Ford Taunus Coupe GT 2.3 V6
Lähetetty: 03 Joulu 2006, 13:12
Noniin!
Pitänee alkaa kertoilemaan projektin etenemistä tässä topicissa!
Kuvia on galleriassa, projektin edistyessä yritän päivitellä lisäkuvia!
Pitkällisen Coupen etsiskelyn jälkeen haaviini sattui Tampereelta kutos koneinen coupe, joka on vielä aito alkuperäinen 1973 GT 2.3 V6. Auto on ollut samasa perheessä vuodeta 1979 lähtien. Mulle tulee rekisteriotteeseen järjestysnumero 5, ei paha kiertolainen. Auton hain pois sunnuntaina 26.11. Kyllähän Joensuusta päivän reissun trailerin kanssa tampereelle tekee. Matkaan kului kaikkineen 14 tuntia ja kilsoja tuli reilu 800, joten kerkesi harrastuksen mielekkyyttä parikertaa pohtia pimeässä ja vesisateessa ajellessa! Kotipuolessa sitten autoa trailerilta poisajettaessa etujarrut jumi kiinni, onneksi oli sula maa joten reippaammalla käskytyksellä sain auton ajettua talliin odottamaan tulevia toimenpiteitä (tallihan ei tietenkään ole kotonani vaan sopivasti 15 km päässä) Jossain vaiheessa reissua olin ilmeisesti vilustunut koska maanantaina nousi kuume ja työt ja projektit vaihtuivat kolmen päivän sohvalla loikoiluun.
Sairastelun jälkeen aloin pureutua etujarruongelmaan, purin jarrut ja herkistelin hieman sylintereitä ja ne alkoivatkin liikua mukavasti. Kasauksen jälkeen jarrut sitten jumivat uudestaan päälle, sylinterit oli sen verran syöpyneet että päätin etsiä uudet jarrusatulat, palat, tapit ja jouset. Uusia satuloita olisi löytynyt vain yksi joten paikallinen autopurkamo sai luvan etsiä mahdollisimman hyvät satulat (taunuksen etujarrut on kaikki samoja) Todella hyvät satulat löytyikin, ja muut uudet osat ostin paikallisesta varaosaliikkeestä. Ja eikun hallille. Tietenkin jarruputket oli molemmilla puolilla juminet kiinni, tämä aiheutti yhden lisäkäynnin kesken remontin varaosaliikkeessa. Kun uudet osat oli paikoillaan niin vaihdoin kaikki jarrunesteet. Hyvin alkoi jarrut pelittää!
Maanantai ilta ja taas oli aikaa mennä hallille. Aeimmin päivällä kävin viemässä oikeanpuoleisen lokasuojan, sekä etu hiekkapellin tutulle maalarille pohjien tekoa varten, helpompi käsitellä tuollaisia pinempiä osia kuin koko autoa kerralla. Hallilla aloitin tutkimalla miten keulan pellit lähtee irti. Purku piti aloittaa maskista. Maskia irroittaessani oikeanpuoleinen H1 valon lasi halusi myös lähteä irti , en minä häntä paljon kerrenyt estelemään kun lasi teki köydettömän benji hypyn suoraan betonilattialle. Onkohan kellään myynnissä yhtä H1 umpiota?? Puskuri irti, sisälokarit irti, lokarit irti. Onnekseni ei suurempia mätävaurioita löytynyt, pari paikattavaa kohtaa vakiopaikasta! Etuhiekkapelti olikin joskus ennen vaihdettu ja kiinnitys oli tapahtunut niittamalla, niitit poraamalla auki ja hiekkapelti oli irti! Ei suurempiä yllätyksiä, pienellä pellin lisäyksellä, ja entisten korjausten korjaamisella keula alkaisi olla kasaus vamis. Seuraavaksi sisustan kimppuun, apukuskin puolelta lattia oli uhkaavan märkä joten odotin melkein mitä vain löytyvän maton alta. Penkkien poiston jälkeen ihettelin kotvasen GT:n keskimittariston kiinnityslogiikkaa, jäi vielä hieman arvoitukseksi mutta ehkö joskus? Mattojen noston jälkeen löytyi alkuperäis kunnossa olevaa pohjaa, yksi paikkaus oli tehty kuskin penkin kiinnityksen kohdalle. Bitumia irtihakkailessani löytyi muutama pikkureikä, ei vakavaa. Onneksi tämä auto otettiin työnalle juuri nyt, koska muutama vuosi lisää seisomista olisi tehnyt molemmin puolin jalkotiloista selvää, vesi oli päässyt bitumin ja pellin väliin irroittaen bitumin, mutta ei kerrennyt aloittaa suurempaa mädätysoperaatiota! Lattiat pitää puhdistaa, hitsata pari paikkaa ja maalata uusiksi ja laittaa sitten uudet bitumit. Penkkien päältä otin velä päälliset pois ja sitten oli tämän illan hommat tehty.
