Quad cam Taunus

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Quad cam Taunus

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Kai se on tämäkin härveli esiteltävä...

Meininki oli siis viime kesänä ostaa suht ehjäkorinen Taunus, johon heittäisin jonkun nurkissa lojuneen kakslitrasen koneen kiinni. "Budjetti" oli mallia opiskelija, eli rajallinen, joten kaikkea vanhaa romua piti kierrättää ja mahdollisimman paljon tehdä itse. Noh, kämppäkaveri löysi harmaan '82 GX:n, joka vaati äkkiseltään hieman enemmän projektia. >> Kuva edestä, auto näytti äkkiseltään ihan hyvältä, mitä nyt kontti oli vähän mätä.... No ei muutaku trailerille, auto maksoi viiskymppiä ja mäyräkoiran kaljaa.

Ja kappas vaan, sehän oli ihan >> läpilaho koko p**ska ja totesin, että saa niitä kohtuuhintaan ehjempiäkin ja tuo purettiin varaosiksi ja paalattiin. Plus maalipinta ei ollut lähempää katsottuna lähestään niin hyvä, kuin kuvien perusteella, joten maalaukselta ei olisi voinut välttyä.

Hain marraskuussa tilalle kesken jääneen '81 GX projektin etelärannikolta, >> kuva pirssistä, joka oli pitkään lojunut nettiautossa myytävänä. Auto ei tuottanut pettymystä, ainoa hitsaus piti tehdä antennin reiän tukkimiseksi. Jopa koteloiden uretaanit oli ruiskutettu uudelleen :shock: :!:

Sitten ei muutaku maalaamaan. Ajattelin tässä huvikseni kokeilla ameriikan mallia budjettimaalaukseen ja vetäistä maalitelalla emalimaalit pintaan. Viikon aherruksen, neljän maalikerroksen, hiomisen ja kiillotuksen jälkeen maalipinta näytti ihan hyvältä, >> konepeltiä ja >> lokaria. Maalit maksoivat vajaa seitsemänkymppiä, lisäksi meni maaliteloja, hiomapaperia ja tärpättiä. Kuva vielä >> maalaustarvikkeista.. :wink:

Rakensin myös uuden sisustan, alkaa sisälläkin viihtymään. Etupenkit on iS Sierrasta, johon lisäsin sivutoppauksia aika reilustikin, nyt istutaan kunnolla penkissä kiinni eikä tarvitse kovassakaan kyydissä valua mihinkään. Verhoilut on tilattu sedan Sierraan Tammer-Suojasta vuonna nakki ja kirves. Takapenkki on myös Sierrasta, totesin, että on helpompi laittaa Sierran penkki Taunukseen, kuin noita Sierran verhoiluja Taunuksen penkkiin. Oviverhoilut ovat omaa valmistetta alempaan listaan asti, samoin kojelauta on päällystetty mustalla keinonahalla, eipä ainakaan heijastele..
>> Kuva ja >> toinen ja >> kolmas

Sitten tekniikan kimppuun. Olin harmaalla Taunuksella mallannut Sierran DOHC-moottoria, ja todennut, että sen saa jotenkin säällisesti mahtumaan konehuoneeseen, kun käyttää MT75-lootaa. Alunperin ajatuksena oli käyttää T9:ää ja Taunuksen omaa kardaania, mutta kardaani oli liian pitkä, eikä konetta saanut tarpeeksi taakse, jotta öljypohja olisi mahtunut. Kuitenkaan juuri mikään ei tietysti mennyt suoraan kiinni, vaihdekeppi ei osunut kohdalleen, pakkilukko vei liikaa tilaa ja kannatinpalkki piti tehdä uusiksi. >> Kuva lootasta. Noooh, eipä haittaa, tuo aluloota on paljon kevyempi, parempi käyttää ja kardaanillekin tarvitsi vain hitsata uudet tukilaakerin korvakkeet.

