Ford Taunus Coupe GT 2.3 V6

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

8.11.2013

Kasailin koneen kiinnikkeet paikoilleen ja tiputin koneen omilleen konetilaan, eli nyt voi moottorinosturin palauttaa kaverille. Polttoaineletkut, jotain sähköjä ja startti paikoilleen.

Asentamatta pakosarjat, jäähdytys ja lisää jotain sähköjä, jokohan huomenna vois yrittää kääntää avaimesta
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

9.11.2013

Kasailin loput roippeet paikoilleen, flekti tippui lattialle ja kaikki kiinnikkeet hajosi. Flekti oli pitänyt jonkinaikaa hyvin epämääräistä ääntä joten kävin mätänetistä uuden (pitää tuo vanha myydä jokkismiehille) Kun kaikki oli laitettu paikoilleen ja olevinaan kiristetty sekä tarkistettu, oli startin aika. ensin kuitenkin vielä jäähdytysnestettä syyläriin, hyvin upposi nesteet, melkein 6 litraa meni ennekuin edes konetta oli käynnistetty. Seuraavaksi kaadoin bensaa suoraan kaasariin ja käänsin avaimesta, muutaman kierroksen pyöri ja sitten örähti pärähti ja melkein jäi käymään, eli lisää bensaa kaasariin (puolet edellisestä huikasta) ja kääntö avaimesta. Pieni nikottelu ja nyt jäi käymään, kävi itseasiassa niin hyvin että en edes alkanut sytytystä säätämään.

Jokin outo laahavaa sivuääni kuului, mutta en saanut paikallistettua mistä. Yksi nestevuoto löytyi, imusarjan päässä olevan kopan tiivisteen välistä (mihin ylävesiletku tulee) tihkui nestettä, yritin kiristää pultteja mutta yksi pyöri läpi. Ei hemmetti onkohan tuosta kierteet mennyt. Sammutin koneen ja ongin pultin pois ja vaihdoin hieman pidemmän tilalle, hyvin otti kierteilleen ja vuoto loppui. Tyhjäkäynnin säätelyssä meni oma aikansa mutta sekin asettui. Kahiseva ääni kuului edelleen jostain? Hyppäsin sisälle kabiiniin ja kokeilin vähän kytkintä, laahaava ääni tulee siis kytkimestä. Arvelin että tällä pitää vähän ajaa jotta kytkimen pintaruosteet lähtee veks ja ääni katoaa. Koska mitään ylimääräisiä nestevuotoja en havainnut ja kaikki tuntui pysyvän paikoillaan päätin lähteä tienpäälle.

Kävin tekemässä liikennekäyttöön oton trafin sivuilla ja eikun koeajolle (laitettiin pojan kanssa ensin konepelti paikoilleen) Poika hyppäsi koiran kanssa kyytiin ja arvelin että tehdään pikkulenkki kylällä. Alussa tuntui ihmeelliseltä, enhän ollut ajanut tällä härvelillä yli vuoteen, sitten alkoi tutuntua tutummalta.

Muutaman kilsan ajelun jälkeen alkoi tuntumaan että vetää oikealle ja paljon. Jarrutin vähän ja meinasi lähteä ratti käsistä. Äkkiä seuraavaan risteykseen ihmettelemään. Oikea etupyörä näytti jotenkin hassulta, konttasin auton alla ja yritin katsoa mikä mättää. Kaikki pallot oli paikoillaan ja kaikki tukivarret kiinni, mitä ihmettä. Soitin vaimolle että tuo kotoa työkalut että voin tehdä tarkemman analyysin. Vaimoa odotellessa kaivoin takakontista sammakkotunkin ja nostin oikean etupyörän ylös, mitä vit… pyörä heiluu ihan miten sattuu. Vaimo tuli parahiksi työkalujen kanssa ja sain etupyörän irti, jarrulevyssä oli komeat naarmut (uusiksi meni) ja levy sekä rengas heilui samaan tahtiin. Aluksi epäilin laakeria ja otin suojakupin pois, laakerin pultti oli paikoillaan kuin myös lukkosokka, ei juma…. akseli poikki. Soitin hinausfirmaan ja tilasin kyydin. Auto hinattiin kotitalliin (katokseen) ja siellä otin sitten renkaan irti ja jarrusatulan irti ja kyllä. Akseli poikki.

