Quad cam Taunus

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

joni88 kirjoitti:itse otan kohta pienemmän projektin (maalauksen) eli miten maalasit? kaikki pois, pohjamaali telalla, sinkki maali telalla, sitte pintamaalia spreilla, telalla vai ruiskulla? ja hiontaa väleihin. jos voisin kertoo mikä järjestys, millaset välineet jne iha perin pohjin nii olisin tosi kiitollinen.
Ideanahan tuossa on nimenomaan, ettei ruiskua tarvitse lainkaan. Parhaiten tuo Hammeri on näköjään pysynyt niissä paikoissa, jotka oli hiottu ihan pellille asti. Spray- ja hiontapohjamaalien päältä suorastaan kuoriutuu pois. Purkissa myös lukee, ettei sinkin päälle saisi maalata suoraan. Muutoin pohjamaalien käyttö on aivan ajanhukkaa. Kiveniskemiä vaikuttaa kestävän aika heikosti, tosin onneksi korjaus on helppoa vaikka siveltimellä tai pensselillä...

Eli siis pohjat kuten missä tahansa muussakin maalauksessa, paitsi että vanhan maalin voi karhentaa vaikka nelikymppisellä kun tuo telalla tasoittuu naarmuihin varsin hyvin. Sitten vain suoraan 10cm vaahtomuovitela käteen ja Hammeria pintaan, se on ohennettava tärpätillä aika laimeaksi ja vedettävä useita kerroksia. Itse vedin pari kerrosta liian paksuna, peittää kyllä paremmin, mutta valahtaa kuivuessaan ikävästi ja kuivuu muutenkin hitaasti. Joka kerroksen välissä kevyt vesihionta aloittaen 600 paperista ja viimeisenä oli kai 1200, neljä kerrosta riitti itselle, tosin vedän vielä varmaan kesän kuluessa pari kerrosta lisää. Sitten kun näyttää hyvältä, halutessa vesihionta vielä vaikka kolmetonnisella ja kiilloitusta... Ja voilá, valmista tuli. Ei lakkaa, ei tarvetta paineilmatyökaluille eikä periaatteessa sähköllekään (voi maalata vaikka pihalla), pelkkää maalia á 23e purkki ja teloja á 1,50e rulla. Lisäksi kiillotustahnaa, kilotavara-liinaa ja hiomapapereita. Itse pröystäilin sen verran, että ostin myös parinkympin sähköhiomakoneen.

Hidasta, kieltämättä, eikä lähellekään virheetöntä lopputulosta, mutta apinakin osaa käyttää maalitelaa ja on niin halpaa, että ainakin omiin viritelmiin passaa aivan mainiosti.
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Ihan justiinsa 7tkm lasissa, ilman oikeastaan mitään vikaa, pitkään häirinneitä pakosarjan pieniä vuotoja lukuunottamatta jotka nekin on jo kaikki korjattu. :shock:

Jotain piti silti tehdä, jotta sai motivaatiota avata konepeltiä, joten vaihdoin siniset thyyning-tulpanjohdot, jakajan kannen ja pyörijän. Nyt kulkee Taunus arvokkaan tasaisesti pintakaasullakin 8)
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

8tkm tuli täyteen Riihimäen reissulla. Aloin siis purkamaan Taunusta osiksi paremman tekemisen puutteessa :P
Tässä sitä tuningia
Kävin shoppailemassa, Omegan syyläri vuotavan V6-mallin tilalle, paisareita satunnaisista japsivekottimista, akkukotelo, kaapelia ja ralliratin keskiö näin alkuun. Huomenna haettava lisää jäähdytysosia, jospa saisi siivottua ~puolet turhista letkuista roskapyttyyn. Ja vaihdettua kampuran stefan ympäriltä sen ihme muoviluukun tiivisteen, vuotaa öljyä aika miehekkäästi.
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Kas vain, osasipas yllättää ettei Omegan syyläri mennytkään ihan heittämällä Taunukseen kiinni :roll:
Mutta eiköhän se sinne sovelleta... Akku on nyt kontissa ja Ladan lasinpesurin pytty on heitetty vihdoin mäkeen. Ja vaihdettu vuotava tiiviste siitä lohkosta.
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Uskomatonta, jäähdytys lähti kertalaakista pelaamaan niin kuin pitääkin :shock:
Ei vuotoja, ei ilmailua eikä mitään, flektikin lähti pyörimään vaihteeksi niin kuin kuuluukin. Jopa lämpömittari näyttää jotain järkevää, kun tein anturille uudet kierteet termarikoppaan.

