Quad cam Taunus
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Ei kyllä kannata peltisepän hommia vielä mun näytöillä hakea, mutta tuon näköiseksi tulipelti muuttui kun räin siihen toisen muotoista peltiä. Kuva hieman valehtelee, siinä on kuperuutta jokseenkin saman verran sisäänpäin mitä orkkiksena ulospäin. Oli kyllä paikkana ihan munasta hitsata. Apparin jalkatilaan tuli ylimääräinen pahkura seurauksena, ei tosin haittaa siellä istuskelua millään lailla.
Samassa tuli kehiteltyä polkimiin hydraulinen kytkin. Se olikin huomattavasti helpompi sovitelma. Putken voi vetää vaikka alkuperäisestä vaijerin reiästä, täyttöletkulle/säiliölle tarvii tehdä reikä johonkin sulakerasian viereen.
Samassa tuli kehiteltyä polkimiin hydraulinen kytkin. Se olikin huomattavasti helpompi sovitelma. Putken voi vetää vaikka alkuperäisestä vaijerin reiästä, täyttöletkulle/säiliölle tarvii tehdä reikä johonkin sulakerasian viereen.
Mertie pub & 3D
Jess, yksi ongelma ratkaistu, konepelti mahtuu kuin mahtuukin kiinni...
Vähän joutuu nostamaan takareunastaan, mutta eipä mene "lookki" pilalle
Piti taas puntata setti paikalleen niin näkee miten mikäkin istuu paikalleen. Putkistoja ainakin mahtuu nyt hyvin ruuvailemaan, tein jo aihiot lootan takapäähän asti. Siihen pitäisi kehittää x-yhdyspalikka ja pari vaimenninta, melkonen hässäkkä tuonne auton pohjaan kyllä tulee väkisinkin... Taidan hieman pienentää putkia vaimentimien jälkeen, orkkiksena autossa menee 2x2" rööristö, jotenkin epäilen tuollaisen moottorin tarvitsevan ihan moista ränniä.
Vähän joutuu nostamaan takareunastaan, mutta eipä mene "lookki" pilalle
Piti taas puntata setti paikalleen niin näkee miten mikäkin istuu paikalleen. Putkistoja ainakin mahtuu nyt hyvin ruuvailemaan, tein jo aihiot lootan takapäähän asti. Siihen pitäisi kehittää x-yhdyspalikka ja pari vaimenninta, melkonen hässäkkä tuonne auton pohjaan kyllä tulee väkisinkin... Taidan hieman pienentää putkia vaimentimien jälkeen, orkkiksena autossa menee 2x2" rööristö, jotenkin epäilen tuollaisen moottorin tarvitsevan ihan moista ränniä.
Mertie pub & 3D
Nyt alkaa olemaan paketti kasassa lootaan asti. Kaikki jopa pytyy nyt asentamaan paikalleen auton alla ja setti mahtuukin tuollaisenaan vääntymään paikalleen, keppi on vain irroitettava. Ja kardaani tietysti. Alavesirööri tulee tosi kivasti tuohon lohkon takareunaan, reikä näkyy tuossa tulpanjohtojen takana. Alkuperäinen putki ei tule mahtumaan mitenkään paikalleen, se täytyy siis suunnitella uusiksi nuolemaan lohkonreunaa ja sillekin lie tehtävä vähän tilaa tulipellin kanttaukseen.
Toiseen päähän moottoria vohkin 55A laturin wanhasta dohcilaisesta ja keksin samalla miten saan tuon hihnan kulkemaan järkevästi, jakopään suojakoppaa on vain hieman leikeltävä ja tehtävä laturille kiristin sekä tietysti etsittävä sopiva hihna.
Ooppelin laturi on melko massiivinen 120A kuparikasa jolle en näe kovin järkevää käyttöä tuossa autossa...
Toiseen päähän moottoria vohkin 55A laturin wanhasta dohcilaisesta ja keksin samalla miten saan tuon hihnan kulkemaan järkevästi, jakopään suojakoppaa on vain hieman leikeltävä ja tehtävä laturille kiristin sekä tietysti etsittävä sopiva hihna.
Ooppelin laturi on melko massiivinen 120A kuparikasa jolle en näe kovin järkevää käyttöä tuossa autossa...
