Ford Taunus Coupe GT 2300 V6-73
Lähetetty: 08 Elo 2007, 19:46
No niin. Ajattelin minäkin hieman alkaa kertoilemaan projektistani ja Taunus kokemuksistani.
80 -luvun loppupuolella kun sain ajokortin ensimmäinen autoni oli tietysti Taunus. Silloin Viipurin Autolasta jäi käsiin 150 tkm ajettu 2.0 L 4d sedan. Autohan oli mitä mainioin nuorelle miehelle (miksei vanhemmallekin) voimaa ja näköä riitti, ainakin siihen aikaan (autolla meinaan).
Pari vuotta etiäpäin ostin myös Coupe -mallin. Siihen autoon tuli tehtyä mittavat peltityöt ja alkuperäisen 1.6 OHC:n tilalle vaihdoin 2.0 V6:n sekä isommat jarrut yms.
Taunukset ja autoharrastus saivat jäädä opiskelujen ja "järkiintymisen" takia vuosiksi.
Usein mielessä oli käynnyt että olisi se vielä mahtavaa omistaa alkuperäinen Coupe GT.
Viime vuoden joulukuussa (2006) iltasella Nettiautossa surffatessa tuli eteeni vakavasti otettava tapaus. Jumaliste siinä se on. Myytävänä oli alkuperäisen oloinen Coupe GT ja vielä 2300 V6:lla.
Kuvien perusteella kaikki pisteosatkin olivat paikallaan. Erinäisten sekoilujen ja epäröintien ja vaimon pehmityksen jälkeen Taunus vaihtoi kuitenkin omistajaa.
Vaikka auto oli ajokuntoinen otin varman päälle ja toin sen trailerin päällä kotio.
Ensimmäiset päivät hankinnan jälkeen menikin siinä ihmetellessä,istuen kuskin penkillä kaljaa siemaillen ja kuunellen V6:n mörinää.
Välillä tietenkin sai vaimollekin selitellä että tätä mä oon aina halunnut ja kyllä me tällä parin vuoden päästä kesällä päästään kurvailemaan. Hehee!!!
Tanen hanskalokerosta löytyi paljon erilaisia papereita. Harvinaista sinällänsä että 34 v vanhan auton paperit
olivat vielä siististi säilyneet.Omistajan käsikirja,huoltokirja leimauksineen
jopa Stockmann Oy:n luovutushuolto-ohjelma päivättynä 29.5.1973 oli tallessa. Auto luovutettiin ensimmäiselle omistajalle 30.5.1973.
Asentajat nro 308,309,311 ja 307 olivat tehneet tarkastukset mm hansikaslokeron salvan säädön ja muita tärkeitä toimenpiteitä. Heh. Aukoton historia tässä Coupessa.
Moottori (YY)ja voimansiirto ovat vielä alkuperäiset.Takapaksista löytyi vielä alkuperäinen tunkki ,pyörän mutterin avain ja varoituskolmio. Vararengaskin oli vielä paikallaan!Ja mikä on vielä hyvää ajatellen museorekisteröintiä niin ovipahvit ja hattuhylly ovat ehyet. Kattoluukkukin on jäänyt onneksi asentamatta!
Korissa on paljon ruostevaurioita mutta onneksi peltiosia saa vielä tähän MK1:een.Äänieristysmassat
olen poistanut ja onneksi pohjasta ja palkistosta ei ole löytynyt ruostetta Ja siitä minä lähden että mikään asia ei ole liian suuri tehtäväksi. Tuli siihen ensimmäisenkiin Coupeen tuhlattua peltiä ja aikaa 18 v sitten...
Kevät-Kesä 07 se aika mitä talon remontoimiselta on liiennyt on mennyt lähinnä korin osien purussa ja osien tilauksessa. Ainoastaan kojetaulun rungon olen jättänyt paikalleen. Jokaisen osan olen pussittanut ja merkinnyt
jotta löytävät sitten oikeille paikoilleen kasausvaiheessa. Erinäisiä korin peltiosia on hankittu Suomalaisilta toimittajilta.Etulokasuojat löytyivät nimimerkeiltä V6 ja Gebardi. Kiitos viellä heille!
Sittenkun ehdin niin laitan kuvia tulemaan sivuille niin näette että missä mennään.Mutta mitään kiirettä en meinaa tässä projektissa pitää.
