Ford Taunus Coupe GT 2.3 V6

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

gepardi
Viestit: 926
Liittynyt: 15 Loka 2004, 01:11
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja gepardi »

Nuo johdot kuuluvat tulipeltiin, jossa ne yhdistyvät moottoritilan johtosarjaan.
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

gepardi kirjoitti:Nuo johdot kuuluvat tulipeltiin, jossa ne yhdistyvät moottoritilan johtosarjaan.
Ovat ilmeisesti lähteneet irti äänieristeitä poistellessa. Tarttee ottaa valoa mukaan kun meen taas rakentelemaan, eli huomenna.

Tänään tapahtunutta: Otin takapenkin alta bitumit pois, ja kyllä kannatti. Kuskinpuolella oli pintaruostetta joka nyt poistetaan. Apukuskin puoleinen taka sisälokarin sisä sauma olikin sitten kadonnut jonnekkin (varmaan jossain päin tamperetta, mutta suurimman osan kopistelin tallin lattialle) tuli vähän takapakkia (vähän :evil: ). Olin nimittäin melko varma että hitsaukset alkaisi olla hitsattu mutta nyt sitten tulikin puolimetriä pitkä ja 1 - 2 cm. leveä kaistale (x2) tehtäväksi. Huomenissa saa rälläkkä laulaa ja mikkilanka palaa. Paska paikka tehdä ja huonosti ei viitsi korjata joten aikaa menee... Ensiviikolla auto pitäisi saada maalarille, joten aloitin irroittelemaan listoja ja muita ulkoisia tunusmerkkejä. Auto ei sitten tule alkuperäisen väriseksi (postiauton keltainen) vaan väri säilyy samana kuin mikä siinä nytkin on. Kotitallissa puuhastellut vanteet alkaa olla pikkuhiljaa valmiit, vielä pientä maalaus viimeistelyä ja sitten vanteet rengasliikkeeseen ja uudet kumit päälle. Uudet rekisterikilvet (vanhalle numerolle) on myös tilattu! Verhoilija lupaili penkkien olevan valmiina tammikuun lopulla.
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

Nyt on takakulma läjässä, 4 tuntia meni mutta eipähän tullut ratsupaikkoja!
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

Tämän vuoden viimeiset teot. Hion, imuroin ja maalasin pohjaväriin takapenkin aluset, irroittelin muutamia listoja ja merkkejä, otin tuulilasinpyyhkimet irti ja kävin tutun puusepän luota hakemassa etujalkatilojen sivuun tulevat potkupahvit (nykyisin potkuvanerit) kotitalliin maalattavaksi!
sami83
Viestit: 324
Liittynyt: 02 Elo 2004, 00:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja sami83 »

Mappi kirjoitti:kävin tutun puusepän luota hakemassa etujalkatilojen sivuun tulevat potkupahvit (nykyisin potkuvanerit) kotitalliin maalattavaksi!
Tietääkö joku onko noissa alunperin ollut karttataskut? Mun gt:ssä on, huonossa kunnossa kyllä nekin :roll: Tuossa esitekuvassakaan ei näkynyt jalkatiloja...
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

On ollu,saa vaikka gt-kartan laittaa :wink:
Taunus Maximus =)
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

Juu karttataskut on, aika helpot nuo on tehdä.

Tänään 1.1.2007 kun muut ovat toipumassa uudenvuoden juhlinnasta menin poitsunkaa tallille harrastelemaan, takaspoikka, kontin listat, takavalot, takapuskuri ja merkit kontista irti. Maalasin takapenkin alusen ja yhdistelin tulipeltiin takaisin sieltä irronneet johtoniput. Ajattelin kokeilla käynnistää auton. Starttaa ja bensanpaineet nousee mutta käyntiin ei lähde. Epäilen että jossain on nyt joku johto pois paikoiltaan. Irronneissa johtonipuissa oli muutama irtojohto, joille on löytänyt jatkoa, pitänee ilmeisesti tutkia vielä tarkemmin ajan kanssa nuo johdot, josko sieltä löytyisi parit näillekkin. Auto on jätetty käyntikuntoisena noille sijoilleen kuukausi sitten, joten ainoa käynnistymiseen vaikuttava tekijä maalaisjärjellä ajateltuna on nuo johdot? Auto alkaa olla muuten valmiina maalarille vietäväksi, kun vaan vielä lähtis käyntiin niin sais ajettua traileriin!!
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

2.2.2007 Kuskinpuoleisen roiskeläpän irroittamisen jälkeen aloin tutkia tarkemmin takakulmaa, tuloksena oli 3 tunnin hitsus ja hiomis sessio. Katsotaan nyt milloin ne hitsaushommat alkaa olla lopullaan! Aloin perhtyä tarkemmin myös niihin koelaudan olla oleviin johtoihin, olisiko niissä syy kun ei lähde tulille. Nipussa oli muutamia irtojohtojakin joille etsin paikkaa mutta kun ei löydy. Sitten otin irti jo kerran tulipeltiin yhdistämäni alimmaisen johtonipun irti ja aloin summittaisesti mittailla mihin näistä pistokkeista voi tullee virta kun kääntää avainta virtalukossa (tätä hommaa olin tehnyt jo jonkinaikaa muillakin irtojohdoilla) Perskules kun käänsin ekakerran avainta tämän toimenpiteen jälkeen niin konehan hörähti, eikun lisää strattausta niin jopa lähti käyntiin. Tämän auton sähköjärjestelmä taitaa vaatia hieman enemmänkin perehtymistä! Tuli vähän sellainen tuntu kuin nyt taitaa auto viedä miestä (aivan kuin joskus nuorempana taunus vei talvella...)
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

