Ford Taunus Coupe GT 2.3 V6

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

7.4.2011

Pakosarjat tuli maalauksesta, hienoa. Mätänetistä löyty retromalliset varoitusvalot koelautaan. Eikun tallille ja asentaamaan peltipakosarjoja paikoilleen. JUMALAUTA (lausutaan Rauno Repomiehen äänellä) kaksi ja puolituntia kahdeksan mutterin ja kahden pakosarajan kiinnitykseen, ei onnistu tänään ei. Laitoin retromittarivalot paikoilleen ja kasasin mittariston takas. Konepellin avausvaijerin säädin kohdalleen ja laitoin lukituksen "vaijeriin" nyt toimii sisältäkäsin sekin. Tänään meinas mennä ekaakertaa hermot ja kunnolla, tää oli niitä paiviä kun mikään vaan ei suju! Huomenna isken tanen liikennekäyttöön, viikkonloppuna ajellaan, kai... Ilmanputsari pitäis rakennella loppuun ja polttoinemittari ei näköjään toimi.
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

8.4.2011

Tein tanesta laillisen liikennekäyttöön otto ilmoituksella (vaimikäsenyton) Ajatuksena ajella tänään. Homma käyntiin töiden jälkeen uuden kaasuvaijerin asennuksella, vaijeri paikoilleen ja konetta käynnistämään, muutaman kerran kun kaasua olin polkenut niin tuntui polkimessa pieni vastus, no voimaa peliin ja kas kaasarinpäästä vaijerin pää irti. Ilmeisesti tästä pitänee valittaa mätänettiin, ei jaksais, mutta ihan periaatteesta. Onneksi on olemassa vanha varavaijeri joka toimii, sillä siis. Peräöljyn määrä on mietityttänyt, onko siellä ja minkäverran, no tekstari perän myyneelle kaverille paljasti että kannattaa tarkistaa. Perkule melkein litra meni öljyä, eli murikka oli lähes tyhjä. Ja sitten autoa käyntiin, polttoainepula vaivaa, pumpulta tuleva letku irti kaasarinpäästä ja kunnon imua (bensa, ah makuelämys) näin saatiin bensa nousemaan, letku takaisin paikoilleen ja nyt sitten alkoi konella olla oikeita heräämisen merkkejä. Sain autoa sen verran käymään että ajamalla pääsin ulos tallista, sitten alkoi sammuu, käyntiin, sammuu, käyntiin, lieskaa kaasarista, kunnes välttävät säädöt löytyi. Ihan kivasti käy ja maalit savuaa kiinni koneeseen. Annoin auton sitten käydä jotain vartin ja peruuttelin takaisin sisälle ja vaihdoin uudet öljyt koneeseen. Loppuillan (yön) sitten rakentelin ilmanputsarin kiinnitystä ja huohotinletkusysteemin joka jumittaa kaasuvaijerin, ei ollut tarkoitus mutta sellaisen tein. Sitten loppui hermot, ei jaksa ja ottaa päähän olkoot, huomenna lisää, ei tällä pääse ikinä ajamaan...
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

9.4.2011

Tänään ajattelin säätää koneen käymään paremmin ja siirtää auton kotia. Kone ei suostunut käymään kunnolla, koeajossa ilmeni nykimistä ja tukkoisuutta, syytä etsiskelin melko pitkään ennenkuin tajusin massiivisen imuvuodon. Kaasarin alle tuleva "mikälie" osa johon tulee jos jonkinlaista letkua, on minun autossani muokattu niin että siinä ei ole ollenkaan sitä etuosaa, jarrutehostimelle lähtee letku kaasarin takaa. Etuosan reijän juotin kiinni jo joskus talvella kun tuota rakentelin, no nyt sitten juotos oli kadonnut. Melko varmasti vielä sinne minne ei todellakaan tarvita mitään ylimäärästä romua. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta!! Tukin reijän niin että enää tulppa lähde pois. Nyt alkoi homma pelittää. Siirtomatkalla nopeusmittari alkoi pitää ääntä, eli mittarin vaijeri löysällä. Lauantaisin meillä maalla saunotaan, ja ei ne remontit yönaikan mihinkään karkaa.
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

10.4.2011

Auton pesu päältä. Uusi takapuskuri paikoilleen, molempin puskureiden puhdistus vahalla ja kestovaha pintaan. Kytkimen säätö, tuli parempi! Huohotinletkun siirto pois kaasuvaijerin edestä (nippusiteellä, väliaikaisesti) Nopeusmittarin vaijerin laitoin kunnolla paikoilleen, toimii ei rolise.

Kuva konehuoneesta nyt:
http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... pos=-14705
Ja tästähän lähdettiin:
http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... pos=-14572

Tehtävää: konepellin avausvaijeripatentit kestämään enemmän kuin yksi avaus, polttoainemittari toimimaan ja loputonta säätämistä koneenkanssa.
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

11.4.2011

Vähän ajeltu ja vikoja sekä vuotoja etsitty, edellä lueteltujen vikojen listaan pitää lisätä öljyvuoto kampiakselin etupäästä, tiiviste näyttäisi olevan liian syvällä?? Sitten on sinisen tuprutus pakoputkesta joka viittaisi vahvasti venttiiliohjurikumien ohivuotoon. Tyhjäkäynnillä savuttaa mutta ajossa ei näy tuprua, samoin jos ajosta pysähtyy ja jättää tyhjäkäynnille niin hetkenpäästä alkaa tupruttelemaan sinistä. Tätä tutkitaan lähiaikoina lisää, mutta mistä muusta tuo voisi johtua?
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

12.4.2011

Hermojen menetyspäivä (taas) Yritin päästä säätämään tyhjäkäyntiseoksia, eipä ollut niin mutkaista meisseliä joka olisi käynyt, venakoppa edessä no voi vi***. Konepellin avausvaijerin teko meni kans päin per***** Sytkän säädin pieleen, nyt nykii saa***. Lähdin sitten oikein positiivisella mielellä vanhempainiltaan koululle. Muutaman tunnin istumisen jälkeen kävelin takais taunukselle ja oikeen kauas näkyi kun oli sitten unohtunut valot päälle...