Koneen remppasin täysin alusta loppuun, paitsi hydraulinostimet ostin "vähän käytettyinä". Viilasin ja höyläsin vähän kaikkea mahdollista, mitä nyt itse osaa tehdä ohjeiden mukaan koneelle muutamien lisähevosten toivossa, mm. >> palotiloja ja kanavia koetin hieman porttailla dremelillä itse esim poistaen kaiken pyörrevirtaukseen liittyvän, mitä vain pystyi. Koneen istuttamisen jälkeen väsäilin peltisarjan vanhoista OHC:n sarjan mutkista. Niin tuli >>esteettinen elämys, että oli pakko repiä palopeite silpuksi päälle... Tuon koneen yleisiä kansiongelmia välttämään modasin termarin koteloa, jotta sinne sai yleismallin Japsitermarin ja nyt siellä on Civicin 78 asteinen malli. Yllättävän lämmintä riittää silti ainakin näillä keleillä. >> Koko läjä kuvattuna.

Koneen paikalleen laittaminen oli aika hanurista, mikään ei oikein mennyt mihinkään suosiolla. Laturi otti runkopalkkiin, imusarja murjoi lämppärinkennon kotelon, lasinpesunestepytyn häkkyrästä ei jäänyt mitään jäljelle, vaihdekepin kannake otti vieläkin pohjaan ja kylkeen kiinni eikä kardaanin asentaminenkaan mitään kivaa ollut.. Hieman ahdasta meinasi tulla, kun sain jäähdytysjärjestemän ja sähköt tehtyä. Päätä tuli raavittua kerran jos toisenkin, kuten voi kuvitella... Laturiremppa on muuten tosi kiva homma nykyään, tuli sitäkin jo kokeiltua. Syyläri tuli V6 Taunuksesta, jonka letkulähdöt ovat oikeilla puolilla tuohon koneeseen. Lisäjäähdytys tulee 440 Volvon flektistä, jonka moottori menee kivasti laturin hihnan välistä puolen sentin päästä kampuran hihnapyörää. >> Miten niin ahdasta...

Noh, koneen käynnistyttyä kaikki tuntui ihme ja kumma toimivan täysin moitteetta, paitsi Volvon nelimäntäiset etujarrut, joiden ilmaaminen ei oikein onnistunut ilmaruuvien katkettua satuloihin. Monta päivää niiden kanssa tulikin tapeltua, mutta tosi hienoilla omatekoisilla ilmaruuveilla (pitäs melkee hakea patentti) ne sai jotenkin toimimaan. Taakse laitoin Sierran 9" rummut.

Konttorilla ei ollut muuta ongelmaa kuin tuo AKE:n uusi hieno ATJ-systeemi, joka tehokkaasti tappeli rekisteröintiä vastaan. Teknisesti pirssi meni läpi moitteetta, mitä nyt inssi vähän nälvi, että "ahtimen vielä ku laitat ni alkaa olla hyvä..." Tais tykätä, kun odottelin papereita konttorin puolella ja ukko ajoi autoa ulos hallista, ovi kun meni kiinni niin alkoi kumi valittaa ja kuului VROOOOOOOOOMMMM pihan puolelta....! :lol: Konttorin puntari näytti tasan 1000kg, eli painoa tuli 1.6 kaasariin verrattuna päätähuimaavat kymmenen kiloa lisää. 580kg eteen, 420kg taakse.

Seuraavia projekteja taitaa olla alustapäivitys, 130kmh jälkeen auto tuntuu kaatuvan suorallakin tiellä, voin sanoo että menohaluja löytyis _hieman_ enemmänkin... Eikä tuo mene asvaltilla oikein sladissa, suttaa vaan niin prkleesti, tarvitsee ihan älyttömän vastaheiton. Myykää joku mulle halpa lukkoperä ja PUR-puslat..

Niin joo ja toi GX:n ratti sai polttotuomion, suunnilleen samankokoista siistiä rallirattia saa siis tarjota.

Tulipas tarina. Mitä tästä opittiin? No ei niin mitään, budjetti kusi (OHO), aikataulu venähti ja koko projekti vähän levähti käsiin, mutta tulihan tehtyä. Tai no nuo ikinä mitään valmiita ole... Kuvia jäätyneestä autosta ennen rekisteröintiä =>
>> Ensimmäinen, >> toinen, >> kolmas ja >> neljäs. Kyl kelpaa kruisailla 8)
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Uuu.... ompas hienosti puskurin nurkka kiinni :lol:
Mut iha ideallinen rojekti toikii kone, puhallinta vaa :)
Avatar
teroniusmonk
Viestit: 1167
Liittynyt: 11 Loka 2006, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teroniusmonk »

Eikun kesällä pirssiä näytille. :) Tervetuloa vaan mukaan.
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Eiköhän tuolla tule reissattua siellä täällä ensi kesänä...