Mertie pub & 3D
- taunusstyle
- Viestit: 1432
- Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
- Paikkakunta: rovaniemi
-
- Viestit: 76
- Liittynyt: 22 Huhti 2007, 14:20
- Paikkakunta: Hollola/Miekkiö
Eipä tuossa ole paljon muutaku pölyä... onneksi.. Paitti tietty öljypohjassaTuohkaRacing kirjoitti:eiks tota konetta olis paljon mukavampi näprätä kun putsais sen. :?:
Noita prkln öljylinkoja kun tuolla on rassattu niin ei viitti työkaluihinkaan koskea ilman sormikkaita
Joo mahtuishan tonne vaikka pari mukia isompikin moottori, mutta tuon nyt saa sinne vääntää silleen niinsanotusti lain puitteissa. Kovin norsuksi tuota ei voi haukkua, paino jäänee vähemmäksi mitä dohcilla, jolla silläkin auto painoi kokonaiset 10kg enemmän kuin 1.6 kaasarilla
Mertie pub & 3D
Nyt alkoi miljoonien pikkujuttujen nysväysvaihe, kone on tänään kolme kertaa mennyt autoon ja tullut pois, ainoana näkyvänä aikaansaannoksena erittäin epämääräisen näköinen putkenpätkä syyläristä koneen taakse. Tuo kasa pitäisi vielä saada jotenkin vedenpitäväksi...
Mertie pub & 3D
Pakollinen päivitys...
Keula sivusta
Ja edestä
Njoo ei nuo nyt oikein mainoskuviksi toimi, helvetin Klokkerholmin tarvikehiekkapelti ei ole edes lähelle oikean muotoinen ja tuo maansiirtokone-edition-Taunus ei näytä kovin madaltuneelta noinkaan
Noita keulanjatkeita nimittäin saa jokainen sellaista haluava, eräs jannu tuosta Mämmilästä teki oikein kulttuuriteon ja teki muotit Jallun spoilerista. No Henu varmaan laittaa enempien tietojen kanssa tuosta ilmoituksen myyntiosastolle kunhan saa omansa.
Muuten tää on aika nypläämistä. Sain toisen vauhtipyörän vihdoin viimein tuossa viikolla joten konetta voisi alkaa niputtamaan. Vertailun vuoksi kuvassa orkkis ja C20XE koneen vauhtipyörät asetelmineen, painoero on jokseenkin samaa luokkaa kokoeron kanssa... Kytkimeksi laitan tuon kuvassa näkyvän kutosen orkkiksen erittäin jäykän mallin, saas nähdä millanen on valutella ruuhkissa. Alkuperäistä 92 asteista kylmempi termostaatti pitäisi keksiä jotain niin saisi imupuolenkin kasattua, tuossa koneessa termari on todella vituraisessa paikassa imusarjan alla. En viitsi edes kokeilla vanhalla.
Aamulla tyhjentelin maalinjämiä mitä sattui hyllystä löytymään, noihin kustom-osiin mitä nyt on valmiina. Lopputulos erittäin kirjava, onneksi kaikki ovat enempi vähempi piilossa, vihreille lootankannakkeille pääsee sitten vain katsastusinssi nauramaan
Keula sivusta
Ja edestä
Njoo ei nuo nyt oikein mainoskuviksi toimi, helvetin Klokkerholmin tarvikehiekkapelti ei ole edes lähelle oikean muotoinen ja tuo maansiirtokone-edition-Taunus ei näytä kovin madaltuneelta noinkaan
Noita keulanjatkeita nimittäin saa jokainen sellaista haluava, eräs jannu tuosta Mämmilästä teki oikein kulttuuriteon ja teki muotit Jallun spoilerista. No Henu varmaan laittaa enempien tietojen kanssa tuosta ilmoituksen myyntiosastolle kunhan saa omansa.
Muuten tää on aika nypläämistä. Sain toisen vauhtipyörän vihdoin viimein tuossa viikolla joten konetta voisi alkaa niputtamaan. Vertailun vuoksi kuvassa orkkis ja C20XE koneen vauhtipyörät asetelmineen, painoero on jokseenkin samaa luokkaa kokoeron kanssa... Kytkimeksi laitan tuon kuvassa näkyvän kutosen orkkiksen erittäin jäykän mallin, saas nähdä millanen on valutella ruuhkissa. Alkuperäistä 92 asteista kylmempi termostaatti pitäisi keksiä jotain niin saisi imupuolenkin kasattua, tuossa koneessa termari on todella vituraisessa paikassa imusarjan alla. En viitsi edes kokeilla vanhalla.
