Quad cam Taunus

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Vielä meni eräskin päivä kun noiden kanssa sai hieroa, maalata, ommella, ruuvailla ja kiroilla. Mutta nyt on extratyköistuvat kippaavat puolinahkajakkarat ihan oikeasti kiinni, myös takapenkki. Ja mitä tästä opittiin?

Numero yksi - noi talvirenkaat on ihan kuraa
Numero kaksi - enää ei jätetä MITÄÄN housujen taskuihin kun tuolla lähdetään ajamaan.

Eipäkö noi täytä jo kriteerit ihan reising-meisingistä? :roll:
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

jeddah kirjoitti:Vielä meni eräskin päivä kun noiden kanssa sai hieroa, maalata, ommella, ruuvailla ja kiroilla. Mutta nyt on extratyköistuvat kippaavat puolinahkajakkarat ihan oikeasti kiinni, myös takapenkki. Ja mitä tästä opittiin?

Numero yksi - noi talvirenkaat on ihan kuraa
Numero kaksi - enää ei jätetä MITÄÄN housujen taskuihin kun tuolla lähdetään ajamaan.

Eipäkö noi täytä jo kriteerit ihan reising-meisingistä? :roll:
Eipä noi nyt minusta racingiä ole, enemmänkin luxusta, näyttää niin pehmeiltä ja mukavilta kohtuu
hyvillä sivutuilla varustetuilta penkeiltä, että vois melkein nukkua noissa. Nyt sulla on ainakin yksi pakopaikka,
jos muija ajaa ulos talosta :lol:

Itse olen haaveillu tälläisistä penkeistä Capriin
http://s1.cdn.autoevolution.com/images/ ... 80p-41.jpg
"Toyota gt86:ssa on tollaset, oon käyny koeistumassa noi penkit vaikutti todella hyville. Väri, pehmeys, sivutuet ja säädöt on juuri sopivat ja kippaavat penkit vielä! Tosin liian kalliit omaan makuun ostaa suoraan toyotalta... ei taida saada muualta. Ei noita purkaamolla/AVK:lla ole vielä.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Jannu
Viestit: 589
Liittynyt: 16 Loka 2004, 18:59
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Jannu »

Mä odottanu et mun käyttö Mondeo hajois joskus et saisin noi penkit Taunukseen =D Onks noi sun omat sedanista vai Farkusta? Mietin vaa et miten farkun takapenkki kävis paikoillee sedan Taunukseen...
Ford Taunus 4d 2,8 v6 73
Ford Taunus coupe 2.0 75
Ford Taunus 4d 2,0 77
Ford Taunus 4d 2,0 XL 71
Ford Granada stw 2,8i ghia 83
Ford Granada coupe 2,6 XL 74
3x Mondeo stw
Dodge Aspen 3,7 81
Helkama Hopeasauma 55
Jawa 550 pionyr 57
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Farkustapa nuo ovat... Kyllä se sinne istuu, selkänojan reunoille pyöränkaaren päälle on vain verhoiltava jonkinlaiset koristebiitit.
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Nyt muuten kyrsii ja pahasti. Kiitos DNA:n, olivat ennalta varoittamatta sulkeneet tuon phnetin wanhan kotisivutilan, joten yksikään kuvalinkki tässä threadissa ei enää toimi. Lähetti ne mulle sen palvelimen sisällön muistitikulla, mutta en tietysti saa mitenkään järkevästi kaikkia 30 sivun aikana kerääntyneitä linkkejä muutettua mihinkään muualle, joten sanon vaan että voi perse. :(
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Aloin näpräämään taka-akselia taas kerran meiningillä "how hard can it be" eli jotain sinnepäin viritystä lienee taas tiedossa, joka kuitenkin toivon mukaan toimii ihan hyvin. :roll:

Tästä rataskasasta pitäs loihtia vähän parempi kieputin. Aihiona siis '75 Tanen vuosia pihalla lojunut perä 3,75 välityksellä ja P100:n neliplaneettapyöräinen tasauspyörästö. Karmeessa kunnossa kyl tuo akseli, perän koppa on ruosteessa sisäpuoleltakin. Jarruiksi laitan Citroen BX:n etusatulat 1.6 Sierran umpilevyillä. Öljyn tyhjennysroppu täytyy kans tehdä.