Turhapäivä!
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Pitää olla riittävän pitkä, mutta ohut meisseli, niin säätö onnistuu :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

Mois kirjoitti:Pitää olla riittävän pitkä, mutta ohut meisseli, niin säätö onnistuu :D
Ahaa eli lyhyt ja paksu olikin vääränmallinen!
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

13.4.2011

Polttoainemittarin toimimattomuus teki nyt sitten sen että loppui aine kesken ajon, varsinainen sähläys koska kun järjestelmä on tyhjä niin sen uudelleen täyttämiseen tuntuu menenvän pari akullista starttivoimaa. Ja parintunnin myöhästyminen töistä siihen päälle! Mittari vois nyt toimia, vaihdoin johdot toisinpäin ja pientä eloa saattoi tulla, havainnoimmista voisi auttaa jos laittais bensaa tankkiin? Takarenkaat oli yllättävän löysällä, mutterit irtosi melko pienellä voimalla, joten kiristys sinnekkin. Säädin konepeltiä kun tuontui olevan vähän väärässä asennossa ja jumitti. Konepellin avausvaijeri versio II todettu toimimattomaksi (mikkilanka) Eli pianolankaa kaupasta, mars! Pakosarjojen kiristys, sytkän säätö vähemmän päin peetä, ei ole kohdallaan vieläkään mutta parempi. Alkaa olla hyvänkokoiset öljylammikot autonalla, etupään stefa pitänee korjata pikaisesti. Arghhh...
Avatar
Januzki
Viestit: 1149
Liittynyt: 12 Loka 2004, 22:35
Paikkakunta: Kajaani/Oulu

Viesti Kirjoittaja Januzki »

Mappi kirjoitti:13.4.2011

Polttoainemittarin toimimattomuus teki nyt sitten sen että loppui aine kesken ajon, varsinainen sähläys koska kun järjestelmä on tyhjä niin sen uudelleen täyttämiseen tuntuu menenvän pari akullista starttivoimaa.
Omassa coupessa ei kans oo toi mittari pelannu.. 400km on kärsiny ajaa täydellä tankillisella ja sit uudestaan tankille. Suoraan vaan kaasariin bensaa, nii rupee nostaa sitä bensaa kuhan saa hetkeks hörisee ;)
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

Juu, noinhan se menisi, mutta kun ei ollut työkalun työkalua mukana että olisi saanut edes ilmanputsarin pois. Nyt alkoi polttoainemittari toimimaan mutta lukemat ei oikein vakuuta, 30 litraa ainetta tankissa ja mittari näyttää neljännestä vajaa tyhjä?
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

16.4.2011

Kampiakselin etupään stefa vaihdettu vähemmän vuotavaan, tai siis toivottavasti ei ollenkaan vuotavaan. Sytkää säädetty edelleen vähemmän päin peetä, nyt alkaa olla tosi lähellä. Uskomattoman paljon saa olla noita pakosarjoja kiristämässä, nekin alkaa kohta olla kiinni ja tiiviit. Tankki vuotaa anturin tiivisteestä, pitänee saada tiiviiksi, jotenkin en vaan vielä keksi miten?

Tartteeko näissä tehdä kannen jälkikiristys? On vähän kahdenaista mielpidettää juu tai ei?
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Tänään laitoin itekkin kannet kiinni,
ja tiedustelin samaa.
Paskat ku suoraan momenttiin ja son siinä.

Ne on nuita -60 luvun juttuja,samoin kuin
työntötankojen järjestys,ei mitään merkitystä :)
Avatar
Timppa
Viestit: 217
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 20:37
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Venyviä pultteja ei jälki kiristetä,mutta nuo kovat kyllä kannattais,riippuu tietysti pahvistakin....mutta varma on varmaa...
Eli varttikierros auki,että voitetaan liikkeelle lähtö kitka,ja sitte yhellä vedolla siihen momenttiin.
#2
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

17.4.2011

Kiitos Timppa. Juuri tuota tietoa kaipasin. Konepellin avausvaijeri versio, ööö en ees muista, mutta ei toimi paria vetoa enempää. Yhtä lähellä onnistumista kuin kun tuo sytkän säätökin!

Lähdettiin sitten lasten ja vaimon kanssa pyörillä äänestys ja virpomisreissulle, matkalla pysähdyttiin kioskilla ja meikä sitten kompastui rappuralliin ja käsiedellä ovenlasista läpi. Ambulanssilla sairaalaan ja 17 tikkiä ranteeseen. Jänteet ja valtimo välttyi osumilta. Viikko saikkista ja ehdoton paskahommien tekokielto, koskee kuulema myös taunusrakentelua. Pääsee tyhjentämään digboksilta katsomattomat leffat! Voi tämän päivityksissä olla vähän taukoa, haitanneeko ketään?
Vastaa Viestiin