Rupesin lämmittämään saunaa.

Muutama kuva päivältä:
Siihen jäi: http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... pos=-18503
Hinausapua: http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... pos=-18502
Akselin pää: http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... pos=-18501
Jarrulevy: http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... pos=-18500
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tuntuuko, että meinaa vastustaa ihan tosissaan? Melko uskomatonta jo :lol:
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

13.11.2013

Hain osapaketin matkahuollosta. Tarvittavat osat löytyivät yllättäen Taunus Sällin varastosta, kiitos vaan kaupoista ja nopeasta toimituksesta.

Kotona purin jarrulevyn pois ja tarkistin osat, jarrulevyn voisi uusia ja varmuudenvuoksi muitakin osia joita nyt sattuu uutena löytymään. Hion irtoruosteet osista pois ja maalasin pohjamaaliin, myöhemmin illalla kävin heittämässä pintavärin (musta) ja jätin osat kuivamaan.
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

14.11.2013

Mätänetistä uusi jarrulevy (ei ollut kuin yksi?) jarrupalat ja etupyörän laakeri. Illalla kasailin tallissa roippeet niin valmiiksi kuin mahdollista jotta itse asennus autoon kävisi helpommin.

Vaimo on lomamatkalla italiassa niin ei autoharrastukselle liikene aikaa, noille lapsille kun ei voi tehdä käyttöpoistoa ja sulkea talliin odottamaan inspiraatiota tai aikaa.
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

16.11.2013

Heti aamusta, kun olin saanut lapset syötettyä, painelin pihalle kasaamaan taunusta. Puhtaat ja uudet osat on helppo heitellä paikoilleen, joten kasaaminen sujui vauhdilla. Vaihdoin uudet jarrupalat myös vasemmalle puolelle. Sitten auto käymään ja pienen lämmittelyn jälkeen vähän reilumpaa käskytystä koneelle, jostain alitajannusta tuli yhtäkkiä käsky lopettaa, menin auton taakse katsomaan ja kyllä, se kaikki pas.. mitä pakoputkessa oli ollut, oli löytänyt uuden kodin autokatoksen takaseinästä. Koti oli väliaikainen sillä pesuaineella ja rätillä saa paljon aikaan.

Iltapäivästä sitten ajattelin käyttää autoa katsastuksessa, no säädöt oli edelleen sitä mitä oli ja ei niitä aurauskulmiakaan ole tullut katsottua kuin silmämääräisesti, mutta ei ne hylkyperusteita ole.

Auto konttorille, ja kotimatkalle päästiin puhtaalla uudella rekisteriotteella.

Leimauksen jälkeen mittanauhalla vähän säätelin aurauksia heti tuli parempi. Sytystäkin yritin säätää mutta siitä ei tullut yhtään parempi.

Tässä vaiheessa päätin että auto pihavarastoon peittojen alle ja liikennekäytöstä poisto päälle.

Odotellaan kevättä.
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

21.11.2013

Laitoin taunuksen kokeeksi nettiautoon myyntiin.
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

9.12.2013

Otin tanen pois myynnistä, vastaavaa ei tilalle kuitenkaan ihan heti löydy!
Aika huonoja oli tajoukset, muutama oikeasti kiinostunut oli mutta he voivat palat asiaan, jos vielä siltä tuntuu...

