Ford Taunus Coupe GT 2.3 V6

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Ford Taunus Coupe GT 2.3 V6

Viesti Kirjoittaja Mappi »

Noniin!
Pitänee alkaa kertoilemaan projektin etenemistä tässä topicissa!
Kuvia on galleriassa, projektin edistyessä yritän päivitellä lisäkuvia!

Pitkällisen Coupen etsiskelyn jälkeen haaviini sattui Tampereelta kutos koneinen coupe, joka on vielä aito alkuperäinen 1973 GT 2.3 V6. Auto on ollut samasa perheessä vuodeta 1979 lähtien. Mulle tulee rekisteriotteeseen järjestysnumero 5, ei paha kiertolainen. Auton hain pois sunnuntaina 26.11. Kyllähän Joensuusta päivän reissun trailerin kanssa tampereelle tekee. Matkaan kului kaikkineen 14 tuntia ja kilsoja tuli reilu 800, joten kerkesi harrastuksen mielekkyyttä parikertaa pohtia pimeässä ja vesisateessa ajellessa! Kotipuolessa sitten autoa trailerilta poisajettaessa etujarrut jumi kiinni, onneksi oli sula maa joten reippaammalla käskytyksellä sain auton ajettua talliin odottamaan tulevia toimenpiteitä (tallihan ei tietenkään ole kotonani vaan sopivasti 15 km päässä) Jossain vaiheessa reissua olin ilmeisesti vilustunut koska maanantaina nousi kuume ja työt ja projektit vaihtuivat kolmen päivän sohvalla loikoiluun.

Sairastelun jälkeen aloin pureutua etujarruongelmaan, purin jarrut ja herkistelin hieman sylintereitä ja ne alkoivatkin liikua mukavasti. Kasauksen jälkeen jarrut sitten jumivat uudestaan päälle, sylinterit oli sen verran syöpyneet että päätin etsiä uudet jarrusatulat, palat, tapit ja jouset. Uusia satuloita olisi löytynyt vain yksi joten paikallinen autopurkamo sai luvan etsiä mahdollisimman hyvät satulat (taunuksen etujarrut on kaikki samoja) Todella hyvät satulat löytyikin, ja muut uudet osat ostin paikallisesta varaosaliikkeestä. Ja eikun hallille. Tietenkin jarruputket oli molemmilla puolilla juminet kiinni, tämä aiheutti yhden lisäkäynnin kesken remontin varaosaliikkeessa. Kun uudet osat oli paikoillaan niin vaihdoin kaikki jarrunesteet. Hyvin alkoi jarrut pelittää!

Maanantai ilta ja taas oli aikaa mennä hallille. Aeimmin päivällä kävin viemässä oikeanpuoleisen lokasuojan, sekä etu hiekkapellin tutulle maalarille pohjien tekoa varten, helpompi käsitellä tuollaisia pinempiä osia kuin koko autoa kerralla. Hallilla aloitin tutkimalla miten keulan pellit lähtee irti. Purku piti aloittaa maskista. Maskia irroittaessani oikeanpuoleinen H1 valon lasi halusi myös lähteä irti , en minä häntä paljon kerrenyt estelemään kun lasi teki köydettömän benji hypyn suoraan betonilattialle. Onkohan kellään myynnissä yhtä H1 umpiota?? Puskuri irti, sisälokarit irti, lokarit irti. Onnekseni ei suurempia mätävaurioita löytynyt, pari paikattavaa kohtaa vakiopaikasta! Etuhiekkapelti olikin joskus ennen vaihdettu ja kiinnitys oli tapahtunut niittamalla, niitit poraamalla auki ja hiekkapelti oli irti! Ei suurempiä yllätyksiä, pienellä pellin lisäyksellä, ja entisten korjausten korjaamisella keula alkaisi olla kasaus vamis. Seuraavaksi sisustan kimppuun, apukuskin puolelta lattia oli uhkaavan märkä joten odotin melkein mitä vain löytyvän maton alta. Penkkien poiston jälkeen ihettelin kotvasen GT:n keskimittariston kiinnityslogiikkaa, jäi vielä hieman arvoitukseksi mutta ehkö joskus? Mattojen noston jälkeen löytyi alkuperäis kunnossa olevaa pohjaa, yksi paikkaus oli tehty kuskin penkin kiinnityksen kohdalle. Bitumia irtihakkailessani löytyi muutama pikkureikä, ei vakavaa. Onneksi tämä auto otettiin työnalle juuri nyt, koska muutama vuosi lisää seisomista olisi tehnyt molemmin puolin jalkotiloista selvää, vesi oli päässyt bitumin ja pellin väliin irroittaen bitumin, mutta ei kerrennyt aloittaa suurempaa mädätysoperaatiota! Lattiat pitää puhdistaa, hitsata pari paikkaa ja maalata uusiksi ja laittaa sitten uudet bitumit. Penkkien päältä otin velä päälliset pois ja sitten oli tämän illan hommat tehty.