3.3.2007 Ostin markantalosta uuden JVC:n CD/RDS radion ruhtinaalliseen 85€ hintaan. Hallilla siivosin eilisen johtoviidakon selvitellyn jälkiä eli ruuvasin irroitettuja osia takaisin. Laitoin uudet bitumit takapenkin alle. Purin sisältä ovipahvit ja takasivupahvit pois. Hioin, pohjamaalasin, maalasin ja lakkasin ovien välit ja ovien näkyvät kohdat tulevalla korinvärillä. Ihan siistit tuli. Auto menee maalarille ilmeisesti ensiviikon loppupuolella joten valmisteluja tuota operaatiota varten kannattaa tehdä nyt. Nyt tulee pieni tauko rekenteluun kun muut hommat painaa päälle. Sunnuntaina on seuraava rakentelupäivä.
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

4.1.2007 Pitihän sitä tänäänkin jotain taunukssen eteen tehdä, etuovissa on kaiuttimen reiät jotka peitetty finlux merkkisillä suojilla (on siellä jotkut mitkälie, mistä ostetut, kaiuttimetkin). Nyt nämä finlux:sit saa jäädä paikoilleen mutta sisälle tulee JBL:n elementti. Nämä on hauskoja tehdä kun saa ajanhenkistä pintaa, jonka alle voi piilottaa nykyaikaista tekniikkaa. Takakonttiin tulee subbari sitten joskus... Takaikkunalla on jotkut auton iän hengen mukaiset pintaasennus kaiuttimet, ja takahattuhylly on ehjä eli ei tota hattuhyllyä kehtaa ruveta reijitämään, joten takakajareihin pitää rakentaa samanlainen päivitys kuin eteenkin! Yleensähän taunuksissta on kontista katkokottu kaiuttimien tieltä nuo takakluukkua ylhäällä pitävät jousisysteemit, tässä vehkeessä ne on ehjät joten en viitti noitakaan alkaa turhantakia pilkkomaan! Antenni tulee siirtymään katolta takalokariin. Jotenkin pisarapeilit kävis tähän autoon paremmin kuin nuo norsunkorvat, eli tuumasta toimeen!!
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

Tätä kirjoitellessa on sunnuntai 7.1.2007 ja edellisestä tapahtunut: perjantaina löysin paikallisesta varaosaliikkeestä pisrapeilit, nämä on nykyään melko harvinaisia, etenkin mustana (kävin tosi monessa paikassa kyselemässä ja yleisin vastaus oli että "kymmenen vuotta sitten nitä oli, mutta ei niitä nykyään kukaan osta") Markkahintaa oli paketin kyljesä merkattu 225 mk. kpl. Ostin liikkeen koko loppuvaraston kun kerran sattui löytymään kummallekkin puolelle (40€ vielä kiristi näistä yhteensä). Kävin maalaamosta hakemassa lokarin ja etuhiekkapellin jotta saan laitettua ne paikoilleen ja maalattua kantit ja massattua sisäpuolet, pienentää maalauksen kustannuksia kun maalarin tarvitsee tehdä vain näkyvät pinnat.
Sunnuntai iltapäivällä mentiin pojan kaa (5v) tallille harrstamaan. Puhdistin ja maalasin muutamaan kertaan tartuntapinnat ja laitoin lokasuojan ja rungon väliin kuuluvan tahnan paikoilleen ja asensin lokasuojat sekä hiekkapellin paikoilleen. Totuushan on että tarvikeosat ei niin hyvin istu paikoilleen kuin alkuperäiset. Olisi nimittäin saattanut olla aika kova vit.... jos olisin valmiissa maalissa olleita osia väkivaltaisesti sovittelemaan niitä että istuisivat edes jotenkin kohdalleen. Antennin paikkahan on tarkoitus siirtää kontinpuolelle joten katselin jonkinaikaa kohtaa mihin poraisin reijän. Kun omasta mielestäni paikka löytyi otin porakoneen ja isoimmen terän ja aloitin poraamaan, en kerennyt oikein edes kunolla aloittaa poraamista kun terä hulahti läpi, perskules osuin suoraan vanhaan antennin reikään, joka oli paikattu edellisen maalauksen yhteydessä. Olipa säkä!!
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

:lol: Uskomaton säkä tosiaan ton antennin reiän kanssa :lol:
Taunus Maximus =)
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

Janzamar kirjoitti::lol: Uskomaton säkä tosiaan ton antennin reiän kanssa :lol:
Kyllä muuten nauratti!
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

Maanantai 8.1.2007 Takahiekkapellin vaihtoa, vanhan rälläköintiä pois ja uuden sovittelua paikoilleen. Huomenna aloitetaan sitten hitsaukset, leikkelin mädät pellit pois ja leikkasin uudet pellit valmiksi huomista varten. Sinäpä sitä muutama tunti taas hujahti!

Galleriaan lisätty kuvia ja tehdäänpä erästä mieltäni avelluttaneesta asiasta äänestys...
Tossa linkki äänestykseen:
viewtopic.php?p=39555#39555
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

Tiistai 9.1.2007 Takapään pellit hitsattu läjään ja massattu sekä kotelonsuoja-aineet laittettu väliin. Olipa homma.

Auto menee maalarille tiistaina 16.1.
Vastaa Viestiin