Ja puskurin pääty oli kuvaushetkellä vielä poraruuvilla kiinni, oli pakko päästä sladittelemaan tollasilla keleillä :lol:
Inssi muutes suositteli remmiahdinta, hänen mielestään sopisi tuohon paremmin... :idea:
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Huolettomat tuhat kilometriä sladittelua takana Taunuksella, voisi väittää jo tuon härvelin toimivan... :D

Joku vähän ravistaa ~120 vauhdissa, muukin kuin renkaat, todennäköisesti vaseliinillä täytetty kardaani, jonka viimeinen nivel oli hieman huonossa hapessa.

Käsittämättömän hiljainen tuosta autosta tuli, jopa omatekoinen 2" rööri toimii, mitä nyt kaasu pohjassa rääkäisee asiankuuluvan raa-asti...

E: Tosiaan, loput kuvat löytyy http://koti.phnet.fi/tpelt/Autoja/Taunus/
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Lueskelin CRSC:ltä muiden miljoonaprojekteja, ja alkoi tuntumaan, ettei tähän niin paljoa pätäskiä mennytkään, vaikka nopeasti tilin saldo välillä hävisikin. 8)

Pidin tosiaan jokaisesta nippelistä ja nappelista kululaskelmaa, myös välillisistä kuluista (tuleva insinööri :roll:), poislukien asennusoluet ja diiselit, joita kului tässä Lahti-Heinola väliä sahatessa.

Järjestelin niitä hieman järkevämmin:
- Auton koriin meni yht. 506e, sisältäen kaksi Taunuksen runkoa, hakureissujen kulut trailerivuokrineen ja kaikki ostamani ulkoiset korinosat ja aluvanteet.
- Moottoriin 1054e, se tuli rempattua ihan perusteita myöten, kuluihin on lisäksi laskettu kaikki koneistukset, nesteet, jäähdytys- ja polttoainejärjestelmä ja pakoputkisto.
- Muuhun tekniikkaan 663e, sisältäen jarrut ja voimansiirron (mm. 200e kardaani, joka on varaston hyllyllä nyt...) sekä muuta sekalaista autoon kiinnitettyä romua.
- Työkaluja piti ostaa 141 euron edestä, mukaanlukien pultit ja mutterit
- Maalaus maksoi 124e, siihen kuuluu kolme purkkia pintamaali-Hammeria, yksi purkki muihin metalliosiin, sinkkimaalia, maaliteloja, hiomapaperia ja alustamassaa.
- Sekalaisia kuluja 525e, mm. hitsauskaasupullo, kaatiskuorma, katsastus, sisustus, sähkötarvikkeita yms...

Yhteensä siis 3012 euroa... No joo olishan sillä tietty jonkinlaisen valmiinkin härvelin saanut..
Avatar
aapo
Viestit: 24
Liittynyt: 27 Elo 2007, 15:17
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja aapo »

morjens.

tossa makaa tallissa itsellä vastaava projekti.
että ajattelin kysästä ennen mahdollisia ongelmia kuinka nuo koneen korvakkeet sopivat? ohc:n vai dohc:n omat korvakkeet? ja kuinka paljon viilausta että tipahtaa paikalleen???
Taunus Coupè -71
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