Ostin varaosa farkun vuosimalli 1975, tämä auto saa luovuttaa minulle etupuskurinsa vasemman etulokarin (ehkäoikeankin) ja katsotaan onko muuta hyödynnettävää, sitten tämä auto lähtee eteenpäin joko legendaariseen paaliin tai jollekkin harrastajalle TOSI edullisesti!
Lauantaina kävin aamusta irroittamassa varaosafarkusta puskurin ja lokasuojan, auton lepopaikasta johtuen en voinut nostaa autoa niin että olisin saanut renkaan irti, tästä johtuen jouduin irroittelemaan lokarin sisälokarin välistä kikkailemalla. Kyllä meni aikaa. Myöhemmin pajalla hitsasin pienen paikan uuden lokarin etualakulmaan. Samalla aloitin hitsaushommat itse autoon. Pikku paikan laitto apukuskin puolelle A-pilarin alaosan ja helman kulmaan ei oikeen alkanut onnistua, joten jätin homman sikseen ja lähdin kotia. Maanantaina lokari maalaamolle muiden osien seuraksi odottelemaan pohjatöitä ja väriä.
Galleriaan laitettu varaosafarkun kuvia, ja osien mallailua coupe osioon!
Ja latolöytö farkku on sitten alustavasti myyty, hitsi jos tuon auton katto ei olisi ollut niin pahasti kasassa, niin olis ollut tosi hyvä peltinen auto. Tosin eipä se myyntiin ilman vahinkoa olis tullutkaan!
Nyt olen päättänyt että Coupe saa jäädä melko pitkälle tuohon nykyiseen ulkoiseen asuun, vanhemman mallinen pikkuratti korjataan, sisusta laitetaan alkuperäiseksi, metalliväri saa jäädä (jotenkin tuo väri on alkanut miellyttää silmää koajan vaan enemmän) takaspoikka saa jäädä, kattoluukku saa jäädä, vanteet kiilloitan ja teen muutaman maaluksellisen jipon ja auto siistitään ulkoa ja sisältä mahdollisimman hyvin!
Sunnuntai 10.12. Kävin pikaisesti tallilla vaihtamassa coupeen talvirenkaat alle. Samalla toin nipun osia kotitalliin puhdistettavaksi ja maalattavaksi. Etupuskurin lista on nyt vaihdettu latolöydön puskuriin, kesävanteiden keskiökupit on puhdisttu ruosteesta, kiilloitettu sekä maalattu. Latolöydön etulokari on puhdistettu irtoruosteesta (ei ollut paljon) ja piiloon jääviin paikkoihin laitettu pohjamaalia, ei tule sitten yllätys ruostumisia. Maskiin tein kevyen puhdistuksen.
Pitänee alkaa kertoilemaan projektin etenemistä tässä topicissa!
Kuvia on galleriassa, projektin edistyessä yritän päivitellä lisäkuvia!
Pitkällisen Coupen etsiskelyn jälkeen haaviini sattui Tampereelta kutos koneinen coupe, joka on vielä aito alkuperäinen 1973 GT 2.3 V6. Auto on ollut samasa perheessä vuodeta 1979 lähtien. Mulle tulee rekisteriotteeseen järjestysnumero 5, ei paha kiertolainen. Auton hain pois sunnuntaina 26.11. Kyllähän Joensuusta päivän reissun trailerin kanssa tampereelle tekee. Matkaan kului kaikkineen 14 tuntia ja kilsoja tuli reilu 800, joten kerkesi harrastuksen mielekkyyttä parikertaa pohtia pimeässä ja vesisateessa ajellessa! Kotipuolessa sitten autoa trailerilta poisajettaessa etujarrut jumi kiinni, onneksi oli sula maa joten reippaammalla käskytyksellä sain auton ajettua talliin odottamaan tulevia toimenpiteitä (tallihan ei tietenkään ole kotonani vaan sopivasti 15 km päässä) Jossain vaiheessa reissua olin ilmeisesti vilustunut koska maanantaina nousi kuume ja työt ja projektit vaihtuivat kolmen päivän sohvalla loikoiluun.
Sairastelun jälkeen aloin pureutua etujarruongelmaan, purin jarrut ja herkistelin hieman sylintereitä ja ne alkoivatkin liikua mukavasti. Kasauksen jälkeen jarrut sitten jumivat uudestaan päälle, sylinterit oli sen verran syöpyneet että päätin etsiä uudet jarrusatulat, palat, tapit ja jouset. Uusia satuloita olisi löytynyt vain yksi joten paikallinen autopurkamo sai luvan etsiä mahdollisimman hyvät satulat (taunuksen etujarrut on kaikki samoja) Todella hyvät satulat löytyikin, ja muut uudet osat ostin paikallisesta varaosaliikkeestä. Ja eikun hallille. Tietenkin jarruputket oli molemmilla puolilla juminet kiinni, tämä aiheutti yhden lisäkäynnin kesken remontin varaosaliikkeessa. Kun uudet osat oli paikoillaan niin vaihdoin kaikki jarrunesteet. Hyvin alkoi jarrut pelittää!
