Ford Taunus Coupe GT 2.3 V6

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Ford Taunus Coupe GT 2.3 V6

Viesti Kirjoittaja Mappi »

1.5.2017
Taunus ollut taas noin viikon liikenteessä. Vappuajot suoritettu ja nyt arvelin vähän harrastaa muutaman pikkujutun pois. Pieni öljyvuoto on kiusannut jo pitkään, syy on mekaanisen öljynpainemittarin lohkon puoleisessa lähdössä johon on tehty hätäinen patentti sopimattomilla letkuilla. Purin patentin pois ja huomenna kauppaan ostamaan sopivia osia. Ohjauksen nivel (se ylempi, ei rätti) on myös alkanut löystymään. Tämä pitää uusia.
Saa nähdä mitä vielä tulee eteen kun tarkemmin tutkitaan.
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Ford Taunus Coupe GT 2.3 V6

Viesti Kirjoittaja Mappi »

31.7.2017
Öljyvuodon korjaus onnistui normaaliin tapaan huonosti, no vuotaa se edes vähän vähemmän. Itseasiassa taunus on ollut melkein koko kesän seisomassa tallissa, ei suosi kelit, moottorin huono käynti ja hurja(älytön) polttoaineen kulutus ei houkuta ajamaan.

Nyt sain sitten lopulta itsestäni sen verran irti että varasin ajan NP Racing Sami Vataselle joka on tuon auton moottorin säätöihin perehtynyt jo aikaisemminkin ja on siten hyvin jyvällä mihin suuntaan mitäkin pitää säätää.
Virranjakajan muokkaus ja kaasarin suuttimien jumpalla saatiin edelliseen vetoon (2 v. sitten) koneen tehot nousemaan reilut 13 heppaa, vääntöä tuli lisää 30 nm. mutta takapyörästä mitatut tehot nousivat melkein 30 heppaa. Jotain vaikutusta säätämisellä toivottavasti on myös kulutukseen joka on kaupungissa ollut 20 - 22 litraa sataselle käytännössä tankki tyhjä ja 200 km ajettu shellin V powerilla. Myöskin koko laitteen ajettavuus parani huomattavasti kun koneen nykiminen väheni ja tyhjäkäynti asettui entisen 450 -1350 rpm. sijaan tasaiseen 950 - 1050 rpm.

Totuushan on se että tehoa on vielä piilossa jonkin verran, nyt nimittäin loppui mekaanisen polttoainepumpun tuotto pikkaisen alle 5000 kierroksen...
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Ford Taunus Coupe GT 2.3 V6

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Oho! sulla on siis aikalailla järempää nokkaa jos tollasia saat irti. Valitettavasti vapaasti hengittävässä kulutus kasvaa jos on tihempää perävälitys ja nokkaa hyvin herkästi.

Mulla kevyt V6T21 kencams omassa bensalla meni 16 litran keskikulutusta kaupunki/maantieajossa.
Maantiellä varovasti ajaettuna kuitenkin vaan 10 litraa sataselle. Nyt E85 maantiellä jonkun vähän alle 15 litraa sataselle ja kaungissa sain tossa yhdessä välissä jopa 25l/100km...
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Ford Taunus Coupe GT 2.3 V6

Viesti Kirjoittaja Mappi »

9.8.2017

Nokka on muistaakseni aika mieto, olisiko ollut joku toiseksi miedoin?

Sähköinen bensapumppu asennettu kuin myös paineensäädin pitämään bensanpaineet kaasarille sopivana.
Penkissä ei ole käyty mutta muutama täyskaasukiihdytys on antanut osviittaa siitä että soppa tuntuisi riittävän.
Vaihdoin ohjuksen nivelen (kiitos vaan Mois:ille) Vanhassa nivelessä oli ärsyttävä pieni "klappi" joka kertautui rattiin n. 1cm. välyksenä.
Yllätyksekseni vanhaa niveltä olikin vähän "lyhennetty" tämä modaus on varmaan perua edellisten omistajien ajoilta kun auton keulaa oli laskettu laskemalla koko etukelkkaa (kelkkaan uudet reijät 2 cm. vanhojen alle), tämähän aiheuttaa vähän painetta ohjauksen niveleen, joten muutaman sentin lyhennyksellä ongelma ratkaistu.
Onneksi nyt on räpeltämätön Ford osa paikoillaan.
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Ford Taunus Coupe GT 2.3 V6

Viesti Kirjoittaja Mappi »

27.8.2017

Laitoin alle uudet kesärenkaat 185/70/13 mitäs sitä hyvää muuttamaan. Ostin renkaat netistä kun tuo koko alkaa kuulemma olemaan katoavaa perinnettä. No edellisillä ajoin 10 vuotta joten eiköhän nuokin jonkin aikaa kestä. Viikon päästä olisi tarkoitus käyttää auto leimalla ja laittaa sitten talviteloille, tai ainakin talliin.
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Ford Taunus Coupe GT 2.3 V6

Viesti Kirjoittaja Mappi »

5.5.2019

Kun syksyllä katsastaa tanen ennen talvisäilytystä niin helppo aloittaa ajokausi keväällä.
Kaivoin auton tallista jo huhtikuun puolenvälin tienoilla, akku paikoilleen ja pientä starttausta että bensa ehtii pytylle asti ja sitten tärähti käyntiin, ei ongelmaa. Perinteiset vappuajot tehty kaikki toimii niinkuin pitääkin. Silti laitoin tanen takaisin seisontaan, palataan kesemmällä.
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Ford Taunus Coupe GT 2.3 V6

Viesti Kirjoittaja Mappi »

Herranen aika, en ole kirjoitellut kuulumisia tänne yli kolmeen vuoteen.

No mitä tässä välissä on tapahtunut...
Raidetangon sisäpäät on korjattu useasti, se muovihela ei tahdo kestää.
Renkaat uusittu kerran.
Katsastettu aina säännöllisesti huomatuksitta.
Polttoainepuoli vaihdettu sähköiseksi, sen jälkeen penkitetty 156 heppaa koneesta, perinteisellä virittämisellä.
Akku siirretty kontista moottoritilaan.
Vaihdekeppi vaihdettu 4 lovisesta 5 lovisen lootaan, näyttää alkuperäiseltä.
Ja kaikkea muuta pientä joko huoltoa, korjausta, kunnostusta tai parannusta.
Joka kesä ollut silti aktiivisessa ajossa.
Museorekisteriin ei kelpaa jälkiasenteisen kattoluukun takia, pykälät muuttuneet muutama vuosi sitten, liian suuri rakenteellinen muutos.
Stereoita päivitelty.
ikiliikkuja
Viestit: 60
Liittynyt: 28 Syys 2008, 21:05
Paikkakunta: Pusula

Re: Ford Taunus Coupe GT 2.3 V6

Viesti Kirjoittaja ikiliikkuja »

Hienoa kuulla että on aktiivisessa käytössä ja pelaa!
ex 2.0 gt -72
ex 20m ht -66
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Ford Taunus Coupe GT 2.3 V6

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Hyviä päivityksiä, saat saman tehon 2.3:sta kuin saisi normaalisti 2.8:sta.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vastaa Viestiin