Quad cam Taunus

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

No niin, alkaahan tämä vehje pelaamaan, tänään pääsi jo parisataa kilsaa kurvailemaan ilman suurempia ropleemia 8)

Helvatan laturin hihna ei vaan meinaa pitää vieläkään, vesipumppu imasee jostain syystä voimaa niin paljon että yrittää edelleen luistella. Vaatii siis vieläkin ajoittain annoksen jarrunestettä kitkan lisäämiseksi. Nyt pitäisi ainakin hihnan linjauksen olla kohdallaan, laitoin ihan Ooppeliin kuuluvaisen 70A laturin kiinni, tulostin pienemmän hihnapyörän ja vaihdoin hihnan uuteen. Pitäisi varmaankin koittaa mahduttaa isompi hihnapyörä pumpulle, tai sitten heittää mäkeen koko pumppu ja asentaa sähköinen versio syylärin rööriin. Ilmeisesti se edellinen hihnapyörä suli kun sikakiree hihna pääsi luistamaan ja kuumensi muovin pehmeäksi.

Uskomattoman paljon miellyttävämpi muuten melutasoltaan verrattuna viime vuotiseen, voimansiirron mekkalat vähenivät kummasti ja putkiston korjauksen jälkeen pörinätkin ovat huomattavasti mukavamman kuuloiset.

Ajoasento muuttui kyllä sitten vastaavasti kertaluokkaa epämiellyttävämmäksi pidemmälle ajolle, yhtään ei mahdu muuttamaan minkään ruumiinjäsenen asentoa millään tavalla. Ja auta armias jos puhelin soi taskussa ja ajaa autoa samalla..! Tämä nyt tosin on pieni miinuspuoli kun ajotuntuma parani ihan älyttömästi.

Kiitosta muuten Tehrolle taas tarvikesponsoroinnista... :)
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Palasin kohtuu tapahtumarikkaalta reissulta Ristiinasta, menomatkalla kaveri otti kuvan joka kerran kun konepelti oli ylhäällä - ei niitä ihan kahtakymmentä varmaan tullut mutta yli kymmenen kuitenkin :lol:

Suurin osa tietysti kun tuo hihna kaipasi vähän lisää pitoa, mutta kytkin laukesi Heinolan kohdalla, tai oikeastaan se puikula joka yhditää polkimen pääsylinteriin. Onneksi se on helppo purkaa irti, remontoin sitä Heinolan Robinhoodin parkkipaikalla ensin kierretangosta tekemällä uuden - tai kaksikin - jotka lävähtivät paskaksi saman tien. Onneksi kaveri oli pajalla hommissa muutaman sadan metrin päässä, käytiin siellä tekemässä uusi vähän tukevammasta matskusta. Lisäksi puolan sulake meni rikki ja matka pysähtyi kerran senkin takia.

Muuten pelaa ihan kelvollisesti, tosin nyt huomaan jo tuon haljenneen jarrulevynkin ravistelevan, jokseenkin neuroottisesti tulee sitä tunnusteltua aina hidastaessa. Pikku näpertelyä siis vaatii vielä. Kokeilen vaihtaa tuon koko alahihnapyörän toiseen, josko se pitäisi paremmin. Välähti tien päällä mieleen että miksiköhän en sitä vaihda kun varaosa löytyy takapihalta.
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Vaihdoin eilen kampuran hihnapyörän, sama kitinä jatkui vain vähän erisävyisenä :(

Tänään sen sijaan mahdettiin olla jo ratkaisujen äärellä. Väänsin laturiinkin vielä ehjemmän ja isomman hihnapyörän, ja taas muuttui karvan verran paremmaksi, vaan ei hyvä tullut vieläkään. Sitten tosin sain hihnan väpättämään vain toiselta särmältään, ja katsoin tarkemmin sen linjausta - näköjään tuon apurissan (uuden!) laakerin välys vääntää sen just sen verran kierolleen ettei se remmi taida pitää kuin toiselta laidaltaan :shock:
Tämänkin tosin erotti silmällä vasta kun sain hihnan tarpeeksi kireälle.

