Quad cam Taunus

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Tää ois parempi saada apialle valmiiks :twisted:
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

ardhu kirjoitti:Tää ois parempi saada apialle valmiiks :twisted:
Juuh... Kauanko tässä nyt muka voi kestää että ton saa toimimaan..

:lol:
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Vimosen päälle ollu taas projektikuvat...
Postasinkin jo foton kun kone on purettu autosta irti, siitä se päätyi palasiksi ja nyt se on taas suunnilleen kasassa :D
Vaihdoin kansiin COP-puolat niin saa sen hukkakipinäpaketin mäkeen lämppärin kotelon päältä sadevettä keräämästä. Nyt kun on pystynyt sovittelemaan kaikkea mahdollista hieman vapaammin, tein uuden hihnapyörän kitisevän tilalle, kansiin tuli puolille telineet joilla ne kiristyy venakoppia vasten, kansien takapäähän vähän fiksumman mallinen jakoblokki syylärimehulle ja kytkimen painelaakerin alunen joka onnistui niin hienosti, ettei se sopinut painelaakeriin, eikä vaihdelaatikkoon ja se olisi korottanutkin laakeria 10mm liikaa :lol:

Myös koneen takaosaan jouduin tekemään uuden laatan huohotusröörille, vanha päälle liimattu pellinlärppy oli mennyt aivan banaaniksi ja lie suurin syy siihen miksi tuo kone vuoti öljyä ihan älyvapaita määriä. Vaan eipäs sitäkään mistään nähnyt eikä olisi pystynyt ruuvailemaankaan kone kiinni autossa... Uusi tuli väännettyä halkaistusta neliöprofiilista niin ei pitäisi vääntyillä enää.

Jarrutehostin ja pääsylinteri-ongelma olikin helpompi... Ylempi paketti on siis '01 Vectra B V6:sta ja alempi '81 Taunuksesta... Saa arvata kumpi meni autoon takaisin kiinni.. :shock:

Tuli polkimien taakse myös tarvetta pienelle ruostekorjaukselle, tulipellin ja sisälokasuojan sauma on näköjään lahonnut puhki asti.
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Nyt on muuten vastustanu silleen ihan kiitettävästi. Lauantaina pitäs ajaa Ahvenistoa ympäri tällä autolla.

Viikonloppuna sain ison atlaksen, moottorin, lootan, putkiston ja voimansiirron paikalleen, ja tein levyjarruja varten kaikki roippeet valmiiksi. Kaikki näytti jokseenkin hyvältä.

Maanantaina sitten helvetti aukesi. Ilmasin jarruja, ja luonnollisesti sain molemmista takajarruista ilmaruuvit poikki. No ei siinä mitään uutta, toisen porasin ihan ookoo ja tein uudet jengat ja uus ruuvi paikalleen, toinen... tu.. katkasin poranterän sinne satulaan :evil:
Ja luonnollisesti kobolttiterän ettei ihan helpoksi menisi. Aikani nysväsin sitä, ja sitten hitsasin mutteria, ja vaikka mitä, rutiili ja nikkelipuikolla, eikä mitään vaikutusta. Hioin sen tasaiseksi ja koitin porata - joopajoo kobolttiterästä läpi poraaminen on aika epätoivoista joten tämän jälkeen satulassa oli sellaset "siiamilaiset" reiät vierekkäin. Lisää hitsiä, ja lopulta otin satulan irti ja :shock: se mäntäpesä onkin alumiinia... Tajunnu yhtään kun palojen kehys on valurautaa ja satula niin paskainen ettei moista erottanu.. No se lensi roskiin saman tien.

Tässä vaiheessa oltiin jo tiistai-illassa, vaihdoin sitten rumpujarrut takaisin, ilmasin ne ja aloin ilmaamaan kytkintä. Ja vitummarjat, se ilmaannu mihinkään, pääsylinteristä mene vieläkään mitään läpi :evil: :evil:
Bensapumppuilmaustyökalu returns tässä vaiheessa, ja eka räjähdys tapahtui konehuoneessa kun letkut levisi ja vehje työnsi jarrumehut pitkin konehuonetta. Tämän korjattua toka räjähdys oli kuskin jalkatilassa, pääsylinteri mojahti aivan soseeksi :evil: :evil: :evil:
Kello oli jotain yhden hujakoilla yöllä siinä vaiheessa, ja luovutin kytkimen kanssa, ja aloin ruuvaamaan vaikka sitten imusarjaa kiinni. Laitoin vanhan imarin, kun just nyt ei ole aikaa alkaa hieromaan sen uuden muovisen version kanssa. Kiristystä ja... naks... voi :evil: öljykorkki halki.. Sillo lähdettiin koisimaan.

