Quad cam Taunus

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Prkl kaipaa vähä mulkkausta vielä vaikka mikä. Kytkimen nestesäiliö löytyi yllättävänkin läheltä, kävin vohkimassa irrallisen jarrunestesäiliön takapihalta sellaisesta ihme monttu-putkirunko-Jeepistä joka on kavereilla projekteina. Keksiköön siihen jonkun muun virityksen, vaikka tuskin edes enää käyttävät siinä kiinni olevia kilkkeitä muutenkaan...

Kardaani meni paikalleen, ja kuten arvelin, tukilaakeri kaipaa aika paljon vääntelyä. Laitoin sen nyt väärinpäin, niin olisi näköjään kumilimppu suorassa, vaan molemmat ristikot ihan silminnähden päin seiniä ja tukilaakeri pitää kirskuntaa kun meni niin mutkalle. Täytyy vähän koittaa nostaa ylöspäin ja toivoa, että kumilimppu kestää pientä kulmaa... Laatikkoakaan kun ei oikein saa nostettua peräpäästään ilman että rälläköi koko kardaanitunnelia irti. Pakoputkikaan ei nyt mahdu paikalleen, ekat vaimentimet kopsahtaa tukilaakerin etureunaan. Hienosti mitoitettu näköjään taas, taitaa mennä hitsuutteluhommiksi...

Lambdallekin olin unohtanut tehdä liittimen, lämmitykselle löytyi hyvin suojattu tökkeli wanhan Electrolux pölynimurin mattotampparin johdosta, signaalille laitoin vain apikon.
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Sinne män kardaanit ja putket nätisti paikoilleen, aika spesiaalimallisen lemmarin joutui tekemään tuolle takavaimentimen putkille. Etuvaimentimia piti vielä vähän leikata ja liimata kun ottikin kiinni kardaanin tukilaakeriin. jokusen asteen joutui laittamaan lootan päähän kuminivelelle kulmaa, näkee sitten toimiiko vai ei. Jos ei niin koljataan sitä sitten...

Johtosarjakin meni paikalleen ja päästiin koittamaan käyntiin, yllättäen ei ihan toiminut. Bensapumppu lähtee jostain syystä päälle ilman sytytysvirtaa vaikka yleismittari ei näytä ohjauksen maadoittuvan mihinkään, mutta virrat päällä näyttää toimivan normaalisti(?!). Kone ei ensin edes startannut mutta siihen syyksi osoittautui niinkin iso vika kuin tyhjä akku. Eniten tuli kuitenkin raavittua päätä tuon HALLin takia, piti oikein ottaa neuvoa antava. Mega ei tunnista mitään siitä...

E: prkl vikalinkki
Avatar
Drifter_
Viestit: 371
Liittynyt: 29 Marras 2008, 16:15
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Drifter_ »

Näyttiki menevän melkeen liian helposti tää tekniikanvaihto vielä jonki aikaa sitte :D
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Njaa sen bensapumpun ja koko systeemin ohjauksessa oli vain pieni ajatushäriö käynyt kytkiessä, ne toimii nyt. Pitäisi vaan jotenkin saaha HALL-anturilta siknaalia tonne purkille asti, oon kai kytkeny sen jotenkin ihan päin seiniä.
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Jeps eli olinhan mä kytkeny sen anturin ihan munilleen, se kun on induktiivianturi eikä HALL... Kolme johtoa vaan hämäsi, taas oli hutkittu ennen kuin tutkittu :oops:

Noh mitäs pienistä, signaalinmuunnin on jo postissa, huomenna mahtaa päästä kokeilemaan uudestaan.

Sain mä sentäs kytkimen toimimaan. Ehkä. Ekalla kokeilulla kun polkaisi, mehut oli ukkovarpaassa. Johtojakin on vähän siistitty ja maski on takaisin paikallaan, Lambdalle vain tuli vahingossa metri liikaa piuhaa, sitäkin on siis hieman kolvattava.

To do listaa vielä - yleisen siistimisen lisäksi syylärimehut koneeseen, jarrut on ilmattava, samalla jos viitsis vaihtaa kesärenkaat, megapurkki, sytkäyksikkö ja se tuleva VR muunnin on koteloitava ja kiinnitettävä johonkin. Olettaen siis että edes toimivat. Niin ja konepelti olisi kehiteltävä jotenkin paikalleen.
Tehro
Viestit: 1074
Liittynyt: 21 Loka 2004, 21:48
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tehro »

aijai tää näyttää hyvältä :)
Ei taidolla, ei tiedolla vaan tunteella
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

JESS, savut tuli ja vielä pakoputkesta :D

Kampuran signaali löytyi LM1815 mutikalla heti kun osasin kytkeä sen oikein. Kipinää sai vähän houkutella, ja ennakko on vieläkin ihan päin seiniä. Sain auton käyntiin trigger anglella kikkailemalla, eli täytyy etsiä jostain ajoituslamppu ja säädellä se kohdalleen.

