Ford Taunus Coupe GT 2.3 V6

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Ford Taunus Coupe GT 2.3 V6

Viesti Kirjoittaja Mappi »

Eli 2,8 kampiakseli, normi veivit ja ohc:n männät. Ruttua on 10,5 ja AN kannet.
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Ford Taunus Coupe GT 2.3 V6

Viesti Kirjoittaja Mappi »

13.4.2015

Nyt on uusi jakaja paikoillaan, uudet öljyt + suodatin sekä venttiilit, kaasari ja sytytys säädetty kohdilleen. Lopputulos on aika hyvä, tehoa tuli lisää ja kone ei nakuta missään vaiheessa.

Ennakot on nyt vakiot, vanhalla jakajalla piti ennakko olla kaksi jotta ei nakuttanut
Vanhalla jakajalla ja säädöillä kone oli vakiotehoinen, nyt tehoa on n. 30% lisää.

Sitten huonot uutiset, öljyn seassa oli bensaa eli vuotoa on jossain koska nykii ja tyhjäkäyntiä ei saada asettumaan hyväksi, luultavasti imusarjan tiiviste vuotaa.
Uusi tiiviste tilaukseen ja katsotaan sitten kuka sen vaihtaa...

Nyt eliminoidaan vikoja yksi kerrallaan.
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Ford Taunus Coupe GT 2.3 V6

Viesti Kirjoittaja Mappi »

20.4.2014

Heti aamusta pajalle viemään taunusta. Osaisin minä tuon imusarjan sekä tiivisteen itsekkin vaihtaa mutta nyt saa asentaja perehtyä kunnolla tuon vehkeen sielunelämään, niin päästään tulevaisuudessa vähemällä.
Vaihdettiin imusarja varastosta löytyneeseen, paremmin istuvaan malliin (kaikkea sitä tuleekin jemmattua) tiivisteen vaihdon ja kasauksen jälkeen kaasaria ei saatu enää säätöihin, eli jatkamme hommaa joku päivä suutinrumballa.
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Ford Taunus Coupe GT 2.3 V6

Viesti Kirjoittaja Mappi »

22.4.2015

Tänään on kaasarin säätörumban vuoro. Alle puolentunnin kikkailun jälkeen nykiminen oli poissa, samalla meni myös tyhjäkäynti 500 - 1500 alueelta, eli kone käy hienosti yli 1500 kierroksilla ja erittäin huonosti alle 500 kierroksilla, tuohon väliin ei saada tyhjäkäyntiä säädettyä. Lopputulemana ilmeisesti joku ilmakanava on tukossa, eli kaasari irti, palasiksi ja ultraäänipesuun.
Niin lähellä, mutta silti niin kaukana...
V-P
Viestit: 171
Liittynyt: 15 Tammi 2007, 20:15
Paikkakunta: Hamina

Re: Ford Taunus Coupe GT 2.3 V6

Viesti Kirjoittaja V-P »

Sinulla sitä tuntuu olevan harmia matkassa moottorin kanssa. Toivottavasti saat kuntoon. Vappu on jo ensi
viikolla. Mutta tämmöistähän se tuppaa joskus olemaan kun wanhojen Fordien kanssa harrastaa...
Ford Taunus Coupe 2300 GT -73
Ford Mondeo TDCI
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Ford Taunus Coupe GT 2.3 V6

Viesti Kirjoittaja Mappi »

V-P kirjoitti:Sinulla sitä tuntuu olevan harmia matkassa moottorin kanssa. Toivottavasti saat kuntoon. Vappu on jo ensi
viikolla. Mutta tämmöistähän se tuppaa joskus olemaan kun wanhojen Fordien kanssa harrastaa...
Juuri näin, vähän alkaa välilä olemaan vaan liikaa vastustusta, mutta kyllä tämä vielä kuntoon laitetaan.
Tuon moottorin muokkaamisen jälkeen kaikesta tuli vaan niin paljon tarkempaa, kaikki vaan pitää olla just eikä melkein kohdallaan.
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Ford Taunus Coupe GT 2.3 V6

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Olis kiva nähdä kuinka paljon tehoa tästä sai irti tälläisellä muutoksella ja miten kävi väännölle!

