheeseen, kun autosta tulikin sellainen "technical exercise". Tämä vaihe tuli jo toteutettua firman kautta 3D-tulostettuna PA12 muovista, lopputulos näyttää sekin ihan hyvältä. Loppuviimein tämä systeemi tulee olemaan palttiarallaa tämän näköinen. Nuo tötteröt muuttuvat ilmanputsareiksi, kun häkkien väliin puristetaan suodatinvanua. Pakko tätäkin on kokeilla, kun mahdollisuus siihen löytyy, toimi se tai ei :)

Tätä näpertelyä varten tuli haettua Moissin naapurista varaosa-Ooppeli, jota olen nyt päivän verran purkanut keulasta. Siinä ajassa olen saanu venakopat esille, vielä ei ole tosin toivoakaan että ne pääsisi ruuvaamaan irti asti :?

Samassa ajassa Taunuksesta tuli kyllä tämän näköinen.

Lähetetty: 31 Maalis 2014, 12:32
Kirjoittaja jeddah
http://timopeltonen.kuvat.fi/kuvat/Auto ... D+juttuja/

Ensimmäinen sample-läppis valmis :)
Nyt odotellaan kiinasta tilattua pussillista neulalaakereita noihin, niin pääsee testailemaan lisää. Muutama suunnittelumoka vielä korjattava lopullisiin versioihin.