Taunus 2.0 V6 80'/73' NYT KILVISSÄ!!!!!!!!!!!!
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Viikonloppuna pidettiin jälleen restaurantapäivät Kangasalalla. Itse en päässyt paikalle Taunuksella, mutta eräällä toisella kulkimella kylläkin. Harrasteparkissa näytti olevan mukavasti Taunuksia ja Cortinoja. Olikohan kukaan muu täältä paikalla? Taunukseen näytti olevan osia suht hyvin saatavilla. Itse ostin uustuotanto bensiinipumpun ja muuta pikkusälää. Ilmakin oli mitä parhain eli hellettä koko päivän. Loistava reissu eikä autokaan jättänyt matkan varrelle. Suosittelen kaikille jotka eivät ole aikaisemmin käyneet kyseisessä tapahtumassa.
No nyt sitten alkoi toivottavasti se viimeinen vaihe Taunuksen kanssa ennen leimaa eli vauhtipyörän vaihto. Ajoin auton parin pukin päälle talliin ja aloin irroittaa vaihdelaatikkoa. Muuten meni hyvin, mutta vaihdekepin muovimutteri halkesi.
Sain vaihteiston alas laittamalla vanhojen lasterattaitten päälle puulevyn ja tunkin ja näin työnnettyä sen pois auton alta. Loota näytti hyvältä ja toimivalta joten en tee sille mitään muuta kuin öljyn vaihdon. Kytkinkin oli aivan kuin uusi, mutta vauhtipyörä oli aivan loppu. Sen hammaskehää oli ilmeisesti yritetty irroittaa ennenkin koska koko pyörä oli palanut ja täynnä halkeamia ja uria. Hampaat olivat kuin mummon piparkakku. Tänään sitten asentelen uuden vauhtiksen ja kykimen tilalla, jonka jälkeen pääsee tuskailemaan keskityksen ja lootan kiinnityksen kanssa.
Sain vaihteiston alas laittamalla vanhojen lasterattaitten päälle puulevyn ja tunkin ja näin työnnettyä sen pois auton alta. Loota näytti hyvältä ja toimivalta joten en tee sille mitään muuta kuin öljyn vaihdon. Kytkinkin oli aivan kuin uusi, mutta vauhtipyörä oli aivan loppu. Sen hammaskehää oli ilmeisesti yritetty irroittaa ennenkin koska koko pyörä oli palanut ja täynnä halkeamia ja uria. Hampaat olivat kuin mummon piparkakku. Tänään sitten asentelen uuden vauhtiksen ja kykimen tilalla, jonka jälkeen pääsee tuskailemaan keskityksen ja lootan kiinnityksen kanssa.
Kytkinpinnat vauhtipyöristä ovat usein lasittuneita/halkeilleita/palaneita. Ovat vuosien saatossa menneet ihan normaalikäytössä sellaisiksi.
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
Nyt on loota taas paikallaan ja startti pyörittää ilman rääkymistä. Nyt uskaltaa mennä bensiksen pihaan tankkaamaan ilman pelkoa, että harrikkäijät alkaa nauraa kun Taunus sanoo "KRRRRRRR!"
Kytkimen keskitys onnistui silmällä ja sormenpäiden tunnolla varsin hyvin. Vielä en ole käynnistänyt autoa (koska laatikosta valui kaikki öljyt silmille, tyhmänä en tulpannut päätä), jotta tuntisi tuliko värinöitä.
Räpellyksiäkin löytyi jälleen! Tässä muutama.
- Vaihdekeppi oli liimattu sikamössöllä ja liimalla kiinni.
- Öljytulpat on hitsattu kuusiokolopulteista tavallisiksi pulteiksi.
- Raidetangon päihin on asennettu POLYURETAANIPUSLAT mikä ei ole ollenkaan huono juttu.
Kytkimen keskitys onnistui silmällä ja sormenpäiden tunnolla varsin hyvin. Vielä en ole käynnistänyt autoa (koska laatikosta valui kaikki öljyt silmille, tyhmänä en tulpannut päätä), jotta tuntisi tuliko värinöitä.
Räpellyksiäkin löytyi jälleen! Tässä muutama.
- Vaihdekeppi oli liimattu sikamössöllä ja liimalla kiinni.
- Öljytulpat on hitsattu kuusiokolopulteista tavallisiksi pulteiksi.
- Raidetangon päihin on asennettu POLYURETAANIPUSLAT mikä ei ole ollenkaan huono juttu.
Elä sie höpötäVanzamar kirjoitti:Harrikkaäijät nauraa kumminkin Taunukselle vaikka startti ei ääntäiskään
Kummallista tietysti sinällään,niitä pyöriähän saa olla koko ajan korjaamassa
On ne kyllä hienoja...ja sitä vääntöä ..no niin taas.nyt Vanzamarin mopo taas keulii
Ite ajelin 4 kesää vuorotellen Taunuksella
ja HD:lla,enkä nauranu yhtään,mutta
mie oonki synkkä tyyppi.