Eilinen ei ollu yhtään parempi päivä, purin kytkinsylinterin irti, ja tein kunnon roadkill-tyylisellä virityksellä Nissan Vanetten kytkimen pääsylinterin autoon. Tässä meni muutama tunti, ja melkein iltakymmenen aikaan hihkuin riemusta kun sain sen sylinterin kilometrin mittaisen vivuston pelaamaan (pytty on konehuoneen vasemmassa etunurkassa), ettei enää ole ku konepelti kiinni, renkaat vaihtoon, kattoo et valot toimii, auto lähtee käyntiin ja voi käyttää leimalla.

Ilo oli lyhyt, ilmauksessa huomasin että nyt ei jokin toimi, ja hetken päästä huomasin ...tunmoisen lammikon auton alla => :evil: :evil: :evil: :evil: => kytkinliemet valuu pihalle lootan ja koneen välistä. :x

No yhden aikaan yöllä oli loota purettu irti, ja totesin painelaakerin jatkopalan hirttäneen kiinni akseliinsa niin, että kytkin oli jumahtanut pohjaan, ja mäntä oli pullahtanut poterostaan pihalle ja gummikiekko paskana.

Pikkusen tässä meinaa jo epätoivo hiertää, kun auto olisi ihan hyvä vielä leimata ennenku pääsee lauantaina Ahvenistolle. No nyt täytyy kasailla jonkun Vectran ja Mondeon sylintereistä jokin toimiva patentti, kasata loota kaikkine hilppeineen takaisin ja toivoa että se koko paska toimii.

Vaan saa kyllä jotain aika fataalia vielä hajota että luovuttais, saattaa vaan olla ettei tule ensi yönä ihan kauhian paljoa nukuttua :roll:
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

No tuli se vähän fataalimpikin juttu sieltä :(

Oikeastaan koko viime yön pajotin autoa läjään, toisella lootan asennuskerralla löytyi funkkaava kytkin, joten kasailin lopun vekotinta muuten jokseenkin valmiiksi. Kunnes pääsin starttailuvaiheeseen, ensi bensavuodosta kun selvittiin, niin kone pyörii kuin sieltä puuttuisi puristuksista iso osa :-|

No ei leimata sit... Kun vetää vaikeaksi niin vetää sitten todella vaikeaksi.. :?
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Auton laitossa kiire on myrkkyä... ja väsymys. Itse varaan aina aikaa isompiin muutoksiin aina talven...
Kesällä sitte ajellaan vaan.

Olikos takajarrut kyseessä josta meni satula sököksi? Vai mikä.
Itsellä ei oo kovin montaa kertaa menny jengat/kierteet mistään
vaikka noita tulee irrotettua jonkin verran. Välillä on ruostunnu niin
hyvin että sen takia ei lähde irti. Juuri koskaan tule
kiristetty mitään liian tiukkaan. Ruuvilukite/lukkorikat/mutterit takaa pysyvyyden.

Otat nyt päivän hengähdyksen ja ilman kiirettä laitat. Ei maha mitään jos menee aikaa
mutta ajan kanssa kaikesta saa hyvän.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Njoo koneessa ei tainnukaan olla sen kummempaa ongelmaa, kuin että hydenostajat eivät tyhjänään rempan jäljiltä oikein pelannu... Nyt puuttuu enää kipinä, ja tietysti kaikki läppärit on jossain hevonkuusessa että tietäisi mitä Mega puuhailee.. :x

Hajonnut jarrusatula oli tosiaan takasatula, peräisin Citroen BX:stä. Ja ongelmaksi tuli alunperin se, kun katkaisin sen kobolttiterän sinne satulan sisälle kun porailin ilmaruuvia irti sieltä.. :roll:
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Ei tuu kiire :lol: Lauantaina nähään! 8)
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Niin tosiaan, ei lähteny tämä Ahvenistolle.

Kipinä löytyi, oli tasan 120 astetta metsässä joten tulpanjohtojen orkkis merkinnät eivät pitäneetkään ihan kutiaan. Fiksuna en tietenkään purkaessa katsonut yhtään mikä piuha kuuluu mihinkäkin reikään.

Vaan sitten jatkui taas ongelmat. Lopulta kun joskus perjantai-lauantaiyönä päästiin henun kanssa koeajolle, auto ei pysynyt käynnissä sitten millään, kytkin on ihan paska ja koneen ja lootan välistä vuotaa öljyä ihan norona pihalle :x

Eli tiedossa vaihdelaatikon irrotus koneesta vielä kerran. No nyt se varmaan alkaa jo sujumaan kohtuu rivakasti, täytyy vielä tehdä kunnon pukitus autolle että pääsee vähän valuttamaan apurunkoa takapäästään alemmas niin saattaa olla edes aavistuksen vähemmän masentava operaatio.

