Quad cam Taunus

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Voi olla ettei jeddahin peräongelmia ratkasta ku tosiaan jollain muulla akselilla, senverran tää vehje tuntuu aina saavan kenkää et on varmasti kovilla paikat.
Avatar
Timppa
Viestit: 217
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 20:37
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Mois kirjoitti:Timpal tietääksein ZF-lukko ja normaalit vetarit. Sil nyt kyl ei oo ollu ku sen noin 400 pollee ja 600Nm. Timppa ainakin kerran kehu, et ei oo mitään perän puolelta koskaan hajonnu.
Anteeksi että lainaan Jeddahin päiväkirjaa,,,Mutta nyt on Moissilla jääny yks kuvateksti lukematta missä kerrotaan viimehetken tieto...476Hv ja 581Nm 0.99Bar ja SS Motorsilla tietty.

Mut joo Moissin tiedot pitää kyllä muuten paikkansa,ja rengashan on vähän pitävämpää sorttia se Toyo R888,mutta oletan että aika rajoilla ruvetaan olemaan... :D
#2
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Timppa kirjoitti:
Mois kirjoitti:Timpal tietääksein ZF-lukko ja normaalit vetarit. Sil nyt kyl ei oo ollu ku sen noin 400 pollee ja 600Nm. Timppa ainakin kerran kehu, et ei oo mitään perän puolelta koskaan hajonnu.
Anteeksi että lainaan Jeddahin päiväkirjaa,,,Mutta nyt on Moissilla jääny yks kuvateksti lukematta missä kerrotaan viimehetken tieto...476Hv ja 581Nm 0.99Bar ja SS Motorsilla tietty.

Mut joo Moissin tiedot pitää kyllä muuten paikkansa,ja rengashan on vähän pitävämpää sorttia se Toyo R888,mutta oletan että aika rajoilla ruvetaan olemaan... :D

Ootko käyny vetää varttimailia? Olis kiva tietää miten muka vakio 16 booriset vetarit kestää Isossa atlaksessa.
Itsellä varastossa kahdet rikkinäiset vetoakselit, toiset sorvattu suoraksi ja toinen poikki.
Ei kestä lähdettää noilla vetoakseleila 205 leveillä renkailla.

Kyllä ne vetarit kestää penkissä ajaa nelosella, mutta ei asfaltilla paikaltaan lähtemistä.
Sultzilla ja puuhapetella on molemmilla vaihdettu perät, kun ei kestänny vakio kamat siellä.
Capri kerholla varttimaililla yks vakio boan omistaja joutui vaihtamaan koko perän kun aina hajos kamat.

AI pahoittelen, katukäytössä tässä tapauksessa varmaankin se vakio 130 heppaa vai miten se oli.... eihän sillä saa vetareita rikki!
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Puuhiksella on tosin Sierra, jossa on omat taka-akseli ongelmansa. Tosin siinä 8.8:kin on Cossun orkkis vetarit..

Mitä Tanen vetareihin tulee, ehkä jousitus toimii paremmin kuin Caprissa.

Jeddahilla on kyllä niin räyhäävä ajotyyli, etten ihmettele jos pikku akseli sortuu siinä leikissä.
Tuut hei hakemaan tosta pihasta P100 rahti Atlaksen rakennussarjan pois kuleksimasta :)
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Joo lukko sinällään ei ole mikään taikasana, mutta eipä näillä avoimilla orkkismalleilla kovin pitkälle pötkitä kun tasauspyörästön rattaat lentelee kopan läpi metsikköön. Ja kemppilukolla taas ne vetarit ovat kovin tiukilla, ja sekä vetarit että tasauspyörästöt ovat ihan vastaavan kokoiset pikkuperässä ja isossa atlaksessa :lol:

Onhan mulla tosiaan nurkassa iso atlas 3,75 väleillä ja uudet laakerit, vaan ilman lukkoa siitäkään mitään iloa sen enempiä ole. Sen harvempaa välitystä tuohon ei oikein voi laittaa tai ei kulje yhtään mihinkään, päälle neljän saa vähän matkaa mennä mutta 4,6 samoin jonku Hiacen vakiovälitys on jo liikaa.

Mullakin on ollut P100 joten tiedän mitä ulkoisia eroja siinä akselissa on, mutta onkos siinä tasauspyörästössä mitään erikoista? Lukkoa siinä ei ollu mut neljä planeettapyörää tasurissa kenties?
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Tossa P100:n tasuri, näin ainakin oon ymmärtänny. Myin noita pari kappaletta maailmalle:

Kuva
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Ookei, no tuo jos sopii Taunuksen välitykseen ja banjoon ja siihen käy 16 booriset vetarit tai niiden päätyrattaat niin silleenhän se kestäisi kyllä revittelyä ihan toisella lailla. Ei pöljempi idea, tuohon takapään vetopitoon kun tuntui olevan melko huima vaikutus madalluksella ja sikajäykällä etuvakaajalla. :)
taunusti
Viestit: 927
Liittynyt: 20 Joulu 2009, 13:30
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja taunusti »

jeddah kirjoitti:Joo lukko sinällään ei ole mikään taikasana, mutta eipä näillä avoimilla orkkismalleilla kovin pitkälle pötkitä kun tasauspyörästön rattaat lentelee kopan läpi metsikköön. Ja kemppilukolla taas ne vetarit ovat kovin tiukilla, ja sekä vetarit että tasauspyörästöt ovat ihan vastaavan kokoiset pikkuperässä ja isossa atlaksessa :lol:

Onhan mulla tosiaan nurkassa iso atlas 3,75 väleillä ja uudet laakerit, vaan ilman lukkoa siitäkään mitään iloa sen enempiä ole. Sen harvempaa välitystä tuohon ei oikein voi laittaa tai ei kulje yhtään mihinkään, päälle neljän saa vähän matkaa mennä mutta 4,6 samoin jonku Hiacen vakiovälitys on jo liikaa.