Eikä tarvinnu muuten 25 vuotta vanhaa
pyörää korjailla reissussa kertaakaan
Nimim.kaikki toimii kun pitää kunnossa.
Isäukko oli 50-luvun alus Jenkeissä ja sit kun se tuli takas Suomeen, sil oli monta harrikkaa, viimmesin oli 1200 kuutioinen -28 malli sivuvaunulla, se meni myyntiin 70-luvulla ja on yhellä kymenlaakson harrastajalla edelleen.Herkko kirjoitti:Elä sie höpötäVanzamar kirjoitti:Harrikkaäijät nauraa kumminkin Taunukselle vaikka startti ei ääntäiskään
Kummallista tietysti sinällään,niitä pyöriähän saa olla koko ajan korjaamassa
On ne kyllä hienoja...ja sitä vääntöä ..no niin taas.nyt Vanzamarin mopo taas keulii
Ite ajelin 4 kesää vuorotellen Taunuksella
ja HD:lla,enkä nauranu yhtään,mutta
mie oonki synkkä tyyppi.
Eikä tarvinnu muuten 25 vuotta vanhaa
pyörää korjailla reissussa kertaakaan
Nimim.kaikki toimii kun pitää kunnossa.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Jatkuu taas aiheesta. Eilenä oli taas aikaa lähteä pienelle testi lenksulle Taunuksella. Vauhtipyöräremontti onnistui täydellisesti, auto ei ravistellut yhtään. Oli muuten aika raju melutaso kopissa kun maa näkyy vaihdekepin vierestä. (Ei jaksanut laittaa suojapussia takaisin) 30 päivä on varattu leimalle ajamiseen, mutta sitä ennen pitäisi korjata vieläkin vuotava pakoputki. Putkessa on sellainen 30cm pitkä haitariletku, joka vuotaa kuin seula. Lisäksi nut alkoi vuotamaan oikeanpuoleinen pakosarjan tiivisterengas. Ilmeisesti tiivistepinnat ovat aivan hapettuneet. Otin jo varaosakoneesta irti pakosarjat, jotka voin asentaa paikalleen hädän yllättäessä. Katsotaan ja kuunnellaan josko vihdoinkin pääsisi edes hakemaan vikalistan konttorilta.
Nyt on käytetty autoa katsastajalla. Hylsy tuli mutta ei niistä aiheista joista saattoi sitä odottaa. Jarrut ja päästöt olivat siis OK. Onneksi, en olis enää jaksanu vääntää niiden kanssa. Vikalistalle pääsivät, pitkät valot, rekisterikilven valo ja valojen suuntaus, sekä jumittunut kaasuvaijeri. Äijä vähän kenkäsi Taunusta niin jäikin poljin pohjaan. Kotiin päästiin onneksi. Kävin nimittäin ostamassa motonetistä uuden vaijerin saman tien ja vaihdoin sen konttorin parkkiksella.
Mutta sitten hieman huonompia uutisia. Huomasin nimittäin, että kytkimen painelaakeri on alkanut ääntää ja samoin koko loota. Myöskään vaihteet eivät tahdo mennä oikein päälle, mutta se voi johtua edelleen huonosta vaihdekepin asennuksesta. Loota rohisee nimittäin reippaasti 2- ja 4- vaihteella. Jonkin verran myös ykkösellä matalilla kierroksilla. Olisikohan se kytkinakseli silti mennyt rempassa paskaksi. Yhtään ei kyllä tärinää tunnu. Tiedä häntä. No jos hajoaa niin sitten hajoaa. Varaosaloota on jo hankittu. :?
Mutta sitten hieman huonompia uutisia. Huomasin nimittäin, että kytkimen painelaakeri on alkanut ääntää ja samoin koko loota. Myöskään vaihteet eivät tahdo mennä oikein päälle, mutta se voi johtua edelleen huonosta vaihdekepin asennuksesta. Loota rohisee nimittäin reippaasti 2- ja 4- vaihteella. Jonkin verran myös ykkösellä matalilla kierroksilla. Olisikohan se kytkinakseli silti mennyt rempassa paskaksi. Yhtään ei kyllä tärinää tunnu. Tiedä häntä. No jos hajoaa niin sitten hajoaa. Varaosaloota on jo hankittu. :?
Pikaraportti Mauno Ahonen: Eilen iltapäivällä on tapahtunut seuraavaa. 27 vuotta vanha sininen Ford Taunus on päässyt läpi rekisteröintikatsastuksesta huomautuksitta. Omistajan kommenti oli: "Kas kun eivät perkele enempää mätää löytäneet"
No leikki sikseen. Meni läpi, että hujahti. Uusintakatsastus siis kyseessä. Alla todisteet. Mitäpä tuohon enää sanomaan. Kiitokset avusta tässä vaiheessa kaikille käyttäjille.
No leikki sikseen. Meni läpi, että hujahti. Uusintakatsastus siis kyseessä. Alla todisteet. Mitäpä tuohon enää sanomaan. Kiitokset avusta tässä vaiheessa kaikille käyttäjille.