Muutenkin näköjään tosi laadukas laakeri, kuumuu ihan töykeesti. Vissiin vaihdettava se vielä ehjempään. Tuo tosin on metallisuojuksilla oleva malli, en tiedä vaikka olisi tarkoitettukin semmoiseen asennukseen minkä kuuluu antaa akselin pyöriä hieman epäkeskeisesti.

Huomenna jos etsisi sen uuden laakerin, menkööt nyt noin. Oppineiden mukaan kun siihen laakerin pulttiin jos kestää koskea noin parin sekunnin ajan, se on palttiarallaa 80 asteinen. Nou hätä siis vielä :roll:

No kytkin sentäs toimii mainiosti, on kevyt ja tunnokas, vaikka ottaakin kovin ylhäältä :)
Todennäköisesti kestääkin tuollai, muutin siitä vain hieman polkimen pään nivelpistettä järkevämmäksi.
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Pienestä ne mysteeriongelmat voi olla joskus kiinni. Kävin hakemassa uuden 2RS laakerin hihnapyörälle, aiempi tosiaan oli teollisuusvaihdemoottoriin tarkoitettu isompivälyksinen ZC3 malli. Tietääpä ettei moista enää laita tuollaisiin paikkoihin.

No ei se pelkästään laakerin vaihdolla korjaantunut, kun on noissa normimalleissakin aavistuksen aksiaalivälystä, joten taivutin sitä rissan kiinnityslatikkaa sen verran, että kompensoi tuon kulmaheiton. Ja toimii :D

Täytynee se hihnapyörä vielä tehdä uusiksi, tuo FAGin laakeri oli jonkun satkun pienempi kuin made in Taiwan -versio, joten ei enää istunut muoviosaan muuten kuin loctiten kanssa, ei oikein uskalla pitkää takuuta antaa mokomalle.
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Toimii! Piti lainata kaverilta Goproota ja laittaa leffarenkaat alle ja käydä kokeilemassa 8)
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

jeddah kirjoitti:Toimii! Piti lainata kaverilta Goproota ja laittaa leffarenkaat alle ja käydä kokeilemassa 8)
Ihan jeesh! Pitäisköhän itsekin hankkia jostain vastaava kamera ja tehdä videota....
Hmmmm näytti aika liukkaalle, kannattaisi ehkä tehdä jotain perälle, että saat kahta jatkuvaa mustaa viirua.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Joops, kuten mainitsin, laitoin kunnon leffarenkaat alle... Eli 185 leveet vanhat Xantian talvirenkaat, joista kaivelin loput nastanjämät irti :lol:
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Vermilion kirjoitti:http://yle.fi/uutiset/oudot_jaljet_valt ... to/7395994



:lol: eihän nää oon vaan sun 8)
Nämä jäljet on porin seudulla, epäilen erästä 2.9 kärmestä :wink:
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Joo kyllä noi on tehty ehjällä lukkoperällä :lol:

Enkä ole tänä kesänä uskaltautunut muutenkaan tuolla vehkeellä Ristiinaa kauemmaksi :roll:
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Viime viikolla ajeltu kaksi päivää, auto ollut rassattavana loput viisi päivää. :lol:
Tosin lähinnä korjailtu vanhoja virityksiä, pahoja ajamista haittaavia vikoja ei onneksi ole ilmaantunut.

Pinionia saa näköjään kiristellä vähän päästä, taaemman laakerin alla on siis edelleen jotain mähmää. Nyt on taas kohtuu hiljainen, mutta jollotus alkaa hetken päästä lisääntyä ja sitä mutteria pystyy taas kirraamaan kierroksen tiukemmalle. Eiköhän tuokin jossain välissä ala entraantumaan.

