Quad cam Taunus

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Eric
Viestit: 13
Liittynyt: 15 Loka 2009, 13:57
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Eric »

Sen verran vielä pakko tunnustaa, kun katsoin kaikki kuvat läpi. Taisi olla meikäläinen, kun teininä raiskasi 6x9:ille reiät tuonne hattuhyllylle... :wink: sori...

Ja jos oikein muistan, uretaanit koteloihin taisi ilmestyä jonkun Kolmårdenin reissun jälkeen, kun joku valitti meteliä takapenkillä... 8)
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Mitä helvettiä :D
Jopas jotakin, piti oikein kaivaa vanha rekisteriote ja näköjään, '96 eteenpäin (-2001?) omistajana ollut Nyströmejä, haltija eri kuin omistaja... Vanhoja rekkaritunnareita löytyy parikin, RHS-163 ja EGX-396. Kiva kuulla auton historiaa, noilla vanhoilla vekottimilla on aina tuhannen ja yksi tarinaa kerrottavanaan :wink:
Ja kyllä on kovassa käytössä edelleen, ympäri vuoden lähes joka päivä ja juurikaan säälimättä. Tänä vuonna on jo 13tkm menny rikki :)

Joo on se auto varmasti vähän muuttunut niistä ajoista, sisustasta en jättänyt tallelle juuri mitään ja tekniikkaa ei tullut enää edes mukana. Ne kuusysien reiät ovat kyl... jotain.. Vissiin kummosia työkaluja ole löytynyt niitä värkkäillessä :lol:

Ei ole myyntisuunnitelmia vielä olemassa, kaikenlaista muuta hölmöä sitä kyllä tulee suunniteltua :)
Eric
Viestit: 13
Liittynyt: 15 Loka 2009, 13:57
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Eric »

Joo, RHS-163 kilvet oli orkkiksena, kun isäukko osti sen aikanaan Kotkan fordilta, oisko eletty vuotta -85. EGX kilvet tuli -96, kun Taunus hetken aikaa etsi itseään tallin nurkassa..

Joo, kyllä autosta tarinaa riittää...ehkä julkaisukelpoisin niistä on, että nykyinen vaimo on valloitettu tuolla autolla -98...Kotkan torilla... 1.6:sella yhtä kumia polttaen... :lol: sen jälkeen oltiin sulaa vahaa... 8)


hieno se on se sinisenäkin, mutta kyllä kakan ruskea oli hienoin auton väri päällä maan... :shock:
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Hah, sillä on siis aiheutettu muutakin kuin pahennusta :D

Vaareilla riittää aina kertomuksia millaisia lemmenpesiä Taunukset olivat silloin joskus vanhaan hyvään aikaan, pitänee siis kutinsa tuonkin auton kohdalla :lol:

Ruskea ei jostain syystä ole koskaan kuulunut lempiväreihini, eikä sen säilyttäminen tuntunut erityisen tarpeelliselta kun auto näytti tosiaan tällaiselta hakuvaiheessa...

Perkuleen Ake kun halusi kauppakirjat eikä palauttanut niitä koskaan, päivämäärät ovat ihan kokonaan unohtuneet. Olit myynyt auton vissiin 2004 kauppakirjalla sinne samoille seuduille, josta sen hain 2007 marraskuussa? Kaveri oli aloittanut hyvin projektia, autoon oli hitsailtu uutta peltiä ja roiskittu jotain spraypohjamaalia, mutta sitten hänelle tuli perhe vastaan, muutto toiselle puolelle Kymenlaaksoa ja autoharrastus loppui siihen. Taunus lojui siellä rannikolla (mikähän prkln kylä sekin oli...) autotallissa vuoden päivät ja sitten muu isäntäporukka halusi tilaa sinne loossiin. Ihan lähiaikoina siitä Taunus oli lähdössä romukeisarin kyytiin kuutioitavaksi, kunnes soitin äijälle ja hän sanoi että on se oikeasti hyvä koppa. Nettiautosta tai nettivaraosasta sen muistaakseni bongasin.

Edit: Eipä voinut olla 2004, kun naureskeltiin sen kaverin kanssa inflaation vaikutuksia, kun oli ostanut sen 400 markalla ja möi sen mulle 200 eurolla... :)
Mitenhän helvetissä se oikee meni...
Eric
Viestit: 13
Liittynyt: 15 Loka 2009, 13:57
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Eric »

Joo, tais olla 01, kun lähti kotipihalta sisun Hiabin nokassa Pyhtäälle?