...Ja joo, vaihdoin kyllä kampuran takastefan. Joko se on tuhoutunut asennuksessa aivan täysin, sieltä on jousi karkuteillä tai lohkon takapäässä on joku ihan muu tulppaamaton öljyreikä, sen verran railakkaasti sitä ööliä sieltä puski.

Mutta voi helvetti miten on hyvä ajaa, kyydissä pysyy ja ihan älyttömän hyvät jarrut tuli pääsylkky+tehostin vaihtamalla 8)
Perä nyt on aika kaukana hiljaisesta, mutta parani se vanhaan verrattuna jo huomattavasti.

Nyt otan hetken hermolepoa Taunuksen rassaamisesta, ja pistän läjään peräkärryn, veneen ja tämän kapistuksen tässä välissä. :roll:
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Nyt on Sitikka leimakunnossa (odottaa orkkis kilpiä), kärry purettu, kasattu, ja maalattu, ja veneen perärutku odottelemassa paria o-rengasta ja maalaria, joten Taunus takas talliin.

Sen verran selvis jo, että jostain muualta kuin kampuran stefasta se sen öljyn lorottaa pihalle. Tarkemmin katsomalla näkee öljyn valuvan kytkinkoppaa pitkin sen ulkopuolella. Näkis vaan mistä se tulee, epäilys heräsi tuosta omatekoisesta huohotuspurkin korvanneesta laipasta, vaan tulee sitä öljyä toiseltakin puolelta. Jotenkin en nyt suostu uskomaan, että uusien kannentiivisteiden välistä se pystyisi sitä tuommosia määriä pumppaamaan... :?
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Tämä moottori osaa kyllä halutessaan kehittää sitten pikkusen mystisiä ongelmia, osaakos joku selittää tälle ilmiölle syytä -

https://www.youtube.com/watch?v=p86ukLoMS8w
https://www.youtube.com/watch?v=9GpjZL_39Dw

En tiedä saako tuosta mitään selvää, mutta apparin puolella tursuaa moottoriöljyt pihalle pakosarjan takimmaisesta pultista, ja kuskin puolella samasta kohdasta pakosarjan ja kannen välistä. :lol:

Jotenkin epäilen ettei edes tämä saksalainen insinööri ole keksinyt tehdä moiseen paikkaan pultin taakse käytävää öljykanavaan/paluurööriin, vai lienenkö saanu kannet halki jotenkin sopivasti..? No koitan eka vetää noi molemmat pultit veke ja tuupata Loctite 577:ää sinne.
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Eteenpäin pusketaan edelleen, kytkin lähti toimimaan vähän järkevämmin, kun purin polkimen vielä pois ja muutin hieman sen liikeratoja. Tuon vuotavan pakosarjan pultin kaivoin irti ja vedin Loctitella läjään ja venakopatkin käytin irti ja liimailin ne uusine tiivisteineen Hylomarin kanssa paikoilleen.

Megan ohjeista löysin todennäköisen ongelman tuohon miksei auto toimi noilla COP-puolilla, sytkänohjauskiviä pitäisi olla yksi per puola. Tilasin siis niitä lisää, kolvailin pienen virityksen sytkäyksikköön, ja sain jokunen päivä sitten auton jopa käymään n. 20 sekunnin ajan niillä COP-puolilla, sitten alkoi rötäämään, hyytyi eikä lähteny käyntiin sen koommin. Luovutin, ja kehitin toisenlaisen ratkaisun, kun huomasin Motonetistä löytyvän 120cm pitkiä tulpanjohtoja, ja normimallin johtoja pystyvän käyttämään noiden aluvenakoppien kanssa. Puola on nyt etulokasuojassa poissa tieltä, ja sytytysyksikkö kuskin puolen ajovalon takana.

Tänään sain vihdoin käymään nätisti, pätkimättä ja rötäämättä, ja öljyvuodotkin näytti rauhoittuvan. Vaikuttaa vaihteeksi ihan positiiviselta. Kytkinkin tuntuu toimivan ihan tarpeeksi hyvin. :)

Seuraavaksi pääsee sitten purkamaan vaihdelaatikkoa irti ja vaihtamaan paskaa painelaakeria. Jippikaijee. :x
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Jes! Vihdoin!! :D

Tänään tuli leima pahviin... Tosin iloa kesti lyhyen aikaa, sillä kytkin lakkasi toimimasta.. Onneksi ei mitään fataalia, pääsylinterin käyttötanko (4.8 lujuuksinen M8 kierretanko) kyllästyi olemiseensa ja katkesi.