...Mutta voihan helvetti että kuulostaa hyvältä.. Jenkaa otti aika hätäisesti sen mitä sain sitä pidettyä kaasulla käynnissä 8)
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Sytkälamppu ja kaveri auttoivat eilen illalla sen verran, että tuon pirssin sai toimimaan ihan oikeasti, vaan jotain mulkkausta täytyy vielä kehitellä megalle tai kampuran asentoanturin signaalimuuntimelle kun autossa on ylimääräinen rajoitin vähän päälle 4000rpm:ssä.
Piti se ny ottaa vähä videotodistettakin.

http://www.youtube.com/watch?v=zfIf7GVjBfE

Videolla näkyy myös se ongelma. 3,5krpm puuttuu :?

Ei tuota tosin ole edes säädelty vielä yhtään mitenkään
Avatar
Drifter_
Viestit: 371
Liittynyt: 29 Marras 2008, 16:15
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Drifter_ »

Nonii, kyllä se siitä 8) Ootellaa taas kesää ja videokuvaa ratapäiviltä missä meet ns paperilla nopeemman auton ohi mutkassa perä sivulla :lol:
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

KHYLLÄ, nyt vinkas liki seittemään tuhanteen, ei vielä ihan rajoittajalle asti kuitenkaan. Rupee olee vähän testiikkeliä tuossa vehkeessä :D

Muutin wheel decoder routinen 025=>024s9 (?mitä lie sitten tekikään?) ja LM1815 muuntajapiirin toimimaan mode 2 asennolla, ajattelin huvikseni kokeilla kun datasheetistä moinen ruuvi löytyi. Ja johan toimii 8)

Vielä vähän ihmeteltävä säätöjä ja asetuksia, kesärenkaat alle ja jarrut toimimaan, tuonhan voisi huomenna ottaa liikennekäyttöön :P
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Koskahan alkaa naapureita vituttaa, aina vähän pakko vingauttaa tuolla tallissa kun säätelee jotain pientäkin :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=u8h8K0JCoEs

Piti filmata toinen kiusausvideo kun nyt vetää hyvin tonne rajoittimelle. Veti se jo vähän paremminkin mutta skaalasin pikkasen sytkä- ja bensakarttoja kun niissä rajat meni 150kpa ja 6400rpm, taitaa ennakko hävitä nyt aika pieneksi tuolla yläpäässä. Seuraavat säädöt sitten tien päällä, alkaa jo kuuppaa särkeä tuo huurujen hengittely ja moottorin vingunta...
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Noniin :P

Kesärenkaat on alla, piti siirtää vanteilta toisille aamun puhteina. Jarrut on ilmattu, kaikki kiinni ja läjässä.
Prkl konepeltiäkin piti vielä rälläköidä... Onneksi vain sisäpuolelta niitä "haittoja" vähän pienemmiksi. Piti sitä nostaakin jopa aika röyhkeän paljon takareunasta.

On kyllä aika röyhkeän tuntuinen ajaakin, taidan lähteä tankille... :D
Avatar
Drifter_
Viestit: 371
Liittynyt: 29 Marras 2008, 16:15
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Drifter_ »

jeddah kirjoitti:Noniin :P

Kesärenkaat on alla, piti siirtää vanteilta toisille aamun puhteina. Jarrut on ilmattu, kaikki kiinni ja läjässä.
Prkl konepeltiäkin piti vielä rälläköidä... Onneksi vain sisäpuolelta niitä "haittoja" vähän pienemmiksi. Piti sitä nostaakin jopa aika röyhkeän paljon takareunasta.

On kyllä aika röyhkeän tuntuinen ajaakin, taidan lähteä tankille... :D
Se on ihan hyvä se pelti tolla lailla :wink:
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1432
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

minun tanessa on korkeammalla tuo pellin takareuna.saattaapi moni amis tojohojo pettyä oman kotteron suoritus kykyyn jos alkaa isottelemaan :lol:
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Pikkasen muuten vetää suunpieliä ylöspäin kun tuolla ajelee... 8)
Jonkun 150km tuli pyöriteltyä vielä tässä iltapäivästä. :)

Helvata vaan millasta meteliä pitää, voi olla aika tiukassa Ahvenistolle pääsy tuollaisenaan... Tosin korviakin särkee ja päässä humisee sen verran että pitänee vielä hitsata pönttöihin vähän lisää matskua ihan oman terveydenkin takia.

Mutta, mitään vikaa pirssissä ei ole, kaikki ajoon vaikuttava toimii hienosti ja RE85 palaa sekin oikein mukavasti. Vielä kaipaa säätöjä, jossain 6000rpm menee duty cycle 100%, mutta ei se vielä laihalle vedä heti senkään jälkeen. Sytkäennakoista ei ole mitään hajua mitä tuommoisessa saisi olla, nyt on 32 astetta. Kaipa se on vain kiihdyteltävä ja kokeiltava. Isomman bensanpaineensäätimen käyn kyllä tilaamassa nuolihuoli-liikkeestä niin saattaisi nuo suuttimet riittää.
Vastaa Viestiin