Konehuone siistiytyi ihan huomattavasti, mutta nyt ruiskun johdot ovat kuin haulikolla ammuttu ympäri lokasuojia. Jospa tämä aparaatti auttaa siihen... Taitaa syksyn pikaflunssa pitää huomisen kotosalla, joten on sitten hyvää aikaa kolvailla johtosarja valmiiksi
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Viikko nyhrätty kotosalla flunssan kourissa uusia sähköjä läjään, sinä aikana tapahtunutta;
- Läppärin commiportti on sökö
- Pari pilalle sulatettua DB37 liitintä Megasquirtista
- Todettu ettei purkki toimi akkulaturilla, pöydällä nyt kaksi prossua joista toinen ihan sekaisin
- Tuon DB37 jatkopalasekoilun jälkeen päätin juottaa koko portin irti piirilevyltä, no lähtihän se, johtimineen... :?

Tänään sain vekottimen toimimaan jotenkin, joten eiköhän se tästä... Johtosarjan tinailin myös tässä illan mittan loppuun Jorma-koktailjuoman(?) voimalla

Voin luvata että menee alle viistoista sekuntia kaljan avaamiseen kun Taunus tuon hässäkän voimalla hörähtää käyntiin
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Jes

UPSin kuormuri kävi pimputtamassa ovikelloa ja tipautti pahvilaatikollisen romua ovelle. Jousia...

Noista pitäisi toiset arpoa eteen ja toiset taakse, tüv paperissa lukee
30-086 VA für Achse 1
30-086 HA für Achse 2
Mina ei pysty ymmärtämä
VA jouset ovat nuo vasemmanpuoleiset, joissa on lättänä toinen puoli, menevättenkö taakse?
Iskarit näyttää vähän selkeämmiltä kun toisissa on yläpäässä pitkä tappi, ne varmaan kuuluvat eteen.

E: Jousien paikka selvisikin jo :wink:
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Sainpa vihdoin ne paljon parjatut Flo-Flex pölyuretaanipuslat postista. Eipä ne ollukaan matkalla tänne maahan Britanniasta kuin kaksi ja puoli viikkoa
...Josta puolitoista viikkoa matkalla Vantaalta tänne Lahteen. Oli hieman tyhmän tuntuista alkaa kysellä Englannista asti niiden sijaintia ja seurantanumeroita, ja lopuksi vielä kuulla noin kymmenen puhelinsoiton jälkeen että tuossahan ne puslat ovat olleet paikallisessa Siwassa.... 100m päässä tästä kämpästä! Ei vaan kukaan vaivautunut mulle mainitsemaan asiasta :o

No jospa huomenna vaihtais edes reaktiotankojen ja taka-ylätukivarsien puslat, Megasquirtti kun näyttää toimivan maan mainiosti - pari kolme tuntia boksi toimii ja sitten prossusta muisti tyhjenee :x
Saisi nyt edes viikonlopuksi pelaamaan niin pääsisi taas Ahvenistolle... Ei jaksaisi alkaa vaihtaa taas johtoja koko konehuoneesta sen takia.
Avatar
aapo
Viestit: 24
Liittynyt: 27 Elo 2007, 15:17
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja aapo »

morjes.

minkähän firman alusta setti tuo mahtaa olla? oliko kalliskin? meneekö mk1 tanariin myös?
Taunus Coupè -71
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

aapo kirjoitti:morjes.

minkähän firman alusta setti tuo mahtaa olla? oliko kalliskin? meneekö mk1 tanariin myös?
Tuolta noita kyseisiä puslia saa: http://stores.ebay.co.uk/Flo-flex-Polyu ... 7724QQtZkm
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Paitti jos Aapo meinasit noita jousia ja iskareita, niin http://www.kitupiikki.net/ => autotuning => alustasarjat => GTS, sieltä tilasin itse, hieman kalliimpi kuin vakio tarvikesatsi... En osaa sanoa sopivuudesta MK1 Tanikkaan, ehkä joku muu osaa?