Joops, ei se enää tuon edellisen kirjoituksen jälkeen vaatinut juuri muuta kuin vaihteiston irti - joka tarkoittaa noin puolen auton purkamista - ja askin sisältä paljastui edellisessä asennuksessa johonkin kiinni hirttänyt hydekytkimen putki, joka hiersi vauhtipyörään. :roll: Parantelin samalla vielä hieman työsylinterin asennusta, ja sain kytkimen toimimaan ihan normaalisti.

Viime viikonloppuna sain vaihteiston takaisin paikalleen, ja perän rikki mennyt stefa tuli sekin vaihdettua, samalla kippasin sinne uudet 85W140 öljyt, jotka havaitsin jo viime kesänä toimiviksi pikkumurikassa.

Tämän jälkeen auto vaatikin enää puolen ruiskun johtosarjan uudelleen kolvaamisen... Sytkäyksikön johdotus alkoi homehtua pahemman kerran, ja megakin kaipasi hieman uudelleen säätämistä kun suuttimien esivastukset kirjaimellisesti syttyivät ja sulattivat tinauksensakin.

Eilen sain vehkeen liikkeelle katsastukseen asti, ja eihän se edes läpi mennyt. Alapallosta löytyi välystä, ja takajouset ovat liian lyhyet, pitäisi kuulemma olla jotenkin pänningillään peräpää tunkattuna :shock: Sinänsä muuten ymmärrettävää, vaan eiväthän nuo kuitenkaan tuolta mihinkään pääse ilman että irrottaa iskareita.

Motonetistä sentäs löytyi pallo hyllystä, ja tein varsin epätoivoisen virityksen jousien päälle jotta ne pysyisivät aloillaan, taisi päästää sen kyhäelmän läpi ihan säälistä :lol:

To do listaa ihan lähiajoille - vesipumpun vaihdoin, vaan nyt hihna vinkuu kuin syötävä, kulumisjäljistä päätellen profiili ei jostain syystä natsaa kampuralle yhtään. Kai sekin on vaihdettava. Kytkimen käyttötanko lie kaikkein kriittisin että auto edes liikkuu, ja bensanpaineensäätimen vaihdon jäljiltä polttoainetta kuluu melko mahtavasti. Täytyy säädellä käymään hieman laihemmalla. Tosin myös lambda on mykistynyt, joten otin sen pois käytöstä. Öljytkin lie syytä vaihtaa, voi olla melko viinaisaa seosta koneessa tällä hetkellä. Tämä jarrulevy on myös vaihdettava ihan välittömästi. Jännä ettei tuo ravista tai mitään, inssikään huomannut leimatessa mitään. Itsekin tajusin vasta kun kaivelin sitä alapalloa irti, jäljistä päätellen ollut halkinaisena jo hieman pidempäänkin.

Kuva vielä ennen imusarjan asennusta kun nuo valkoiset tulostetut osat olivat vielä valkoisia :)

Imusarjaksi meni kyllä vielä vanha versio, täytyy hieroa se muovinen malli vähän ajan kanssa kuosiinsa...
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Hienoa työtä, kyllä se siitä vähän viimeistelet ja jaksat huoltaa niin hienopeli!
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Kiitoksia.

Eilen oltiin cruisingiin lähdössä, 10km päästiin kotoa ja sitten kävi näin. 3D-tulostettu hihnapyörä korkkasi ja hihna lensi jonkun pellolle, eikä löytynyt enää mistään.

Juuri tuota ennen olin vetänyt hihnan aivan sikakireälle kun on taas aivan finaalissa eikä pitänyt enää ollenkaan. Tämä oli toinen loppuun kulunut moniurahihna tässä autossa, lieköhän vähän sanomista hihnapyörien linjauksissa vai mistähän kummasta moinen johtuu?

No, pieni redesigni tuohon hihnapyörään ja huomenna läjään uudestaan, tein siitä hieman pienemmän ja ilman noita urituksia joista se on korkannut, pitäisi sopia Bilteman 30mm lyhyemmän remmin kanssa yksiin. Vanha oli just sen mittainen ettei niitä löydy ihan joka paikasta ja maksoi ~kolme kertaa enempi kuin tuo Bilteman versio.

Lambda lähti sentäs toimimaan itsekseen, kun laskin req_fuel arvon megaan uudestaan niin, että se korreloi muuttuneen bensanpaineen kanssa. Piti säätää hieman odotettua rajummin, enkä enää ihmettele että auto imaisi kahdella Lahden reissulla 40€ edestä polttoainetta :)
Vastaa Viestiin