Muutama kyssäri tuosta akselin rakentamisesta jäi - Pinionin laitan vain silleen, että himmailen laakerit saman paksuisiksi mitä orkkikset olivat ja vedän vanhalla holkilla ja loctitella läjään. Lienee toimiva näin?

Poskilaakerit taas meinasin vain pajottaa akseliin kiinni ja tehdä rinkuloita, millä ne shimmataan ulkokehältä koppaa vasten, orkkiksena kun ne ovat laakerin ja tasurin välistä shimmattu. Tämän toteutustavalla ei liene lopputuloksen kannalta merkitystä?

Pitkän harkinnan jälkeen (5min kun huomasin ardhulla saman) totesin tuon kuvat.fi palvelun toimivimmaksi tällaiselle kuvakasalle, joten heitän kaikki wanhan phnet-servun kuvat hiljalleen timopeltonen.kuvat.fi sivulle.
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Heh, tuo kuvat sivu on ihan näppärä.

Onko citikan satulat kuinka "bolt on" meneekö suht yksinkertasella adapterilla paikoilleen? Entä käsijarru, vai ottaako citikassa käppäri eteen?

...ottaahan ne eteen... (30sek googlaus :-D)
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Joo noissa Sitikan satuloissa on se käkkärin vipstaaki vielä ihan fiksusti toteutettukin... Huomattavasti toimivampi keksintö kuin nämä nykyiset Ford/Mazda/mikälie takasatulat, ja paljon pienempi ja kevyempi rakenteeltaan muutenkin. Ja se käsijarru on vielä hiton tehokas, sillä kun hydrauliikat laukeaa, sen on toimittava myös käyttöjarruna. Jaa mistäkö tiedän, no vastauksen näkee tuon perämurikkakuvan taustalla... :?

Pikavilkaisulla valitsemalla "jarrukilven" materiaalipaksuuden sopivaksi käy kokolailla suoraan kiinni, otan muutaman foton rakennelmasta kunhan on sen aika.
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Höh, ei tätä taida kukaan lukea, joka olisi joskus periä säätänyt.

No, laitan pari kuvaa joka tapauksessa, josko joku kertoisi jotain valaisevaa.
"Coast side"
"Drive side"

Tommoseen suoritukseen taipui. Tämän kaavakuvan perusteella saattaisi jopa ollakin sinnepäin haarukassa. Hammasvälyksen joutuu heittämään aika lonkalta, työkaluihin kun ei satu kuulumaan heittokelloa. No sen verran sitä on, että tuntuu ja kuuluu semmonen "klak klak" ja nippanappa silmällä erottaa että joku liikkuu.
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

Laakerien puolesta toimii kun uudet kiristetään oikeaan esijännitykseen. Hammaskosketustakin kannattee säätää niin ei pidä aivan mahotonta meteliä, olikos nuissa lautaspyörän kuvissa hämy väriainetta :roll: laittaa lasit päähän niin ihan hyvältä näyttää.........
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

p3 kirjoitti:Laakerien puolesta toimii kun uudet kiristetään oikeaan esijännitykseen. Hammaskosketustakin kannattee säätää niin ei pidä aivan mahotonta meteliä, olikos nuissa lautaspyörän kuvissa hämy väriainetta :roll: laittaa lasit päähän niin ihan hyvältä näyttää.........
Tuossa sitä on säädeltykin kuten huomaat, ekassa kuvassa näkyy rakotulkkipakka reunassa... Ja se väri on kultamaalia jota suihkaisin, että näkisin jotain. Siksi nuo kuvat laitoinkin, josko joku viisaampi osaisi tuosta häämöttävästä kuviosta sanoa jotain. Kukaan ei ole vielä huutanut, että sviduiksi menee, joten menköön läjään tuolla välyksellä :lol:
ikiliikkuja
Viestit: 60
Liittynyt: 28 Syys 2008, 21:05
Paikkakunta: Pusula