aapo kirjoitti:tossa makaa tallissa itsellä vastaava projekti.
että ajattelin kysästä ennen mahdollisia ongelmia kuinka nuo koneen korvakkeet sopivat? ohc:n vai dohc:n omat korvakkeet? ja kuinka paljon viilausta että tipahtaa paikalleen???
Ööh paljon.... :)
Korvakkeet eivät sovi mistään suoraan, ne on tehtävä itse, mä käytin aihiona OHC:n rautaa, lyhensin sitä ja hitsasin siihen uuden laipan. Bonuksena DOHCissa ne on vielä eri puolilla erilaiset... Samoin vaihteiston kannake on tehtävä uusiksi, mä muokkasin sen pikkulootan orkkiksesta. Koneen sijoitus on melko tarkkaa hommaa, öljypohja on vähän huonon muotoinen tuohon palkkiin ja riittävän takana imusarja ottaa kiinni lämppärin koteloon. En tiedä vielä pystyykö tuohon juuri mitenkään järkevästi vaihtamaan nelospytyn tulppaa, mutta onneksi se ei ole ihan jokapäiväinen projekti... :P
Laturi ei mahdu oikein mitenkään siihen orkkiskehikkoon, ainakin 70A vispilän kanssa tulee varmasti ongelmia. Mä modasin siihen Taunuksen oman 55A laturin 1200mm hihnalla niin jäi pari kolme senttiä runkopalkkiin...
Vaihdekepin vivuston ja sen kehikon joutuu suunnittelemaan uusiksi...
Hyvänä nyrkkisääntönä oikeastaan mikään ei mene mihinkään suoraan, kardaanin tukilaakerillekin on hitsattava uusi kannake.
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Jeei :D

http://hesus.1g.fi/kuvat/CRSC/Kuvat/Ahv ... C03891.jpg

Taunus ollut vaihteeksi hyötykäytössä, ihan en pysynyt Raimon perässä.... vielä...
Kokeillaan uusiksi syksymmällä kun saan hieman tuotekehiteltyä tuota härveliä :wink:
Avatar
raimo
Viestit: 499
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo »

Täytyypä sitten itsekin panostaa tuotekehittelyyn, etten jää jalkoihin 8)
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
Avatar
aapo
Viestit: 24
Liittynyt: 27 Elo 2007, 15:17
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja aapo »

miten olet toteuttanut bensan syötön? onko erillistä kerääjä säiliötä ja millaiset pumput? entä tiedätkö onko taunuksissa kaikissa samanlaiset kardaanit?
Taunus Coupè -71
Avatar
TaunusTomi
Viestit: 953
Liittynyt: 02 Elo 2004, 22:43
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja TaunusTomi »

Ei ole kaikissa taunuksissa samanlaiset kardaanit.Booreissa eroa,sekä nivelöinnissä.
jos laitteet hajoo se on niiden heikkoutta...
Taunus 78 Cosworth BOA
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

aapo kirjoitti:miten olet toteuttanut bensan syötön? onko erillistä kerääjä säiliötä ja millaiset pumput? entä tiedätkö onko taunuksissa kaikissa samanlaiset kardaanit?
Taunuksissa on monen moista kardaania. En ala erittelemään, sen tehköön joku muu. 2 litrasista ylöspäin, käy kaikki kardaanit keskenään ja osa 1.6 kardaaneistakin on tätä "isompaa" mallia joka käy myös 2.0 - 2.3 malleihin. Automaatissa on vähän pidempi kardaani, mut sekin käy kaikkiin 2 litrasiin ja isompiin koneisiin manuaalilaatikolla.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
joni88
Viestit: 50
Liittynyt: 20 Marras 2007, 14:06

Viesti Kirjoittaja joni88 »

itse otan kohta pienemmän projektin (maalauksen) eli miten maalasit? kaikki pois, pohjamaali telalla, sinkki maali telalla, sitte pintamaalia spreilla, telalla vai ruiskulla? ja hiontaa väleihin. jos voisin kertoo mikä järjestys, millaset välineet jne iha perin pohjin nii olisin tosi kiitollinen.
Taunus -81 1.6 ohc sedan.
-lähtee ku purkka tukasta ja kulkee ku mummo lumessa-
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

aapo kirjoitti:miten olet toteuttanut bensan syötön? onko erillistä kerääjä säiliötä ja millaiset pumput? entä tiedätkö onko taunuksissa kaikissa samanlaiset kardaanit?
Kardaaneista täällä foorumilla on juttua kai jo muutenkin ihan tarpeeksi. Tuossa autossa on Sierran MT75 kardaani, jolle piti siis hitsata vain uusi kannake pohjaan.

Bensasysteemistä on pari kuvaa, eka kuva ja toka kuva. Kerääjäsäiliöhän siellä siis, hitsailin sen ihan ite rosteriputkenpätkistä ja pellinpaloista... Sinne syöttää soppaa Motonetin halpis tökstöks mallinen kaasaripumppu ja ruiskulle jostain Opelista peräisin oleva ruiskupumppu.
Vastaa Viestiin