Samalla tuli taka-alatukivarsien pultit vaihdettua 10.9 lujuuksisiin, kun perän vaihdossa joutui heittämään jotkut mitkälie nurkista löytyneet paikalleen. Säätöpalat levensivät just sen verran, ettei pikkuperän pultit käyneet.

Lambdan sain vaihdettua vihdoin, vaan ei tuostakaan mitään signaalia megalle asti kulkeudu, vaatii siis vielä viilaamista. Tosin on malliltaan pakosarjaan ruuvattava, nyt se on metrin päässä moottorista auton alla. Lämmityksen kytkeminen voisi siis helpottaa.

Öljyäkin mokoma alkoi taas kusemaan, nuo venakopat ovat kyllä yksi saatanan keksintö. Hylomaari oli hävinny pakosarjojen päälle, joten hain Plastic Paddingin punaista silikoonimönjää ja ruuttasin sitä sen verran, että varmaan tiivistyy. Tuli aika karmeen näkönen, mutta tuntuu toimivan edes vähän paremmin. Vaihdelootakin vuotaa huohotusropustaan, vaikea sanoa miksi, mutta on niin pöljässä välissä että antaa vuotaa. Eiköhän tuo toosa antaudu muutenkin ennen pitkää, siitä lähtevä äänimaailma on vähän sitä luokkaa.

Lämpömittarin anturillekin väsäsin maadoituksen, oikein äly ja väläys oli laittaa yksinapainen anturi muovista tulostettuun pulikkaan kiinni. Ei oikein saanut maita sen kautta :idea: Oli väliaikainen anturi lohkossa kiinni, mutta se reagoi noin vartin viiveellä joten ei ollut oikein hyvä.

Eilen tuntui jo pelaavan muuten ihan hyvin, mutta sitten alkoi käydä viidellä... :x
Kaikesta päätellen polttoainetta tulee, mutta kipinä katosi johonkin yhdestä pytystä. 3000-3500rpm osakaasulla toimi kuudella, joten tulpat, tulpanjohdot ja puola joutui epäilevän silmän alle. Vianhakua ei helpota yhtään, että tunnin tallissa seistyä kävi taas nätisti kuudella ilman yhtään käyntihäröä.

Tätäkään pönttöä en saanut vielä asennettua paikalleen, ennen seuraavia ratapäiviä sekin kyllä ruuvailtava kiinni.
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Olisit suoraan laittannu 12.9 pultit sinne. Antaa ainakin itselle mielenrauhaa.

Venakoppien tiivisteet vuotaan? Eikös tää oo sama moottori kuin Omegassa? Siihen on saatavissa huonoja ja hyviä venakoppien tiivisteitä. Yksi työkaveri vaihto hyviin ja ei ole nyt 1.5v aika vuotannu yhtään.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Joo epäilemättä niihin saa jostain parempiakin tiivisteitä, on nuo joskus todistettavasti jollain pitänytkin. Nyt on sentään alumiinikopat, muovisilla ei ollut paljoa toivoa saada pitämään.
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

jeddah kirjoitti:Joo epäilemättä niihin saa jostain parempiakin tiivisteitä, on nuo joskus todistettavasti jollain pitänytkin. Nyt on sentään alumiinikopat, muovisilla ei ollut paljoa toivoa saada pitämään.
Eikös noissa ole saatavissa ihan Opelin omia kumitiivisteitäkin?
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Vermilion kirjoitti:
jeddah kirjoitti:Joo epäilemättä niihin saa jostain parempiakin tiivisteitä, on nuo joskus todistettavasti jollain pitänytkin. Nyt on sentään alumiinikopat, muovisilla ei ollut paljoa toivoa saada pitämään.
Eikös noissa ole saatavissa ihan Opelin omia kumitiivisteitäkin?
Kyllä niitäkin varmaan saa. En nyt tosin ole jaksanut käydä viime aikoina kuuntelemassa paikallisen marmoritiskin huulenheittoa varaosien hinnoista.
Vastaa Viestiin