Ford Taunus Coupe GT 2.3 V6

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

5.7.2013

Päivä meni mukavasti korjatessa korjauspaloja, sitten pitäisi sovittaa korjatut korjauspalat juuri oikeaan paikkaan korjausta odottavaan autooni?
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

8.7.2013

Yhden päivän urakka leikellä vanhat huonot osat pois autosta ja asentaa korjatut korjauspalat millilleen takaisin oikeaan paikaan, en yhtään ihmettele miksi autoja pistetään pienten ruostevaurioiden takia paaliin! Seuraavaksi etuakselistoon uudet jarruputket ja letkut!
hessu75
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Tammi 2012, 11:40
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Lopussa kiitos seisoo. Eiku...

Hyvä siitä tulee. Jaksa vaan duunata.

Tsemppiä!

-Hessu-
Ford Capri 2.9EFI Turbo Mk3 -79
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1432
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

kauvon se mieki tuota omaa kotteroa pajotin ja koneenki tein uusiksi vuoden sisällä pari kertaa,mutta kyllä se kiroilu ja äheltäminen kannatti.tälle kesälle tullu mittariin jo 5000 kilsaa ilman mitään suuria ongelmia

ei muutaku tseppistä harrastukseen että saat auton kuntoon 8)
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

12.7.2013

Taunus tippui takaisin omille pyörilleen ja siirtyi pihavarastoon odottamaan konetta. Kyllä taas kaikki osasi vastustaa hienosti, ensikerralla kun puran jotain niin pitää ottaa kuvia miten mikin palikka on paikoillaan niin ei tarvitse säveltää niin paljoa!
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

2.9.2013

Ei edistystä konkreetiisen rakentelun puolella. Huomasin että hammastanko valutti öljyt lattialle, tilasin siis uuden hammastangon motobililtä. Myös uusi nokka on tilattu janicol racingin kautta, odotetaan jännityksellä milloin tavarat saapuu. Voipi olla että ehtii lumet ennekuin mun taunus liikkuu, ja talvella en oo ajellut joten kohta on taas kesä?
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

5.10.2013

Hamastanko saapui jo aikaa sitten. Vanhalle hammastangolle tuli yllättäen kysyntää niin pitihän se alkaa vaihtohommiin. Helppo nakki kun ei ollut kone tiellä. Tosin vaihdon jälkeen etupyörät harittivat aika lailla, toinen pyörä halusi mennä suoraan mutta toinen metsään. Punoin vähän molemmilta puolilta akselia lyhyemäksi ja nythän se näyttää hyvältä (se että onko hyvä niin saadaan varmistettua vasta kun viedään pyörien suuntaukseen... joskus)
Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

Mites kone? Eikös se ole vähän kisatouhua kun toinen rengas harittaa niin että kääntyy mutkaan paremmin :wink: .
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

15.10.2013

Kävin ohimennen koneistamolla, osat ovat lähdössä tasapainotukseen ja kampuran päähän tuleva hihnapyörä todettiin vaihtokuntoiseksi joten nyt etsitään uuttä 28 mm akselille käyvää hihnapyörää!
Laitoin ostoilmoituksen!
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

3.11.2013

Huomasin 2,3 V6 koneen myynti ilmoituksen, no pitihän se pois hakea. Nyt on kotona kärrissä kone jonka aion nostaa väliaikaisesti paikoilleen, saan tuo toinen kone rakentelurauhan.
Lähipäivinä on taas tiedossa vauhtia ja vaarallisia tilanteita.
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