Ja pääasia, että sai "uuden elämän".


ja tosissaan, jos ihan milloin vaan tuntuu, että hän saa väistyä, niin viestiä tänne, kyllä hänellä on aina lämmin tallipaikka tiedossa. :D


Kovaa ajoa ja lippu korkealla. Ja eiköhän jossain miitissä pääse moikkaamaan, kun täällä päässä on tuleva projekti miittikunnossa... :)
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Joo! Katsoin taas karttaa, ja huomasin että Purolan likeltä minä sen auton hain... Mietin jo että oliko siinä joku muukin omistaja välissä mutta ei kai sentään. Näkeeköhän niitä kauppakirjoja vielä katsastuskonttorilta..?

Ja saa sitä autoa tulla ihmettelemään muulloinkin, jos näillä nurkilla satut pyörimään :D
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Jooh autoon tuli vähän pahempia oireita pari kolme viikkoa sitten kun se kasteli tulpat ja alkoi käydä tosi huonosti kovalla pakkasella. En ehtinyt ihmeemmin rassailemaan, eikä oikein kiinnostanutkaan 15 asteen pakkasessa alkaa kerrostalon parkkiksella sotkemaan sormiaan. Pikku hiljaa paikallistin vikaa, totesin ettei MAP anturi näytä mitään järkevää ja purin megaa irti... Prkl mikä vika taas loppujen lopuksi. Mega oli ookoo, MAPpi samoin, mutta siinä DOHCin orkkis MAPin letkun välissä on semmoinen musta suodattimen näköinen muovipurkki imusarjan päässä, mikä lieneekin toiminnaltaan/tarkoitukseltaan. Se nyt kuitenkin oli jotenkin tukossa :oops:

Sain auton ajoon vielä ennen vuodenvaihdetta kun huristelin sillä eilen Heinolaan vaihtamaan öljyt. Koneesta tuli varmaan puolitoista litraa ylimääräistä, koko litku haisi ihan pelkälle bensalle ja viskositeetti oli _vähän_ turhan lirua... :shock:
Ei varmaankaan tee tuommoinen voiteluaine kovin hyvää koneelle muutoin kuin pesumielessä. Noh yhtä kaikki, pirssi tuntuu taas toimivan ja kulkevan hienosti.

Summa summarum menneestä vuodesta - Mittariin ehti pyörähtää vielä 74tkm eilispäivänä, joten niistä noin 14tkm on rullailtu viimeisen vuoden aikana ympäri Suomea. Kaksi kertaa alkuvuodesta jäällä ja kesällä neljällä CRSC:n ratapäivillä, muutenkaan autoa ei ole paljoa säästelty. Ei huonosti, ainoa isompi ajamista haittaava vika koko vuonna oli tuo yllämainittu, muuten meno onkin ollut todella huoletonta :D
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Onpas kivaa päästä rata-ajelun makuun näin talvellakin kun on piikit alla :mrgreen:

Parina viikonloppuna huristeltu tuossa pohjoisempana lammen jäällä CRSC:n Hyvinkään jääratapäivien lisäksi. Eilen käytiin kaverien kanssa taas ajelemassa, viikko sitten luulin rikkoneeni penkkaanajossa laturin autosta kun se imaisi lunta sisäänsä ja alkoi vilkutella vikavaloa. Onneksi lähti toimimaan itsekseen, bensaa tankkiin ja taas mentiin...

Eiliseltä tuli pari kuvaakin kun kaverit halusivat kokeilla - ensimmäisen tyylinäyte kaksi mutkaa lähdöstä -
http://koti.phnet.fi/tpelt/Autoja/Taunus/Kuva0142.JPG
http://koti.phnet.fi/tpelt/Autoja/Taunus/Kuva0144.JPG
http://koti.phnet.fi/tpelt/Autoja/Taunus/Kuva0148.jpg

Ja toisen, pääsi kokonaisen kierroksen -
http://koti.phnet.fi/tpelt/Autoja/Taunus/Kuva0149.JPG
http://koti.phnet.fi/tpelt/Autoja/Taunus/Kuva0152.JPG

Ei tuo auto tunnu oikein kaikilla pysyvän lapasessa... :lol:

Taunuksella ajelun lomassa tuli tyypattua kyytejä Nasse-sedän penkeillä :shock: mutta ei siitä sen enempää... 39l V12 diesel ja päälle 500hv nippelitietona... :shock:
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Vielä on jäätä jäljellä :D

http://koti.phnet.fi/tpelt/Autoja/Taunus/jaarata1.JPG
http://koti.phnet.fi/tpelt/Autoja/Taunus/jaarata2.JPG
http://koti.phnet.fi/tpelt/Autoja/Taunus/jaarata3.JPG
http://koti.phnet.fi/tpelt/Autoja/Taunus/jaarata4.JPG
http://koti.phnet.fi/tpelt/Autoja/Taunus/jaarata5.JPG

Laitanpa kuvat vielä galleriaan, tuolta löytyvät isommalla resoluutiolla

Tänään rata onkin Gruppo Fiiatin käytössä, on se nyt ainakin sisäänajettu valmiiksi... :wink:
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

kaveria ei muuten kuvista tunnista, mut parta näkyy sen verran hyvin et siitä tunnistaa :lol:
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Helvata taas tätä joutuu korjaamaan, startti hajosi :?
Koko talven se nikotteli, auton varustukseen kuului jo oleellisena osana lapionvarsi jolla sai etupyörän takaa hakattua starttia niin että hiilet ottivat kontaktia jos mitään ei muuten tapahtunut. Välitys siinä onkin pitänyt pahaa rutinaa niin pitkään kuin se on autossa ollut kiinni... Eli kaks ja puoli vuotta. Ehkä sen voisi vihdoin korjata kunnolla.
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Ratakäyttöhuolto ensi viikonlopun Ahveniston keikkaa varten tehty - startti vaihdettu uuteen, koneeseen meni puolisen litraa öljyä lisää ja samalla huomasin ettei takajarrut tee enää yhtään mitään joten nekin kaipasivat hieman säätämistä. Menipä taas oikein tunti tai kaksikin siinä hommassa kun rupesi tekemään.
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Radalla pysyttiin pari viikkoa sitten Ahvenistolla ja auto pelasi kovassa ajossa moitteetta vaikka kuinka antoi lenkkaria :)

Laturi vain sanoi sopimuksensa irti lopullisesti. Vispilä nikotteli talvesta asti kun veti jääradalla penkkaanajossa lunta lävitseen sellaisen riittävän määrän, siitä asti kiihdytyksissä vilkutellut merkkivaloa. Tänään jaksoin inspiroitua räpläämään autoa liikkeelle sen verran että sain sen Heinolaan rassattavaksi, olikin sitten paskamaisin laturin vaihto mitä on ikinä tullut tehtyä.

Aikanaan tuosta sai laturin irti alakautta, mutta toissa kesänä muurasin senkin reiän umpeen isommalla syylärillä. Onneksi ei koko jäähdytysjärjestelmää tarvinnut purkaa että sai sen yläkautta pois, mutta aivan perse homma se silti oli ja kului tunti jos toinenkin. Lähtipä sentään pelaamaan, joten ei kun ajoa taas... :wink:
ohc205
Viestit: 275
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:16
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Kun rakensit moottorin, niin nostitko puristus-suhdetta?
6 Granadaa (tehokkain 181,5hv /323,9Nm, 8 Sierraa, Taunus -70M, Escort -75
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

ohc205 kirjoitti:Kun rakensit moottorin, niin nostitko puristus-suhdetta?
Juu kyllä se hieman nousi, höyläsin kantta millin matalammaksi. Tosin otin kamaa pois palotiloista sen verran, että muutos ei ollut mikään merkittävä, jossain 11:1 tietämillä ruttua siinä pitäisi olla silloisten laskelmieni mukaan. Vakiona muistaakseni 10,5:1. Sitä ei viitsinyt noilla orkkis nokkakepeillä alkaa nostamaan mihinkään älyttömyyksiin, viime viikonlopun ratareissullekin piti hieman sytkäennakoita muutella kun tuppasi helteellä kuumalla koneella vähän naulaamaan vedätyksessä.

Tuli se pitkään odotettu kannentiivisteen hajoaminenkin siellä radalla, tosin ei ihan odotetusta paikasta. Kone kusi syylärimehut kadulle lohkon takapäästä, joten korjaus oli helppo, purkki syylärisementtiä helpotti :)
Sen jälkeen auto sai lisää kenkää, ja muuten toimi jälleen kuin kello sen ~70km lappu tiskissä minkä miehessä pelikuntoa riitti siinä 30 asteen helteessä
Vastaa Viestiin