Ford Taunus Coupe GT 2300 V6-73

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

V-P
Viestit: 171
Liittynyt: 15 Tammi 2007, 20:15
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja V-P »

Projekti etenee taas.
Moottori on työn alla. Lohko ja kampiakseli oli työn alla paikallisessa koneistamossa. Lohko hoonattiin ja siihen vaihdettiin uudet nokan laakerit. Kampiakselille riitti kevyt kiillotus. Kone on odottanut tallissa tovin alakerta kasattuna ilman mäntiä. Tänään tuli Motomobil:lta uusi takapuskuri kumilistoineen, männänrenkaat ja muuta hilpettä. Männänrenkaita hiplatessa tuli mieleen niiden asennus. Ylimmässä puristusrenkaassa ei ole merkintää
joten sen voi laittaa kumminpäin tahansa. Mutta mites toinen puristusrengas? Siinä on merkintänä piste yläpuolella ja viistetty sisäreuna alapuolella. Mielestäni pitäisi asentaa pistepuoli ylhäälle päin. Vai kuinka?
Ford Taunus Coupe 2300 GT -73
Ford Mondeo TDCI
V-P
Viestit: 171
Liittynyt: 15 Tammi 2007, 20:15
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja V-P »

No niin. Moottori heräs henkiin 5 vuoden hiljaiselon jälkeen uudestaan. Pientä jumppaa aiheutti vaan tuo atomeiksi purettu solex EEIT.Säädöt oli perseellään ja pari iltaa meni töiden jälkeen tallissa ihmetellessä että missä vika kun ei meinaa
käydä millään tasaisesti, vaikka kaikki pellin alla on vaihdettu.. Mopedisportista tilasin varoiksi korjaussarjan ja käynti parani entisestään. Muutama juttu olisi vielä tekemättä jonka jälkeen voisi harkita jo museoautotarkastajalle soittoa. Hieman pitää vielä tarkastella sähköjä. Polttoainemittari näyttää kokoajan täyttä (tai sitte joku on tankannu täyteen) ja ampeerimittari näyttää "nollaa" eli on keskellä. Muistan hämärästi kun viitisen vuotta sitten purin auton niin mittarit toimivat silloin...
Ford Taunus Coupe 2300 GT -73
Ford Mondeo TDCI
V-P
Viestit: 171
Liittynyt: 15 Tammi 2007, 20:15
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja V-P »

Vaikka tarkoitus on museorekisteröidä coupe asensin siihen kumminkin keskuslukituksen kaukosäätimellä mukavuussyistä.Ovimoottoreille menevät kaapelit asensin siten että eivät näy ovia aukoessa vaan kulkevat piilossa saranoiden etupuolella.
Ford Taunus Coupe 2300 GT -73
Ford Mondeo TDCI
V-P
Viestit: 171
Liittynyt: 15 Tammi 2007, 20:15
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja V-P »

RS vanteet sai maalit ja lakat niskaansa. Kävin Vianorilla tilaamassa uudet kesärenkaat. Pe pitäis olla uudet kumet alla Tanessa. Varasin ajan rekisteröintikatsastukseen sopivasti 30.4!.Samalla tilasin asemalle alkuperäiset kilvet odottamaan katsastuspäivää.
Vielä on sen verran puutteita jotta museokatsastus ei nähtävästi onnistu joten rekisteröin sen normirekisteriin. Kevät taas yllätti ja aikaraja "vappu" se tuleekin jo reilun kahen viikon päästä. No museotarkastuksen ja museorekisteröinnin voi suorittaa loppukesästäkin.
Ford Taunus Coupe 2300 GT -73
Ford Mondeo TDCI
hessu75
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Tammi 2012, 11:40
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Moro,

Mitä tuo sinun EEIT yksilö kenkkuili ja kuinka sait kaasarin pelittämään?

Mitkä tyhjäkäyntisuuttimet sinulla on? Entä pääsuuttimet? Sinulla kun on sama moottori, mitä minun Caprissa.
Paljonko olet ruuvaillut mitäkin säätöruuveja kierroksia auki? Voisi kokeilla samoja säätöjä omassa.

Kiitos etukäteen.