Aamulla tyhjentelin maalinjämiä mitä sattui hyllystä löytymään, noihin kustom-osiin mitä nyt on valmiina. Lopputulos erittäin kirjava, onneksi kaikki ovat enempi vähempi piilossa, vihreille lootankannakkeille pääsee sitten vain katsastusinssi nauramaan
Mertie pub & 3D
Nysväys jatkuu - eilen sain aikaiseksi 82 asteisen termostaatin. Opelkerhossa joku vinkkasi johonkin nahkahousumaan viripuljuun ja laukoi ehkä paremman vitsin mitä toi marmoritiski osaa koskaan kertoa kun mitään osaa sieltä käy kysymässä - 49e termari ja 39e toimituskulut
Hain siis Motonetistä sellaisen yleisen Japsimallisen 82ast termarin ja näytin sille vähän smirkeliä, rälläkkää ja peltikierukkaa sekä putkitonkeja. Vaikuttaa toimivalta. Hinta 6,50e. Ei paljoa kiinnosta kokeilla kannentiivisteiden kestävyyttä alkuperäisellä 92 asteisella termostaatilla.
Lämppärille menevä vesiputki piti vaihtaa kun meni melkein kiinni lämppärin koteloon eikä siihen saanut mitään letkua kiinni - no se prkl tosiaan olikin putki eikä mikään kierretty letkukara... Onneksi löytyi edes lähelle sinnepäin sopivaa putkea jossa sopivasti 90 asteen mutka, sekin vaati hieman ohentamista ja liimasin sen loctitella paikalleen.
Lisäksi tein tulpat pakosarjaan menevien saastelaitteiden rööreihin. Sahasin alkuperäiset putket poikki, lyttäsin päät ja hitsasin umpeen. Aina yhtä kivaa hitsata paskalla koneella ja hiilidioksidilla rosteria. Onneksi olin unohtanut kameran kiinni tietokoneeseen => pantterit tyhjänä...
Hain siis Motonetistä sellaisen yleisen Japsimallisen 82ast termarin ja näytin sille vähän smirkeliä, rälläkkää ja peltikierukkaa sekä putkitonkeja. Vaikuttaa toimivalta. Hinta 6,50e. Ei paljoa kiinnosta kokeilla kannentiivisteiden kestävyyttä alkuperäisellä 92 asteisella termostaatilla.
Lämppärille menevä vesiputki piti vaihtaa kun meni melkein kiinni lämppärin koteloon eikä siihen saanut mitään letkua kiinni - no se prkl tosiaan olikin putki eikä mikään kierretty letkukara... Onneksi löytyi edes lähelle sinnepäin sopivaa putkea jossa sopivasti 90 asteen mutka, sekin vaati hieman ohentamista ja liimasin sen loctitella paikalleen.
Lisäksi tein tulpat pakosarjaan menevien saastelaitteiden rööreihin. Sahasin alkuperäiset putket poikki, lyttäsin päät ja hitsasin umpeen. Aina yhtä kivaa hitsata paskalla koneella ja hiilidioksidilla rosteria. Onneksi olin unohtanut kameran kiinni tietokoneeseen => pantterit tyhjänä...
Mertie pub & 3D
Lisää nyplätty iltapuhteina. Tuo paketti lähtikin jo seuraavalle rakentelijalle, mahtaa hyrrätä taas kesällä sekin näillä näkymin...
Pakosarjoihin piti tehdä kasa tulppia, tuohon meni vaikka mitä ilmapuhallinta ja egr:ää. Jakohihnan vaihto kiristinpyörineen olikin tähän mennessä sujuvin ja vaivattomin operaatio, joten sain jakopäänkin kasattua loppuun asti. Kopan suojusta piti hieman puukottaa kun tuo apulaitehihnan ohjainrulla piti siirtää tuohon keskelle moottoria. Prkln Motonetin myyjä vaan osannut käyttää tietokonettaan ja möi mulle liian lyhyen hihnan kun väitti ettei sopivampaa löydy. No tarvii käydä vaihtamassa varaosanumeron kanssa niin saa ainakin sopivan. Imusarja ja koko imupuoli muutenkin on kasassa, termari jäi sinne kivasti kaiken sen alle nokkapyörien taakse, flektin kytkin tarvitsee vielä soveltaa johonkin.