Ostin varaosa farkun vuosimalli 1975, tämä auto saa luovuttaa minulle etupuskurinsa vasemman etulokarin (ehkäoikeankin) ja katsotaan onko muuta hyödynnettävää, sitten tämä auto lähtee eteenpäin joko legendaariseen paaliin tai jollekkin harrastajalle TOSI edullisesti!

Lauantaina kävin aamusta irroittamassa varaosafarkusta puskurin ja lokasuojan, auton lepopaikasta johtuen en voinut nostaa autoa niin että olisin saanut renkaan irti, tästä johtuen jouduin irroittelemaan lokarin sisälokarin välistä kikkailemalla. Kyllä meni aikaa. Myöhemmin pajalla hitsasin pienen paikan uuden lokarin etualakulmaan. Samalla aloitin hitsaushommat itse autoon. Pikku paikan laitto apukuskin puolelle A-pilarin alaosan ja helman kulmaan ei oikeen alkanut onnistua, joten jätin homman sikseen ja lähdin kotia. Maanantaina lokari maalaamolle muiden osien seuraksi odottelemaan pohjatöitä ja väriä.

Galleriaan laitettu varaosafarkun kuvia, ja osien mallailua coupe osioon!

Ja latolöytö farkku on sitten alustavasti myyty, hitsi jos tuon auton katto ei olisi ollut niin pahasti kasassa, niin olis ollut tosi hyvä peltinen auto. Tosin eipä se myyntiin ilman vahinkoa olis tullutkaan!

Nyt olen päättänyt että Coupe saa jäädä melko pitkälle tuohon nykyiseen ulkoiseen asuun, vanhemman mallinen pikkuratti korjataan, sisusta laitetaan alkuperäiseksi, metalliväri saa jäädä (jotenkin tuo väri on alkanut miellyttää silmää koajan vaan enemmän) takaspoikka saa jäädä, kattoluukku saa jäädä, vanteet kiilloitan ja teen muutaman maaluksellisen jipon ja auto siistitään ulkoa ja sisältä mahdollisimman hyvin!

Sunnuntai 10.12. Kävin pikaisesti tallilla vaihtamassa coupeen talvirenkaat alle. Samalla toin nipun osia kotitalliin puhdistettavaksi ja maalattavaksi. Etupuskurin lista on nyt vaihdettu latolöydön puskuriin, kesävanteiden keskiökupit on puhdisttu ruosteesta, kiilloitettu sekä maalattu. Latolöydön etulokari on puhdistettu irtoruosteesta (ei ollut paljon) ja piiloon jääviin paikkoihin laitettu pohjamaalia, ei tule sitten yllätys ruostumisia. Maskiin tein kevyen puhdistuksen.
Avatar
Farkku
Viestit: 577
Liittynyt: 28 Marras 2005, 14:24
Paikkakunta: Vaala