4.11.2013

Hommatun moottorin väri ärsytti joten ajattelin heittää vähän kilikalia pintaan jotta tulisi vähän siedettävämmän näköinen. Hieno ajatus, mutta uusi maali keitti. Toisaalta jopa kiehuneena musta on värinä parempi kuin sininen. Myöskin silmälaakeri oli vääränkokoinen joten sekin menee vaihtoon. Vanha silmälaakeri lähti irti hajoittamalla (kokeiltu ulosvetäjää, hajosi, kokeiltu hitsata pultti kiinni laakeriin, laakeri hajosi) Ajattelin myös vaihtaa mustat venakopat vanhasta koneesta koska niissä on valmiina kiinnikkeeet weberin päälle tulevalle ilmanputsarille (koneessa ei tullut kaasaria mukana) kun avasin koneessa paikoillaan olleet venakopat oli yllätys melkoinen. Koppien sisäpuolet oli päässeet melko pahasti ruostumaan ja tätä irtoruostetta oli tippunut tietenkin venttiillikoneiston päälle. Purin sitten venakoneisto pois ja aloitin puhdistamaan paikkoja kunnolla. Onneksi tulee käytettyä hyviä puhdistusliinoja. Cleaneria meni reilu paripurkkia, eli koko varasto, joten oli lopetettava siihen, toista puolta ei vielä ole edes kunnolla aloitettu. Jatkan siitä huomenissa.

Ajatushan oli että heitän vaan koneen keulille ja ajelen siihen asti kunnes toinen kone valmistuu, lapasesta tuntuu lähtevän tämäkin homma...
Vermilion
Viestit: 1640
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Itse en heittäisi vanhaa moottoria suoraan konepellin alle käyvästä autostakaan... aina tarkistettava, että kunnossa ja puhdas, muuten joku hajoaa... , pari konetta ostaneena huomannu, että aina tulee yllätyksiä.... yhdessä naarmut lohkossa, toinen niin likainen, että voi voi... tuota jäärata autosta otettua moottoria en ole edes avannut..
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

5.11.2013

Askartelu jatkuu, koneen maalaukset tehty jotenkin sinnepäin, kytkin käytetty auki ja kasattu takaisin keskittämistyökalun avulla. Silmälaakeria ei sitten löytynyt joten teeetätin laakeripronssista sopivan holkin joka ajaa laakerin virkaa. Laturin laitoin myös kiinni. Venttiilien säätö. Kaasaria koneen päälle sovitellessani kävi sitten se mitä olen aina pelännyt, mutteri tippui imusarjaan. Voi sitä kiroilun määrää. Yritin onkia mutteria magneetilla pois, no magneetti hajosi imukanavaan, eli venakopat pois ja imusarja pois. Nyt päästiin käsiksi hajonneeseen magneettiin ja karanneeseen mutteriin. Kamat takaisn paikoilleen ja päivä täysi, huomenna jatketaan.
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

6.11.2013

Virranjaotin (hieno nimi) paikoilleen ja summittainen säätö jonnekkin päin. Kaasari paikoilleen ja jotain pikkuasenteluja, ja sitten huomasin että öljynpaineen mittaus tapahtuu meikäläisellä manuaalisesti (putki koneen kyljestä mittarille, ei sähköjä) Mittarianturi taskuun ja huomenna tutkimaan löytyykö jostain jonkinlainen adapteri tuohon. Kone alkaa sitten olla valmis heitettäväksi keulille (ihan kuin se noin vain heittämällä menisi...)
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

7.11.2013

Jokihydrosta löytyi sopivat kalikat jotta öljynpainemittarin saan toimimaan. Tiputin vanhat öljyt koneesta pois ja laitoin uudet liukasteet ja suodattimen paikoilleen. Sitten alkoi koneen punnertaminen paikoilleen.

Vaihe yksi: Kone tallista moottorinosturilla katokseen jossa auto seisoo matkaa 10 m, aikaa meni 2 min.
Vaihe kaksi: Kone nosturilla konetilaan vaihdelootan huulille matkaa 2 m, aikaa meni 5 min.
Vaihe kolme: Kone kiinni vaihdelaatikkoon matkaa 2 cm. aikaa meni 2,5 h.

Juu ei mennyt heittämällä!
Vastaa Viestiin