Kevyempi vauhtipyörä löysi paikkansa kun sain sopivat pultit limpun kiinnittämiseen, normipultit tai orkkis vauhtiksen E-kantapultit eivät käyneet kun kytkinlevy otti kiinni pultinkantoihin. Pakosarjat saivat lämpösuojukset takaisin, ja tuo alavesirööri muuttui siniseksi ja meni koneeseen kiinni.
Kansien takapäähän tulikin sitten kaikenlaista mulkkausta, imusarjan takapäässä oli joku läppähäkkyrä joka sulki ja avasi reiän imusarjan puolikkaiden välillä, mitä lie tekee millekin vääntöalueelle missäkin asennossa? Kaivoin koko läpän mäkeen ja porasin laippaan isomman reiän ja tökkäsin siihen letkunipan johon sai huohotuksen letkun kiinni. Huohotukselle oli jokin pönttö tuossa vesiputken kohdalla joka nyt ei tietenkään mahdu olemaan paikallaan, tein lohkoon laipan ja vedin puoliskot yhteen ja suoraan imusarjaan, en tiedä kuuluisko huohotuksessa olla takaiskuventtiiliä tai jotain siinä välissä? Tuleekohan tuosta onkelmia että lohkosta menee suoraan letku imusarjaan?
Samassa kuvassa näkyy kansien takapäät yhdistävä banjoilla kiinni oleva palikka, orkkis lämppärin röörin putki meni suoraan taaksepäin ja jäi joidenkin millien päähän Taunuksen lämppärin kotelosta joten siitä ei oikein letkua olisi saanut vedettyä. Nyt menee kohtuu ylös tuo rööri, joutunee kytkemään lämppärin vähän niinkuin väärin päin. Sen vieressä oli joku ilmausnippa, heitin senkin mäkeen ja ruuvasin tilalle Taunuksen lämpömittarin anturin.
Kellariinkin ruuvasin loiskelevyt, öljypumpun imuröörin ja öljypohjan liimoineen kiinni sekä vaihdoin öljynsuodattimen. Huomenna voisi kaataa vielä öljyt sisään niin mekaanisesti tuo alkaa olemaan koko lailla läjässä kunhan laturin vain kiinnittää kunnolla paikalleen ja tekee sille kiristimen.
Vaihdetoosaan odottelen että kaverit saa sorvattua jatkopalaa painelaakerille ja kytkimen putket tarvitsee vetää jotenkin ja jostain paikoilleen. Megapurkin rakennussarja, johtosarja ja kasa muita fettejä näyttää odottelevan postissa, ja kardaaniaihiot matkahuollossa, sitten tarvitsisi vielä nopeusmittari kehitellä jostain. Kai se on tuo Revolutionin gps-mittari tilattava. Ja iso atlas taka-akseliksi niin voimansiirrolakin olisi jotain mahkuja pärjätä, lukkoahan se vaan huutaisi mutta saas nähdä mihin tuo kapitaali riittää. Pikkuperän kestävyyttä ei paljon kiinnostaisi kokeilla kun tuo muuttui itsestään lukkoperäksi jo viime kesänä.
Pakosarjoihin piti tehdä kasa tulppia, tuohon meni vaikka mitä ilmapuhallinta ja egr:ää. Jakohihnan vaihto kiristinpyörineen olikin tähän mennessä sujuvin ja vaivattomin operaatio, joten sain jakopäänkin kasattua loppuun asti. Kopan suojusta piti hieman puukottaa kun tuo apulaitehihnan ohjainrulla piti siirtää tuohon keskelle moottoria. Prkln Motonetin myyjä vaan osannut käyttää tietokonettaan ja möi mulle liian lyhyen hihnan kun väitti ettei sopivampaa löydy. No tarvii käydä vaihtamassa varaosanumeron kanssa niin saa ainakin sopivan. Imusarja ja koko imupuoli muutenkin on kasassa, termari jäi sinne kivasti kaiken sen alle nokkapyörien taakse, flektin kytkin tarvitsee vielä soveltaa johonkin.
Kevyempi vauhtipyörä löysi paikkansa kun sain sopivat pultit limpun kiinnittämiseen, normipultit tai orkkis vauhtiksen E-kantapultit eivät käyneet kun kytkinlevy otti kiinni pultinkantoihin. Pakosarjat saivat lämpösuojukset takaisin, ja tuo alavesirööri muuttui siniseksi ja meni koneeseen kiinni.