-Hessu-
Ford Capri 2.9EFI Turbo Mk3 -79
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

V-P kirjoitti:No niin. Moottori heräs henkiin 5 vuoden hiljaiselon jälkeen uudestaan. Pientä jumppaa aiheutti vaan tuo atomeiksi purettu solex EEIT.Säädöt oli perseellään ja pari iltaa meni töiden jälkeen tallissa ihmetellessä että missä vika kun ei meinaa
käydä millään tasaisesti, vaikka kaikki pellin alla on vaihdettu.. Mopedisportista tilasin varoiksi korjaussarjan ja käynti parani entisestään. Muutama juttu olisi vielä tekemättä jonka jälkeen voisi harkita jo museoautotarkastajalle soittoa. Hieman pitää vielä tarkastella sähköjä. Polttoainemittari näyttää kokoajan täyttä (tai sitte joku on tankannu täyteen) ja ampeerimittari näyttää "nollaa" eli on keskellä. Muistan hämärästi kun viitisen vuotta sitten purin auton niin mittarit toimivat silloin...
Mulla on sama ongelma ämpärimittarin kanssa, pikkuisen hyppää plussalle kun kaasuttelee. Irrallaan testailin niin toimii, mutta volttimäärä jolla haistelu toimii niin on tosi pieni. muistaakseni 0.07 volttia on jo 45 ampeeria. Eli käytännössä pikkuisen hapettumaa jossakin liitoksessa aiheuttaa ettei toimi yhtään. Pitää tarkistaa kotona tuo voltti määrä ja samalla ohmi määrä mittarille tulevien piuhojen välistä.

Mulla on 32 EEIT ja se aiheutti kunnolla tuskaa...Siitä on tuolla mun päiväkirjan puolella.
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
V-P
Viestit: 171
Liittynyt: 15 Tammi 2007, 20:15
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja V-P »

Pääsuuttimet on 135 ja tyhjäkäyntisuuttimet 40.Eli minulla moottori alkoi käydä epätasaisesti ja sammuili kun moottori lämpesi ts. automaattiryyppy aukaisi ryyppyläpät auki. Pieni kaasun polkaisu esti sammumisen.
Tässä vaiheessa perusennakon säätö oli hankalaa ellei mahdotontakin kun kierrokset seilasi 0- 2000rpm.
Se mikä oli perseellään oli että tyhjäkäynnillä kaasuläpät oli hieman auki. Nehän pitää olla täysin kiinni. Säätö rajoitinruuvista että juuri ja juuri hipaisee rajoitinliparetta(kaasuttimen oikealla puolella),mutta siten että läpät on kiinni.
Toinen asia mikä oli vialla oli että olin kiertänyt tyhjäkäynti kierroksiin vaikuttavan ruuvin pohjaan. Eli se kaasarin vasemmalla puolella oleva iso ruuvi. Se on minulla n. 3 kierrosta auki.Tyhjäkäyntipiirin ilmaruuvi (kaasarin takana) on n.4 kierrosta auki. Kaasarin sivuilla olevat tyhjäkäyntiseos ruuvit on n.4 kierrosta auki.
Näillä asetuksilla tuntuu käyvän. Tosin vasta ajossa tulee esiin onko kaikki OK. No huomenna selviää kun
pääsee ajamaan katsastuasemalle.
Ford Taunus Coupe 2300 GT -73
Ford Mondeo TDCI
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Juu, noi kaasuläpät pitää tossa Solexmallissa säätää täysin kiinni ja säätää tyhjäkäynti just siintä isosta ilmaruuvista. Ite noiden kans aikanaan tappelin, enkä osannu säätää sillon oikein :lol:
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
V-P
Viestit: 171
Liittynyt: 15 Tammi 2007, 20:15
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja V-P »

Nyt on Coupe katsastettu. Olihan muikea ilme katsastajalla kun ajoin halliin sisään. Ensimmäiset sanat "Mistä sä
tämmöisen olet löytänyt.." Katsastus meni hyvin. Siinä porukalla ihmeteltiin ja turistiin katellen paikat läpi.

Pari huomauttamista tuli puuttuvista etujarrukilvistä ja etuvaloista. Nyt on takana 150km testiajoa ja pientä säätöä vaatii ainakin pakoputki joka välillä kolahtaa tukivartta vasten.
Ford Taunus Coupe 2300 GT -73
Ford Mondeo TDCI
V-P
Viestit: 171
Liittynyt: 15 Tammi 2007, 20:15
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja V-P »

450 kilsaa Coupella takana ja alkoi häiritsemään korin pieni tärinä. Tärinä/jurina koveni kun ajoi yli 70 km/h.Ei mitään kovin nautittavaa ajoa. Arvelin sen johtuvan jordaanista ja niinpä eilen pikaisesti kävin Motonetista noutamassa kannatinlaakerin, kumin ja ristinivelen.Illalla homma oli tehty ja tänään töiden jälkeen pääsin
suorittamaan koeajon. Jeees nyt ei tärise auto yhtään ainakaan nopeus välillä 0-120km/h. Eli onneksi ääni/tärinän aiheuttaja oli vain kardaani. Nyt coupe on todella hiljainen ajaa vain kutosen murina hyväilee korvia.
En muistanutkaan kuinka hyvä ja hiljainen tää on ajaa kun viimeiksi ajelin 80-luvulla tosin sedan-mallisella.