Maanantai ilta ja taas oli aikaa mennä hallille. Aeimmin päivällä kävin viemässä oikeanpuoleisen lokasuojan, sekä etu hiekkapellin tutulle maalarille pohjien tekoa varten, helpompi käsitellä tuollaisia pinempiä osia kuin koko autoa kerralla. Hallilla aloitin tutkimalla miten keulan pellit lähtee irti. Purku piti aloittaa maskista. Maskia irroittaessani oikeanpuoleinen H1 valon lasi halusi myös lähteä irti , en minä häntä paljon kerrenyt estelemään kun lasi teki köydettömän benji hypyn suoraan betonilattialle. Onkohan kellään myynnissä yhtä H1 umpiota?? Puskuri irti, sisälokarit irti, lokarit irti. Onnekseni ei suurempia mätävaurioita löytynyt, pari paikattavaa kohtaa vakiopaikasta! Etuhiekkapelti olikin joskus ennen vaihdettu ja kiinnitys oli tapahtunut niittamalla, niitit poraamalla auki ja hiekkapelti oli irti! Ei suurempiä yllätyksiä, pienellä pellin lisäyksellä, ja entisten korjausten korjaamisella keula alkaisi olla kasaus vamis. Seuraavaksi sisustan kimppuun, apukuskin puolelta lattia oli uhkaavan märkä joten odotin melkein mitä vain löytyvän maton alta. Penkkien poiston jälkeen ihettelin kotvasen GT:n keskimittariston kiinnityslogiikkaa, jäi vielä hieman arvoitukseksi mutta ehkö joskus? Mattojen noston jälkeen löytyi alkuperäis kunnossa olevaa pohjaa, yksi paikkaus oli tehty kuskin penkin kiinnityksen kohdalle. Bitumia irtihakkailessani löytyi muutama pikkureikä, ei vakavaa. Onneksi tämä auto otettiin työnalle juuri nyt, koska muutama vuosi lisää seisomista olisi tehnyt molemmin puolin jalkotiloista selvää, vesi oli päässyt bitumin ja pellin väliin irroittaen bitumin, mutta ei kerrennyt aloittaa suurempaa mädätysoperaatiota! Lattiat pitää puhdistaa, hitsata pari paikkaa ja maalata uusiksi ja laittaa sitten uudet bitumit. Penkkien päältä otin velä päälliset pois ja sitten oli tämän illan hommat tehty.
Ostin varaosa farkun vuosimalli 1975, tämä auto saa luovuttaa minulle etupuskurinsa vasemman etulokarin (ehkäoikeankin) ja katsotaan onko muuta hyödynnettävää, sitten tämä auto lähtee eteenpäin joko legendaariseen paaliin tai jollekkin harrastajalle TOSI edullisesti!
Lauantaina kävin aamusta irroittamassa varaosafarkusta puskurin ja lokasuojan, auton lepopaikasta johtuen en voinut nostaa autoa niin että olisin saanut renkaan irti, tästä johtuen jouduin irroittelemaan lokarin sisälokarin välistä kikkailemalla. Kyllä meni aikaa. Myöhemmin pajalla hitsasin pienen paikan uuden lokarin etualakulmaan. Samalla aloitin hitsaushommat itse autoon. Pikku paikan laitto apukuskin puolelle A-pilarin alaosan ja helman kulmaan ei oikeen alkanut onnistua, joten jätin homman sikseen ja lähdin kotia. Maanantaina lokari maalaamolle muiden osien seuraksi odottelemaan pohjatöitä ja väriä.
Galleriaan laitettu varaosafarkun kuvia, ja osien mallailua coupe osioon!
Ja latolöytö farkku on sitten alustavasti myyty, hitsi jos tuon auton katto ei olisi ollut niin pahasti kasassa, niin olis ollut tosi hyvä peltinen auto. Tosin eipä se myyntiin ilman vahinkoa olis tullutkaan!
Nyt olen päättänyt että Coupe saa jäädä melko pitkälle tuohon nykyiseen ulkoiseen asuun, vanhemman mallinen pikkuratti korjataan, sisusta laitetaan alkuperäiseksi, metalliväri saa jäädä (jotenkin tuo väri on alkanut miellyttää silmää koajan vaan enemmän) takaspoikka saa jäädä, kattoluukku saa jäädä, vanteet kiilloitan ja teen muutaman maaluksellisen jipon ja auto siistitään ulkoa ja sisältä mahdollisimman hyvin!
Sunnuntai 10.12. Kävin pikaisesti tallilla vaihtamassa coupeen talvirenkaat alle. Samalla toin nipun osia kotitalliin puhdistettavaksi ja maalattavaksi. Etupuskurin lista on nyt vaihdettu latolöydön puskuriin, kesävanteiden keskiökupit on puhdisttu ruosteesta, kiilloitettu sekä maalattu. Latolöydön etulokari on puhdistettu irtoruosteesta (ei ollut paljon) ja piiloon jääviin paikkoihin laitettu pohjamaalia, ei tule sitten yllätys ruostumisia. Maskiin tein kevyen puhdistuksen.