Mullakin on ollut P100 joten tiedän mitä ulkoisia eroja siinä akselissa on, mutta onkos siinä tasauspyörästössä mitään erikoista? Lukkoa siinä ei ollu mut neljä planeettapyörää tasurissa kenties?
jos en nyt ihan omiani horise niin jos on vaikkapa perävälitys 4.11 niin välitys on tiheämpi entä esim tuo sulla nurkissa pyörivä 3,75. tuo mainittu 4,6 ois jo aikas tihee että kyllä taunus jaksaa sitä ihan hienosti pyörittää
Kaiken kokeena voin sen sanoa että jotain on vielä kokematta-Matti Nykänen
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

taunusti kirjoitti:
jeddah kirjoitti:Onhan mulla tosiaan nurkassa iso atlas 3,75 väleillä ja uudet laakerit, vaan ilman lukkoa siitäkään mitään iloa sen enempiä ole. Sen harvempaa välitystä tuohon ei oikein voi laittaa tai ei kulje yhtään mihinkään, päälle neljän saa vähän matkaa mennä mutta 4,6 samoin jonku Hiacen vakiovälitys on jo liikaa.
jos en nyt ihan omiani horise niin jos on vaikkapa perävälitys 4.11 niin välitys on tiheämpi entä esim tuo sulla nurkissa pyörivä 3,75. tuo mainittu 4,6 ois jo aikas tihee että kyllä taunus jaksaa sitä ihan hienosti pyörittää
Kyllä kyllä kiihtyisi niin pirusti mutta pikaisesti laskien auton huippunopeus on tosiaan sitten noin 170-180kmh... Reippaassa motarivauhdissakin kierroksia jo viidettä tonnia, melko käyttökelvottomaksi auto siis muuttuisi :lol:
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Toi rahtimallin 4 rattainen tasauspyörästö käy normi 2 rattaisen tilalle.
On 16 poorisilla vetareilla.

4.6 välityksellä kukaan täyspäinen tokko haluaa kylillä ruisailla. Ainakaan henkilöautolla.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
rasavili
Viestit: 134
Liittynyt: 24 Touko 2012, 15:05

Viesti Kirjoittaja rasavili »

Mullehan tuli tuollainen P-100 murikka isoon aatuun, Moissille kiitokset siitä :D
Rally racen heppu sanoi heti että "jaa, sulle tulee kitkalukollinen tasuri" :D hienosti toimii ja vakiovetarit tosiaan sopii kuin isä äidin selkään :oops:
Avatar
Polara1970
Viestit: 47
Liittynyt: 22 Tammi 2009, 04:51

Viesti Kirjoittaja Polara1970 »

jeddah kirjoitti:Joo lukko sinällään ei ole mikään taikasana, mutta eipä näillä avoimilla orkkismalleilla kovin pitkälle pötkitä kun tasauspyörästön rattaat lentelee kopan läpi metsikköön. Ja kemppilukolla taas ne vetarit ovat kovin tiukilla, ja sekä vetarit että tasauspyörästöt ovat ihan vastaavan kokoiset pikkuperässä ja isossa atlaksessa :lol:
On siinä isommassa perässä hivenen isompi tasauspyörästökin, tuli joskus huomattua kun korjasin ison perän tasauspyörästön pikkuperän osia apuna käyttäen.

Osaisikohan joku kertoa paljonko noiden P100 tasauspyörästön puolikkaiden kiinnityspulttien kiristysmomentti on?
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Kaikkee sitä oppiikin kun vanhaksi elää... :wink:
Kai se tarvii semmonen sosialisoida paremman puutteessa :)
taunusti
Viestit: 927
Liittynyt: 20 Joulu 2009, 13:30
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja taunusti »

niin minä tarkotin vaan sitä että 4,6 on tiheä..en nyt tarkottanut että kenenkään pitäs sellasta laittaa mutta kuten sanottu "taunus jaksaa hienosti pyörittää sitä"..3,75 ois aika hyvä välitys ja jos tuntuu että moottorissa ei voima riitä niin sitä saa lisää
Kaiken kokeena voin sen sanoa että jotain on vielä kokematta-Matti Nykänen
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Minusta näitä 4.xx välityksiä saa aika herkästi ebaystä, jos niitä joku tarvii..

http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid= ... &_from=R40

Esim tossa nuo 4.1 ja 4.2. välitykset
Mutta melkein suosittelisin sitte tehon lisäämistä kuin tuota välityksen vaihtamista.

Välitysten vaihto taas ei auta paljon asiaan jos Esim. 1-vaihde on liian pitkä ja 5-vaihde liian lyhyt.
Kuten minulla on. Vaihdelaatikkon välityksiä pitäisi sitten vaihtaa ja se ei olekkaan mahdollista vaihtamatta
koko laatikkoa ja oikeanlaisen laatikon löytäminen on vaikeata. Jos sellainen löytyy niin ei sitä saa moottoriin kiinni ja vaihdelaatikkoura pohjassa on liian kapea. Myös kartaanin sovitettavuus on hieman ongelmallista
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vastaa Viestiin