Hieman mikä harmittaa on nää 70-luvun välitykset. 60:ssä kierrokset 2000 ja 80:ssä jo muistaakseni 3000.Perä on 3.44 välityksellä. 80:ssä olis kiva jo vaihtaa 5:lle, mutta kun sitä ei löydy. Ja koska tarkoitus museorekisteröidä niin ainoaksi mahdollisuudeksi jää perävälityksen muuttaminen caprin 3.09/3.22 välitykseksi. Toisaalta harmittaa avata atlasta, kun tämä yksilö on täysin äänetön. 3.09 rattaita/perän laakereita on saatavilla mutta hieman arveluttaa perän aukaisu. Ainakin perän korjausohjeiden mukaan homma näyttää pikaisella silmäisyllä vaativan erikoistyökaluja sun muuta. Mutta tämä kesä ajetaan näillä rattailla.
Ford Taunus Coupe 2300 GT -73
Ford Mondeo TDCI
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Juu, ite myin yhden 3.09 välityksen ja toisen jätin viel itelle jemmaan. Jos vaikka laittais semmosen ja Quiafen lukon seuraavaks kunnostettavaan perään...
Vaihdat siihen museokatsastuksen jälkeen 5-vaihteisen lootan ja laitat vaihdekepin nupin vaan siitä 4-vaihteisesta, wink wink :lol:
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
V-P
Viestit: 171
Liittynyt: 15 Tammi 2007, 20:15
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja V-P »

Coupe laitettu taas ajoon. Motomobilista tilasin uudet uretaanipuslat takapään poikittaistukivarsiin. Keväällä huomasin tallissa autoon nojatessa että perä on ihan holtiton. 2500km ajetut kumipuslat poikittaistukivarsissa tarkemmin tutkittaessa olivat täysin väljät. Samalla uusin takertelevan kaasuvaijerin ja vuotavan polttoainepumpun. Nyt kaasu ei takertele ja meno on rauhallisempaa.
Tänään kävin katsastamassa auton ja kausi voi taas alkaa...
Ford Taunus Coupe 2300 GT -73
Ford Mondeo TDCI
V-P
Viestit: 171
Liittynyt: 15 Tammi 2007, 20:15
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja V-P »

Tänään kävin ostamassa Coupeen type9 laatikon. Jos ens viikolla sais jatkoholkin tehtyä kytkinakseliin niin pääsis laatikon asennushommiin.
Ford Taunus Coupe 2300 GT -73
Ford Mondeo TDCI
V-P
Viestit: 171
Liittynyt: 15 Tammi 2007, 20:15
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja V-P »

Kaveri sorvasi jatkopalan eilen sorvissa. Laatikon jatkopalan asennuksen jälkeen oli edessä vittumainen osuus. Uuden laatikon asennus oli yhtä tuskaa. Vitutusta lisäsi kun auto oli tunkattu
pihalla noin 60 cm korkeudelle ja painavan laatikon kanssa sai tapella yksin lähes 6 h auton alla. Laatikko ei millään meinannut mennä paikoilleen. Autonosturi olis ollu hyvä mutta kun ei ole niin ei ole. Mutta viimein muutaman laatikon noston ja laskun jälkeen moottori ja laatikko olivat linjassaan ja sopivassa kulmassa niin avot ne loksahtivat kuin itsestään yhteen.
Nyt on koeajo n 100 km takana ja näyttää hyvältä.Laatikko ei rutise eikä jurnuta. Kierroksia koneessa on 80km:ssä n 2300 ja 100:ssa n.2800. Nopeusmittarin näyttämäkin on sattumalta lähes paikkaansäpitävä. Kun mittari näyttää 80 niin GPS nopeus on 83. Nyt on mukavampi ajella kun ei tarvitse konetta huudattaa.
Ford Taunus Coupe 2300 GT -73
Ford Mondeo TDCI
hessu75
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Tammi 2012, 11:40
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Hianoo.

Mä oon niin kade, että äijä saa nauttia jo kesäkilsoista...

Pian oma kanssa valmis. Ehkä...

-Hessu-
Ford Capri 2.9EFI Turbo Mk3 -79
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
Vastaa Viestiin