Hommaa jatketaan kun aikaa on ja siltä tuntuu...
80 -luvun loppupuolella kun sain ajokortin ensimmäinen autoni oli tietysti Taunus. Silloin Viipurin Autolasta jäi käsiin 150 tkm ajettu 2.0 L 4d sedan. Autohan oli mitä mainioin nuorelle miehelle (miksei vanhemmallekin) voimaa ja näköä riitti, ainakin siihen aikaan (autolla meinaan).
Pari vuotta etiäpäin ostin myös Coupe -mallin. Siihen autoon tuli tehtyä mittavat peltityöt ja alkuperäisen 1.6 OHC:n tilalle vaihdoin 2.0 V6:n sekä isommat jarrut yms.
Taunukset ja autoharrastus saivat jäädä opiskelujen ja "järkiintymisen" takia vuosiksi.
Usein mielessä oli käynnyt että olisi se vielä mahtavaa omistaa alkuperäinen Coupe GT.
Viime vuoden joulukuussa (2006) iltasella Nettiautossa surffatessa tuli eteeni vakavasti otettava tapaus. Jumaliste siinä se on. Myytävänä oli alkuperäisen oloinen Coupe GT ja vielä 2300 V6:lla.
Kuvien perusteella kaikki pisteosatkin olivat paikallaan. Erinäisten sekoilujen ja epäröintien ja vaimon pehmityksen jälkeen Taunus vaihtoi kuitenkin omistajaa.
Vaikka auto oli ajokuntoinen otin varman päälle ja toin sen trailerin päällä kotio.
Ensimmäiset päivät hankinnan jälkeen menikin siinä ihmetellessä,istuen kuskin penkillä kaljaa siemaillen ja kuunellen V6:n mörinää.
Välillä tietenkin sai vaimollekin selitellä että tätä mä oon aina halunnut ja kyllä me tällä parin vuoden päästä kesällä päästään kurvailemaan. Hehee!!!
Tanen hanskalokerosta löytyi paljon erilaisia papereita. Harvinaista sinällänsä että 34 v vanhan auton paperit
olivat vielä siististi säilyneet.Omistajan käsikirja,huoltokirja leimauksineen
jopa Stockmann Oy:n luovutushuolto-ohjelma päivättynä 29.5.1973 oli tallessa. Auto luovutettiin ensimmäiselle omistajalle 30.5.1973.
Asentajat nro 308,309,311 ja 307 olivat tehneet tarkastukset mm hansikaslokeron salvan säädön ja muita tärkeitä toimenpiteitä. Heh. Aukoton historia tässä Coupessa.
Moottori (YY)ja voimansiirto ovat vielä alkuperäiset.Takapaksista löytyi vielä alkuperäinen tunkki ,pyörän mutterin avain ja varoituskolmio. Vararengaskin oli vielä paikallaan!Ja mikä on vielä hyvää ajatellen museorekisteröintiä niin ovipahvit ja hattuhylly ovat ehyet. Kattoluukkukin on jäänyt onneksi asentamatta!
Korissa on paljon ruostevaurioita mutta onneksi peltiosia saa vielä tähän MK1:een.Äänieristysmassat
olen poistanut ja onneksi pohjasta ja palkistosta ei ole löytynyt ruostetta Ja siitä minä lähden että mikään asia ei ole liian suuri tehtäväksi. Tuli siihen ensimmäisenkiin Coupeen tuhlattua peltiä ja aikaa 18 v sitten...
Kevät-Kesä 07 se aika mitä talon remontoimiselta on liiennyt on mennyt lähinnä korin osien purussa ja osien tilauksessa. Ainoastaan kojetaulun rungon olen jättänyt paikalleen. Jokaisen osan olen pussittanut ja merkinnyt
jotta löytävät sitten oikeille paikoilleen kasausvaiheessa. Erinäisiä korin peltiosia on hankittu Suomalaisilta toimittajilta.Etulokasuojat löytyivät nimimerkeiltä V6 ja Gebardi. Kiitos viellä heille!
Sittenkun ehdin niin laitan kuvia tulemaan sivuille niin näette että missä mennään.Mutta mitään kiirettä en meinaa tässä projektissa pitää.
Hommaa jatketaan kun aikaa on ja siltä tuntuu...