Sanotaan näin on helppoa pitää kaikki sellaisena kuin ne on, mutta se onkin mies
joka muokkaa reilulla kädellä ja saa siitä toimivan.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Ford Taunus Coupe GT 2.3 V6

Viesti Kirjoittaja Mappi »

Vääntökäyrä lähtee 1300 rpm.150 nm. ja on 2000 rpm. kohdalla karvan verran alle 200 nm. (199,8 nm.) ja pysyy tuossa suurinpiirtein samassa tuonne 5200 rpm asti. Vääntö on kaasarikoneeksi todella tasainen
Tehoa koneesta max. 142,3 hv. 5185 rpm.

Sytkän ennakko täysin vakio.

Ajossa voi heittää 50 km/h. vauhdissa 5 vaihteen sisään ja menee hölkyttää komeesti, tuo vääntökäyrä on käytännön ajossa todella mukava.
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Ford Taunus Coupe GT 2.3 V6

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Mappi kirjoitti:Vääntökäyrä lähtee 1300 rpm.150 nm. ja on 2000 rpm. kohdalla karvan verran alle 200 nm. (199,8 nm.) ja pysyy tuossa suurinpiirtein samassa tuonne 5200 rpm asti. Vääntö on kaasarikoneeksi todella tasainen
Tehoa koneesta max. 142,3 hv. 5185 rpm.

Sytkän ennakko täysin vakio.

Ajossa voi heittää 50 km/h. vauhdissa 5 vaihteen sisään ja menee hölkyttää komeesti, tuo vääntökäyrä on käytännön ajossa todella mukava.

Oon kyllä kuullu, että kaasari 2.8 vakio nokalla antaa kivan väännön.... tai noh sanotaan matalalta melko korkealla kivan väännön.

Itsellä taitaa olla tuossa 2.8:ssa vähemmän vääntöä tuohon ~2500 rpm asti jonka jälkeen se nousee aika rankasti tuonne 5000rpm jossa saavuttaa maksimin...
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: Ford Taunus Coupe GT 2.3 V6

Viesti Kirjoittaja Mois »

Mikäs nokka Mapilla on siinä koneessa? T1?
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Ford Taunus Coupe GT 2.3 V6

Viesti Kirjoittaja Mappi »

Nokka on muistaakseni T2
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: Ford Taunus Coupe GT 2.3 V6

Viesti Kirjoittaja Mois »

Suhteellisen alhaiset tehot sitten kyseisellä nokalla/muulla kokoonpanolla :) Modatulla virranjakajalla sais varmaan kutiteltua monta hummaa lisää, mut pääasia jos se kone vihdoinkin olis toimiva. Liikahtaahan se noillakin tehoilla jo kivasti ja etenkin kun sitä vääntöä on noin kivasti ja tasaisesti :)
Tuossa T2 nokan speksit: http://kentcams.com/product-details/388 ... T2-Sports/
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Ford Taunus Coupe GT 2.3 V6

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Suhtellisesti matala teho johtuu ilmeisesti kaasarista.... Tarvis vissiin jonkun tuplakaasarin tuohon, että sais ilmaa ja tolla nokalla pitäis kyllä jo kiertää yli 6000... Itsellä V6T21 joka antaa huipputehon ~5800 rpm.
Tehoalue nousisi jos laittaisin toisen hukkiksen kun se ahdistaa mutta en halua ottaa lisää
kierroksia kun nää leviää vakio kangilla jos ylittää sen 6500... nytkin menee rajoittimen yli... joka on
6150rpm...
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Ford Taunus Coupe GT 2.3 V6

Viesti Kirjoittaja Mappi »

20.5.2015

Kaasari kävi ultraäänipesussa, puhdasta tuli mutta vika ei kadonnut mihinkään. Jatkamme tutkimuksia...
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Ford Taunus Coupe GT 2.3 V6

Viesti Kirjoittaja Mappi »

26.5.2015

Alipainepuolta tutkittu ja vaihdettu kiihdytyspumpun kalvo, ei apuja.
Pistin taunuksen talliin seisontaan odottamaan seuraavaa inspiraatiota...
Vastaa Viestiin