Jatketaan harrastamista!
TaunusVolvo2.3
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Syys 2012, 07:35
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja TaunusVolvo2.3 »

Luhtis kirjoitti:Ilman säädettävää pyörää / astekiiloja(ja mittalevyä) noinhan tuo menee, eli plug and pray vakiomerkeissä. Joskus aikanaan 2.8:n laitoin v6t2 nokan vakiomerkkeihin, joka mittailujen jälkeen osoittautui olevan 6 astetta pielessä nokkakortin lukemasta, en muista enää kumpaan suuntaan. En kuitenkaan ikinä tehnyt sille mitään, ja lauloi ainakin paremmin kun vakionokalla :)

Tanari:lle tehtiin kans joskus 2.8i konetta johon tuli v6t3-nokka ja tämä mitattuna oli 2 astetta aikaisella nokkakortin lukemasta. Tällekään ei kai koskaan tehty mitään, muutakun annettiin kenkää, tanari voi vahvistaa tämän :lol:

Noissa molemmissa kattiloissa oli compcamsin alumiini nokkaratas paikallaan.
Minkälaisia tehoja irtosi v6t3:lla ja miltä kierroksilta suunnilleen lähti vetämään?
Taunus 2.8 V6
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

9.3.2014

Ajattelin kokeilla lähtisikö tane käyntiin. Latasin akun täyteen, otin jakoavaimen ja tilkan bensaa mukaan, ei muuta. Akku paikoilleen, ilmanputsarin kansi pois ja tilkka bensaa suoraan kaasariin. Muutaman pyörityksen jälkeen alkoi lupaamaan. Vielä vähän lisää menovettä kasariin ja sitten jaksoi käydä omillaan. Sompailin auton ulos tallista ja annoin käydä lämpimäksi. Pieni nestevuoto edelleen imusarjan ja syyläriltä tulevan ylävesiletkun "mötikän" liitoksesta. Sompailin auton takaisin talliin ja leikin stereoilla vielä varmaan tunnin. Hyvä fiilis, paitsi että venttiilit pitää säätää ennen kun ajokausi alkaa kunnolla.
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

11.4.2014

Otin Coupen liikenteeseen, uhkana oli että työt loppuu, joten ajattelin tehdä työpaikalta lähdön niin että ei jätä ketään kylmäksi. Työuran kohtalo ei ollut omalta kohdaltani toivottu, joten ehkä jollakin oli hauskaa kun 41 vuotias auto jauhaa asfaltilla tyhjää ja poistuu kuutosen soundin saattelema pölypilveen.
Pakko todeta että tämä nyt paikoillaan oleva vakiomoottori on aika hengetön verrattuna edelliseen edes hieman kutiteltuun versioon. Hmm olikohan tuo nyt taloudellisesti järkevää, liikennekäyttöön otto 4€, bensaa 40€, vero 10€. Koska työasioissa kävi niinkuin kävi, peruuttelin tanen talliin, peittelin pressun alle ja tein liikennekäytöstä poiston.

Ennemmin myyn käyttönokivasara pois.
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

30.4.2014

Möin nokivasaran pois, ostin tilalle 1,3i Fiestan, jonka möin myös pois, ja sitten vasta otin taunuksen takaisin liikennekäyttöön. Koska edellisen syksyn ajot jäi "hieman vähälle" niin ajattelin aloittaa taas melkein alusta.

"Vikalista" on lyhyt: auraukset on säädetty 11 v pojan kanssa pihamaalla metrimitalla, venttiilit nakuttaa, sytytys on ajoitettu korvakuullolla ja nykimistä havaittavaissa paljon.

Kaverin pajan aurauskulmien säätötietokone ei tuntenut minkään valtakunnan taunusta, joten menin käymään toisella pajalla jossa arvelin asian hoituvan. Aurausten säätö selvä.

Venttiilien säätö nyt ei ole kummoinen homma, ellet tee sitä juuri ennenkuin pitäisi saada lapset nukkumaan ja sitä ennen pitäisi poppoo pesettää ja syöttää. No tämäkin tehty, kädet verta vuotaen.