Eipä nuo ole vielä kiinni omassakaan kun olen yrittänyt saada autoa käyntiin Megasquirtin voimalla. Varsin huonolla menestyksellä, enää ihme käynnistää tuon vekottimen Ahvenistolle viikonloppuna :(
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Jeejee

Lähtihän tää vehje käyntiin Megan voimalla :D

Joku mystinen kylmäjuotos siellä piirilevyllä kummiteli vielä tänäänkin, juottelin tyhjiä reikiä umpeen ja alkoi toimimaan :idea:
Todennäköisesti ei siis toimi enää huomenna

Mutta auto lähti lopulta käyntiin kun ensin ihmeteltiin puuttuvaa kipinää => Boschin sytkäboksi tilalle => kipinä tulee ~kerran neljässä kierroksessa => kampuran asentoanturin nastat toisin päin => laakista käyntiin

Vielä kaipaa säätelyä, lambaada ei näytä mitään, koneen lämpötila-anturi menee yli sadan asteen ennen kun termari aukeaa (78ast) ja warmuppi ei sammu millään, tyhjäkäynti on lämpöisenä noin kahdessa tonnissa... Sekä tietty seokset on vielä ihan metsässä
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Taas mennään :D

Tänään vaihteeksi kaikki toimi kuin ajatus - prossut tuli Partcolta takaisin toimivina ja megaboksi toimi kuin Sveitsiläinen kello. Ei tarvinnut kuin säätää ja ajella... Uusi akku pitäs varmaan hommata tuohon Thinkpadiin, vanha lienee originaali kymmenisen vuotta elämää nähnyt.

Kovin hyviin säätöihin en autoa saanut, kun lambaada ei vieläkään suostunut toimimaan. Korjaantuisi varmaankin maadoittamalla pakoputki siltä kohtaa, mutta taidan hakea kaksijohtoisen anturin. Oli siinä tosin jotain muutakin ongelmaa, sillä warmuppi ei vieläkään mennyt ollenkaan pois päältä ja normaalin tyhjäkäynnin saa päälle vain nykäisemällä johto irti lisäilmaventtiilistä. Lisäksi kone pitää kaasua polkaistessa aikamoista naulausta pari kierrosta, vaikka ennakot on vain 12ast koko kartalla... No huomenna lisää ihmettelyä, auto sentään kulkee jo varsin tasaisesti
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Päivä säätöä taas takana. Alkaa jo kiskomaan paremmin kuin orkkisruutalla, vaikka maksimi sytkäennakot on vasta 12 astetta 8) :shock:

Vielä tosin riittää hommaa ennen kuin auto on säädöissään. Räpsin joutessani pari kuvaa lisää,
Italialainen huippudesign-ralliratti tuli asennettua viikko pari sitten.
Konehuoneesta otin Yhden ja toisenkin kuvan, nyt kun kaikki roikkuvat johdot ja teipinpätkät on siivottu. Näyttää paljon mukavammalta kuin vielä kuukausi sitten...
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Nyt alkaa jo Taunus vähän sysäämään kuten Taunuksen kuuluu.... 5300rpm asti kunnes soppa loppuu :(
Voi vitalis, enpä olisi uskonut että noilla mun virityksillä olis ollut noin paljon vaikutusta. Tuossa viiden tonnin päälle pamahtaa duty cycle 100%. Rajoitin on nyt 6700rpm, jolloin suuttimien käyttöaste on 125%, olettaen siis että sinne asti hihasta ravistettu bensakartta pitäisi kutinsa... Eipä taida enää korjaantua paineita nostamalla. Pikaisella laskutoimituksella tarttisi noin 260cc suuttimet, jolloin 85-90% dutyllä poweria olisi yli 150 hevosvoimaa, kuulostaako jonkun muunkin mielestä _vähän_ epärealistiselta...?

No ensi viikonloppuna sen sitten toivon mukaan näkee..

Muuten kaikki megan hämät ovat nyt liiskattu, mitä nyt Motonetin tarvike lambaada-anturi näytti toimivan kaksi päivää :?
Vastaa Viestiin