Kansien takapäähän tulikin sitten kaikenlaista mulkkausta, imusarjan takapäässä oli joku läppähäkkyrä joka sulki ja avasi reiän imusarjan puolikkaiden välillä, mitä lie tekee millekin vääntöalueelle missäkin asennossa? Kaivoin koko läpän mäkeen ja porasin laippaan isomman reiän ja tökkäsin siihen letkunipan johon sai huohotuksen letkun kiinni. Huohotukselle oli jokin pönttö tuossa vesiputken kohdalla joka nyt ei tietenkään mahdu olemaan paikallaan, tein lohkoon laipan ja vedin puoliskot yhteen ja suoraan imusarjaan, en tiedä kuuluisko huohotuksessa olla takaiskuventtiiliä tai jotain siinä välissä? Tuleekohan tuosta onkelmia että lohkosta menee suoraan letku imusarjaan?
Samassa kuvassa näkyy kansien takapäät yhdistävä banjoilla kiinni oleva palikka, orkkis lämppärin röörin putki meni suoraan taaksepäin ja jäi joidenkin millien päähän Taunuksen lämppärin kotelosta joten siitä ei oikein letkua olisi saanut vedettyä. Nyt menee kohtuu ylös tuo rööri, joutunee kytkemään lämppärin vähän niinkuin väärin päin. Sen vieressä oli joku ilmausnippa, heitin senkin mäkeen ja ruuvasin tilalle Taunuksen lämpömittarin anturin.
Kellariinkin ruuvasin loiskelevyt, öljypumpun imuröörin ja öljypohjan liimoineen kiinni sekä vaihdoin öljynsuodattimen. Huomenna voisi kaataa vielä öljyt sisään niin mekaanisesti tuo alkaa olemaan koko lailla läjässä kunhan laturin vain kiinnittää kunnolla paikalleen ja tekee sille kiristimen.
Vaihdetoosaan odottelen että kaverit saa sorvattua jatkopalaa painelaakerille ja kytkimen putket tarvitsee vetää jotenkin ja jostain paikoilleen. Megapurkin rakennussarja, johtosarja ja kasa muita fettejä näyttää odottelevan postissa, ja kardaaniaihiot matkahuollossa, sitten tarvitsisi vielä nopeusmittari kehitellä jostain. Kai se on tuo Revolutionin gps-mittari tilattava. Ja iso atlas taka-akseliksi niin voimansiirrolakin olisi jotain mahkuja pärjätä, lukkoahan se vaan huutaisi mutta saas nähdä mihin tuo kapitaali riittää. Pikkuperän kestävyyttä ei paljon kiinnostaisi kokeilla kun tuo muuttui itsestään lukkoperäksi jo viime kesänä.
Mertie pub & 3D
Joo tarvii sen PCV venttiilin siihe imusarjan kylkee huohottinletkun välii, muuten saattanee käydä aika laihalla ..ainaki tyhjäkäynnillä ja osakaasulla.jeddah kirjoitti:Kansien takapäähän tulikin sitten kaikenlaista mulkkausta, imusarjan takapäässä oli joku läppähäkkyrä joka sulki ja avasi reiän imusarjan puolikkaiden välillä, mitä lie tekee millekin vääntöalueelle missäkin asennossa? Kaivoin koko läpän mäkeen ja porasin laippaan isomman reiän ja tökkäsin siihen letkunipan johon sai huohotuksen letkun kiinni. Huohotukselle oli jokin pönttö tuossa vesiputken kohdalla joka nyt ei tietenkään mahdu olemaan paikallaan, tein lohkoon laipan ja vedin puoliskot yhteen ja suoraan imusarjaan, en tiedä kuuluisko huohotuksessa olla takaiskuventtiiliä tai jotain siinä välissä? Tuleekohan tuosta onkelmia että lohkosta menee suoraan letku imusarjaan?
Hahaa kiitos tuosta, en oo koskaan kuullukaa PCV:stä, tuo taikasana avasi googlella paljon tietoutta tuosta systeemistä.
Mielellään tekisi joo toimivan tuosta huohotussysteemistäkin, kone kun vaan vuotaa vähemmän ja öljy ei haise bensalle kun se systeemi on kunnolla tehty.
Mielellään tekisi joo toimivan tuosta huohotussysteemistäkin, kone kun vaan vuotaa vähemmän ja öljy ei haise bensalle kun se systeemi on kunnolla tehty.
Mertie pub & 3D