Sytytyksen ajoituslamppu tippui lattialle, onneksi mätänetistä löytyi varapolttimo joten ei tarvinnut ostaa kokonaan uutta vekotinta. Sytkä on nyt kuitenkin säädetty.

Nykiminen on vähentynyt kaasaria säätämällä, joka kerta kun olen ajoon lähtenyt niin olen pyöräyttänyt seosruuvveja puoli kierrosta enemmän auki. Nyt tuntuisi että nykiminen olisi loppunut...

Huomenna vanhojen autojen ajelulle Joensuun vappuun, voi kytkinparkaa...
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

30.4.2014

Vappuajeluja varten ajattelin täyttää tankin täyteen. Kotona auton alle kurkatessani huomasin että kohtuullinen polttoainevuoto tulee auton alle. Nostin perän ylös ja konttasin auton alle katsomaan, tankilta lähtevä muoviletku oli hapertunut ja laski läpi. Kiitos vaan nykybensat. Ensimmäiseksi piti tyhjentää tankista ainetta niin paljon kuin mahdollista, isoin astia jonka löysin oli 25 litran kanisteri, joten eikun täyttämään sitä. Kun vajutus oli tehty konttasin takaisin auton alle. Hapertunut letku oli vain noin 35 cm. mittainen joten vaihto olisi helppo. Juuri kun olin irroittanut letkun niin valtava bensaryöppy tuli letkusta suoraan naamalle, jonkinlainen ilmalukko oli päässyt tapahtumaan ja tulos oli suoraan naamalla. Naama tuntui olevan lähes tulessa kun ryömin autonalta pois ja suoraan vesipisteelle huuhtomaan naamaa, onneksi hana oli sopivalla lämpötilalla. Tästä säikähdyksestä selvittyäni sain letkun lopulta vaihdettua ja tankattua aineet takaisin. Nyt ei vuoda! Kaikki vaatteet ja ukko pesuun mutta silti tuntuu että bensiinin haju seuraisi meikäläistä kaikkialle.
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

13.5.2014
Aika mennyt konetta odotellessa ja kotona olevia koneenosia puhdistellessa sekä maalatessa.

Huom! Nyt seuraa paljastus jota minulta on jo muutamaan kertaan kysytty, eli millainen kone minulle valmistuu.
Lohko YY koodin 2,3
Männät vakio OHC -> vaatii aika reilun porauksen! (Ovat aivan PAALJON halvempia kuin kutosen)
Kiertokanget V6 vakio
Kampiakseli 2,8 (vastapainot saattaa ottaa männänhelmaan, joten kaikista männistä joutuu hieman vinguttamaan helmasta sekä tekemän viisteet yläreunoihin jotta sopivuus kannentiivisteen kanssa on hyvä)
Nämä kun yhdistetään 2,3 AN kansien kanssa saadaan iskutilavuudeksi noin 2,720 litraa ja puristus 10,5 (vaatii hieman tarkemmat säädöt kaasariin ja sytkään mitä vakio)

Tehoista ei mitää hajua, luultavasti enemmän kuin mitä normi 1,6 koneessa?

Jospa tuon myllyn saisi ensiviikolla lusikoitua konehuoneeseen, etenkin kun nykyinen varakone on vähän niinkuin myyty?
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Kylhän tosta reilut 150 kaakkii irtoaa varmaankin, riippuu paljon siitä mikä nokka tulee?
Sulla kai sitten ne HC-männät joissa puristuskorkeus taitaa olla 41,65mm tai jotain sinnepäin. Noi mun OHC Transitin LC-männät on millin alemmalla puristuskorkeudella.

Toi FoorttiFanin kone on aika lähelle samanlainen ku sulle tulee, mut pienemmällä puristussuhteella ja pakovenat (tai imu) muistaaksein pienemmät ku 2.3 AN kansissa.
viewtopic.php?t=6543&postdays=0&postorder=asc&start=90
Ja tosta penkitetty 153hp ja 220nm V6T2 nokalla muistaakseni.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Vastaa Viestiin