Viesti Kirjoittaja Farkku »

Ei muuta kun jatka kertoilemistas samaan malliin, mielenkiintosta lukea! :)

Sullahan oli vielä pitempi hakureissu ku mulla, selvisin jopa 700 km:n matkalla! :lol:
Mondeo 1.8 TDi -97
Scorpio Ghia 2.0 -95
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Joo,ei mullakaan tullu Coupea
haettaessa kun 740 km,
yhteen suuntaan :)

Hyvä Mappi,laitahan peli
kesäksi liikenteeseen!
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

Päivitystä tarinaan!
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Oliko tuo tehty mätäpaikka vielä kuskinpenkin vasemmanpuolen takakiinnitys?
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

Sultzi kirjoitti:Oliko tuo tehty mätäpaikka vielä kuskinpenkin vasemmanpuolen takakiinnitys?
Yllätys yllätys oli!
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Todella yllättävää, jopa tuossa sisarmallissa Cortinassa oli itellä samassa paikassa tehty mätäpaikka. :P

Edistyispäs omakin mätäprojekti samaa vauhtia, on jääny vähän seisoon :roll:
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

Mä oon tehnyt ton kanssa hommia vasta kolme iltaa!
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Ei se mitään, silti oot tehny melkein enemmän kuin minä :lol: Oon kerenny vaan hitsaan pohjaan 4 paikkaa, alotteleen helman irrotusta. Toki auto on välissä purettu palasiksi ja kori on pukkien päällä.

Mutta keep up the good work ;)
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

Galleriaan päivitetty tarkempia kuvia, ei se auto niin ruosteinen ole kuin kuvissa näyttää!!
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

Uusi albumi lisätty galleriaan ja tarinaakin on päivitelty!

http://www.taunusfinland.com/galleria/t ... ?album=410
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

Perjantai 15.12.
Vaimon iltamenojen takia en ole koko viikkoon kerrenyt käymään tallilla, onneksi kotitallissa on jotain tapahtunut. H1 umpiot löytyi hellalta, suoraan maskiin upotettavaa mallia. Hinta parille jäi jonnekkin 50 ekun tietämille ja sopivat heittämällä paikoilleen. Muuten onkin sitten mennyt aika Wolfracen vanteita kiillottaessa. Vanteiden taustat oli niin paksussa moskassa että katsoin parhaaksi hiekkapuhalluttaa ne. Etupuolen kiilloituksen jälkeen vanteet sitten osin maalataan sekä osa lakataan, kestävätpähän vähän paremmin!

Lisäsin galleriaan kuvia vanteista ja maskista!
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Oisko sulla Mappi tietoa laittaa
noista hellan lisäpitkistä,
esmes varaosanumeroa?

Meinaan itekki niinku tarttis,
muttako oon luullu ettei niitä
ainakhan uutena saa :?
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

Lauantai 16.12 irroittilin bitumeja pohjasta sekä hitsasin muutaman pikku paikan ja tuli sitten vähän ylimääräistä vahinkoakin. Kuvia galleriassa!

Herkko: laitan sulle varaosanumeron huomenissa yv:nä!
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Herkko kirjoitti:Oisko sulla Mappi tietoa laittaa
noista hellan lisäpitkistä,
esmes varaosanumeroa?

Meinaan itekki niinku tarttis,
muttako oon luullu ettei niitä
ainakhan uutena saa :?
Numeroita: Koko lamppu pohjineen ilman telinettä(lamp assy (long range) halogen type:
Finis No :
Normaali 0463962
Keltainen 0241449

Part No
Normaali 11 463962
Keltainen 11 470156


Pelkkä umpio(lens and reflectos assy):
Finish No
white:
0463966 (07/70-9/72)
1521365 (09/72-08/73)

Amber:
0470155
1521366

Part No
white:
11 463966
72GG 15K206 AA

amber:
11 470155
72GG 15K206 AA
Sedan GT '73
Vastaa Viestiin