Viesti Kirjoittaja ikiliikkuja »

Oishan siellä hyvä olla pieni kylkivälys, ehkä luokkaa 0.15-0.2mm. Viisaammat tietää oikean arvon. Jos välys on liian pieni niin saattaa lämmetessään mennä välykset nolliin ja sitten tulee asiaa hammaslääkärille. Kokemusta tällaisista asennusvirheistä teollisuuspuolella. Kosketukset näyttävät mallikkailta. Poskilaakerit kai sais säätää jonkun 0.05 mm puristukselle kun murikka ja laakerit joustaa pikkusen.
ex 2.0 gt -72
ex 20m ht -66
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Hyvähyvä, aiheuttaa mielenrauhaa kummasti jos ei ihan metsässä ole. :)
Oikea hammasvälys on 0,1-0,2mm, löysin originaalin kasausohjeen. Paha sanoa paljonko tuohon tuli, kun työkaluhyllyn valikoimaan ei kuulu heittokelloa, mutta näin järkeilin itsekin että parempi kymppi liikaa kuin liian vähän. Sain vielä kuvaan verrattuna kympin verran ulospäin lautaspyörää, kun vaihdoin poskilaakerien ulkokoolit ristiin.

Kasaankin tuo murikka ehti jo, shimmilevyistä tuli melkein tehdastekoisen näköiset ja paukutin samalla kopan kiinni ja vetarit paikalleen, niin koko roska sulkeutui ja pääsee hieromaan massat ja ruosteet irti pinnasta. Ja sovittamaan jarruja paikalleen.

Hyvä luotto tuli perän kannen tiivisteen pitämiseen - meni sinne se pahvikin väliin, mutta maalasin sen silti silikoonilla, tuolla murikan sisällä on käynyt vettä sen verran, että tiivistepinnat on ihan kraatereilla. Ekoilla öljyilläkään ei passaa kauhian pitkään ajella, ihan mahdoton tuolta kopan onkaloista saada kaikkea ruostemoskaa pois... :?
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Jihuu, foorumi toimii joten tehdään tilannepäivitystä :D

Jarrujatuli hieman soviteltua taka-akselille, tuossa siis mk1 Fiestan levyt Citroen BX:n etusatuloilla.

Tuo jäi vielä ihan vaiheeseen, kun autosta tulikin sellainen "technical exercise". Tämä vaihe tuli jo toteutettua firman kautta 3D-tulostettuna PA12 muovista, lopputulos näyttää sekin ihan hyvältä. Loppuviimein tämä systeemi tulee olemaan palttiarallaa tämän näköinen. Nuo tötteröt muuttuvat ilmanputsareiksi, kun häkkien väliin puristetaan suodatinvanua. Pakko tätäkin on kokeilla, kun mahdollisuus siihen löytyy, toimi se tai ei :)

Tätä näpertelyä varten tuli haettua Moissin naapurista varaosa-Ooppeli, jota olen nyt päivän verran purkanut keulasta. Siinä ajassa olen saanu venakopat esille, vielä ei ole tosin toivoakaan että ne pääsisi ruuvaamaan irti asti :?

Samassa ajassa Taunuksesta tuli kyllä tämän näköinen.
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

http://timopeltonen.kuvat.fi/kuvat/Auto ... D+juttuja/

Ensimmäinen sample-läppis valmis :)
Nyt odotellaan kiinasta tilattua pussillista neulalaakereita noihin, niin pääsee testailemaan lisää. Muutama suunnittelumoka vielä korjattava lopullisiin versioihin.
Vastaa Viestiin